Zodra u aangemeld bent bij ‘OSS – EU e-commerce’ in Intervat:
- ga naar het tabblad ‘Dashboard’
- klik op ‘Aangifte’
U kunt uw aangifte onder de Invoerregeling (IM) indienen:
- ofwel ‘via bestand’ (XML), wat wordt aanbevolen als u over de juiste boekhoudsoftware beschikt.
U stuurt via Intervat een XML-bestand met de gegevens van de aangifte. - ofwel ‘via scherm’, als u niet over de juiste boekhoudsoftware beschikt.
U voert de gegevens van de aangifte rechtstreeks in Intervat in. - ofwel via de module ‘Optreden als tussenpersoon’ (voor het indienen van een standaard aangifte).
Hoe een standaard aangifte indienen onder de invoerregeling (IM)?
Via XML-bestand
1. Opladen van het bestand
In het tabblad ‘Aangifte via bestand’:
- laad uw bestand op
- klik op ‘Doorgaan’
U kunt ook de functie ‘Herladen in de schermen’ selecteren als uw bestand slechts één-OSS aangifte bevat. In dat geval, volg de procedure van indiening via scherm.
2. Validatie van de gegevens
Als uw bestand niet conform is, dan zal er een nieuwe regel verschijnen in ‘Mijn aangiften’ met de status ‘Verworpen’.
Als u er niet in slaagt om de fouten in het bestand te verbeteren, stuur dan een e-mail naar oss@minfin.fed.be en voeg een kopie van het bestand toe.
Als uw bestand geen fout bevat, zal er een nieuwe regel verschijnen in ‘Mijn aangiften’ met de status ‘Gevalideerd’.
Klik opom de aangifte verder af te werken.
In de module ‘Validatie van de gegevens’ zou er geen fout mogen voorkomen.
Klik op ‘Volgende stap’.
3. Handtekening
In de laatste module ‘Samenvatting van de ingevoerde gegevens en akkoord’, klik op ‘Tekenen en indienen’.
4. Ontvangstbevestiging
Door terug te keren naar ‘Dashboard’, zou er een nieuwe regel moeten staan met uw OSS-aangifte met de status ‘Succes’.
U kunt uw ontvangstbevestiging downloaden door te klikken op
.
Via scherm
U moet de volgende velden invullen:
- velden met een sterretje: altijd.
- velden zonder sterretje: alleen als ze op uw situatie betrekking hebben.
Tip: bewaar de aangifte regelmatig tijdens het invoeren.
U kunt dat doen zodra u bij het invoeren van de ‘Aangiftegegevens’ aankomt door te klikken op ‘Download de ingevoerde gegevens’, rechts onderaan het scherm.
1. Keuze van de regeling
In het scherm ‘Aangifte’ van het dashboard’:
- kies ‘Invoerregeling (IM)’ als keuze van de regeling
- vul het identificatienummer in
- klik op ‘Doorgaan’
2. Periode van aangifte
Selecteer de maand en het jaar van de aangifte.
Klik op ‘Volgende stap’.
3. Aangifte van diensten
- In ‘Aangifte’ moet u:
- ‘Goederen’ selecteren als ‘Type aangifte’
- het vertrekpunt van de aangifte selecteren (‘Van’)
- de betrokken lidstaat van verbruik selecteren (‘Naar’)
- het ‘bedrag exclusief btw’ invullen
- indien nodig de verschillende vooraf ingevulde btw-tarieven aanpassen in het keuzemenu
- het automatisch berekende btw-bedrag aanpassen als dat bedrag niet correct is
Klik opom een aangifte toe te voegen.
Klik opom een aangifte te verwijderen.
- In ‘Correcties’ kunt u een aangifte van een vroegere periode verbeteren.
Klik opom een verbeterende aangifte toe te voegen.
U moet het volgende aangeven:
> de maand van de verbeterde aangifte
> het jaar van de verbeterde aangifte
> de betrokken lidstaat van verbruik
> het verbeterde btw-bedrag dat bij het oorspronkelijke bedrag zal worden opgeteld
Het oorspronkelijke btw-bedrag dat moet worden verbeterd, wordt automatisch vooraf ingevuld en kan niet worden aangepast.Voorbeeld
U hebt voor Oostenrijk een oorspronkelijke aangifte ingediend voor juli 2021 voor een bedrag van 200 euro. Het juiste bedrag was 100 euro.
U moet dan een verbetering indienen ter waarde van het verschil tussen het oorspronkelijke bedrag en het verbeterde bedrag.
