Opgelet: wij ontvangen u voortaan alleen op afspraak in al onze kantoren

FAQ e-DEPO

Aansluiting en werking e-DEPO

  • Hoe kan ik inloggen op e-DEPO?

    U heeft enkel toegang tot e-DEPO nadat u zich heeft geïdentificeerd via een van de beveiligde middelen[1] die ter beschikking worden gesteld op de portaalsite van de FOD Financiën: MyMinfin.

    Om toegang te hebben tot e-DEPO volgt u deze link.

    U kunt ook inloggen bij MyMinfin (als burger of in naam van een onderneming) en klikken op "Applicaties" en daarna op "e-DEPO" .

    Afhankelijk van uw rol heeft u dan toegang tot ofwel uw privédossiers als particulier ofwel uw beroepsdossiers ofwel de dossiers van uw onderneming of openbare instantie.

    Particulier en professional

    Om in te loggen als particulier of professional moet u geen verdere actie ondernemen.

    Onderneming en openbare instantie

    Om in te loggen als onderneming of openbare instantie moet u eerst beschikken over een rol binnen deze onderneming of openbare instantie.

    De wettelijke vertegenwoordiger[2] van een organisatie heeft automatisch de rol en de bijbehorende rechten. Indien hij echter de taken in verband met e-DEPO wenst over te dragen aan een medewerker, dan mag hij een 'toegangsbeheerder' aanwijzen die dan één van de twee beschikbare rollen inzake e-DEPO mag geven aan één of meerdere medewerkers van zijn organisatie. De wettelijke vertegenwoordiger mag ook zelf rechtstreeks een rol toewijzen aan één of meerdere medewerkers.

     

    [1] Elektronische identiteitskaart, token, toepassing itsme

    [2] Of de wettelijke vertegenwoordigers

  • Kan ik het beheer van mijn dossiers in e-DEPO uitbesteden aan een derde partij?

    Het goede nieuws is dat dit mogelijk is dankzij de invoering van een specifiek mandaat voor de toepassing. Concreet kan elke derde partij die een mandaat heeft ontvangen van een natuurlijke of rechtspersoon voortaan dezelfde handelingen verrichten als deze persoon binnen de toepassing e-DEPO. Het mandaat kan worden aangemaakt via de volgende link. Alle informatie over mandaten vindt u ook op de volgende pagina.

  • Hoe kan ik als wettelijke vertegenwoordiger van een organisatie een rol toewijzen aan een medewerker en welke zijn de beschikbare rollen?

    Toegangsbeheerder

    De toegangsbeheerder wordt aangewezen via de toepassing 'Beheer der toegangsbeheerders' via deze link.

    Bijkomende informatie over hoe u te werk dient te gaan is beschikbaar in de volgende gids:

    Beheer van de rollen

    De rollen worden toegewezen via de toepassing 'Mijn eGov-rollenbeheer' via deze link.

    Bijkomende informatie over hoe u te werk dient te gaan is beschikbaar op dit adres.

    Beschrijving van de e-DEPO-rollen

    Zoals hierboven aangegeven, zijn er twee e-DEPO-rollen met min of meer uitgebreide bevoegdheden.

    • FOD FIN e-DEPO Administrateur => De administrator heeft dezelfde rechten als de wettelijke vertegenwoordiger. Hij mag alle beschikbare acties ondernemen in naam van de organisatie waarvoor hij de bewuste rol vervult, dit met uitzondering van dossiers van het type "Depositorekening" vermits hij niet over deze rechten beschikt.
    • FOD FIN e-DEPO Dossierbeheerder => De dossierbeheerder kan eveneens acties ondernemen in naam van de organisatie, maar hij mag geen actie ondernemen die aanleiding geeft tot een financiële beweging[1] of zich inlaten met dossiers van het type "Depositorekening". 
    • FOD FIN eDEPO AdminDepositAccount => De beheerder van de depositorekening kan alle dossiers beheren die onder categorie "Depositorekening" vallen, d.w.z de opening van een rekening, gelden storten en gelden opnemen.

    [1] De dossierbeheerder mag dus geen vrijgave verlenen, terugbetaling vragen, afname aanvaarden ...

  • Wat indien een of meerdere belanghebbenden bij het dossier van buitenlandse afkomst is (zijn)?

    Vreemdelingen die in België wonen evenals buitenlandse bedrijven die al contact hebben gehad met de administratie, zijn in principe al ingeschreven in het Belgisch rijksregister: ze hebben dus al een Belgisch identificatienummer gekregen dat in dit geval moet worden gebruikt.

