MyRent

 

 

Elektronisch een huurcontract en een plaatsbeschrijving opstellen en versturen

Met de onlinetoepassing MyRent kunt u een huurcontract en/of een plaatsbeschrijving versturen voor registratie. Het huurcontract en/of de plaatsbeschrijving hoeven niet noodzakelijk uitsluitend voor bewoning bestemd te zijn.

Praktische aspecten

Vooraleer u begint, raden wij u aan volgende zaken te doen:

  • Bekijk de  woordenlijst (PDF, 688.96 KB) van de definities (soort document, bestemming van het goed, duur en lasten)
  • Bekijk de gebruikersdemo’s die u in het rechtermenu op deze pagina terugvindt
  • Controleer de grootte van het elektronisch document dat u via MyRent gaat versturen (max. 50MB)


Opgelet, aangezien het besturingssyteem Windows XP niet meer bijgewerkt kan worden, is het niet meer mogelijk MyRent te gebruiken met dat systeem.


Te volgen stappen om een huurcontract met of zonder plaatsbeschrijving te versturen

  1. Kies rechts in het menu ‘Naar de toepassing’
  2. Meld u aan via uw identiteitskaart of via een certificaat klasse 3
  3. Lees de instructies en klik op ‘Verdergaan'
  4. Klik links in het menu op ‘HUURCONTRACT’ en vervolgens op ‘Uw contract aanbieden’
  5. Voer de gevraagde gegevens in
  6. Kijk na of de ingevoerde gegevens juist zijn
  7. Klik op ‘OPSLAAN’
  8. Kopieer de cijfers van de barcode
  9. Kies:
    • ‘VERZENDEN’
    • ‘Contract met plaatsbeschrijving’ of ‘Contract zonder plaatsbeschrijving’
  10. Voer de gevraagde gegevens in
  11. Klik op ‘Bladeren’ om uw huurcontract of uw huurcontract en plaatsbeschrijving in pdf op te laden
  12. Klik op ‘VERZENDEN’
  13. Download indien van toepassing uw uitnodiging tot betaling. Vergeet in dat geval niet de registratierechten en eventuele boetes te betalen binnen de termijn die op de uitnodiging tot betaling vermeld is. Anders kunt u namelijk een boete krijgen
  14. Klik op ‘VALIDEREN’
  15. Klik op ‘ONTVANGSTBEWIJS DOWNLOADEN’

Te volgen stappen om alleen een plaatsbeschrijving te versturen

  1. Kies rechts in het menu ‘Naar de toepassing’
  2. Meld u aan via uw identiteitskaart of via een certificaat klasse 3
  3. Lees de instructies en klik op ‘Verdergaan’
  4. Klik links in het menu op ‘HUURCONTRACT’ en vervolgens op ‘Uw plaatsbeschrijving aanbieden’
  5. Voer de gevraagde gegevens in
  6. Klik op ‘Bladeren’ om uw plaatsbeschrijving in pdf op te laden
  7. Klik op ‘VERZENDEN PLAATSBESCHRIJVING’
  8. Download indien van toepassing uw uitnodiging tot betaling. Vergeet niet om de registratierechten en eventuele boetes te betalen binnen de termijn die op de uitnodiging tot betaling vermeld is. Anders kunt u namelijk een boete krijgen
  9. Klik op ‘VALIDEREN’
  10. Klik op ‘ONTVANGSTBEWIJS DOWNLOADEN’

U kunt de verwerking van uw document volgen via het tabblad ‘UW DOSSIER’.

U wilt het huurcontract en de plaatsbeschrijving laten registreren op een andere manier dan via MyRent?

Als u MyRent niet gebruikt, kunt u uw huurcontract en/of de plaatsbeschrijving met de post opsturen of kunt u naar uw bevoegde registratiekantoor gaan.

U moet uw huurcontract laten registreren in 3 exemplaren.

Hoe het bevoegde registratiekantoor vinden?

  • Ga naar de kantorengids
  • Klik bij ‘Woning’ op ‘Een huurcontract registreren’
  • Klik op ‘ZOEKEN’
  • Vul de gemeente in waarin het goed zich bevindt waarop het huurcontract betrekking heeft
  • Klik op ‘ZOEKEN’

U vindt nu de gegevens van het kantoor.