Ga, nadat u verbonden bent met Intervat, naar het ‘Dashboard’.
U kunt uw jaarlijkse klantenlisting indienen:
- ofwel ’via bestand’ (XML), wat aangeraden is als u over de juiste boekhoudsoftware beschikt.
Via Intervat stuurt u een XML-bestand met de aangiftegegevens. - ofwel ’via scherm’, als u geen geschikte boekhoudsoftware heeft.
U codeert de aangiftegegevens rechtstreeks in Intervat. - ofwel ’via Excel-bestand’, als u offline wil werken en geen geschikte boekhoudsoftware heeft.
U kunt deze optie niet kiezen als u als mandataris jaarlijkse klantenlistings indient voor andere bedrijven.
Hoe een standaard jaarlijkse klantenlisting indienen?
Via XML-bestand
1. Opladen van het (de) bestanden
In het tabblad ‘Dashboard’ kunt u :
- één enkel bestand indienen
- tegelijk maximaal 20 bestanden opladen tot een maximum van 999 aangiften in totaal, alle soorten aangiften samen (behalve OSS).
Indiening van één enkel bestand
Zoek of versleep uw bestand naar het scherm.
Klik op ‘Doorgaan’.
U kunt ook de functie ‘Herladen in de schermen’ selecteren als uw bestand slechts één aangifte bevat. In dat geval, volg de procedure voor indiening via scherm.
Indiening van meerdere bestanden
Vink eerst het vakje ‘Ik wil meerdere bestanden indienen’ aan.
De pagina vernieuwt automatisch zodat u meerdere bestanden kunt opladen.
Versleep uw bestanden naar het scherm of zoek ze op uw computer op.
Aandachtspunten:
- De totale grootte van de 20 bestanden mag niet groter zijn dan 20 MB.
- De bestanden mogen geen Excell-bestanden of OSS-aangiften bevatten.
- Kijk na als eenzelfde aangifte niet in meerdere bestanden voorkomt.
- Als u mandataris bent: moeten al uw gegevens overal identiek zijn (ook na de komma) in alle bestanden om te vermijden dat alle bestanden zouden verworpen worden.
2. Validatie van de gegevens
Als er een foutmelding verschijnt, controleer dan de mogelijke oorzaken van de fout.
Als uw bestand niet conform is, verschijnt er in ‘Mijn aangiften’ een nieuwe regel met de status ‘Verworpen’.
Als uw bestand geen fouten bevat, verschijnt er in ‘Mijn aangiften’ een nieuwe regel met de status ‘Gevalideerd’.
Klik op om verder te gaan met de indiening van uw jaarlijkse klantenlisting.
In de module ‘Validatie van de gegevens’ mogen geen fouten voorkomen.
Klik op ‘Volgende stap’.
3. Ondertekening
In de laatste module ‘Samenvatting van de ingevoerde gegevens en akkoord’, klik op ‘Tekenen en indienen’.
4. Ontvangstbevestiging
Wanneer u terugkeert naar het tabblad ‘Dashboard’, moet er een nieuwe regel met uw uw jaarlijkse klantenlisting staan met de status ‘Succes’.
U kunt uw ontvangstbevestiging downloaden door te klikken op .
Via scherm
U moet de volgende velden invullen:
- velden met een sterretje: altijd.
- velden zonder sterretje: enkel als ze op uw situatie betrekking hebben.
Tip: bewaar de klantenlisting regelmatig tijdens het invoeren.
U kunt dit doen zodra u bij het invoeren van de ‘Aangiftegegevens’ komt. Klik op ‘Download de ingevoerde gegevens’, rechts onderaan het scherm.
1. Btw-nummer
In het tabblad ‘Dashboard’:
- vul het btw-nummer van de onderneming in,
- kies ‘Klantenlijst’,
- klik op ‘Doorgaan’.
2. Algemene inlichtingen
In het gedeelte ‘Algemene informatie’:
- Vul in de rubriek ‘Aangever’ uw e-mailadres in en bevestig het.
