Opgelet: wij ontvangen u voortaan alleen op afspraak in al onze kantoren

Intervat

Met de toepassing Intervat kunt u uw btw-aangiften (of deze van uw klanten) indienen.

Meer info

Actualiteiten

  • 02.10.2023 - Commerciële certificaten ‘Isabel’ en ‘Globalsign’ geven vanaf 31 januari 2024 geen toegang meer tot de e-services van de FOD Financiën

    Vanaf die datum zult u met deze certificaten dus niet meer kunnen inloggen op Intervat.

    Alternatieven?

    Er zijn meerdere alternatieve manieren om in te loggen:

    • met een Belgische elektronische identiteitskaart (eID) of een elektronische kaart voor buitenlanders
    • met itsme® (om itsme® te activeren hebt u een Belgische elektronische identiteitskaart nodig)

    U beschikt niet over een Belgische eID of elektronische kaart voor buitenlanders? Dan hebt u de volgende mogelijkheden om u aan te melden:

    • U kunt zich via eIDAS aanmelden met uw eigen nationaal (dus niet-Belgisch) elektronisch identificatiemiddel, erkend op Europees niveau.
    • U kunt zich laten registreren door u aan te bieden in een ‘registratiekantoor’. Maak een afspraak bij de FOD BOSA (in Brussel) of bij de dienst bevolking van een gemeente met een lokaal registratiekantoor. Na registratie krijgt u een gebruikersnaam en paswoord om in te loggen, in combinatie met een ‘digitale sleutel’ via e-mail, sms of mobiele app.
    • Als u zich niet fysiek naar België kunt begeven, zult u zich via een online registratiemodule kunnen registreren. Die module is nog in ontwikkeling. Meer info hierover volgt in de komende maanden.

    Vragen?

    Contacteer ons via het algemeen contactformulier. Kies als onderwerp ‘Technische vragen over informaticatoepassingen’. Vervolgens kiest u in het veld ‘Betreft’ voor ‘Toegang (eID of commercieel certificaat)’.
  • 07.09.2023 - IT-onderhoud in het weekend van 9 en 10 september 2023

    Het volgende IT-onderhoudsweekend vindt plaats in het weekend van 9 en 10 september 2023. Er zal geen totale onderbreking van onze e-services zijn, maar storingen zijn tijdens deze periode mogelijk.

    Bedankt voor uw begrip.
     
  • 13.07.2022 - One Stop Shop (OSS) - EU e-commerce: herinnering ten onrechte verstuurd

    Door een technisch incident hebben belastingplichtigen die in het OSS-systeem geregistreerd zijn ten onrechte een herinnering ontvangen voor de indiening van de aangifte voor het tweede kwartaal 2022. De wettelijke termijn voor de indiening van die aangifte is wel degelijk 31 juli 2022.

    Zelfs indien u deze herinnering hebt ontvangen, hebt u tot 31 juli 2022 de tijd om uw OSS-verplichtingen voor die periode na te komen.

    Wij verontschuldigen ons voor het ongemak.
     
  • 27.06.2022 - Geen papieren betaalformulieren meer

    Vanaf 30 juni 2022 zult u geen voorgedrukte formulieren meer kunnen bestellen om uw btw-betalingen te verrichten.

    Het selectievakje ‘Aanvraag van betaalformulier’ zal dus verdwijnen uit Intervat.

    Wenst u uw betalingen via overschrijving te blijven uitvoeren? Het rekeningnummer en de mededeling worden nu vermeld op de ontvangstbevestiging van uw aangifte.

    Bericht aan ontwikkelaars voor aangiften via bestand

    Vanuit technisch oogpunt:

    • wordt het kenmerk ‘payment’ facultatief, maar kan het alleen worden ingevuld met de waarde ‘NO’. De waarde ‘YES’ zal een blokkeringsfout veroorzaken
    • zal het XSD-schema binnenkort worden aangepast


Archief