Hoe Finelts gebruiken?

Hoe Finelts gebruiken?

  • Hoe toegang krijgen tot Finelts?

    U hebt nodig :

  • Moet ik de mandataris(sen) registreren?

    U moet aan ons bepaalde informatie meedelen over de personen die gemandateerd worden om de gegevens door te sturen. Dit kan gebeuren via een e-mail gericht aan info.finelts@minfin.fed.be.

    Afhankelijk van de wijze waarop de gemandateerde zich wil identificeren, moeten volgende gegevens in de e-mail worden opgenomen:

    • Indien de gebruiker zich wil identificeren met zijn Belgische elektronische identiteitskaart (eID):
      • Het ondernemingsnummer waarvoor de gebruiker is gemandateerd.
      • De naam van de gemandateerde.
      • Het nationaal nummer van de gemandateerde.
      • Het e-mailadres van de gemandateerde.
         
    • Indien de gebruiker zich wil identificeren met een certificaat van klasse 3:
      • Het ondernemingsnummer waarvoor de betrokken gebruiker is gemandateerd.
      • Het e-mailadres van de gemandateerde.
      • Het onderwerp (subject) van het certificaat.

    Voorbeeld van een onderwerp (subject): ST=Brussels,L=Brussels,OU=Belgian Federal Government,O=Federal Public Service Finances,CN=Trainings SPF Finances - FOD Financien,C=BE.

  • Hoe werkt de Finelts-toepassing?

    U hebt twee mogelijkheden om de aangifte op te sturen:

    • ofwel via een webformulier: in dit webformulier kunnen de gegevens worden ingegeven en daarna doorgestuurd. Deze mogelijkheid wordt vooral voorzien voor instellingen met weinig dossiers/contracten,
    • ofwel via het doorsturen van een XML-bestand: dit XML-bestand moet door de instelling zelf worden opgesteld volgens de structuur bepaald in een xsd-schema, vooraleer het kan worden doorgestuurd.
  • Kan ik gedurende onbeperkte tijd ingelogd blijven in de toepassing?

    Zolang u actief in de toepassing werkt, blijft u ook ingelogd. Indien u echter gedurende een langere tijd (vanaf ongeveer 15 minuten) niet werkt in de toepassing en deze laat open staan, zal er een time-out optreden.

  • Hoe kan ik zeker zijn dat mijn ingediende aangifte ontvangen is?
    Via het scherm “Consultatie per aangifte” kunt u alle aangiftes en hun status bekijken. De status 'Succes' betekent dat de aangifte goed verwerkt is.

    De status 'Validated' betekent dat u de aangifte nog moet afwerken en uw goedkeuring geven.
  • Hoe kan ik een verbetering aanbrengen aan een eerder ingediende aangifte?
    U moet de oorspronkelijk ingediende aangifte eerst annuleren. U kunt dit doen in het scherm “Consultatie per aangifte”.

    Nadien kunt u de verbeterde aangifte elektronisch indienen.
  • Hoe kan ik een aangifte/een record annuleren?
    Een aangifte kunt u annuleren via het scherm “Consultatie per aangifte”.

    Als u slechts 1 record wilt annuleren, kan dat ook via “Consultatie per record”. Daarvoor hebt u het contractnummer van dat record nodig.

    Opgelet! Enkel aangiftes ingebracht in de nieuwe applicatie kunnen op deze manier geannuleerd worden. Wilt u een volledige aangifte uit het verleden annuleren, neem dan contact op met info.finelts@minfin.fed.be.
  • Kan ik testen of mijn aangifte onder de vorm van een XML-bestand correct is?
    Ja, hiervoor beschikt u over de SIMUL-omgeving. Hier kan u uw XML-bestand testen op alle validatieregels die voorzien zijn en krijgt u onmiddellijk het resultaat te zien.

    Opgelet! Om overbelasting te vermijden, wordt gevraagd om de grootte van de testbestanden te beperken tot 15MB.
  • Welke betalingen moeten deel uitmaken van het aangiftejaar?
    Alle betalingen die u in het aangiftejaar gedaan hebt, moeten doorgegeven worden.

    Voorbeeld (aangiftejaar 2019):
    Alle betalingen gedaan aan de staat tussen 01/01/2018 en 31/12/2018 moeten in het aangiftejaar 2019 doorgegeven worden.
    In de praktijk betekent dat de taksen geheven tussen 01/12/2017 en 31/11/2018.
  • Wat moet ik doen als bepaalde velden leeg blijven bij de aangifte in Internet Explorer?
    Gelieve in dat geval de aangifte via Edge te doen.
  • Wat kan ik doen in geval van een probleem met de PDF handtekening?
    Hebt u nog vragen? Zie Contact.
  • Meer uitleg over de verschillende producten

    Pension Account - Pensioenspaarrekening: Spaarrekeningen in het kader van het pensioensparen. 

    Pension Insurance - Spaarverzekeringen: Levensverzekeringen in het kader van pensioensparen en langetermijnsparen. 
    - Type 1 = Spaarverzekering pensioensparen.
    - Type 2 = Levensverzekering in het kader van het langetermijnsparen => 10% taks.

    Life Insurance: Alle producten die vallen onder de taks op de verzekeringsverrichtingen.