Vanaf 1 september 2021 ontvangen wij u opnieuw in al onze kantoren, maar enkel op afspraak. 

Archief - Intervat

2021

  • 29.04.2021 - Door een IT-onderhoud zal de toegang tot de e-services van de FOD Financiën verstoord zijn op zondag 2 mei tussen 15 en 17 u

  • 10.02.2021 - Toegang tot e-services verstoord op donderdag 11 februari tussen 8.30 en 9.30 u

    Toegang tot e-services verstoord op donderdag 11 februari tussen 8.30 en 9.30 u.
    Door een IT-onderhoud zal de toegang tot de e-services van de FOD Financiën verstoord zjin op donderdag 11 februari tussen 8.30 en 9.30 u.
    Bedankt voor uw begrip.
     
  • 13.01.2021 - E-services niet beschikbaar tijdens het weekend van 16 en 17 januari.

    Door een IT-onderhoud zullen alle e-services niet beschikbaar zijn vanaf vrijdag 15 januari om 18 u tot zondag 17 januari om 16 u.
    Bedankt voor uw begrip.

2020

  • 08-09-2020 - E-services niet beschikbaar tijdens het weekend van 12 en 13 september
    Door een IT-onderhoud zullen alle e-services niet beschikbaar zijn vanaf zaterdag 12 september om 4 u tot zondag 13 september om 18 u.
    Bedankt voor uw begrip.
     
  • 22-04-2020 - IT-onderhoud: Intervat niet beschikbaar vanaf vrijdag 24 april om 12 uur tot zondag 26 april om 22 uur
     
  • 10-04-2020 - Wilt u gebruik maken van de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen?
     
  • 08-04-2020 - Door een IT-onderhoud zullen alle e-services van de FOD Financiën niet beschikbaar zijn vanaf vrijdag 10 april om 22.00 u. tot maandag 13 april om 22.00 u. (paasweekend).
    Wij danken u voor uw begrip.
     
  • 30-03-2020 - Coronavirus - bijkomende steunmaatregelen - btw-teruggaven voor alle maandaangiften van februari 2020, ingediend tot en met 3 april 2020
    Meer info
     
  • 27-03-2020 - Bijzondere aangifte 629 - Wijziging van betalingstermijn
    In het kader van de steunmaatregelen rond het coronavirus wordt de betalingstermijn voor de bijzondere aangiften 629, met betrekking tot het eerste kwartaal van 2020, verlengd tot 20 juni 2020 (deze termijn was oorspronkelijk gepland voor 20 april 2020).
     
  • 24-03-2020 - IT-onderhoud: e-services niet beschikbaar vanaf vrijdag 27 maart om 12.00 uur tot maandag 30 maart om 8.00 uur - Update: onderhoud geannuleerd
    Door een IT-onderhoud zullen alle e-services van de FOD Financiën niet beschikbaar zijn vanaf vrijdag 27 maart om 12.00 uur tot maandag 30 maart om 8.00 uur.
    Wij danken u voor uw begrip.
     
  • 19-03-2020 - Coronavirus - Bijkomende steunmaatregelen
    Meer info
     
  • 11-03-2020 - Het is momenteel niet mogelijk om toegang te krijgen tot Intervat met een certificaat. Wij proberen dit zo snel mogelijk op te lossen.
     
  • 24-02-2020 - Curatoren - Indienen btw-verzamelaangiften
    In Intervat dienen sommige curatoren momenteel verzamelaangiften in die niet kunnen verwerkt worden. De reden hiervan is dat er enkel verzamelaangiften kunnen (én moeten) ingediend worden voor gefailleerde belastingplichtigen die op datum van het faillissementsvonnis zélf gehouden waren tot indiening van periodieke aangiften.
     Meer info (PDF, 191.43 KB)
     
  • 03-02-2020 - Brexit - gevolgen voor btw
    Sinds 1 februari maakt het Verenigd Koninkrijk geen deel meer uit van de Europese Unie (EU). Dit brengt belangrijke fiscale gevolgen met zich mee.
    De terugtrekkingsovereenkomst voorziet echter in een overgangsperiode tot en met 31 december 2020.
    Tijdens deze periode blijven dezelfde regels gelden als voor een EU-lidstaat. De rechten en plichten van de Europese belastingplichtigen tegenover het Verenigd Koninkrijk blijven dus onveranderd: de intracommunautaire opgave (VIES), btw-teruggave, Mini One Stop Shop …
    Het akkoord bevat ook specifieke bepalingen die vanaf 1 januari 2021 zullen gelden.

