Vanaf 1 september 2021 ontvangen wij u opnieuw in al onze kantoren, maar enkel op afspraak. 

Een periodieke aangifte indienen via Intervat

Ga, nadat u verbonden bent met Intervat, naar het tabblad ‘Dashboard’.

U kunt uw periodieke aangifte indienen:

  • ofwel ‘via bestand’ (XML), wat aangeraden is als u over de juiste boekhoudsoftware beschikt.
    Via Intervat stuurt u een XML-bestand met de aangiftegegevens.
  • ofwel ‘via scherm’, als u geen geschikte boekhoudsoftware heeft.

U codeert de aangiftegegevens rechtstreeks in Intervat.

dashboard Intervat – via scherm of via bestand

Hoe een standaard periodieke aangifte indienen?

  • Via XML-bestand

    1. Opladen van het bestand

    In het tabblad ‘Dashboard’:

    • laad het bestand op
    • klik op ‘Doorgaan’ om naar de volgende stap te gaan

    U kunt ook de functie ‘Herladen in de schermen’ selecteren als uw bestand slechts één aangifte bevat. In dat geval moet u de procedure voor aangifte via scherm volgen.

    aangifte via bestand: laden en verzendingstype

    2. Validatie van de gegevens

    Als er een foutmelding verschijnt, controleer dan de mogelijke oorzaken van de fout.

    Als uw bestand niet conform is, verschijnt er in ‘Mijn aangiften’ een nieuwe regel met de status ‘Verworpen’.

    Als uw bestand geen fouten bevat, verschijnt er in ‘Mijn aangiften’ een nieuwe regel met de status ‘Gevalideerd’.

    Klik op check om de aangifte verder af te werken.

    mijn zendingen: bestand gevalideerd maar niet ondertekend

    In de module ‘Validatie van de gegevens’ mogen geen fouten voorkomen.

    Klik op ‘Volgende stap’.

    validatie van de gegevens: geen fouten vastgesteld

    3. Ondertekening

    In de laatste module ‘Samenvatting van de ingevoerde gegevens en akkoord’, klik op ‘Tekenen en indienen’.

    knop tekenen en indienen, voorafgegaan door de akkoordverklaring; ik onderteken deze zending digitaal

    4. Ontvangstbevestiging

    Wanneer u terugkeert naar het tabblad ‘Dashboard’, moet er een nieuwe regel met uw periodieke aangifte staan met de status ‘Succes’.

    U kunt uw ontvangstbevestiging downloaden door te klikken op PDF.

    mijn zendingen: bestand gevalideerd en ondertekend

  • Via scherm

    U moet de volgende velden invullen:

    • velden met een sterretje: altijd.
    • velden zonder sterretje: enkel als ze op uw situatie betrekking hebben.

    Tip: bewaar de aangifte regelmatig tijdens het invoeren.

    U kunt dit doen zodra u bij het invoeren van de ‘Aangiftegegevens’ komt. Klik op ‘Download de ingevoerde gegevens’, rechts onderaan het scherm.

    1. Btw-nummer

    In het tabblad ‘Dashboard’:

    • voer het btw-nummer in
    • kies ‘Periodieke aangifte’
    • klik op ‘Doorgaan’

    aangifte via scherm: btw-nummer en type aangifte

    2. Algemene inlichtingen

    In het gedeelte ‘Algemene informatie’:

    • Vul in de rubriek ‘Aangever’ uw e-mailadres in en bevestig het.

      aangifte via scherm: gegevens van de aangever: adres, mail, telefoon
       
    • Vul in het rubriek ‘Periode van aangifte’ het jaar in. Vul, afhankelijk van uw regime (maandelijks of driemaandelijks), de maand of het kwartaal in waarvoor u een aangifte indient.

      aangifte via scherm: periode van aangifte: maand, kwartaal, jaar
       
    • Als u een mandaatnemer bent, vul dan de rubriek ‘Gevolmachtigde indiener’ in.
      Als u geen btw-nummer of TIN-nummer (douanenummer) hebt, selecteer dan ‘Andere’ en gebruik bijvoorbeeld uw nationaal nummer.

      aangifte via scherm: gegevens van de gevolmachtigde indiener: identificatienummer, adres, mail, telefoon
       
    • Klik op ‘Volgende stap’ onderaan de pagina.
       

