U kunt uw fiscale mandaten aanmaken en beheren met de toepassing ‘Mandaten’.
Elk type mandaat geeft u toegang tot een e-service om fiscale procedures in naam van een derde uit te voeren.
Ga naar de toepassing ‘Mandaten’
Actualiteiten
-
04.07.2025 - Nieuwe historiek van mandaten in voorbereiding: impact op overdrachten
We zullen binnenkort een meer gedetailleerde historiek van de mandaten tonen.
Vanaf 18 juli plannen we in principe een overgangsperiode van drie weken om deze wijzigingen te integreren. Tijdens deze periode:
- kunt u geen nieuwe overdrachten meer invoeren.
- zullen 'nieuwe' mandatarissen de lopende overdrachten moeten afronden. Overdrachten die aan het einde van de overgangsperiode niet zijn afgerond, annuleren we.
De effectieve begindatum van de overgangsperiode zal zichtbaar zijn op de schermen van Mandaten.
We houden u op de hoogte van de nieuwigheden die we in de e-service integreren.
-
05.02.2025 - Enkele tips om uw mandaten correct te beheren
U verandert van accountant of u wilt uw fiscale handelingen niet langer delegeren: wat met uw mandaten?
Controleer en zet eventueel de mandaten stop die zijn ondertekend met:
- uw oude accountant
- een naaste
Als u een nieuw mandaat aanmaakt, blijft voor het merendeel van de mandaten uw oude mandaat van hetzelfde type nog altijd actief als u niet tussenkomt.
Meld u aan bij de toepassing Mandaten om de mandaten die moeten blijven lopen en die moeten stopgezet worden te controleren. Zo beperkt u de toegang tot uw gegevens tot de gewenste personen.
U bent accountant: wat als een medewerker uw onderneming verlaat?
Mandaten aanmaken en rollen toekennen gebeuren via selfservice. U moet dus zelf de wijzigingen beheren en het nodige doen wanneer een medewerker uw onderneming verlaat.
Denk eraan om de betrokken rollen te verwijderen in Mijn eGov-rollenbeheer om de toegang te beperken tot de bevoegde personen.
-
31.10.2024 - Oude types mandaten Tax-on-web en MyMinfin kunnen niet worden overgedragen aan een nieuwe mandataris
Hebt u nog actieve mandaten voor Tax-on-web of MyMinfin? Dan kunt u de handelingen voor uw bestaande klanten uitvoeren met die mandaten.
Verandert u het statuut van uw onderneming of neemt u een klantenbestand over?
Dan kunt u dit type mandaten niet meer aanmaken of overdragen omdat ze zijn vervangen door het nieuwe mandaat Belastingaangifte PB-BNI.
U moet dus nieuwe mandaten Belastingaangifte PB-BNI aanmaken.
Moet u meerdere mandaten aanmaken? Volg dan de procedure om ze in één keer aan te maken.