- Vul in het rubriek ‘Periode van aangifte’ het jaar in.
Vink het vakje ‘Lijst voor het huidige jaar in functie van een stopzetting‘ alleen aan om uw jaarlijkse klantenlisting voor het lopende jaar in te dienen als u uw activiteit stopzet.
-
Als u onder het belastingregime ‘kleine onderneming’ valt, vul dan uw omzet in in het deel ‘Kleine onderneming’.
-
Als u onder de landbouwregeling valt, kies dan in het deel ‘Landbouwondernemer’:
- ofwel ‘Ik ben landbouwer en ik ben verplicht de jaarlijkse intracommunautaire verklaring in te dienen’
- ofwel ‘ik ben landbouwer, maar ik ben niet verplicht om de jaarlijkse intracommunautaire verklaring in te dienen’
- Als u een mandaatnemer bent, vul dan de rubriek ‘Gevolmachtigde indiener’ in.
Als u geen btw-nummer of TIN-nummer (douanenummer) hebt, selecteer dan ‘Andere’ en gebruik bijvoorbeeld uw nationaal nummer.
- Klik op ‘Volgende stap’ onderaan de pagina.
3. Gegevens van de aangifte
-
In de rubriek ‘Gegevens van de aangifte’ wordt er per klant een regel toegevoegd. Vul voor elke regel in:
- het btw-nummer,
- het jaarlijkse bedrag van de transacties exclusief btw,
- het jaarlijkse btw-bedrag met betrekking tot deze transacties (0,00 wordt gezien als juist bedrag).
Vermeld voor elk bedrag twee decimalen.
Om een regel toe te voegen, klik op
Om een regel te verwijderen, klik op
4. Bijlagen en commentaren
In de rubriek 'Commentaar' hebt u de mogelijkheid om een bijlage en/of een commentaar toe te voegen.
De omvang van de bijlagen is beperkt tot 5,2 MB en de aanvaarde bestandsformaten zijn PDF, TIFF en JPEG.
Klik op om een bijlage toe te voegen.
De grootte van het commentaar is beperkt tot 10.000 karakters.
Klik vervolgens op 'Volgende stap'.
5. Validatie van de gegevens
In de gedeelte ‘Validatie van de gegevens’ mogen geen fouten voorkomen.
Als er een foutmelding verschijnt, controleer dan de mogelijke oorzaken van de fout. Als u de fout die de indiening blokkeert niet verbetert, krijgt uw klantenlisting de status ‘Verworpen’.
Klik op ‘Volgende stap’.
6. Handtekening
In de laatste module ‘Samenvatting van de ingevoerde gegevens en akkoord’, klik op ‘Tekenen en indienen’.
7. Ontvangstbevestiging
Wanneer u terugkeert naar het ‘Dashboard’, moet er een nieuwe regel met uw klantenlisting staan met de status ‘Succes’.
U kunt uw ontvangstbevestiging downloaden door te klikken op .
Via Excel-bestand
In Intervat kunt u uw jaarlijkse klantenlisting (en uw intracommunautaire opgave) indienen via een Excel-bestand.
U hoeft lange lijsten niet meer manueel in te voeren via de schermen. U vermijdt ook het risico van gegevensverlies.
Gebruik verplicht onze Excel-template.
1. Opladen van het bestand
In het tabblad ‘Dashboard’:
- laad het bestand op,
- kies bij ‘Verzendingstype’ voor ‘Klantenlijst’,
- klik op ‘Doorgaan’ om naar de volgende stap te gaan.
U kunt ook de functie ‘Herladen in de schermen’ selecteren als uw bestand slechts één klantenlisting bevat. In dat geval moet u de procedure voor aangifte via scherm volgen.
2.Validatie van de gegevens
Als er een foutmelding verschijnt, controleer dan de mogelijke oorzaak van de fout.
Als uw bestand niet conform is, verschijnt er in ‘Mijn aangiften’ een nieuwe regel met de status ‘Verworpen’.
