Opgelet: wij ontvangen u voortaan alleen op afspraak in al onze kantoren

De API's voor MyMinfin en Intervat

De FOD Financiën zet meer en meer in op API’s en ontwikkelt in samenwerking met de accountancysector en het ITAA twee specifieke API’s: de MyMinfin-API en de Intervat-API. Dankzij die API’s automatiseren we een aantal handelingen voor derden, zoals het downloaden van documenten en het inladen van aangiftes. Zo dragen we dus bij aan een efficiëntere samenwerking.

FAQs:

De API's van FOD Financiën

  • Wat is een API?

    API staat voor ‘Application Programming Interface’. Het is een manier om een verbinding te maken tussen twee of meerdere losstaande softwareprogramma’s. API’s zorgen zo voor interacties tussen toepassingen, gegevens en apparaten. Via API’s kunt u makkelijk gegevens uitwisselen tussen verschillende toepassingen omdat zij een aantal afspraken, technische codes en definities bevatten.

    Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebruik van Payconiq wanneer u tickets voor een evenement boekt. Payconiq haalt de betaalinformatie op bij de website van het evenement en koppelt die aan uw bankapp. Of denk aan het inloggen met itsme: itsme gebruikt ook API’s om personen te identificeren en toegang te geven tot heel wat toepassingen van overheden, banken, enz

  • Waarom zet de FOD Financiën in op API's?

    API’s zijn alomtegenwoordig en vereenvoudigen het leven van de digitale gebruiker aanzienlijk. Doordat één of meerdere systemen met elkaar interageren, moet de gebruiker heel wat minder clicks en acties uitvoeren voor eenzelfde resultaat. Vergelijk het met een supermarkt waar u alles op één plek vindt in plaats van voor ieder soort product naar een andere winkel te moeten gaan.

    Als overheid streven we ook naar een zo eenvoudig en positief mogelijke digitale ervaring. We hebben  wettelijk verankerd dat we onze interacties met burgers, rechtspersonen en derden zullen digitaliseren. We richten ons met onze API’s in eerste instantie enkel op de professionele gebruiker en nog niet op de gewone burger. Andere initiatieven zullen volgen.

  • Wie zijn de betrokken partijen?

    Bij het gebruik van deze API’s zijn verschillende partijen betrokken.

    Betrokken partijen: software van zelfstandige of softwareonderneming X, accountant zelfstandige of onderneming Y, eventueel de eindklant of onderneming Z en de FOD Financiën

    1. De API is een technische verbinding tussen de FOD Financiën (partij 1) en het softwarepakket X (van softwareonderneming X) (partij 2) die een onderneming Y of accountant Y gebruikt.
    2. De accountant Y of onderneming Y (partij 3) gebruikt een softwarepakket voor het uitvoeren van zijn administratieve taken.
      • Ofwel is die 3de partij een onderneming Y die software gebruikt om eigen gegevens te raadplegen en te verwerken.
      • Ofwel is die 3de partij een mandataris, zoals een accountant Y, die de software gebruikt voor het behandelen van administratieve taken voor een eindklant Z (partij 4).
      • Het is dus die 3de partij die als eindgebruiker van een softwarepakket X gebruik zal kunnen maken van de functionaliteiten geboden door de opgezette API-verbinding.

    Zoals hierboven gesteld, is er niet altijd een 4de partij. In sommige gevallen is er zelf geen 3de partij en zijn partijen 2, 3 en 4 dus dezelfde entiteit. Dat is het geval als een onderneming X eigen software heeft ontwikkeld en gebruik maakt van de API’s om eigen gegevens te raadplegen en verwerken

  • Ik ben een software-onderneming – hoe kan ik de API’s koppelen aan mijn software?

    Het gebruik van de API’s staat open voor elke private onderneming die:

    • software ontwikkelt om dossiers en/of gegevens te bundelen, structureren, visualiseren, vereenvoudigen en/of automatiseren, en
    • die software aanbiedt aan de professionele ondernemingen of die software zelf intern gebruikt.

    Om een beveiligd gebruik te verzekeren, moet u:

    1. uw onderneming registreren als erkende gebruiker, en
    2. de bijhorende gebruikersovereenkomst aanvaarden.