    Indien een natuurlijke of rechtspersoon nooit in een Belgisch register ingeschreven is geweest, moet de betrokkene een verzoek tot inschrijving indienen bij de DCK met het oog op de aanmaak van zijn dossier.

    Daartoe moet de betrokkene de volgende elementen zelf meedelen:

    • vennootschap: oprichtingsdatum van de vennootschap, handelsnaam en adres van de maatschappelijke zetel
    • professional - natuurlijke persoon: naam, voornaam, geboortedatum, geslacht en adres
    • particulier: naam, voornaam, geboortedatum, geslacht en adres

    Na behandeling van zijn aanvraag deelt de DCK aan de betrokkene het Belgische identificatienummer mee. Met dit nieuwe nummer kan het gewenste dossier vervolgens worden aangemaakt in e-DEPO.

    Ter informatie: dankzij de invoering van een Belgisch identificatienummer in het formulier haalt e-DEPO automatisch de identiteit en de identificatiegegevens van een natuurlijke of rechtspersoon op. Indien deze persoon niet voorkomt in het Belgisch rijksregister, zal e-DEPO niets vinden en kan de betrokkene dus niet worden geregistreerd in het dossier. Dit nummer is daarom verplicht.

  • Waar vind ik de informatie voor de betaling in e-DEPO?

    Op het einde van de procedure voor invoer van uw nieuwe dossier in de e-DEPO-toepassing moet u de samenvatting met betrekking tot de opening van het dossier valideren. Vervolgens stuurt de toepassing u een ontvangstbevestiging betreffende de registratie van uw aanvraag. Op dit ontvangstbewijs vindt u de betalingsinstructies die u kunt gebruiken bij de betaling van het verschuldigde bedrag. U ontvangt deze informatie ook per e-mail, met inbegrip van het dossiernummer dat aan uw aanvraag is toegekend.

    Bovendien kunt u het dossier dat in onze toepassing is aangemaakt op elk moment raadplegen door te klikken op 'Mijn dossiers raadplegen'. U kunt de betalingsinstructies voor een dossier ook terugvinden door het betreffende dossier te selecteren en het document 'Verzoek tot opening van een dossier' helemaal onderaan het dossier vervolgens te downloaden.

    In dit stadium is het dossier nog niet definitief geopend. Hiertoe heeft u 30 dagen de tijd om het geld te betalen.

  • Wanneer mag ik ervan uitgaan dat het dossier is aangemaakt in e-DEPO?

    Na ontvangst van de betaling kan het dossier worden geacht te zijn aangemaakt.

    Nadat het dossier online is aangemaakt, heeft u 30 dagen de tijd om de betaling te verrichten.

    Onmiddellijk na ontvangst van de betaling krijgen alle belanghebbenden bij het dossier daarvan kennis via e-mail. Tegelijk creëert e-DEPO de borgstellingsakte die dan het juridisch bewijsstuk vormt van het feit dat de borgtocht is gesteld. De borgstellingsakte kan worden geraadpleegd en gedownload via e-DEPO, in het online dossier[1].

    Zonder betaling binnen deze termijn van 30 dagen wordt het dossier automatisch geschrapt uit onze toepassing. Als u dit dossier nog steeds wilt aanmaken, moet een nieuwe aanvraag van opening van een dossier worden ingediend.


    [1] Klik op 'Mijn dossiers raadplegen', selecteer het betrokken dossier en vind de borgstellingsakte in 'Documenten' helemaal onderaan het dossier.

  • Waar kan ik mijn dossier raadplegen of wijzigen in e-DEPO?

    Meld u aan in onze toepassing, klik op 'Mijn dossiers raadplegen' en verifieer of het dossier voorkomt in de lijst met uw dossiers (uw dossier moet zijn overgebracht naar e-DEPO.

    Als het dossier voorkomt in de lijst, kunt u alle gegevens van het dossier raadplegen:

    • de algemene gegevens van het dossier
    • de financiële informatie
    • de verschillende belanghebbenden
    • de documenten van het dossier
  • Uw dossier verschijnt niet in het tabblad 'Mijn dossiers raadplegen' in e-DEPO?

