Werd uw onderneming getroffen door een cyberaanval en kunt u daardoor niet tijdig voldoen aan uw verplichtingen bij de FOD Financiën?
Meld ons dit zo snel mogelijk zodat wij samen kunnen bekijken welke maatregelen moeten worden genomen.
Wat moet u concreet doen?
Breng ons op de hoogte van het cyberincident door een e-mail te sturen naar het volgende contactadres:
- voor kmo’s: secr.pmekmo@minfin.fed.be
- voor grote ondernemingen: goge.beheer.gestion@minfin.fed.be
Daarin vermeldt u de volgende informatie:
• Gegevens van de onderneming:
- bedrijfsnaam
- ondernemingsnummer
- contactpersoon
• Gegevens over de impact van het cyberincident:
- Wat is de (geschatte) termijn om de gestolen/verloren gegevens terug te krijgen?
- Maakt uw onderneming deel uit van een groep – een btw-eenheid?
- Heeft uw onderneming internationale uitwisselingsverplichtingen? BEPS 13 – CRS/FATCA – DAC
• Gegevens over de impact bij de FOD Financiën:
- Lukt het u niet meer om u te authenticeren in toepassingen van de FOD Financiën?
- Denkt u dat iemand uw toegangscodes kan hebben gebruikt om in uw naam/namens uw bedrijf toegang te krijgen tot de toepassingen van de FOD Financiën?
- Is er een probleem voor het mandaat of de toepassing van dat mandaat?
- Is er een controle of vordering lopend bij de FOD Financiën?
• Bewijs van het cyberincident:
- Voeg een kopie bij van de aangifte van het incident bij de federale politie.
• Op welke fiscale verplichtingen heeft het incident een impact?
- Geef een overzicht van de te contacteren diensten bij de FOD Financiën.
-> Wij zorgen ervoor dat alle betrokken diensten worden geïnformeerd.
Wenst u meer informatie?
Het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) heeft in samenwerking met onder meer de FOD Financiën een leidraad uitgewerkt om ondernemingen die slachtoffer zijn geworden van een cyberincident (bv. hacking) te ondersteunen in hun interactie met externe contacten.
U kunt de volledige roadmap van het VBO bekijken in de brochure ‘Cyber Incident Roadmap‘.