    U kunt de API’s pas aan uw software koppelen nadat u de registratie als erkende gebruiker hebt voltooid. Het is aan de wettelijke vertegenwoordiger om het registratieproces op te starten. Het registreren van uw onderneming is mogelijk vanaf eind februari 2025 via MyMinfin.

    Volg deze stappen om uw onderneming te registreren:

    1. Log in op MyMinfin.
    2. Ga naar Mijn professionele toepassingen’ en klik op ‘Aanvraag tot registratie van mijn onderneming als een erkende gebruiker van de API’s van de FOD Financiën’.
    3. Vul de velden in en duid hier één of meerdere contactpersonen aan. Klik vervolgens op ‘verzenden’.
      Als uw onderneming zich wilt registreren voor het gebruik van de Intervat-API, is een registratie voor beide API’s aangewezen. Om na indiening van de aangifte de ontvangstbevestiging te kunnen ophalen via API, moet de MMF-API namelijk worden gebruikt. Selecteer daarom beide API’s op het registratieformulier.
    4. U ontvangt enkele dagen later als wettelijke vertegenwoordiger een bericht in MyMinfin met daarin de gebruikersovereenkomst en de technische documentatie. Neem de gebruikersovereenkomst grondig door en keur die goed/onderteken die door het aanvinken van het vakje in de begeleidende brief.
    5. Wij registreren uw onderneming en nemen contact op met de door u opgegeven contactpersonen. Die contactpersonen krijgen toegang tot de technische documentatie en ontvangen de gegevens die nodig zijn om de API’s correct te koppelen aan de eigen software. Daarnaast krijgen die contactpersonen toegang tot het technisch ondersteuningsportaal waar ze, na succesvolle integratie, ook de validatietesten kunnen aanvragen.
    6. De registratie is bij deze afgerond en uw onderneming kan het nodige doen om de API’s met uw software te integreren.

    De door u opgegeven contactpersonen krijgen ook toegang tot het technisch ondersteuningsportaal. Eenmaal de integratie in de testomgeving succesvol is gelukt, kunnen zij via dat portaal ook een validatie-test aanvragen zodat uw onderneming de API ook in productie mag en kan gebruiken.

  • Ik ben een software-onderneming – waar kan ik de technische informatie terugvinden?

    De technische documentatie die nodig is om de API-koppeling te kunnen maken, staat niet openbaar en wordt enkel verstrekt binnen de registratieprocedure. Vanaf eind februari 2025 kan uw wettelijke vertegenwoordiger die procedure opstarten. U vindt meer informatie bij ’Ik ben een softwareonderneming – hoe kan ik de API’s koppelen?’.

  • Ik ben een professionele onderneming, kan ik de API’s gebruiken?

    Enkel wanneer u gebruik maakt van een softwarepakket dat de API(‘s) heeft gekoppeld, kunt u de extra functionaliteiten die voortkomen uit de API-koppeling gebruiken. U moet dus klant zijn van een geregistreerde softwareonderneming. Als uw onderneming eigen software heeft en die wilt koppelen, kan dat natuurlijk ook.

    Softwareondernemingen kunnen zich vanaf eind februari 2025 registreren om de API aan hun software te koppelen. Na succesvolle testen met hen, zullen deze functionaliteiten voor hun klanten beschikbaar zijn. De klant zal hierover actief worden geïnformeerd en zal tegelijkertijd ook gevraagd worden om goedkeuring te geven en een aantal zaken te bevestigen aan de FOD Financiën via het daarvoor voorziene mechanisme.

    In een later stadium publiceren we hier een lijst van alle softwareondernemingen met wie de API-koppeling succesvol is opgezet.

    U kunt zich richten tot de klantendienst van uw softwarepakket voor meer informatie

  • Ik ben een burger, kan ik de API’s gebruiken?

    Op dit moment richten we ons enkel op professionele gebruikers zoals accountants en ondernemingen. Als burger kunt u hier op dit moment nog geen gebruik van maken.

De MyMinfin-API (MMF-API)

  • Wat doet de MyMinfin-API?

    Via deze API kunnen documenten die beschikbaar zijn op MyMinfin worden weergegeven en gedownload.