Als uw bestand geen fout bevat, verschijnt er een nieuwe regel in ‘Mijn aangiften’ met de status ‘Gevalideerd’.
Klik op om verder te gaan met het indienen van uw intracommunautaire opgave.In het deel ‘Validatie van de ingevoerde gegevens’, mag er geen fout voorkomen.
Klik op ‘Volgende stap’.
3. Handtekening
In het laatste deel ‘Samenvatting van de invoerde gegevens en akkoord’, klik op ‘Tekenen en indienen’.
4. Ontvangstbevestiging
Wanneer u terugkeert naar het tabblad ‘Dashboard’, moet er een nieuwe regel met uw klantenlisting staan met de status ‘Succes’.
U kunt uw ontvangstbevestiging downloaden door te klikken op .
Hoe een nihil jaarlijkse klantenlisting indienen?
Via XML-bestand
1. Opladen van het (de) bestanden
In het tabblad ‘Dashboard’ kunt u :
- één enkel bestand indienen
- tegelijk maximaal 20 bestanden opladen tot een maximum van 999 aangiften in totaal, alle soorten aangiften samen (behalve OSS).
Indiening van één enkel bestand
Zoek of versleep uw bestand naar het scherm.
Klik op ‘Doorgaan’.
U kunt ook de functie ‘Herladen in de schermen’ selecteren als uw bestand slechts één aangifte bevat. In dat geval, volg de procedure voor indiening via scherm.
Indiening van meerdere bestanden
Vink eerst het vakje ‘Ik wil meerdere bestanden indienen’ aan.
De pagina vernieuwt automatisch zodat u meerdere bestanden kunt opladen.
Versleep uw bestanden naar het scherm of zoek ze op uw computer op.
Aandachtspunten:
- De totale grootte van de 20 bestanden mag niet groter zijn dan 20 MB.
- De bestanden mogen geen Excell-bestanden of OSS-aangiften bevatten.
- Kijk na als eenzelfde aangifte niet in meerdere bestanden voorkomt.
- Als u mandataris bent: moeten al uw gegevens overal identiek zijn (ook na de komma) in alle bestanden om te vermijden dat alle bestanden zouden verworpen worden.
2. Validatie van de gegevens
Als er een foutmelding verschijnt, controleer dan de mogelijke oorzaken van de fout.
Als uw bestand niet conform is, verschijnt er in ‘Mijn aangiften’ een nieuwe regel met de status ‘Verworpen’.
Als uw bestand geen fouten bevat, verschijnt er in ‘Mijn aangiften’ een nieuwe regel met de status ‘Gevalideerd’.
Klik op om verder te gaan met de indiening van uw jaarlijkse klantenlisting.
In de module ‘Validatie van de gegevens’ mogen geen fouten voorkomen.
Klik op ‘Volgende stap’.
3. Ondertekening
In de laatste module ‘Samenvatting van de ingevoerde gegevens en akkoord’, klik op ‘Tekenen en indienen’.
4. Ontvangstbevestiging
Wanneer u terugkeert naar het tabblad ‘Dashboard’, moet er een nieuwe regel met uw uw klantenlisting staan met de status ‘Succes’.
U kunt uw ontvangstbevestiging downloaden door te klikken op .
Via scherm
U hebt twee mogelijkheden:
- ofwel gebruikt u de versnelde methode zoals hieronder beschreven.
(Met uitzondering van de belastingplichtigen die onder de vrijstellingsregeling vallen en die verplicht zijn om alle stappen te doorlopen om hun nihil jaarlijkse klantenlisting in te dienen). - ofwel doorloopt u alle stappen voor het indienen van een standaard jaarlijkse klantenlisting.
