2016 | 2017 | 2018 | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal nog te behandelen bezwaarschriften bij het begin van het jaar | Aantal nieuwe bezwaarschriften ingediend tijdens het jaar | Aantal bezwaarschriften behandeld tijdens het jaar | Aantal nog te behandelen bezwaarschriften op het einde van het jaar | Aantal nog te behandelen bezwaarschriften bij het begin van het jaar(1) | Aantal nieuwe bezwaarschriften ingediend tijdens het jaar | Aantal bezwaarschriften behandeld tijdens het jaar | Aantal nog te behandelen bezwaarschriften op het einde van het jaar | Aantal nog te behandelen bezwaarschriften bij het begin van het jaar(1) | Aantal nieuwe bezwaarschriften ingediend tijdens het jaar | Aantal bezwaarschriften behandeld tijdens het jaar | Aantal nog te behandelen bezwaarschriften op het einde van het jaar | ||
Personenbelasting | Adm. P | 10.038 | 11.004 | 11.200 | 30.556 | 29.354 | 12.393 | ||||||
Adm. KMO | 1.926 | 2.243 | 2.278 | 4.892 | 5.039 | 2.108 | |||||||
Adm. GO | 1 | 3 | 3 | 0 | 0 | 3 | |||||||
AAFisc | 8.654 | 26.926 | 23.452 | 12.006 | 12.006 | 30.433 | 28.954 | 13.288 | 13.519 | 35.450 | 34.394 | 14.535 | |
Belasting niet-inwoners - natuurlijke personen | Adm. P | 1 | 1 | 1 | 7 | 5 | 3 | ||||||
Adm. KMO | 1.347 | 1.487 | 1.500 | 2.167 | 1.795 | 1.869 | |||||||
Adm. GO | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
AAFisc | 784 | 1.421 | 844 | 1.349 | 1.349 | 1.772 | 1.616 | 1.489 | 1.502 | 2.174 | 1.800 | 1.873 | |
Vennootschapsbelasting | Adm. P | 7 | 11 | 11 | 10 | 11 | 10 | ||||||
Adm. KMO | 2.737 | 2.655 | 2.666 | 5.123 | 5.158 | 2.626 | |||||||
Adm. GO | 303 | 458 | 458 | 391 | 327 | 523 | |||||||
AAFisc | 2.253 | 5.872 | 4.961 | 3.065 | 3.065 | 5.445 | 5.349 | 3.142 | 3.153 | 5.524 | 5.496 | 3.177 | |
Belasting niet-inwoners - vennootschappen | Adm. P | 0 | 1 | 1 | 0 | 1 | 0 | ||||||
Adm. KMO | 102 | 112 | 112 | 57 | 32 | 137 | |||||||
Adm. GO | 4 | 5 | 5 | 9 | 2 | 12 | |||||||
AAFisc | 111 | 51 | 51 | 107 | 107 | 41 | 28 | 119 | 119 | 66 | 35 | 150 | |
Rechtspersonenbelasting | Adm. P | 2 | 0 | 0 | 7 | 2 | 5 | ||||||
Adm. KMO | 61 | 81 | 82 | 268 | 220 | 130 | |||||||
Adm. GO | 3 | 1 | 1 | 4 | 2 | 3 | |||||||
AAFisc | 82 | 229 | 241 | 67 | 67 | 260 | 244 | 83 | 84 | 279 | 224 | 139 | |
Bedrijfsvoorheffing | Adm. P | 16 | 15 | 15 | 81 | 59 | 36 | ||||||
Adm. KMO | 1.654 | 1.071 | 1.078 | 2.430 | 2.486 | 1.018 | |||||||
Adm. GO | 206 | 208 | 208 | 362 | 336 | 225 | |||||||
AAFisc | 1.584 | 3.952 | 3.620 | 1.879 | 1.879 | 2.808 | 3.354 | 1.300 | 1.307 | 2.873 | 2.881 | 1.285 | |
Roerende voorheffing | Adm. P | 7 | 177 | 188 | 321 | 170 | 335 | ||||||
Adm. KMO | 1.495 | 940 | 938 | 617 | 1.019 | 527 | |||||||
Adm. GO | 41 | 66 | 67 | 106 | 85 | 94 | |||||||
AAFisc | 2.328 | 1.024 | 1.793 | 1.550 | 1.550 | 879 | 1.227 | 1.190 | 1.200 | 1.044 | 1.274 | 963 | |
Roerende voorheffing (dubbelbelastingsverdrag) | Adm. P | 0 | 23 | 22 | 58 | 26 | 54 | ||||||
Adm. KMO | 5.819 | 6.100 | 6.099 | 154 | 76 | 6.173 | |||||||
Adm. GO | 0 | 17 | 17 | 5 | 20 | 2 | |||||||
AAFisc | 5.819 | 189 | 193 | 5.819 | 5.819 | 400 | 80 | 6.140 | 6.138 | 217 | 122 | 6.229 | |
Onroerende voorheffing | Adm. P | 95 | 123 | 123 | 203 | 184 | 96 | ||||||
Adm. KMO | 19.786 | 26.695 | 26.734 | 10.368 | 19.929 | 15.011 | |||||||
Adm. GO | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
AAFisc | 20.054 | 11.282 | 11.425 | 19.904 | 19.904 | 20.048 | 13.081 | 26.843 | 26.881 | 10.571 | 20.113 | 15.126 | |
Btw | Adm. P | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | ||||||
Adm. KMO | 87 | 175 | 181 | 507 | 452 | 236 | |||||||
Adm. GO | 16 | 21 | 21 | 43 | 53 | 11 | |||||||
AAFisc | 109 | 287 | 285 | 106 | 106 | 615 | 516 | 203 | 209 | 555 | 506 | 259 | |
Eurovignet | Adm. P | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Adm. KMO | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Adm. GO | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