    Zo kan de (professionele) eindgebruiker voor het eigen dossier en/of die dossiers waartoe hij/zij als mandataris toegang heeft via het MyMinfin-portaal, documenten rechtstreeks in zijn/haar softwarepakket raadplegen en bewaren. Dankzij de MMF-API moeten bijvoorbeeld accountants al de documenten die ze voor hun klanten nodig hebben niet meer één voor één downloaden vanuit MyMinfin.

    Hoe dit er concreet zal uitzien binnen het softwarepakket dat u gebruikt, hangt af van de softwareonderneming die de integratie uitvoert. Zij kunnen beslissen om documenten rechtstreeks in het juiste dossier te zetten, een soort overzichtslijst met criteria te genereren ….

    U kunt zich altijd richten tot de klantendienst van uw softwarepakket voor meer informatie.

    Met deze API kunnen geen andere handelingen of acties die beschikbaar zijn op MyMinfin uitgevoerd/geautomatiseerd worden.

    Opgelet: Bepaalde documenttypes inzake internationale inlichtingen kunnen niet via deze API opgehaald worden

    Er zijn een aantal documenttypes, gelinkt aan internationale inlichtingen, die niet via onze API kunnen worden geraadpleegd of gedownload. Die buitenlandse inlichtingen zijn onderworpen aan specifieke internationale wettelijke bepalingen over vertrouwelijkheid en gegevensbeveiliging. Bovendien zijn die documenten niet statisch, waardoor ze ook om technische redenen niet via de MMF-API kunnen worden opgehaald. Onderstaande informatie moet dus nog steeds manueel en real-time uit MyMinfin worden gehaald:

    • buitenlandse inkomsten (Richtlijn 2011/16/UE)
      inlichtingen over 6 categorieën inkomsten (arbeidsinkomen, directiehonoraria, levensverzekeringsproducten, pensioenen, eigendom van en inkomsten uit onroerend goed en royalty’s) die automatisch door de EU-lidstaten worden verzonden aan België op grond van artikel 8a van Richtlijn 2011/16/EU
    • buitenlandse inkomsten (CRS)
      financiële inlichtingen met betrekking tot rekeningen aangehouden in het buitenland door Belgische ingezetenen, die automatisch door de partnerstaten worden verzonden aan België in het kader van een wettelijke rechtsgrond die de Common Reporting Standard (CRS) implementeert
    • buitenlandse inkomsten (FATCA)
      financiële inlichtingen met betrekking tot rekeningen aangehouden in de Verenigde Staten door Belgische ingezetenen, die automatisch door de Verenigde Staten worden verzonden aan België in het kader van het Intergouvernementeel Akkoord tussen België en de Verenigde Staten tot uitvoering van FATCA
    • buitenlandse inkomsten (OESO)
      inlichtingen over verschillende categorieën van inkomsten, die automatisch door partnerstaten worden verzonden aan België op basis van een geldig internationale rechtsgrond
  • Hebt u een vraag over de MyMinfin-API?

    Stel uw vragen via het algemene contactformulier > ‘Technische vragen over informaticatoepassingen’.

De Intervat-API (INT-API)

  • Wat doet de Intervat-API?

    Via deze API kan de periodieke btw-aangifte ingediend worden.

    Zo zullen ondernemingen of hun mandataris rechtstreeks vanuit het softwareprogramma dat zij gebruiken, periodieke btw-aangiften kunnen invullen en indienen. De onderneming of mandataris moet dus niet meer elke keer de aangifte rechtstreeks indienen in de toepassing Intervat.

    Voor het ophalen van het ontvangstbevestigingsdocument via API, moet de softwareonderneming ook de MMF-API integreren. Doet die onderneming dat niet, dan moet de eindgebruiker de ontvangstbevestiging zelf ophalen via Intervat of MyMinfin. Voor een optimale gebruikerservaring moeten beide API’s dus aan de software gekoppeld worden.

    Met deze API kunnen geen andere aangiftes of acties beschikbaar op Intervat uitgevoerd/geautomatiseerd worden. De INT-API voorziet in een eerste fase enkel in de indiening van de periodieke btw-aangifte.

  • Hebt u een vraag over de Intervat-API?

    Stel uw vragen via het algemene contactformulier > ‘Technische vragen over informaticatoepassingen’.