Opgelet: wij ontvangen u voortaan alleen op afspraak in al onze kantoren

MyRent

Opgelet! Om toegang te krijgen tot de toepassing MyRent in naam van een onderneming, moet u de MyRent-rol verkrijgen. Alle details over de procedure om die rol te verkrijgen vindt u via  deze link (PDF, 182.55 KB).

Elektronisch een huurcontract en een plaatsbeschrijving versturen

Met de onlinetoepassing MyRent kunt u een huurcontract en/of een plaatsbeschrijving versturen voor registratie. Het huurcontract moet niet uitsluitend voor bewoning bestemd zijn. U kunt MyRent ook gebruiken voor bijvoorbeeld een handelshuurcontract of een huurcontract voor een garage.

Wist u dat u zelfs voor een familielid of een vriend een huurcontract kunt registreren? U moet geen betrokken partij zijn in het huurcontract om het te laten registreren!

Praktische aspecten

Vooraleer u begint, raden wij u aan volgende zaken te doen:

  • Bekijk de woordenlijst van de definities (soort document, bestemming van het goed, duur en lasten)
  • Bekijk de gebruikersdemo’s
  • Controleer de grootte van het document dat u via MyRent gaat versturen (max. 50 MB)
    Opgelet: per te registreren document (zoals huurcontract, plaatsbeschrijving) kunt u maar 1 pdf-bestand opladen in de toepassing. Is uw huurcontract bijvoorbeeld verdeeld over verschillende pdf-bestanden, dan moet u die combineren tot 1 geheel. Tik in een browser naar keuze (zoals Google Chrome, Microsoft Edge, Firefox) ‘pdf’s samenvoegen’ in en u vindt daarvoor gratis software


Opgelet, aangezien het besturingssyteem Windows XP niet meer bijgewerkt kan worden, is het niet meer mogelijk MyRent te gebruiken met dat systeem.


Te volgen stappen om een huurcontract met of zonder plaatsbeschrijving te versturen

  1. Kies rechts in het menu ‘Naar de toepassing’
  2. Meld u aan
  3. Klik op 'Onthaal - Mijn woning en mijn onroerende goederen - Een huurcontract laten registreren (MyRent)'
  4. Klik links in het menu op ‘HUURCONTRACT’ en vervolgens op ‘Uw contract aanbieden’
  5. Voer de gevraagde gegevens in
  6. Kijk na of de ingevoerde gegevens juist zijn
  7. Klik op ‘OPSLAAN’
  8. Kopieer de cijfers van de barcode
  9. Kies:
    • ‘VERZENDEN’
    • ‘Contract met plaatsbeschrijving’ of ‘Contract zonder plaatsbeschrijving’
  10. Voer de gevraagde gegevens in
  11. Klik op ‘Bladeren’ om uw huurcontract of uw huurcontract en plaatsbeschrijving in pdf op te laden
  12. Klik op ‘VERZENDEN’
  13. Download indien van toepassing uw uitnodiging tot betaling. Vergeet in dat geval niet de registratierechten en eventuele boetes te betalen binnen de termijn die op de uitnodiging tot betaling vermeld is. Anders kunt u namelijk een boete krijgen
  14. Klik op ‘VALIDEREN’
  15. Klik op ‘ONTVANGSTBEWIJS DOWNLOADEN’

Te volgen stappen om alleen een plaatsbeschrijving te versturen

  1. Kies rechts in het menu ‘Naar de toepassing’
  2. Meld u aan
  3. Klik op 'Onthaal - Mijn woning en mijn onroerende goederen - Een huurcontract laten registreren (MyRent)'
  4. Klik links in het menu op ‘HUURCONTRACT’ en vervolgens op ‘Uw plaatsbeschrijving aanbieden’
  5. Voer de gevraagde gegevens in
  6. Klik op ‘Bladeren’ om uw plaatsbeschrijving in pdf op te laden
  7. Klik op ‘VERZENDEN PLAATSBESCHRIJVING’
  8. Download indien van toepassing uw uitnodiging tot betaling. Vergeet niet om de registratierechten en eventuele boetes te betalen binnen de termijn die op de uitnodiging tot betaling vermeld is. Anders kunt u namelijk een boete krijgen
  9. Klik op ‘VALIDEREN’
  10. Klik op ‘ONTVANGSTBEWIJS DOWNLOADEN’

U kunt de verwerking van uw document volgen via het tabblad ‘UW DOSSIER’.

U wilt het huurcontract en de plaatsbeschrijving laten registreren op een andere manier dan via MyRent?

Als u MyRent niet gebruikt, dan moet u een standaardformulier invullen en dat samen met een kopie van uw huurcontract en/of de plaatsbeschrijving naar het scanningcentrum van de FOD sturen. U vindt alle info in onze FAQ-rubriek.

Wilt u een huurwaarborg storten?

U kunt zonder bijkomende kosten een huurwaarborg storten via MyMinfin. Meer info over de huurwaarborg vindt u in deze FAQ-rubriek.