Ga, nadat u verbonden bent met Intervat, naar het tabblad ‘Dashboard’.
U kunt uw periodieke aangifte indienen:
- ofwel ‘via bestand’ (XML), wat aangeraden is als u over de juiste boekhoudsoftware beschikt.
Via Intervat stuurt u een XML-bestand met de aangiftegegevens. - ofwel ‘via scherm’, als u geen geschikte boekhoudsoftware heeft.
U codeert de aangiftegegevens rechtstreeks in Intervat.
Hoe een standaard periodieke aangifte indienen?
Via XML-bestand
1. Opladen van het (de) bestanden
In het tabblad ‘Dashboard’ kunt u :
- één enkel bestand indienen
- tegelijk maximaal 20 bestanden opladen tot een maximum van 999 aangiften in totaal, alle soorten aangiften samen (behalve OSS).
Indiening van één enkel bestand
Zoek of versleep uw bestand naar het scherm.
Klik op ‘Doorgaan’.
U kunt ook de functie ‘Herladen in de schermen’ selecteren als uw bestand slechts één aangifte bevat. In dat geval, volg de procedure voor indiening via scherm.
Indiening van meerdere bestanden
Vink eerst het vakje ‘Ik wil meerdere bestanden indienen’ aan.
De pagina vernieuwt automatisch zodat u meerdere bestanden kunt opladen.
Versleep uw bestanden naar het scherm of zoek ze op uw computer op.
Aandachtspunten:
- De totale grootte van de 20 bestanden mag niet groter zijn dan 20 MB.
- De bestanden mogen geen Excel-bestanden of OSS-aangiften bevatten.
- Kijk na als eenzelfde aangifte niet in meerdere bestanden voorkomt.
- Als u mandataris bent: moeten al uw gegevens overal identiek zijn (ook na de komma) in alle bestanden om te vermijden dat alle bestanden zouden verworpen worden.
2. Validatie van de gegevens
Als er een foutmelding verschijnt, controleer dan de mogelijke oorzaken van de fout.
Als uw bestand niet conform is, verschijnt er in ‘Mijn aangiften’ een nieuwe regel met de status ‘Verworpen’.
Als uw bestand geen fouten bevat, verschijnt er in ‘Mijn aangiften’ een nieuwe regel met de status ‘Gevalideerd’.
Klik op om de aangifte verder af te werken.In de module ‘Validatie van de gegevens’ mogen geen fouten voorkomen.
Klik op ‘Volgende stap’.
3. Handtekening
In de laatste module ‘Samenvatting van de ingevoerde gegevens en akkoord’, klik op ‘Tekenen en indienen’.
4. Ontvangstbevestiging
Wanneer u terugkeert naar het tabblad ‘Dashboard’, moet er een nieuwe regel met uw periodieke aangifte staan met de status ‘Succes’.
U kunt uw ontvangstbevestiging downloaden door te klikken op .
Via scherm
U moet de volgende velden invullen:
- velden met een sterretje: altijd.
- velden zonder sterretje: enkel als ze op uw situatie betrekking hebben.
Tip: bewaar de aangifte regelmatig tijdens het invoeren.
U kunt dit doen zodra u bij het invoeren van de ‘Aangiftegegevens’ komt. Klik op ‘Download de ingevoerde gegevens’, rechts onderaan het scherm.
1. Btw-nummer
In het tabblad ‘Dashboard’:
- voer het btw-nummer in
- kies ‘Periodieke aangifte’
- klik op ‘Doorgaan’
2. Algemene inlichtingen
In het gedeelte ‘Algemene informatie’:
- Vul onder ‘Belastingplichtige’ uw e-mailadres in, als het veld niet vooraf ingevuld is.
- Vul in het rubriek ‘Periode van aangifte’ het jaar in. Vul, afhankelijk van uw regime (maandelijks of driemaandelijks), de maand of het kwartaal in waarvoor u een aangifte indient.
- Als u een mandaatnemer bent, vul dan de rubriek ‘Gevolmachtigde indiener’ in.
Als u geen btw-nummer of TIN-nummer (douanenummer) hebt, selecteer dan ‘Andere’ en gebruik bijvoorbeeld uw nationaal nummer.
- Klik op ‘Volgende stap’ onderaan de pagina.
3. Gegevens van de aangifte
- In de rubriek ‘Aangiftegegevens’ moet u de verschillende beschikbare roosters invullen.
