2015 | 2016 | 2017 | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal nog te behandelen bezwaarschriften bij het begin van het jaar | Aantal nieuwe bezwaarschriften ingediend tijdens het jaar | Aantal bezwaarschriften behandeld tijdens het jaar | Aantal nog te behandelen bezwaarschriften op het einde van het jaar | Aantal nog te behandelen bezwaarschriften bij het begin van het jaar(1) | Aantal nieuwe bezwaarschriften ingediend tijdens het jaar | Aantal bezwaarschriften behandeld tijdens het jaar | Aantal nog te behandelen bezwaarschriften op het einde van het jaar | Aantal nog te behandelen bezwaarschriften bij het begin van het jaar(1) | Aantal nieuwe bezwaarschriften ingediend tijdens het jaar | Aantal bezwaarschriften behandeld tijdens het jaar | Aantal nog te behandelen bezwaarschriften op het einde van het jaar | ||
Personenbelasting | Adm. P | 10.038 | 11.004 | ||||||||||
Adm. KMO | 1.926 | 2.243 | |||||||||||
Adm. GO | 1 | 3 | |||||||||||
AAFisc | 9.845 | 28.200 | 29.408 | 8.624 | 8.654 | 26.926 | 23.452 | 12.006 | 12.006 | 30.433 | 28.954 | 13.288 | |
Belasting niet-inwoners - natuurlijke personen | Adm. P | 1 | 1 | ||||||||||
Adm. KMO | 1.347 | 1.487 | |||||||||||
Adm. GO | 0 | 0 | |||||||||||
AAFisc | 709 | 1.311 | 1.350 | 665 | 784 | 1.421 | 844 | 1.349 | 1.349 | 1.772 | 1.616 | 1.489 | |
Vennootschapsbelasting | Adm. P | 7 | 11 | ||||||||||
Adm. KMO | 2.737 | 2.655 | |||||||||||
Adm. GO | 303 | 458 | |||||||||||
AAFisc | 3.139 | 5.414 | 6.335 | 2.200 | 2.253 | 5.872 | 4.961 | 3.065 | 3.065 | 5.445 | 5.349 | 3.142 | |
Belasting niet-inwoners - vennootschappen | Adm. P | 0 | 1 | ||||||||||
Adm. KMO | 102 | 112 | |||||||||||
Adm. GO | 4 | 5 | |||||||||||
AAFisc | 102 | 84 | 81 | 105 | 111 | 51 | 51 | 107 | 107 | 41 | 28 | 119 | |
Rechtspersonenbelasting | Adm. P | 2 | 0 | ||||||||||
Adm. KMO | 61 | 81 | |||||||||||
Adm. GO | 3 | 1 | |||||||||||
AAFisc | 74 | 172 | 165 | 81 | 82 | 229 | 241 | 67 | 67 | 260 | 244 | 83 | |
Bedrijfsvoorheffing | Adm. P | 16 | 15 | ||||||||||
Adm. KMO | 1.654 | 1.071 | |||||||||||
Adm. GO | 206 | 208 | |||||||||||
AAFisc | 1.791 | 3.815 | 3.997 | 1.600 | 1.584 | 3.952 | 3.620 | 1.879 | 1.879 | 2.808 | 3.354 | 1.300 | |
Roerende voorheffing | Adm. P | 7 | 177 | ||||||||||
Adm. KMO | 1.495 | 940 | |||||||||||
Adm. GO | 41 | 66 | |||||||||||
AAFisc | 2.489 | 4.625 | 4.835 | 2.265 | 2.328 | 1.024 | 1.793 | 1.550 | 1.550 | 879 | 1.227 | 1.190 | |
Roerende voorheffing (dubbelbelastingsverdrag) | Adm. P | 0 | 23 | ||||||||||
Adm. KMO | 5.819 | 6.100 | |||||||||||
Adm. GO | 0 | 17 | |||||||||||
AAFisc | 6.038 | 195 | 437 | 5.796 | 5.819 | 189 | 193 | 5.819 | 5.819 | 400 | 80 | 6.140 | |
Onroerende voorheffing | Adm. P | 95 | 123 | ||||||||||
Adm. KMO | 19.786 | 26.695 | |||||||||||
Adm. GO | 0 | 0 | |||||||||||
AAFisc | 26.443 | 14.352 | 22.527 | 18.267 | 20.054 | 11.282 | 11.425 | 19.904 | 19.904 | 20.048 | 13.081 | 26.843 | |
Btw | Adm. P | 0 | 0 | ||||||||||
Adm. KMO | 87 | 175 | |||||||||||
Adm. GO | 16 | 21 | |||||||||||
AAFisc | 220 | 663 | 787 | 90 | 109 | 287 | 285 | 106 | 106 | 615 | 516 | 203 | |
Eurovignet | Adm. P | 0 | 0 | ||||||||||
Adm. KMO | 0 | 0 | |||||||||||
Adm. GO | 0 | 0 | |||||||||||
AAFisc | 146 | 160 | 285 | 21 | 21 | 51 | 71 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verkeersbelasting/ aanvullende verkeersbelasting/ accijnscompenserende belasting | Adm. P | 0 | 0 | ||||||||||