1. Btw-nummer
Via tabblad ‘Dashboard’:
- vul het btw-nummer van de onderneming in
- kies ‘Klantenlijst’ in ‘Verzendingstype’
- vink het vakje ‘Ik wil een Nihil aangifte indienen’ aan
- duid het aangiftejaar aan
- vink het vakje ‘Lijst voor het huidige jaar in functie van een stopzetting‘ alleen aan om uw jaarlijkse klantenlisting voor het lopende jaar in te dienen als u uw activiteit stopzet
- als u onder de vrijstellingsregeling valt, deel dan uw omzetcijfer mee (met twee decimalen)
- klik vervolgens op ‘Doorgaan’
2. Validatie van de gegevens
Als u geen foutmelding tegenkomt, verschijnt er in ‘Mijn aangiften’ een nieuwe regel met de status ‘Gevalideerd’.
Als er een foutmelding verschijnt, controleer dan de mogelijke oorzaken van de fout. Als u de fout die de indiening blokkeert niet verbetert, krijgt uw klantenlisting de status ‘Verworpen’.
Klik op om de indiening van uw aangifte af te werken.
In de module ‘Validatie van de gegevens’ mogen geen fouten voorkomen.
Klik op ‘Volgende stap’.
3. Handtekening
In de laatste module ‘Samenvatting van de ingevoerde gegevens en akkoord’, klik op ‘Tekenen en indienen’.
4. Ontvangstbevestiging
Wanneer u terugkeert naar het ‘Dashboard’, moet er een nieuwe regel met uw uw jaarlijkse klantenlisting staan met de status ‘Succes’.
U kunt uw ontvangstbevestiging downloaden door te klikken op .
- ofwel gebruikt u de versnelde methode zoals hieronder beschreven.
Via de periodieke aangifte
Met deze optie kunnen de periodieke indieners een ‘nihil’ jaarlijkse klantenlisting indienen door het vakje aan te kruisen dat hiervoor is voorzien in hun periodieke aangifte met betrekking tot de laatste periode van het kalenderjaar.
Wij houden ook rekening met de aangevinkte vakjes in de periodieke btw-aangifte met betrekking tot de eerste drie maanden of het eerste kwartaal van het jaar, volgend op dat waarop de klantenlisting betrekking heeft.
In de btw-aangifte
Kruis in de rubriek ‘Aangiftegegevens’ het vakje aan ‘Geen klanten op te nemen in de klantenlisting’.
Eenmaal u uw periodieke aangifte hebt ingediend en u de optie hebt geselecteerd, zal uw jaarlijkse klantenlisting automatisch worden beschouwd als ‘nihil’ jaarlijkse klantenlisting.
Wat te controleren in geval van een foutmelding bij het indienen van een jaarlijkse klantenlisting?
Via XML-bestand
Het XSD-schema en de tags
Kijk na of uw XML-bestand het juiste XSD-schema bevat.
Blanco tags zijn niet toegestaan. U moet dus elke tag die u noemt, invullen.
De naam van uw bestand
Gebruik geen accenten of speciale tekens zoals: é, è, ç, ù, ë, É, È, &, $, *, <,>, +, | , /, \, « , », « ; »...
Als u een gecomprimeerd (.VAT) bestand gebruikt, moet de bestandsnaam hetzelfde zijn in de bestandsbeschrijving en in de XML.
Het formaat van de bedragen
Elk getal moet twee cijfers achter de komma hebben (bijvoorbeeld ‘123,40’, ‘456,00’).
Het formaat van de e-mailadressen
Controleer of er geen komma is gebruikt in plaats van een punt in de e-mailadressen. (Dat is een veel voorkomende fout bij het gebruik van het numerieke toetsenbord, dat een komma geeft in plaats van een punt).
De vermelding van de periode
U moet het jaar invullen waarvoor u uw klantenlisting doet.
Eén regel per klant
Voeg de bedragen van facturen die naar dezelfde klant zijn gestuurd samen op één regel. Uw jaarlijkse klantenlisting mag slechts één regel (en dus één enkel bedrag) per klant bevatten.
De nationaliteiten van de klanten
Controleer of alle opgenomen klanten belastbare Belgische btw-plichtigen zijn.
Buitenlandse btw-plichtigen uit de Europese Unie moeten in een intracommunautaire opgave worden opgenomen.