    3. Gegevens van de aangifte

    • In de rubriek ‘Aangiftegegevens’ moet u de verschillende beschikbare roosters invullen.

      aangifte via scherm: overzicht van de te selecteren roosters
      Informatie over de verschillende roosters

      Selecteer de roosters door de betreffende vakjes aan te vinken aanvinken . Als u alle vereiste roosters hebt geselecteerd, klikt u op ‘Bevestigen'.

      déclaration par écran : montant à remplir par grille

      Vul vervolgens in elk van de geselecteerde roosters het juiste bedrag in.

      aangifte via scherm: vul het bedrag per rooster in
      Om een/meerdere rooster(s) te (de)selecteren, klik op aangifte via scherm: (de)selecteren van roosters
      Om een rooster te verwijderen, klik op verwijderen
       
    • Het deel ‘Verhoudingsgetal’ is bedoeld voor gemengde belastingplichtigen. Vul dat alleen in als  het van toepassing is op uw situatie (PDF, 199.56 KB).
      Vul in het veld ‘Verhoudingsgetal’ een geheel getal tussen 1 en 99 in om recht te hebben op een terugbetaling.
      Als u dit veld niet invult, is de standaardwaarde 100 %.

      aangifte via scherm: verhoudingsgetal
    • Vink de vakjes aan als dat nodig is:
      • 'Geen klanten op te nemen in de klantenlisting': vink dit vakje aan om een nihil-klantenlisting in te dienen in de periodieke aangifte voor de laatste periode van het kalenderjaar.
      • Als tolerantie zal de administratie ook rekening houden met de aangevinkte vakjes in de periodieke btw-aangiften van de eerste drie maanden of het eerste kwartaal van het jaar volgend op het jaar waarop de klantenlisting betrekking heeft.
      • ‘Aanvraag tot terugbetaling’:  vink dit enkel aan om een terugbetaling van de btw te vragen.
      • ‘Aanvraag van betaalformulier’: vink dit enkel aan om overschrijvingsdocumenten te krijgen. (Opmerking: u kunt makkelijk online betalen.)
         
      aangifte via scherm: vakjes om aan te vinken
       

    4. Bijlagen en commentaren

    In de module 'Commentaar' hebt u de mogelijkheid om een bijlage en/of een commentaar toe te voegen.

    De omvang van de bijlagen is beperkt tot 5,2 MB en de aanvaarde bestandsformaten zijn PDF, TIFF en JPEG. Klik op opslaan om een bijlage toe te voegen.

    De grootte van het commentaar is beperkt tot 10.000 karakters.

    Klik vervolgens op 'Volgende stap'.
     

    aangifte via scherm: bijlagen of commentaren toevoegen

    5. Validatie van de gegevens

    In de module ‘Validatie van de gegevens’ mogen geen fouten voorkomen.

    Als er een foutmelding verschijnt, controleer dan de mogelijke oorzaken van de fout. Als u de fout die de indiening blokkeert niet verbetert, krijgt uw aangifte de status ‘Verworpen’.

    Klik op ‘Volgende stap’.

    validatie van gegevens: geen fout vastgesteld
     

    6. Handtekening

    In de laatste module ‘Samenvatting van de ingevoerde gegevens en akkoord’, klik op ‘Tekenen en indienen’.
     

    knop tekenen en indienen, voorafgegaan door de akkoordverklaring; ik onderteken deze zending digitaal

    7. Ontvangstbevestiging

    Wanneer u terugkeert naar het ‘Dashboard’, moet er een nieuwe regel met uw periodieke aangifte staan met de status ‘Succes’.

    U kunt uw ontvangstbevestiging downloaden door te klikken op PDF.
     

    mijn zendingen: aangifte met status succes en ondertekend

Hoe een nihil periodieke aangifte indienen?

  • Via XML-bestand

    1. Opladen van het bestand

    In het tabblad ‘Dashboard’:

    • laad het bestand op
    • kies voor ‘Periodieke aangifte’ in het ‘Verzendingstype’
    • klik op ‘Doorgaan’ om naar de volgende stap te gaan

    U kunt ook de functie ‘Herladen in de schermen’ selecteren als uw bestand slechts één aangifte bevat. In dat geval moet u de procedure voor aangifte via scherm volgen.

    aangifte via bestand: laden en verzendingstype

    2. Validatie van de gegevens

    Als er een foutmelding verschijnt, controleer dan de mogelijke oorzaken van de fout.

    Als uw bestand niet conform is, verschijnt er in ‘Mijn aangiften’ een nieuwe regel met de status ‘Verworpen’.

    Als uw bestand geen fouten bevat, verschijnt er in ‘Mijn aangiften’ een nieuwe regel met de status ‘Gevalideerd’.

    Klik op check om de aangifte verder af te werken.

    mijn zendingen: bestand gevalideerd maar niet ondertekend

    In de module ‘Validatie van de gegevens’ mogen geen fouten voorkomen.

    Klik op ‘Volgende stap’.

    validatie van de gegevens: geen fouten vastgesteld

    3. Ondertekening

    In de laatste module ‘Samenvatting van de ingevoerde gegevens en akkoord’, klik op ‘Tekenen en indienen’.

    knop tekenen en indienen, voorafgegaan door de akkoordverklaring; ik onderteken deze zending digitaal

    4. Ontvangstbevestiging

    Wanneer u terugkeert naar het tabblad ‘Dashboard’, moet er een nieuwe regel met uw periodieke aangifte staan met de status ‘Succes’.

