Opgelet: wij ontvangen u voortaan alleen op afspraak in al onze kantoren

Beheer van consignaties

Alle burgers en particuliere/openbare instellingen kunnen bij de Deposito- en Consignatiekas diverse consignaties invoeren en beheren. 

Het beheer van consignaties via de Deposito- en Consignatiekas heeft een aantal voordelen voor haar gebruikers:

  • eenvoudige en veilige storting/terugbetaling van een consignatie
  • rentevoet op de fondsen die gedurende minstens één jaar worden gedeponeerd, gelijk aan het rendement van de OLO's met een resterende looptijd van één jaar met een minimum van 0% en een maximum van 2,50% (zie rubriek "rente" voor meer informatie)
  • veilige permanente toegang gegarandeerd door middel van een digitale sleutel (bv. elektronische identiteitskaart)

 


Rentevoet op consignaties geplaatst bij de Deposito- en Consignatiekas voor ten minste één jaar

DE IN DE MAAND oktober BEREKENDE EN IN REKENING GEBRACHTE RENTEVOET BEDRAAGT 2,50%.

De rentevoet voor de voorgaande maanden is beschikbaar in het  volgende (PDF, 57.12 KB) bestand.

RAADPLEEG ONZE RUBRIEK "INTRESTEN" VOOR MEER INFORMATIE

 

 

 


Specifieke informatie voor elke beheerde consignatie bij de Deposito- en Consignatiekas

(This hyperlink opens a new window

  • Hoe kan ik mijn dossier raadplegen / wijzigen in e-DEPO?

    1. Ga naar e-DEPO
    2. Klik op de link "Aanmelden". Kies uw digitale sleutel om u te identificeren en kies vervolgens uw identificatiemodus (eigen naam of bedrijfsnaam). 
    3. Klik op “Mijn dossiers raadplegen” en uw dossiers verschijnen onderaan, of geef uw dossiernummer in.  
    4. Klik op het gewenste dossier om dit dossier te openen. 
    5. U vindt uw beschikbare acties bovenaan.  

    Opgelet: Wanneer het gewenste dossier niet verschijnt zijn er 2 mogelijkheden: 

    1. U beschikt niet over de juiste toegang (voor deze onderneming). -> meer info zie FAQ 9 (LINK?) 
    2. Uw dossier werd nog niet overgemaakt van de oude toepassing naar e-DEPO. Mail naar info.cdcdck@minfin.fed.be met volgende gegevens: 
      • Uw (oud) dossiernummer  
      • Het nationaal nummer (Rijksregisternummer) van elke natuurlijke persoon met een rol in het dossier. 
      • Het Belgisch ondernemingsnummer van elke professional, onderneming of openbare instantie met een rol in het dossier. 
      • Het emailadres van alle bovenstaande partijen.  

    Wij zorgen voor de migratie van het dossier en informeren u wanneer het dossier beschikbaar zal zijn in e-DEPO. 

  • Hoe plaats ik gelden bij de Deposito- en Consignatiekas?

    1. Ga naar e-DEPO
    2. Klik op de link "Aanmelden". Kies uw digitale sleutel om u te identificeren en kies vervolgens uw identificatiemodus (eigen naam of bedrijfsnaam). 
    3. Nadat u bent ingelogd in e-DEPO, selecteert u de categorie van het dossier dat u wil aanmaken. 
    4. Doorloop alle stappen en vul de gevraagde gegevens in. 
    5. In de laatste stap krijgt u de betaalinstructies die u dient te gebruiken bij de storting van het bedrag. Wanneer u uw mailadres heeft opgegeven ontvangt u deze ook per mail.  
    6. Stort het bedrag binnen 30 dagen. Bedrag en mededeling moeten absoluut gerespecteerd worden anders wordt uw betaling automatisch teruggestort. Zonder tijdige betaling wordt het dossier automatisch geannuleerd. Wenst u de gelden hierna nog over te maken aan de Deposito- en Consignatiekas maak dan eerst een nieuw dossier aan en respecteer de nieuwe betalingsinstructies. 
  • Moet ik altijd via e-DEPO? 

    Omwille van veiligheid, snelheid en naleving van de regels inzake gegevensbescherming (GDPR) moeten alle soorten borgtochten, deposito's en consignaties die via e-DEPO kunnen worden behandeld, verplicht via e-DEPO verlopen.   

    Werd uw dossier (in het verleden) aangemaakt in een andere applicatie en kan u het daardoor nog niet consulteren in e-DEPO? Mail naar info.cdcdck@minfin.fed.be met volgende gegevens: 

    • Uw (oud) dossiernummer. 
    • Het nationaal nummer (Rijksregisternummer) van elke natuurlijke persoon met een rol in het dossier. 
    • Het Belgisch ondernemingsnummer van elke professional, onderneming of openbare instantie met een rol in het dossier. 
    • Het emailadres van alle bovenstaande partijen.  

    Wij zorgen voor de migratie van het dossier en informeren u wanneer het dossier beschikbaar zal zijn in e-DEPO.  

  • U beschikt niet over een Belgische authenticatiemethode of eIDAS en/of de onderneming die u vertegenwoordigt is niet geregistreerd is bij de KBO?

    U kan toegang krijgen tot de applicatie e-DEPO via de toepassing ForREG (Foreign Registration). Volg de stappen op de FORREG-pagina om toegang te krijgen. Voor vragen over FORREG kan u terecht bij BOSA via het contactformulier: Contact form BOSA 

  • Kan ik gelden cash uitbetaald krijgen bij de Deposito- en Consignatiekas?