Kopiëren en plakken
Vermijd de functie kopiëren/plakken. Die kan leiden tot diverse fouten in Intervat.
Via scherm
Het formaat van de bedragen
Is er geen spatie voor of na het bedrag?
Hebt u twee cijfers na de komma ingevoerd?
De vermelding van alle noodzakelijke informatie
Wanneer u niet alle nodige informatie vermeldt (bevestiging van uw e-mailadres, jaartal … ), kunt u geen toegang krijgen tot het volgende deel.
Landbouwondernemers
De volgende foutmelding verschijnt als u niet een van deze twee opties hebt geselecteerd:
- ‘Ik ben landbouwer en ik ben verplicht de jaarlijkse intracommunautaire verklaring in te dienen.’
- ‘Ik ben een landbouwer, maar ik ben niet verplicht om de jaarlijkse intracommunautaire verklaring in te dienen.’
Belastingplichtigen die onder de vrijstellingsregeling vallen
De volgende foutmelding verschijnt als u uw omzet niet vermeldt:
Via Excel-bestand
Het Excel-bestandssjabloon
Gebruik enkel een vast bestandssjabloon (XLSX, 156.58 KB).
Verander de opmaak niet. Zo kunt u het celformaat, de bestaande keuzemenu's en sommige ingesloten foutmeldingen behouden.
- ‘Btw-omzet niet inbegrepen’ en ‘Btw-bedrag’ hebben het celformaat ‘Aantal’.
- De andere cellen hebben het celformaat ‘Tekst’.
In te vullen velden
Vul alleen de blanco velden in. De gearceerde velden zijn beveiligd en worden automatisch ingevuld.
Vul het veld ‘Lijst voor het huidige jaar in functie van een stopzetting’ alleen in als u deze lijst indient omdat u uw activiteit beëindigt.
U hoeft het veld ‘Landbouwer: intracommunautair overzicht’ niet in te vullen als dit niet van toepassing is op uw situatie.
Als u onderworpen bent aan een vrijstellingsregeling (= kleine onderneming), moet u het bedrag van uw omzet vermelden.
Eén regel per klant
Voeg de bedragen van facturen die naar dezelfde klant zijn gestuurd samen op één regel. Uw jaarlijkse klantenlisting mag slechts één regel (en dus één enkel bedrag) per klant bevatten.
De nationaliteit van de klanten
Controleer of alle opgenomen klanten belastbare Belgische btw-plichtigen zijn.
Buitenlandse btw-plichtigen uit de Europese Unie moeten in een intracommunautaire opgave worden opgenomen.
Het btw-bedrag
U moet altijd een btw-bedrag aangeven. Als dit bedrag nul is, moet u ‘0,00’ aangeven.
Het btw-nummer
Voer alleen het btw-nummer in (10 cijfers, '0' inbegrepen), zonder de landcode.
Het formaat van de e-mailadressen
Controleer of er geen komma is gebruikt in plaats van een punt in de e-mailadressen. (Dat is een veel voorkomende fout bij het gebruik van het numerieke toetsenbord, dat een komma geeft in plaats van een punt.)
De vermelding van de periode
U moet het jaar invullen waarvoor u uw klantenlisting doet.
De tekens in de naam en in de inhoud van het bestand
Gebruik geen accenten of speciale tekens zoals: é, è, ç, ù, ë, É, È, &, $, *, <, >, +, | , /, \, " , " ; "...".
Het formaat van de getallen en bedragen
Elk getal moet twee cijfers achter de komma hebben (bijvoorbeeld ‘123,40’, ‘456,00’).
Zorg ervoor dat de bedragen geen punt of valutasymbool bevatten (bijvoorbeeld ‘1500’).
Formules en linken
Controleer of uw bestand geen formules of linken naar andere spreadsheets bevat.
Kopiëren en plakken
Vermijd de functie kopiëren/plakken. Dit kan leiden tot diverse fouten in Intervat.