Informatie over de verschillende roosters
Selecteer de roosters door de betreffende vakjes aan te vinken . Als u alle vereiste roosters hebt geselecteerd, klikt u op ‘Bevestigen'.
Vul vervolgens in elk van de geselecteerde roosters het juiste bedrag in.
Om een/meerdere rooster(s) te (de)selecteren, klik op
Om een rooster te verwijderen, klik op
- Vul het deel ‘Verhoudingsgetal’ alleen in als een een gemengde belastingplichtige of een gedeeltelijke belastingplichtige.
Vul in het veld ‘Verhoudingsgetal’ een geheel getal tussen 1 en 99 in om recht te hebben op een terugbetaling.
Als u dit veld niet invult, is de standaardwaarde 100 %.
- Vink de vakjes aan als dat nodig is:
- 'Geen klanten op te nemen in de klantenlisting': vink dit vakje aan om een nihil-klantenlisting in te dienen in de periodieke aangifte voor de laatste periode van het kalenderjaar.
- Als tolerantie zal de administratie ook rekening houden met de aangevinkte vakjes in de periodieke btw-aangiften van de eerste drie maanden of het eerste kwartaal van het jaar volgend op het jaar waarop de klantenlisting betrekking heeft.
- ‘Aanvraag tot terugbetaling’: vink dit enkel aan om een terugbetaling van de btw te vragen.
- ‘Aanvraag van betaalformulier’: vink dit enkel aan om overschrijvingsdocumenten te krijgen. (Opmerking: u kunt makkelijk online betalen.)
4. Bijlagen en commentaren
In de module 'Commentaar' hebt u de mogelijkheid om een bijlage en/of een commentaar toe te voegen.
De omvang van de bijlagen is beperkt tot 5,2 MB en de aanvaarde bestandsformaten zijn PDF, TIFF en JPEG. Klik op om een bijlage toe te voegen.
De grootte van het commentaar is beperkt tot 10.000 karakters.
Klik vervolgens op 'Volgende stap'.
5. Validatie van de gegevens
In de module ‘Validatie van de gegevens’ mogen geen fouten voorkomen.
Als er een foutmelding verschijnt, controleer dan de mogelijke oorzaken van de fout. Als u de fout die de indiening blokkeert niet verbetert, krijgt uw aangifte de status ‘Verworpen’.
Klik op ‘Volgende stap’.
6. Handtekening
In de laatste module ‘Samenvatting van de ingevoerde gegevens en akkoord’, klik op ‘Tekenen en indienen’.
7. Ontvangstbevestiging
Wanneer u terugkeert naar het ‘Dashboard’, moet er een nieuwe regel met uw periodieke aangifte staan met de status ‘Succes’.
U kunt uw ontvangstbevestiging downloaden door te klikken op .
Hoe een nihil periodieke aangifte indienen?
Via XML-bestand
1. Opladen van het (de) bestanden
In het tabblad ‘Dashboard’ kunt u :
- één enkel bestand indienen
- tegelijk maximaal 20 bestanden opladen tot een maximum van 999 aangiften in totaal, alle soorten aangiften samen (behalve OSS).
Indiening van één enkel bestand
Zoek of versleep uw bestand naar het scherm.
Klik op ‘Doorgaan’.
U kunt ook de functie ‘Herladen in de schermen’ selecteren als uw bestand slechts één aangifte bevat. In dat geval, volg de procedure voor indiening via scherm.
Indiening van meerdere bestanden
Vink eerst het vakje ‘Ik wil meerdere bestanden indienen’ aan.
De pagina vernieuwt automatisch zodat u meerdere bestanden kunt opladen.
Versleep uw bestanden naar het scherm of zoek ze op uw computer op.
Aandachtspunten:
- De totale grootte van de 20 bestanden mag niet groter zijn dan 20 MB.
- De bestanden mogen geen Excel-bestanden of OSS-aangiften bevatten.
- Kijk na als eenzelfde aangifte niet in meerdere bestanden voorkomt.
- Als u mandataris bent: moeten al uw gegevens overal identiek zijn (ook na de komma) in alle bestanden om te vermijden dat alle bestanden zouden verworpen worden.
2. Validatie van de gegevens
Als er een foutmelding verschijnt, controleer dan de mogelijke oorzaken van de fout.
Als uw bestand niet conform is, verschijnt er in ‘Mijn aangiften’ een nieuwe regel met de status ‘Verworpen’.