    Neen, dit is niet mogelijk.

  • Worden er interesten uitbetaald op de in bewaring gegeven gelden?

    Alle informatie over interesten bij de Deposito- en Consignatiekas vindt u hier

  • De partij in mijn dossier is overleden, wat nu?

    In dit geval is het niet mogelijk om zelf het dossier af te handelen in e-DEPO. De rechthebbenden moeten per mail contact opnemen met de Deposito- en Consignatiekas. Voeg de nodige bewijsstukken toe (kopie identiteitsbewijs, attest of akte van erfopvolging, volmachten, vonnis, aanstellingsbewijs, enz.). Een medewerker zal uw aanvraag behandelen. 

  • Kan ik het beheer van mijn dossiers in e-DEPO uitbesteden aan een derde partij?

    Elke derde partij die een mandaat heeft ontvangen van een natuurlijke of rechtspersoon kan voortaan dezelfde handelingen verrichten als deze persoon binnen de toepassing e-DEPO. Het mandaat aanmaken kan via de volgende link. Alle informatie over mandaten vindt u ook op de volgende pagina

  • Hoe kan ik als wettelijke vertegenwoordiger van een organisatie een rol toewijzen aan een medewerker? Welke rollen zijn er?

    Om in te loggen als onderneming of openbare instantie moet u eerst beschikken over een rol binnen deze onderneming of openbare instantie. 

    De wettelijke vertegenwoordiger(s) van een organisatie heeft automatisch de rol en de bijbehorende rechten. Indien hij echter de taken in verband met e-DEPO wenst over te dragen aan een medewerker, dan mag hij een 'toegangsbeheerder' aanwijzen die dan één van de twee beschikbare rollen inzake e-DEPO mag geven aan één of meerdere medewerkers van zijn organisatie. De wettelijke vertegenwoordiger mag ook zelf rechtstreeks een rol toewijzen aan één of meerdere medewerkers. 

    Toegangsbeheerder 

    De toegangsbeheerder wordt aangewezen via de toepassing 'Beheer der toegangsbeheerders' via deze link.

    Bijkomende informatie over hoe u te werk dient te gaan is beschikbaar in de volgende gids

    Beheer van de rollen 

    De rollen worden toegewezen via de toepassing 'Mijn eGov-rollenbeheer' via deze link. Bijkomende informatie over hoe u te werk dient te gaan is beschikbaar op dit adres

    Beschrijving van de e-DEPO-rollen 

    • FOD FIN e-DEPO Administrateur: De administrator heeft dezelfde rechten als de wettelijke vertegenwoordiger. Hij mag alle beschikbare acties ondernemen in naam van de organisatie, met uitzondering van dossiers van het type "Depositorekening". Voor deze laatste heeft hij extra rechten nodig, zie hieronder.  
    • FOD FIN e-DEPO Dossierbeheerder: De dossierbeheerder kan eveneens acties ondernemen in naam van de organisatie, maar geen actie die aanleiding geeft tot een financiële beweging (vrijgave, voorafname, terugbetaling vragen,...) alsook biedt deze rol geen rechten voor dossiers van het type “Depositorekening".  
    • FOD FIN eDEPO AdminDepositAccount: De beheerder van de depositorekening kan alle dossiers beheren die onder categorie "Depositorekening" vallen, d.w.z de opening van een rekening, gelden storten en gelden opnemen. 
  • Wanneer krijg ik een borgstellingsakte?

    Nadat het dossier is aangemaakt, heeft de deposant 30 dagen de tijd om te betalen. De ontvangst van de betaling in e-DEPO kan enkele werkdagen in beslag nemen. Wanneer uw mailadres vermeld staat in het dossier brengt e-DEPO u per mail op de hoogte van de ontvangst van de gelden. Tegelijk creëert e-DEPO de borgstellingsakte die dan het juridisch bewijsstuk vormt van het feit dat de borgtocht is gesteld. De borgstellingsakte kan online worden geraadpleegd en gedownload via e-DEPO. Alle partijen kunnen steeds inloggen in e-DEPO om het dossier te consulteren. Wanneer het bedrag beschikbaar is in het dossier heeft e-DEPO het geld ontvangen. 

  • Mijn dossier is geblokkeerd. Hoe kan ik het deblokkeren?

    Gewoonlijk wordt een dossier geblokkeerd nadat een aanvraag tot afname door de garant werd afgewezen. De blokkering kan ook het gevolg zijn van een beslaglegging, een conflict tussen de partijen, ... 

    Om een dossier te deblokkeren, moet u een aanvraag indienen bij de Deposito- en Consignatiekas. De in te dienen stukken verschillen volgens de reden van de blokkering: 

    • In geval van weigering van afname of van conflict tussen de partijen wacht de Deposito- en Consignatiekas tot een vonnis wordt verleend of tot de partijen tot een vergelijk komen. 
    • In geval van beslag dient men de uitkomst van de beslagprocedure af te wachten. 
  • Hulp nodig?

    WIJ STAAN TOT UW DIENST! 

    Hebt u een vraag over het beheer van consignaties of e-DEPO? Een probleem met uw procedures? Vele gebruikershandleidingen en FAQ's zijn beschikbaar om u te helpen.

    U kunt ook contact met ons opnemen via ons contactformulier (rubriek "Niet-fiscale aangelegenheden" en vervolgens "Stortingen en consignaties"), of telefonisch op het nummer 02 572 57 57 (code 16502).