Adm. KMO | 261 | 118 | |||||||||||
Adm. GO | 0 | 0 | |||||||||||
AAFisc | 385 | 774 | 914 | 245 | 253 | 492 | 483 | 262 | 262 | 331 | 474 | 119 | |
Belasting op de inverkeerstelling | Adm. P | 0 | 0 | ||||||||||
Adm. KMO | 7 | 19 | |||||||||||
Adm. GO | 0 | 0 | |||||||||||
AAFisc | 18 | 24 | 28 | 14 | 14 | 17 | 24 | 7 | 7 | 64 | 52 | 19 | |
Belasting op de automatische ontspanningstoestellen | Adm. P | 0 | 0 | ||||||||||
Adm. KMO | 3 | 4 | |||||||||||
Adm. GO | 0 | 0 | |||||||||||
AAFisc | 3 | 1 | 0 | 4 | 7 | 0 | 4 | 3 | 3 | 1 | 0 | 4 | |
Belasting op spelen en weddenschappen | Adm. P | 0 | 0 | ||||||||||
Adm. KMO | 0 | 0 | |||||||||||
Adm. GO | 0 | 0 | |||||||||||
AAFisc | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 1 | 0 | 0 | 1 | |
Andere (2) | Adm. P | 6 | 14 | ||||||||||
Adm. KMO | 40 | 49 | |||||||||||
Adm. GO | 227 | 161 | |||||||||||
AAFisc | 48 | 558 | 222 | 384 | 387 | 418 | 526 | 274 | 274 | 310 | 359 | 225 | |
Totaal | Adm. P | 10.172 | 11.369 | ||||||||||
Adm. KMO | 35.325 | 41.749 | |||||||||||
Adm. GO | 801 | 940 | |||||||||||
AAFisc (3) | 51.451 | 60.349 | 71.372 | 40.362 | 42.462 | 52.212 | 47.975 | 46.399 | 46.399 | 63.407 | 55.334 | 54.165 |
Administratieve geschillen bestaan uit voorzieningen tegen fiscale heffingen, zoals bepaald in de wet, voorzieningen binnen de administratie (bezwaarschriften, ambtshalve ontheffingen) en zijn specifiek gericht op het vermijden van de overbelasting van hoven en rechtbanken. Aansluitend op de structurele reorganisatie van AAFisc in de administraties P, KMO en GO op 01.07.2016, werden alle bezwaarschriften die op die datum nog niet behandeld waren, aan de nieuwe diensten toegewezen. Het is daarom niet mogelijk de totaliteit van de gegevens op te splitsen per administratie, behalve wat betreft de voorraad bezwaarschiften op het einde van het jaar. Deze reorganisatie heeft uiteraard het functioneren van de diensten verstoord, waardoor het aantal behandelde bezwaarschriften in 2016 is gedaald.
(1)Als een bezwaarschrift niet bij het correcte centrum (P, KMO, GO) wordt ingediend, moet het intern doorgestuurd worden. Om dubbeltelling uit te sluiten moet dit aantal interne overdrachten uit het aantal nieuwe bezwaarschriften worden uitgesloten. De kleine verschillen tussen het aantal openstaande bezwaarschriften op 31 december en op 1 januari zijn het gevolg van dergelijke overdrachten wanneer die niet binnen de maand van de eerste ontvangst werden uitgevoerd.
(2)De bezwaarschriften onder de noemer ‘andere’ slaan op gevallen waarvoor het bezwaar zonder voorwerp is en op bezwaarschriften inzake diverse taksen.
(3)Tijdens het jaar 2017 werd 77,33 % van de bezwaarschriften over Inkomstenbelastingen binnen de opgelegde termijn behandeld (de termijn bedraagt 6 maanden, tenzij het bezwaarschrift een aanslag van ambtswege betreft, in dat geval bedraagt de termijn 9 maanden).
Naar aanleiding van het in gebruik nemen van nieuwe toepassingen door de Algemene Administratie Patrimoniumdocumentatie, zijn er fouten geslopen in de aanslagbiljetten onroerende voorheffing. Tussen beide administraties werd een task force opgericht om die fouten maximaal automatisch te corrigeren. Toch hebben vele belastingplichtigen een bezwaarschrift ingediend. Dit verklaart de toename van het aantal nieuwe bezwaarschriften over onroerende voorheffing ontvangen in 2017.