Hoe Finelts gebruiken?
Hoe toegang krijgen tot Finelts?
U krijgt toegang tot Finelts via uw elektronische identiteitskaart (eID), itsme® of eIDAS.
Moet ik de mandataris(sen) registreren?
U moet aan ons bepaalde informatie meedelen over de personen die gemandateerd worden om de gegevens door te sturen. Dit kan gebeuren via een e-mail gericht aan info.finelts@minfin.fed.be.
Afhankelijk van de wijze waarop de gemandateerde zich wil identificeren, moeten volgende gegevens in de e-mail worden opgenomen:
- Indien de gebruiker zich wil identificeren met zijn Belgische elektronische identiteitskaart (eID):
- Het ondernemingsnummer waarvoor de gebruiker is gemandateerd.
- De naam van de gemandateerde.
- Het nationaal nummer van de gemandateerde.
- Het e-mailadres van de gemandateerde.
- Indien de gebruiker zich wil identificeren met een certificaat van klasse 3:
- Het ondernemingsnummer waarvoor de betrokken gebruiker is gemandateerd.
- Het e-mailadres van de gemandateerde.
- Het onderwerp (subject) van het certificaat.
Voorbeeld van een onderwerp (subject): ST=Brussels,L=Brussels,OU=Belgian Federal Government,O=Federal Public Service Finances,CN=Trainings SPF Finances - FOD Financien,C=BE.
- Indien de gebruiker zich wil identificeren met zijn Belgische elektronische identiteitskaart (eID):
Hoe werkt de Finelts-toepassing?
U hebt twee mogelijkheden om de aangifte op te sturen:
- ofwel via een webformulier: in dit webformulier kunnen de gegevens worden ingegeven en daarna doorgestuurd. Deze mogelijkheid wordt vooral voorzien voor instellingen met weinig dossiers/contracten,
- ofwel via het doorsturen van een XML-bestand: dit XML-bestand moet door de instelling zelf worden opgesteld volgens de structuur bepaald in een xsd-schema, vooraleer het kan worden doorgestuurd.
Kan ik gedurende onbeperkte tijd ingelogd blijven in de toepassing?
Zolang u actief in de toepassing werkt, blijft u ook ingelogd. Indien u echter gedurende een langere tijd (vanaf ongeveer 15 minuten) niet werkt in de toepassing en deze laat open staan, zal er een time-out optreden.
Hoe kan ik zeker zijn dat mijn ingediende aangifte ontvangen is?
Via het scherm “Consultatie per aangifte” kunt u alle aangiftes en hun status bekijken. De status 'Succes' betekent dat de aangifte goed verwerkt is.
De status 'Validated' betekent dat u de aangifte nog moet afwerken en uw goedkeuring geven.Hoe kan ik een verbetering aanbrengen aan een eerder ingediende aangifte?
U moet de oorspronkelijk ingediende aangifte eerst annuleren. U kunt dit doen in het scherm “Consultatie per aangifte”.
Nadien kunt u de verbeterde aangifte elektronisch indienen.Hoe kan ik een aangifte/een record annuleren?
Een aangifte kunt u annuleren via het scherm “Consultatie per aangifte”.
Als u slechts 1 record wilt annuleren, kan dat ook via “Consultatie per record”. Daarvoor hebt u het contractnummer van dat record nodig.
Opgelet! Enkel aangiftes ingebracht in de nieuwe applicatie kunnen op deze manier geannuleerd worden. Wilt u een volledige aangifte uit het verleden annuleren, neem dan contact op met info.finelts@minfin.fed.be.Kan ik testen of mijn aangifte onder de vorm van een XML-bestand correct is?
Ja, hiervoor beschikt u over de SIMUL-omgeving. Hier kan u uw XML-bestand testen op alle validatieregels die voorzien zijn en krijgt u onmiddellijk het resultaat te zien.
Opgelet! Om overbelasting te vermijden, wordt gevraagd om de grootte van de testbestanden te beperken tot 15MB.Welke betalingen moeten deel uitmaken van het aangiftejaar?
Alle betalingen die u in het aangiftejaar gedaan hebt, moeten doorgegeven worden.
Voorbeeld (aangiftejaar 2019):
Alle betalingen gedaan aan de staat tussen 01/01/2018 en 31/12/2018 moeten in het aangiftejaar 2019 doorgegeven worden.
In de praktijk betekent dat de taksen geheven tussen 01/12/2017 en 31/11/2018.Wat moet ik doen als bepaalde velden leeg blijven bij de aangifte in Internet Explorer?
Gelieve in dat geval de aangifte via Edge te doen.Wat kan ik doen in geval van een probleem met de PDF handtekening?
Hebt u nog vragen? Zie Contact.Meer uitleg over de verschillende producten
Pension Account - Pensioenspaarrekening: Spaarrekeningen in het kader van het pensioensparen.
Pension Insurance - Spaarverzekeringen: Levensverzekeringen in het kader van pensioensparen en langetermijnsparen.
- Type 1 = Spaarverzekering pensioensparen.
- Type 2 = Levensverzekering in het kader van het langetermijnsparen => 10% taks.Life Insurance: Alle producten die vallen onder de taks op de verzekeringsverrichtingen.