Elektronische aangifte

Uw belastingaangifte 2013 via elektronische weg: Tax-on-web

  1. Hoe kan ik mijn belastingaangifte indienen via internet?Externe link
  2. Wanneer moet ik mijn belastingaangifte indienen via Tax-on-web?Externe link
  3. Hoe kan ik inloggen op Tax-on-web?Externe link
  4. Moet ik bijlagen toevoegen als ik Tax-on-web gebruik?Externe link
  5. In welke gevallen kan ik Tax-on-web niet gebruiken?Externe link
  6. Wat gebeurt er als ik mijn aangifte te laat indien?Externe link
  1. Hoe kan ik mijn belastingaangifte indienen via internet?

    U kunt uw belastingaangifte indienen via www.taxonweb.be.

    TerugExterne link
  2. Wanneer moet ik mijn belastingaangifte indienen via Tax-on-web?

    Uw elektronische belastingaangifte voor aanslagjaar 2013 (inkomstenjaar 2012) moet u indienen ten laatste op 17 juli 2013.

    Opgelet!

    Op de laatste dagen van de aangifteperiode kan het heel druk zijn bij Tax-on-web. Daarom dient u uw aangifte best al vroeger in. Tax-on-web is elk jaar al beschikbaar vanaf eind april.

    TerugExterne link
  3. Hoe kan ik inloggen op Tax-on-web?

    Met elektronische identiteitskaart

    U kunt met uw elektronische identiteitskaart (e-ID) inloggen op Tax-on-web. U moet daarvoor geen voorafgaande aanvraag doen.

    U heeft alleen een kaartlezer nodig en uw pincode.

    Meer info over uw e-ID en de installatie van de kaartlezerExterne link 

    Pincode verloren of vergeten?

    Ga naar de dienst bevolking van uw gemeente om een nieuwe pincode te vragen.

    Meer infoExterne link

    U kunt ook nog altijd inloggen met een token. Dat is een kaartje met beveiligingscodes. U moet daarvoor een login en het token zelf aanvragenExterne link.

    Opgelet! Het token wordt met de post opgestuurd. Het duurt dus enkele dagen vooraleer u het ontvangt.

    TerugExterne link
  4. Moet ik bijlagen toevoegen als ik Tax-on-web gebruik?

    U bent niet verplicht om bijlagen toe te voegen.

    Het is nochtans aan te raden, zoals vermeld in de toelichting bij de aangifte, om bepaalde stukken ervan bij uw aangifte te voegen (detail van de beroepskosten, attesten hypothecaire lening en individuele levensverzekering, ...).

    Uw Word of Excel-documenten of andere documenten kunt u meesturen als zij worden omgezet in PDF-formaat.

    Het is mogelijk dat u bepaalde bijlagen, toelichtingen of formulieren niet wilt (of niet kunt) toevoegen bij de aangifte. U moet de bewijsstukken evenwel steeds bewaren met het oog op een eventuele vraag van de administratie.

    TerugExterne link
  5. In welke gevallen kan ik Tax-on-web niet gebruiken?

    U kunt Tax-on-web in 2013 niet gebruiken als:

    • u de aangifte van een in 2013 overleden belastingplichtige moet indienen
    • u in 2013 weduwnaar of weduwe bent geworden
    • u op 1/1/2013 minder dan een jaar feitelijk gescheiden was en u en uw ex-partner elk afzonderlijk een aangifte willen indienen

    In die gevallen moet u de aangifte op papier indienen. Als u geen papieren aangifte meer heeft ontvangen, kunt u een blanco exemplaar aanvragen bij uw belastingkantoor.

    TerugExterne link
  6. Wat gebeurt er als ik mijn aangifte te laat indien?

    Als u uw aangifte niet heeft ingediend binnen de termijn die vermeld staat op de website van Tax-on-Web kan de administratie tot de procedure van aanslag van ambtswege starten.

    De administratie heeft voor een aanslag van ambtswege 3 jaar de tijd om uw belasting te berekenen of de berekening te wijzigen.

    Ten slotte kunt u een boete of een belastingverhoging opgelegd worden.

    TerugExterne link