Met de depositorekening beschikken alle meerderjarige burgers en openbare/particuliere instellingen over een kostenloze oplossing om hun geld op een rekening bij de Deposito- en Consignatiekas te plaatsen.
In deze categorie bieden wij de volgende diensten aan:
- de opening van een dossier op een veilige en eenvoudige manier
- op elk moment geld storten of opnemen
- mogelijkheid om een overschrijving uit te voeren van de depositorekening naar een andere bankrekening (maar geen mogelijkheid tot het instellen van domiciliëringen of doorlopende betalingsopdrachten)
- rentevoet op gestort geld gedurende ten minste een jaar, die gelijk is aan het rendement van de OLO met een residuele looptijd van een jaar met een minimum van 0 % en een maximum van 2,50% (zie de rubriek "Rente" voor meer informatie)
- beveiligde permanente toegang via een digitale sleutel ( bv. elektronische identiteitskaart)
- voor een nieuwe storting in een bestaand dossier dient u eerst een "bijkomende storting" aan te maken in het dossier alvorens de financiële transactie uit te voeren
- houd bij een storting of opvraging steeds rekening met een verwerkingstermijn van enkele werkdagen
- een dossier depositorekening kan slechts één titularis bevatten, een gezamenlijk dossier is niet mogelijk
Procedure
- Maak verbinding met onze applicatie e-DEPO in MyMinfin.
Personen zonder een Belgische authenticatiemethode (eID, Itsme en TOTP) of eIDAS-toegang, kunnen via de toepassing ForREG (Foreign Registration) toegang krijgen tot de applicatie e-DEPO. Volg de stappen op de FORREG-pagina om toegang te krijgen. - Maak een nieuw dossier aan onder de categorie "Depositorekening.
Opgepast: aan eenieder die een depositorekening wil beheren voor rekening van een openbare/particuliere instelling, moet de specifieke rol ("FOD FIN eDEPO AdminDepositAccount") worden toegekend, ook al staat u in het KBO vermeld als beheerder of zaakvoerder. Deze unieke rol heeft louter betrekking op de categorie "Depositorekening", en verschilt zodoende van de de rollen die toegekend kunnen worden voor de andere depositocategorieën in e-DEPO ("FOD FIN e-DEPO Administrateur" en "FOD FIN e-DEPO Dossierbeheerder").
Rollen worden toegekend via de toepassing "Mijn eGov-rollenbeheer". U vindt alle informatie over de activatie en het beheer van rollen m.b.v. de volgende link (PDF, 350.51 KB).
Ondersteuning voor het gebruik van de categorie "Depositorekening"
Tutorial
Handleidingen en FAQ
Handleidingen
- Inloggen, rolbeheer en mandatering (PDF, 350.51 KB)
- Gebruikershandleiding depositorekening (PDF, 1003.17 KB)
FAQ
Hoe vraag ik de gelden op/ sluit ik mijn dossier af?
- Ga naar e-DEPO.
- Klik op de link "Aanmelden". Kies uw digitale sleutel om u te identificeren en kies vervolgens uw identificatiemodus (eigen naam of bedrijfsnaam).
- Klik op “Mijn dossiers raadplegen” en uw dossiers verschijnen onderaan.
- Klik op het gewenste dossier om dit dossier te openen
- Kies bij beschikbare acties voor “Terugbetaling vragen” en vul de betaalgegevens in. Wenst u het dossier af te sluiten dan vinkt u bovenaan het hokje aan. Bij afsluiting van het dossier klikt u hier op de knop “Een begunstigde toevoegen”.
- Klik op de groene knop “Goedkeuren” en vervolgens op “Aanmaken”.
De knop “Goedkeuren” wordt niet groen/ ik kan er niet op klikken, wat nu?
Klik eerst op de knop “Een begunstigde toevoegen”. Uw betaling wordt onderaan in de kader toegevoegd. Nu kan u klikken op de groene knop “Goedkeuren” en vervolgens op “Aanmaken”.
Ik krijg de foutmelding: “De combinatie van de bankgegevens is niet correct”, wat nu?
Deze verschijnt omdat uw rekeningnummer nog niet volledig is. Typ eerst uw rekeningnummer correct en volledig in. Nadien kan u de foutmelding(en) wegklikken en verdergaan met het aanmaken van de betaling.
Waarom krijg ik geen dossiers in de categorie Depositorekening te zien?
Allicht beschikt u niet over de juiste rol. Wie een depositorekening wil beheren voor een openbare/particuliere instelling, moet de specifieke rol FOD FIN eDEPO AdminDepositAccount worden toegekend. Rollen worden toegekend via de toepassing "Mijn eGov-rollenbeheer". U vindt alle informatie over de activatie en het beheer van rollen m.b.v. de volgende link.