    Verschijnt uw dossier niet in e-DEPO, gelieve dan een aanvraag tot overbrenging van uw dossier naar e-DEPO per e-mail op te sturen naar het volgende adres: info.cdcdck@minfin.fed.be. Gelieve er de onderstaande informatie in op te nemen zodat de dossierbeheerder van de Deposito- en Consignatiekas uw dossier correct kan aanvullen:

    • uw dossiernummer
    • het identificatienummer in het Belgisch rijksregister van elke natuurlijke persoon met een rol in het dossier
    • het Belgisch ondernemingsnummer van elke professional, onderneming of openbare instantie met een rol in het dossier
    • het e-mailadres voor contact van elke natuurlijke of rechtspersoon met een rol in het dossier

    Het duurt hooguit één week om het dossier over te brengen. Daarna kunt u uw dossier raadplegen en er acties uitvoeren vanuit onze toepassing e-DEPO.

  • Mijn depositocertificaat ziet er anders uit. Hoe zit het daarmee?

    Sinds 01/02/2019 heeft het depositocertificaat bij de Deposito- en Consignatiekas een ander en moderner uitzicht; het behoudt echter dezelfde waarde. 

    Onder 'Onze referentie' vindt u het dossiernummer bij de Deposito- en Consignatiekas. Opdat we u snel en efficiënt zouden kunnen helpen, moet u dit nummer gebruiken in al uw communicatie met onze dienst.

    Onder 'identificatienummer' vindt u het rijksregisternummer of het ondernemingsnummer van alle betrokken partijen. De Deposito- en Consignatiekas heeft altijd uw meest recente adres, zonder dat u ons hiervan op de hoogte hoeft te stellen.

    Dit document wordt enkel op elektronische wijze aan u geleverd zodra wij het geld hebben ontvangen.

    Het document hoeft niet te worden ondertekend om rechtsgeldig te zijn.

  • Mijn dossier is geblokkeerd. Hoe kan ik het deblokkeren?

    Gewoonlijk wordt een dossier geblokkeerd na een aanvraag tot afname die door de garant wordt afgewezen. De blokkering kan ook het gevolg zijn van een beslaglegging, een conflict tussen de partijen ...

    Om een dossier te deblokkeren, moet u een aanvraag indienen bij de Deposito- en Consignatiekas. De in te dienen stukken verschillen volgens de reden van de blokkering:

    • In geval van weigering van afname of van conflict tussen de partijen wacht deDeposito- en Consignatiekas tot een vonnis wordt verleend of tot de partijen tot een vergelijk komen.
    • In geval van beslag dient men de uitkomst van de beslagprocedure af te wachten.
  • Hoe sluit ik mijn dossier af?

    Een dossier wordt automatisch afgesloten in e-DEPO. Het dossier wordt automatisch afgesloten wanneer het saldo van het dossier immers daalt tot 0 (als gevolg van vrijgave of voorafname).

    e-DEPO betaalt dan ook automatisch de eventuele interesten als gevolg van de bewaargeving van geld aan de rechthebbende.

  • Ik ben een buitenlander of ik kan niet inloggen in e-DEPO. Hoe kan ik een dossier aanmaken en beheren?

    U moet de nodige extra stappen doorlopen om verbinding te maken met onze e-DEPO-applicatie. Anders kunnen we uw verzoek niet in behandeling nemen.

    • Als natuurlijk persoon: u moet naar uw gemeente gaan om een Bis-nummer te krijgen van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid. 
    • Als rechtspersoon: u moet naar een erkend ondernemingsloket gaan om een KBO-nummer te krijgen van de Kruispuntbank van Ondernemingen.

    De formulieren voor het aanmaken van een dossier blijven geldig.

  • Kan ik het geld in meerdere keren betalen?

    Neen, het geld moet verplicht in één keer aankomen met de juiste gestructureerde mededeling. Indien één van deze elementen niet in overeenstemming is met de voorschriften, wordt het geld verplicht teruggestort op de uitgevende rekening en gaat e-DEPO ervan uit dat er geen betaling is ontvangen. Als er binnen 30 dagen geen correcte betaling is ontvangen, wordt het dossier automatisch geannuleerd.

  • Ik heb het geld niet binnen 30 dagen betaald, wat moet ik doen?

    In dit geval heeft e-DEPO uw dossier geannuleerd. Wenst u dit dossier toch nog te openen, dan moet u opnieuw vragen om een dossier te openen en moet u alle gegevens opnieuw invoeren via e-DEPO, zoals bij het aanmaken van een nieuw dossier.

  • Ik heb een fout gemaakt toen ik het geld betaalde, wat moet ik doen?

    e-DEPO stuurt de verkeerde betaling automatisch terug naar uw bankrekening. U hoeft dan alleen maar uw overschrijving opnieuw correct in te voeren en het dossier wordt dan gecrediteerd.