AAFisc | 21 | 51 | 71 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verkeersbelasting/ aanvullende verkeersbelasting/ accijnscompenserende belasting | Adm. P | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Adm. KMO | 261 | 118 | 118 | 553 | 564 | 107 | |||||||
Adm. GO | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
AAFisc | 253 | 492 | 483 | 262 | 262 | 331 | 474 | 119 | 119 | 553 | 564 | 108 | |
Belasting op de inverkeerstelling | Adm. P | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Adm. KMO | 7 | 19 | 19 | 20 | 39 | 0 | |||||||
Adm. GO | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
AAFisc | 14 | 17 | 24 | 7 | 7 | 64 | 52 | 19 | 19 | 20 | 39 | 0 | |
Belasting op de automatische ontspanningstoestellen | Adm. P | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Adm. KMO | 3 | 4 | 4 | 0 | 4 | 4 | |||||||
Adm. GO | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
AAFisc | 7 | 0 | 4 | 3 | 3 | 1 | 0 | 4 | 4 | 0 | 4 | 4 | |
Belasting op spelen en weddenschappen | Adm. P | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Adm. KMO | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | |||||||
Adm. GO | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
AAFisc | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Andere (2) | Adm. P | 6 | 14 | 16 | 77 | 50 | 42 | ||||||
Adm. KMO | 40 | 49 | 51 | 106 | 88 | 69 | |||||||
Adm. GO | 227 | 161 | 161 | 162 | 121 | 202 | |||||||
AAFisc | 387 | 418 | 526 | 274 | 274 | 310 | 359 | 225 | 229 | 345 | 259 | 314 | |
Totaal | Adm. P | 10.172 | 11.369 | 11.577 | 31.321 | 29.907 | 12.974 | ||||||
Adm. KMO | 35.325 | 41.749 | 41.860 | 27.263 | 39.062 | 30.011 | |||||||
Adm. GO | 801 | 940 | 941 | 1.082 | 946 | 1.075 | |||||||
AAFisc (3) | 42.462 | 52.212 | 47.975 | 46.399 | 46.399 | 63.407 | 55.334 | 54.165 | 54.484 | 59.672 | 69.918 | 44.159 |
Administratieve geschillen zijn beroepen tegen fiscale heffingen, zoals bepaald in de wet. Dit zijn beroepen binnen de administratie (bezwaarschriften, ambtshalve ontheffingen). Ze zijn specifiek gericht op het ontlasten van hoven en rechtbanken.
Aansluitend op de structurele reorganisatie van AAFisc op 01.07.2016 in de administraties P, KMO en GO, hebben we alle bezwaarschriften die op die datum nog niet behandeld waren, toegewezen aan de nieuwe diensten. We kunnen de totaliteit van de gegevens daarom nog niet opsplitsen per administratie, behalve wat betreft de voorraad bezwaarschiften op het einde van het jaar. Deze reorganisatie heeft onvermijdelijk het functioneren van de diensten verstoord, waardoor het aantal behandelde bezwaarschriften in 2016 is gedaald.
(1)Als een bezwaarschrift niet bij het correcte Centrum (P, KMO, GO) wordt ingediend, sturen we het intern door. Om dubbeltelling uit te sluiten moet dit aantal interne overdrachten uit het aantal nieuwe bezwaarschriften worden uitgesloten. De kleine verschillen tussen het aantal openstaande bezwaarschriften op 31 december en op 1 januari zijn het gevolg van dergelijke overdrachten wanneer die niet binnen de maand van de ontvangst van het bezwaar werden uitgevoerd.
(2)De bezwaarschriften onder de noemer ‘andere’ slaan op gevallen waarvoor het bezwaar zonder voorwerp is en op bezwaarschriften inzake diverse taksen.
(3)Tijdens het jaar 2018 behandelden we 81,80 % van de bezwaarschriften over de Inkomstenbelastingen binnen de opgelegde termijn. De termijn bedraagt 6 maanden, tenzij het bezwaarschrift een aanslag van ambtswege betreft, in dat geval bedraagt de termijn 9 maanden. Het aantal bezwaarschriften waarbij een beroep werd gedaan op fiscale bemiddeling is de volgende:
- 2016: 1.007 gevallen
- 2017: 1.337 gevallen
- 2018: 1.524 gevallen
Het ontwikkelen van een nieuwe toepassing door de Algemene Administratie Patrimoniumdocumentatie heeft fouten gecreëerd in de aanslagbiljetten Onroerende Voorheffing. We hebben een ‘task force’ opgericht tussen beide administraties om die fouten maximaal automatisch te corrigeren. Toch hebben veel belastingplichtigen een bezwaarschrift ingediend. Dit verklaart de toename van het aantal nieuwe bezwaarschriften voor de onroerende voorheffing ontvangen in 2017.