Wanneer u bijvoorbeeld de aangifte indient voor augustus 2021, moet u het bedrag van -100 euro invullen bij ‘Correcties’.
4. Validatie van de gegevens
In de module ‘Validatie van de gegevens’ , zou er geen fout mogen voorkomen.
Als er een foutmelding verschijnt, zal uw aangifte de status ‘Verworpen’ krijgen.
Als u er niet in slaagt om de fout die de indiening blokkeert te verbeteren, stuur dan een e-mail naar oss@minfin.fed.be.
Klik op ‘Volgende stap’.
5. Handtekening
In de laatste module ‘Samenvatting van de ingevoerde gegevens en akkoord’, klik op ‘Tekenen en indienen’.
6. Ontvangstbevestiging
Door terug te keren naar ‘Dashboard’, zou er een nieuwe regel moeten staan met uw OSS-aangifte met de status ‘Succes’.
U kunt uw ontvangstbevestiging downloaden door te klikken op
.
Via de module ‘Optreden als tussenpersoon’
Het is ook mogelijk om een standaard aangifte in te dienen onder de invoerregeling (IM) via de module ‘Optreden als tussenpersoon’.
In het tabblad ‘Optreden als tussenpersoon’, vult u het tussenpersoonsidentificatienummer in en klik op ‘Zoeken’.
Klik op ‘Mijn belastingplichtigen tonen’.
Klik voor de gewenste belastingplichtige op ‘Mogelijke handeling’ en vervolgens op ‘Aangifte indiening’.
Dien de aangifte in volgens de klassieke indieningsprocedure van een standaard aangifte onder de Invoerregeling (IM).
Hoe een ‘nihil’ aangifte indienen onder de invoerregeling (IM)?
Via XML-bestand
1. Opladen van het bestand
In het tabblad ‘Aangifte via bestand’:
- laad uw bestand op
- klik op ‘Doorgaan’
U kunt ook de functie ‘Herladen in de schermen’ selecteren als uw bestand slechts één-OSS aangifte bevat. In dat geval, volg de procedure van indiening via scherm.
2. Validatie van de gegevens
Als uw bestand niet conform is, dan zal er een nieuwe regel verschijnen in ‘Mijn aangiften’ met de status ‘Verworpen’.
Als u er niet in slaagt om de fouten in het bestand te verbeteren, stuur dan een e-mail naar oss@minfin.fed.be en voeg een kopie van het bestand toe.
Als uw bestand geen fout bevat, zal er een nieuwe regel verschijnen in ‘Mijn aangiften’ met de status ‘Gevalideerd’.
Klik opom de aangifte verder af te werken.
In de module ‘Validatie van de gegevens’ zou er geen fout mogen voorkomen.
Klik op ‘Volgende stap’.
3. Handtekening
In de laatste module ‘Samenvatting van de ingevoerde gegevens en akkoord’, klik op ‘Tekenen en indienen’.
4. Ontvangstbevestiging
Door terug te keren naar ‘Dashboard’, zou er een nieuwe regel moeten staan met uw OSS-aangifte met de status ‘Succes’.
U kunt uw ontvangstbevestiging downloaden door te klikken op
.
Via scherm
1. Keuze van de regeling
In het scherm ‘Aangifte’ van het dashboard’:
- kies ‘Invoerregeling (IM)’ als keuze van de regeling
- vul het btw-nummer van de onderneming in
- vink het vakje ‘Ik wens een nihil aangifte in te dienen’ aan
- geef de betrokken maand en het jaar aan
- klik op ‘Doorgaan’
2. Validatie van de gegevens
Als u geen foutmelding krijgt, verschijnt er nieuwe regel in ‘Mijn aangiften’ met de status ‘Gevalideerd’.
Als er een foutmelding verschijnt, zal uw aangifte de status ‘Verworpen’ krijgen.
Als u er niet in slaagt om de fout die de indiening blokkeert te verbeteren, stuur dan een e-mail naar oss@minfin.fed.be.
Klik op
om de aangifte verder af te werken.
In de module ‘Validatie van de gegevens’, zou er geen fout mogen voorkomen.
Klik op ‘Volgende stap’.
3. Handtekening
In de laatste module ‘Samenvatting van de ingevoerde gegevens en akkoord’, klik op ‘Tekenen en indienen’.
4. Ontvangstbevestiging
Door terug te keren naar ‘Dashboard’, zou er een nieuwe regel moeten staan met uw OSS-aangifte met de status ‘Succes’.
U kunt uw ontvangstbevestiging downloaden door te klikken op
.