    U kunt uw ontvangstbevestiging downloaden door te klikken op PDF.

    mijn zendingen: bestand gevalideerd en ondertekend

  • Via scherm

    U hebt twee mogelijkheden:

    • ofwel gebruikt u de versnelde methode zoals hieronder beschreven
    • ofwel doorloopt u alle stappen voor het indienen van een periodieke aangifte (zonder vermelding van een bedrag/transactie in de aangifte). Om dat te doen, voegt u gewoon een bedrag ‘0,00’ toe aan rooster 71 of 72.

    1. Btw-nummer

    Via tabblad ‘Dashboard’:

    • voer het btw-nummer in
    • kies ‘Periodieke aangifte’
    • vink het vakje ‘Ik wil een Nihil aangifte indienen’ aan
    • geef de periode in: vul, afhankelijk van uw regime (maandelijks of driemaandelijks), de maand of het kwartaal in waarvoor u indient
    • klik vervolgens op ‘Doorgaan’

    aangifte via scherm: vak aangekruist ik wil een nihil aangifte indienen
     

    2. Validatie van de gegevens

    Als u geen foutmelding tegenkomt, verschijnt er in ‘Mijn aangiften’ een nieuwe regel met de status ‘Gevalideerd’.

    Als er een foutmelding verschijnt, controleer dan de mogelijke oorzaken van de fout. Als u de fout die de indiening blokkeert niet verbetert, krijgt uw aangifte de status ‘Verworpen’

    Klik op check om de indiening van uw aangifte af te werken.
     

    mijn zendingen: nihil aangifte gevalideerd maar niet ondertekend
     

    In de module ‘Validatie van de gegevens’ mogen geen fouten voorkomen.

    Klik op ‘Volgende stap’.
     

    validatie gegevens: geen fouten vastgesteld
     

    3. Handtekening

    In de laatste module ‘Samenvatting van de ingevoerde gegevens en akkoord’, klik op ‘Tekenen en indienen’.
     

    knop tekenen en indienen, voorafgegaan door de akkoordverklaring; ik onderteken deze zending digitaal
     

    4. Ontvangstbevestiging

    Wanneer u terugkeert naar het ‘Dashboard’, moet er een nieuwe regel met uw periodieke aangifte staan met de status ‘Succes’.

    U kunt uw ontvangstbevestiging downloaden door te klikken op PDF.
     

    mijn zendingen: aangifte met status succes en ondertekend

Wat te controleren in geval van een foutmelding bij het indienen van een aangifte?

  • Via XML-bestand

    Het XSD-schema en de tags

    Kijk na of uw XML-bestand het juiste XSD-schema bevat.

    Blanco tags zijn niet toegestaan. U moet dus elke tag die u noemt, invullen.

    De naam van uw bestand

    Gebruik geen accenten of speciale tekens zoals: é, è, ç, ù, ë, É, È, &, $, *, <,>, +, | , /, \, « , », « ; »...

    Als u een gecomprimeerd (.VAT) bestand gebruikt, moet de bestandsnaam hetzelfde zijn in de bestandsbeschrijving en in de XML.

    Het formaat van de bedragen

    Elk getal moet twee cijfers achter de komma hebben (bijvoorbeeld ‘123,40’, ‘456,00’).

    Het formaat van de e-mailadressen

    Controleer of er geen komma is gebruikt in plaats van een punt in de e-mailadressen. (Dat is een veel voorkomende fout bij het gebruik van het numerieke toetsenbord, dat een komma geeft in plaats van een punt).

    De vermelding van de periode

    U moet het jaar en de maand of het kwartaal invullen waarvoor u uw periodieke aangifte doet.

    Kopiëren en plakken

    Vermijd de functie kopiëren/plakken. Die kan leiden tot diverse fouten in Intervat.


    Wat betekenen de iconen die voor de foutmeldingen staan?

  • Via scherm

    Het formaat van de bedragen

    Is er geen spatie voor of na het bedrag?

    bedrag met een extra spatie na het laatste cijfer

    Hebt u de twee cijfers na de komma ingevoerd?

    bedrag met slechts één cijfer na de komma

    De vermelding van alle noodzakelijke informatie

    Wanneer u niet alle nodige informatie vermeldt (bevestiging van uw e-mailadres, jaartal, enz.), kunt u geen toegang krijgen tot de volgende module.

    Het formaat van het telefoonnummer

    Gebruik alleen nummers. Gebruik geen speciale tekens (‘/’, '.’) of spaties.

    foutmelding door een schuine streep in het telefoonnummer


    Wat betekenen de iconen die voor de foutmeldingen staan?