2015 | 2016 | 2017 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
FISC | Adm. P | Adm. KMO | Adm. GO | FISC | Adm. P | Adm. KMO | Adm. GO | FISC | ||
Aantal geverifieerde aangiften | Centrale selectie | 49.502 | 175 | 43.041 | 2.298 | 45.514 | 184 | 38.135 | 2.024 | 40.343 |
Lokale selectie | 12.499 | 115 | 9.800 | 2.063 | 11.978 | 155 | 14.162 | 1.939 | 16.256 | |
Totaal | 62.001 | 290 | 52.841 | 4.361 | 57.492 | 339 | 52.297 | 3.963 | 56.599 | |
Aantal gewijzigde aangiften | Centrale selectie | 23.083 | 82 | 21.857 | 900 | 22.839 | 93 | 20.240 | 614 | 20.947 |
Lokale selectie | 9.447 | 76 | 6.919 | 1.541 | 8.536 | 99 | 10.121 | 1.375 | 11.595 | |
Totaal | 32.530 | 158 | 28.776 | 2.441 | 31.375 | 192 | 30.361 | 1.989 | 32.542 | |
Percentage gewijzigde aangiften | Centrale selectie | 46,63 % | 46,86 % | 50,78 % | 39,16 % | 50,18 % | 50,54 % | 53,07 % | 30,34 % | 51,92 % |
Lokale selectie | 75,58 % | 66,09 % | 70,60 % | 74,70 % | 71,26 % | 63,87 % | 71,47 % | 70,91 % | 71,33 % | |
Totaal | 52,47 % | 54,48 % | 54,46 % | 55,97 % | 54,57 % | 56,64 % | 58,05 % | 50,19 % | 57,50 % | |
Totaal bedrag van de inkomstenverhogingen (in euro) | Centrale selectie | 1.436.242.208 | 1.286.033 | 492.305.086 | 704.441.895 | 1.198.033.013 | 1.571.521 | 462.047.121 | 375.491.470 | 839.110.111 |
Lokale selectie | 495.953.328 | 944.383 | 161.520.162 | 738.016.875 | 900.481.421 | 650.672 | 688.974.280 | 3.193.931.154 | 3.883.556.106 | |
Totaal | 1.932.195.536 | 2.230.416 | 653.825.248 | 1.442.458.770 | 2.098.514.434 | 2.222.193 | 1.151.021.401 | 3.569.422.623 | 4.722.666.217 | |
Gemiddeld bedrag van de inkomstenverhogingen (in euro) | Centrale selectie | 62.221 | 15.683 | 22.524 | 782.713 | 52.456 | 16.898 | 22.828 | 611.550 | 40.059 |
Lokale selectie | 52.498 | 12.426 | 23.344 | 478.921 | 105.492 | 6.572 | 68.074 | 2.322.859 | 334.934 | |
Totaal | 59.397 | 14.117 | 22.721 | 590.929 | 66.885 | 11.574 | 37.911 | 1.794.582 | 145.125 | |
Aantal aanslagen van ambtswege omwille van afwezigheid van aangifte | Centrale selectie | 1.408 | 0 | 2.656 | 14 | 2.670 | 0 | 2.332 | 13 | 2.345 |
Lokale selectie | 115 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | 1.523 | 0 | 2.656 | 14 | 2.670 | 0 | 2.332 | 13 | 2.345 | |
Totaal bedrag van de inkomstenverhogingen n.a.v. aanslagen van ambtswege omwille van afwezigheid van aangifte (in euro) | Centrale selectie | 83.565.125 | 0 | 134.219.441 | 5.306.461 | 139.525.902 | 0 | 159.404.293 | 3.321.227 | 162.725.520 |
Lokale selectie | 4.680.641 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | 88.245.766 | 0 | 134.219.441 | 5.306.461 | 139.525.902 | 0 | 159.404.293 | 3.321.227 | 162.725.520 | |
Gemiddeld bedrag van de inkomstenverhogingen n.a.v. aanslagen van ambtswege omwille van afwezigheid van aangifte (in euro) | Centrale selectie | 59.350 | 0 | 50.534 | 379.033 | 52.257 | 0 | 68.355 | 255.479 | 69.393 |
Lokale selectie | 40.701 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | 57.942 | 0 | 50.534 | 379.033 | 52.257 | 0 | 68.355 | 255.479 | 69.393 | |