    Deze betreffen: We zullen hierover binnenkort meer specifieke informatie publiceren.
    • leveringen van goederen die vóór 31 december 2020 begonnen zijn, maar die pas na 1 januari 2021 aankomen in het Verenigd Koninkrijk
    • de btw-teruggave
    • de Mini One Stop Shop (MOSS)
    • VIES

    •  
  • 31-01-2020 - Een nieuwe versie van Intervat is beschikbaar
    U kunt vanaf nu:

     Meer info (PDF, 477.74 KB)

2019

  • 22-07-2019 - Toegang tot e-services verstoord van donderdag 25 juli om 22 uur tot vrijdag 26 juli om 1 uur
    Door een onderhoud van het federale authenticatiesysteem zal de toegang tot de e-services van de FOD Financiën verstoord worden van donderdag 25 juli om 22 uur tot vrijdag 26 juli om 1 uur.
    Bedankt voor uw begrip.
     
  • 13-06-2019 - Klantenlijst en intracommunautaire opgave via een Excel-bestand
    U kunt vanaf nu uw klantenlijst (KL) en uw intracommunautaire opgave (ICO) indienen via een Excel-bestand.
    We willen uw werk vergemakkelijken: lange lijsten moet u niet meer manueel invoeren via de schermen. U vermijdt ook het risico van gegevensverlies.

    Meer info
  • 02-05-2019 - Testomgeving onbeschikbaar vanaf donderdag 2 mei om 18 u. tot zondagavond 5 mei
     
  • 21-03-2019 - Nieuwe interface voor Intervat
    Intervat beschikt vanaf nu over een nieuwe interface.  Ontdek de voornaamste wijzigingen (PDF, 201.88 KB).
     
  • 28-02-2019 - E-services niet beschikbaar tijdens het weekend van 9 en 10 maart

2018

  • 10-12-2018 - Hoe uw aangifte met de pdf-handtekening correct indienen
    Het kan zijn dat u een ontvangstmelding krijgt maar dat uw aangifte toch niet rechtsgeldig is ingediend. Dat komt vaak voor als u via de externe modus werkt, dus als uw browser niet toelaat om de pdf-handtekening direct in de browser te maken.

    Om uw aangifte via de externe modus correct in te dienen, moet u de aangifte bevestigen en ondertekenen door op ‘Voor akkoord, digitale ondertekening van deze verzending’ te klikken in de blauwe balk. Na het ondertekenen, keert u automatisch terug naar het dashboard. Als de aangifte correct is ingediend, krijgt u de status ‘Succes’.
     
  • 05-12-2018 - Nieuw: naast het rekeninguittreksel kunt u voortaan ook de actuele stand van de btw-rekening-courant raadplegen op MyMinfin.be
    Meld u aan als onderneming (MyMinfin Pro) en vind er onder ‘Mijn Fiscaliteit’ eveneens uw verrichtingen en de laatste afsluiting van uw rekening-courant terug.  

    U moet dus niet meer wachten op het driemaandelijkse overzicht per brief, maar kunt op elk moment uw status raadplegen.
     
  • 03-12-2018 - E-services niet beschikbaar tijdens het weekend van 8 en 9 december, mogelijke storingen op zondag 9 december

  • 28-11-2018 - Impact van de Brexit op btw en douane-formaliteiten
    Vanaf 30 maart 2019 zal door de Brexit het Verenigd Koninkrijk geen deel meer uitmaken van de Europese Unie. Dat heeft gevolgen, onder meer op het vlak van btw en douane, voor ondernemingen die handelen met het Verenigd Koninkrijk.
     
    Veel is afhankelijk van het feit of er voor 30 maart een akkoord gesloten wordt. Met een akkoord zal er immers een overgangsperiode zijn tot en met 31 december 2020 en zal de Brexit pas echt een impact hebben vanaf 1 januari 2021. Tijdens de overgangsperiode blijven voor het Verenigd Koninkrijk dezelfde regels gelden als voor een lidstaat van de EU.