Als uw bestand geen fouten bevat, verschijnt er in ‘Mijn aangiften’ een nieuwe regel met de status ‘Gevalideerd’.
Klik op om de aangifte verder af te werken.In de module ‘Validatie van de gegevens’ mogen geen fouten voorkomen.
Klik op ‘Volgende stap’.
3. Handtekening
In de laatste module ‘Samenvatting van de ingevoerde gegevens en akkoord’, klik op ‘Tekenen en indienen’.
4. Ontvangstbevestiging
Wanneer u terugkeert naar het tabblad ‘Dashboard’, moet er een nieuwe regel met uw periodieke aangifte staan met de status ‘Succes’.
U kunt uw ontvangstbevestiging downloaden door te klikken op .
Via scherm
U hebt twee mogelijkheden:
- ofwel gebruikt u de versnelde methode zoals hieronder beschreven
- ofwel doorloopt u alle stappen voor het indienen van een periodieke aangifte (zonder vermelding van een bedrag/transactie in de aangifte). Om dat te doen, voegt u gewoon een bedrag ‘0,00’ toe aan rooster 71 of 72.
1. Btw-nummer
Via tabblad ‘Dashboard’:
- voer het btw-nummer in
- kies ‘Periodieke aangifte’
- vink het vakje ‘Ik wil een Nihil aangifte indienen’ aan
- geef de periode in: vul, afhankelijk van uw regime (maandelijks of driemaandelijks), de maand of het kwartaal in waarvoor u indient
- klik vervolgens op ‘Doorgaan’
2. Validatie van de gegevens
Als u geen foutmelding tegenkomt, verschijnt er in ‘Mijn aangiften’ een nieuwe regel met de status ‘Gevalideerd’.
Als er een foutmelding verschijnt, controleer dan de mogelijke oorzaken van de fout. Als u de fout die de indiening blokkeert niet verbetert, krijgt uw aangifte de status ‘Verworpen’.
Klik op om de indiening van uw aangifte af te werken.
In de module ‘Validatie van de gegevens’ mogen geen fouten voorkomen.
Klik op ‘Volgende stap’.
3. Handtekening
In de laatste module ‘Samenvatting van de ingevoerde gegevens en akkoord’, klik op ‘Tekenen en indienen’.
4. Ontvangstbevestiging
Wanneer u terugkeert naar het ‘Dashboard’, moet er een nieuwe regel met uw periodieke aangifte staan met de status ‘Succes’.
U kunt uw ontvangstbevestiging downloaden door te klikken op .
Wat te controleren in geval van een foutmelding bij het indienen van een aangifte?
Via XML-bestand
Het XSD-schema en de tags
Kijk na of uw XML-bestand het juiste XSD-schema bevat.
Blanco tags zijn niet toegestaan. U moet dus elke tag die u noemt, invullen.
De naam van uw bestand
Gebruik geen accenten of speciale tekens zoals: é, è, ç, ù, ë, É, È, &, $, *, <,>, +, | , /, \, « , », « ; »...
Als u een gecomprimeerd (.VAT) bestand gebruikt, moet de bestandsnaam hetzelfde zijn in de bestandsbeschrijving en in de XML.
Het formaat van de bedragen
Elk getal moet twee cijfers achter de komma hebben (bijvoorbeeld ‘123,40’, ‘456,00’).
Het formaat van de e-mailadressen
Controleer of er geen komma is gebruikt in plaats van een punt in de e-mailadressen. (Dat is een veel voorkomende fout bij het gebruik van het numerieke toetsenbord, dat een komma geeft in plaats van een punt).
De vermelding van de periode
U moet het jaar en de maand of het kwartaal invullen waarvoor u uw periodieke aangifte doet.
Kopiëren en plakken
Vermijd de functie kopiëren/plakken. Die kan leiden tot diverse fouten in Intervat.
Via scherm
Het formaat van de bedragen
Is er geen spatie voor of na het bedrag?
Hebt u de twee cijfers na de komma ingevoerd?
De vermelding van alle noodzakelijke informatie
Wanneer u niet alle nodige informatie vermeldt (bevestiging van uw e-mailadres, jaartal, enz.), kunt u geen toegang krijgen tot de volgende module.
Het formaat van het telefoonnummer
Gebruik alleen nummers. Gebruik geen speciale tekens (‘/’, '.’) of spaties.