Totaal aantal gewijzigde aangiften en aanslagen van ambtswege omwille van afwezigheid van aangifte | Centrale selectie | 24.491 | 82 | 24.513 | 914 | 25.509 | 93 | 22.572 | 627 | 23.292 |
Lokale selectie | 9.562 | 76 | 6.919 | 1.541 | 8.536 | 99 | 10.121 | 1.375 | 11.595 | |
Totaal | 34.053 | 158 | 31.432 | 2.455 | 34.045 | 192 | 32.693 | 2.002 | 34.887 | |
Totaal bedrag van de inkomstenverhogingen n.a.v. gewijzigde aangiften en aanslagen van ambtswege omwille van afwezigheid van aangifte (in euro) | Centrale selectie | 1.519.807.333 | 1.286.033 | 626.524.526 | 709.748.356 | 1.337.558.915 | 1.571.521 | 621.451.414 | 378.812.696 | 1.001.835.631 |
Lokale selectie | 500.633.969 | 944.383 | 161.520.162 | 738.016.875 | 900.481.421 | 650.672 | 688.974.280 | 3.193.931.154 | 3.883.556.106 | |
Totaal | 2.020.441.302 | 2.230.416 | 788.044.689 | 1.447.765.231 | 2.238.040.336 | 2.222.193 | 1.310.425.694 | 3.572.743.850 | 4.885.391.737 | |
Gemiddeld bedrag van de inkomstenverhogingen n.a.v. gewijzigde aangiften en aanslagen van ambtswege omwille van afwezigheid van aangifte (in euro) | Centrale selectie | 62.056 | 15.683 | 25.559 | 776.530 | 52.435 | 16.898 | 27.532 | 604.167 | 43.012 |
Lokale selectie | 52.357 | 12.426 | 23.344 | 478.921 | 105.492 | 6.572 | 68.074 | 2.322.859 | 334.934 | |
Totaal | 59.332 | 14.117 | 25.071 | 589.721 | 65.738 | 11.574 | 40.083 | 1.784.587 | 140.035 |
De controles in deze tabel handelen over een kalenderjaar en niet over een aanslagjaar. Omdat een controle kan gaan over meerdere aanslagjaren, wordt in deze tabel elke gecontroleerde aangifte geteld.
De afname van het aantal medewerkers heeft onvermijdelijk een negatieve impact op de evolutie van het aantal gecontroleerde aangiften. Het effect hiervan is evenwel niet zuiver mechanisch maar wordt door meerdere andere variabelen met zowel positieve als negatieve effecten beïnvloed. Eerst en vooral heeft de verbetering van de kwaliteit van de selectie van de dossiers een positieve impact op de productiviteit ervan.
Anderzijds is het aantal noodzakelijke controles verminderd, dankzij:
- de toegenomen compliance van de belastingplichtigen
- de evolutie van fiscale wetgeving
- de veralgemening van voorafgaande beslissingen.
Dat heeft echter niet de belastbare basis en/of de gevestigde belastingbedragen doen afnemen. De toename van het aantal spontaan/correct aangegeven inkomsten of het aantal afgesloten voorafgaande akkoorden beperkt per definitie het aantal aangiften dat het voorwerp zou moeten zijn van een rechtzetting zonder daarom de stabiliteit van de fiscale ontvangsten aan te tasten.
Enkele uitzonderlijke resultaten, ten gevolge van de veroordeling van de 'excess profit rulings belges' door de Europese Commissie, hebben een impact op het totale bedrag van de inkomstenverhogingen. Als deze uitzonderlijke gevallen worden uitgesloten, is het bedrag van de inkomstenverhogingen van 2017 vergelijkbaar met dat van 2016.