    Meer info
     
  • 29-08-2018 - E-services niet beschikbaar tijdens het weekend van 8 en 9 september 2018  
     
  • 12-07-2018 - E-services: UPDATE
    De e-services zijn opnieuw beschikbaar.
     
  • 12-07-2018 - E-services en Contactcenter niet beschikbaar
    Door een probleem met onze netwerkproviders zijn de e-services van de FOD Financiën (Tax-on-web, MyMinfin...) momenteel niet beschikbaar.
    Het is ook niet mogelijk om het Contactcenter telefonisch te bereiken.
    We stellen alles in het werk om het probleem zo snel mogelijk op te lossen.
    Bedankt voor uw begrip.
  • 14-05-2018 - Vereenvoudigde elektronische handtekening en nieuwe ontvangstvestigingen
    Vanaf heden kunt u uw aangiften gemakkelijker ondertekenen via de knop 'Voor akkoord,… '. Het oude systeem dat gebruikt werd in de pdf werd inderdaad vervangen.

     Meer info (PDF, 315.31 KB)
     
  • 23-04-2018 - E-services onbeschikbaar op zaterdag 28 april tussen 8 uur en 18 uur
    Door een IT-onderhoud zullen de e-services van de FOD Financiën niet beschikbaar zijn op zaterdag 28 april tussen 8 uur en 18 uur.
    Met dit onderhoud zullen de identificatie- en authentificatiesystemen aan de hoogste veiligsheidscriteria beantwoorden.
    Bedankt voor uw begrip.
  • 05-03-2018 - E-services niet beschikbaar tijdens het weekend van 10 en 11 maart 2018

  • 19-01-2018 - Intervat verstoord
    Intervat ondervindt momenteel storingen. We doen er alles aan om het probleem zo snel mogelijk op te lossen.
     
  • 19-01-2018 - Gebruikt u een Isabel-certificaat? De Isabel-diensten zullen niet beschikbaar zijn dit weekend.
    De Isabel-diensten zullen niet beschikbaar zijn dit weekend.
    In geval van een probleem met de toegang of handtekening met uw Isabel-certificaat, raden wij u aan om Isabel te contacteren.
  • 12-01-2018 - Ontvangstbewijs: vereenvoudigde procedure en nieuw model
    Wij hebben de procedure van indienen van ontvangstbewijzen vereenvoudigd. Enkel uw handtekening voldoet voortaan om uw aangifte correct in te dienen.

    Hieronder een voorbeeld van het nieuwe model van bevestiging (pagina 1):

    Ontvangstbewijs
     

2017

  • 22-12-2017 - Tolerantie tot 10 januari voor btw-aangiften voor de periode november 2017
    De toepassing Intervat ondervindt momenteel enkele technische problemen, buiten de bevoegdheden van de FOD Financiën, waardoor sommige gebruikers er niet in slagen om btw-aangiften in te dienen.

    Voor de btw-aangiften over november 2017, ontvangen uiterlijk op 10 januari 2018, zal er geen boete wegens laattijdige indiening toegepast worden.
     
  • 01-12-2017 - IT-onderhoud: e-services niet beschikbaar op zaterdag 9 december
    Door het laatste IT-onderhoud van het jaar zullen alle e-services niet beschikbaar zijn op zaterdag 9 december tussen 7u en 18u.
    Bedankt voor uw begrip.
     
  • 21-11-2017 – Intervat - toestand weer normaal
    Gisteren ondervonden we vertragingen op ons netwerk. Het is probleem is nu opgelost.
     
  • 20-11-2017 – Vertraging
    Momenteel is er vertraging op ons netwerk. We doen er alles aan om dit op te lossen. Onze excuses voor het ongemak.
    We brengen u op de hoogte zo gauw de situatie genormaliseerd is.
     
  • 16-11-2017 – Intervat onbeschikbaar vandaag tussen 12u30 en 13u30
     
  • 13-11-2017 - Tolerantie ingevolge tijdelijke onbeschikbaarheid van Intervat
    Ingevolge een verlengde onbeschikbaarheid van de toepassing Intervat zijn er bepaalde belastingplichtigen die hun aangiften niet hebben kunnen indienen op de 9e en 10e november 2017. Hoewel de wettelijke indieningstermijn de 20ste oktober verlopen was, zal de administratie alles in het werk stellen om de tolerantie die dienaangaande werd ingevoerd te respecteren. De eventuele nadelige gevolgen voor de belastingplichtigen zullen bijgevolg worden rechtgezet wanneer deze het gevolg zijn van de tijdelijke onbeschikbaarheid van de Intervat-toepassing.
     
  • 14-11-2017 - Probleem met de toegang tot Intervat? Maak de cache van uw browser leeg en wis de cookies
    Als u geen toegang kunt krijgen tot Intervat, raden we u aan om de cache van uw browser leeg te maken en de cookies te wissen.
     
  • 13-11-2017 - Nieuwe versie geïnstalleerd
    De nieuwe, verbeterde versie van Intervat is geïnstalleerd.  Meer informatie over de nieuwe functionaliteiten (PDF, 615.32 KB).
     
  • 10-11-2017 - Nieuwe versie van Intervat - toepassing onbeschikbaar op vrijdag 10, zaterdag 11 en zondag 12 november 2017
    We installeren een nieuwe versie van Intervat. Om technische redenen is de onbeschikbaarheid van de toepassing verlengd. De toepassing zal dus niet beschikbaar op vrijdag, zaterdag en zondag.
    Met de nieuwe versie wordt Intervat gebruiksvriendelijker en performanter. Zo zal u voortaan o.a.
    • bestanden offline valideren
    • alleen de aangiften met fouten opnieuw moeten indienen of verbeteren. Correcte aangiften in dezelfde zending zullen nu wel aanvaard worden.
    • als belastingplichtige de aangiften zelf kunnen raadplegen die uw mandataris voor uw onderneming heeft ingediend.
       
  • 07-11-2017 - Nieuwe versie van Intervat - toepassing onbeschikbaar tot en met vrijdag 10.11.2017 <update>
    Op donderdag 09.11 installeren we een nieuwe versie van Intervat. Daarom zal de toepassing die dag niet beschikbaar zijn, ook een deel van vrijdag.
    Met de nieuwe versie wordt Intervat gebruiksvriendelijker en performanter. Zo zal u voortaan o.a.
    • bestanden offline valideren
    • alleen de aangiften met fouten opnieuw moeten indienen of verbeteren. Correcte aangiften in dezelfde zending zullen nu wel aanvaard worden.
    • als belastingplichtige de aangiften zelf kunnen raadplegen die uw mandataris voor uw onderneming heeft ingediend.
       
  • 05-09-2017 – IT-onderhoud: e-services onbeschikbaar op zaterdag 9 september 2017
     
  • 18-07-2017 - Controleer in Intervat of een ondernemingsnummer btw-plichtig is
    Wilt u weten of uw klant een actief btw nummer heeft? Ga naar het tabblad ’btw regimes’ in het linker menu om toegang te krijgen tot die informatie. Door het ondernemingsnummer in te geven kunt u de regeling van belastingheffing en de indieningsverplichtingen (periodieke aangiften en klantenlijsten) raadplegen. Deze informatie is van belang voor uw eigen klantenlijst. Bekijk hier de stappen in Intervat.
  • 02-06-2017 - Intervat verstoord op zaterdag 3 juni 2017 in de voormiddag
     
  • 03-03-2017 - IT-onderhoud: e-services niet beschikbaar tijdens het weekend van 11 en 12 maart 2017
     
  • 23-02-2017 – E-services verstoord

2016

  • 01-12-2016 - IT-onderhoud: e-services niet beschikbaar tijdens het weekend van 10 en 11 décember 2016

  • 26-10-2016 - Intervat zal door onderhoudswerkzaamheden aan de database niet beschikbaar zijn vanaf 26/10 (22 uur) tot 27/10 (5 uur)

  • 31-05-2016 - E-services onbeschikbaar op zondag 5 juni 2016
     
  • 11-01-2016 - Ontvangstbevestiging - Nieuwe handtekening FOD Financiën
    Na het indienen van een aangifte of document ontvangt u automatisch een ontvangstbevestiging.
    De handtekening van de FOD Financiën die op deze ontvangstbevestiging staat werd gewijzigd en heeft nu de vorm zoals hieronder voorgesteld. Dit logo toont dus aan dat uw aangifte of document goed ontvangen werd door ons.

2015