Faillissement

Bij een faillissement komt het tot een gezamenlijke vereffening en verdeling van de activa van de handelaren-schuldenaren, die hun rekeningen niet meer kunnen betalen. De gefailleerde wordt immers buiten bezit gesteld van zijn goederen en een curator neemt het beheer ervan over. De schuldeisers van hun kant kunnen zelf geen actie meer ondernemen om betaling van hun vordering te krijgen.

Curatoren zijn verplicht om de gelden te plaatsen bij de Deposito-en Consignatiekas. 

De curator beheert onder toezicht van de rechter-commissaris en de controle van de rechtbank van koophandel de failliete boedel. Zijn taak bestaat vooreerst uit de verkoop van het actief van de failliete boedel. Hierna stelt hij het passief samen en verdeelt hij dit onder de schuldeisers, na aftrek van kosten zoals het ereloon van de curator.

Tot 14/08 kan u uw betalingen nog op de oude vertrouwde manier invoeren via e-DEPO.

BERICHT AAN CURATOREN

Vernieuwd betalingsverkeer tussen RegSol en de DCK vanaf september 2025.

Sinds enkele jaren maken curatoren gebruik van de applicatie e-DEPO om betaalstaten aan te maken. Vanaf september 2025 zal deze bij de DCK ook in gebruik genomen worden voor faillissementsdossiers. RegSol voorziet tevens in een eigen nieuwe module zodat vanaf dan de betaalstaten direct binnen RegSol kunnen aangemaakt worden, zonder dat de curator nog naar de website van de DCK dient te gaan.

Migratieplanning en overgangsperiode 

De migratie van gegevens naar de nieuwe applicatie e-DEPO zorgt voor een overgangsperiode waarin géén betaalstaten opgeladen noch afgewerkt kunnen worden in RegSol. Dit van 19 augustus 2025 tot en met 1 september 2025.  

  • Aan de rechter-commissarissen vragen we alle reeds ingevoerde betaalstaten te valideren in RegSol en dit ten laatste op 19 augustus 2025. Betaalstaten die reeds door de curator opgeladen en getekend  zijn maar blijven staan op TODO rechter-commissaris na 19 augustus 2025, zullen per 19 augustus gedesactiveerd worden en niet meer behandeld kunnen worden door de DCK. Dit betekent dat ze door de curator na 1 september opnieuw zullen moeten ingegeven worden in de nieuwe module. 
  • Aan de curatoren vragen we géén nieuwe betaalstaten meer aan te maken na 19 augustus. Deze betaalstaten zullen niet meer uitgevoerd worden, gezien de overschakeling van de DCK naar een nieuw systeem. Ook deze tijdslijnitems zullen per 19 augustus gedesactiveerd worden. 

De migratie van alle gegevens van de oude naar de nieuwe omgeving van de DCK vindt uiteindelijk plaats in de week van 25 augustus 2025 – 29 augustus 2025.  

Verdere aandachtspunten:

  • Betalingen die zijn teruggekeerd in een openstaand dossier, moeten vóór 19 augustus 2025 alsnog worden uitbetaald op een correct rekeningnummer of overgemaakt worden naar een dossier ‘verdwenen begunstigde’. Indien nodig zal de DCK deze overdracht zelf uitvoeren en u de ontbrekende gegevens vragen. 

  • Tijdens de migratie kan de DCK geen betalingen uitvoeren. Zodra de koppeling tussen RegSol en e-DEPO is hersteld, kan u in het nieuwe systeem uiterlijk vanaf 1 september betalingen ingeven.   

FAQ

  • Wat is de rol van de Deposito- en Consignatiekas bij een faillissement, in het bijzonder tijdens de ontbinding?

    De opbrengst van de verkoop van het actief van de failliete boedel (verminderd met de wettelijk voorziene werkingsmiddelen van de curator) wordt gestort bij de Deposito- en Consignatiekas, die als financieel organisme voor de falingen optreedt. Deze storting moet gepaard gaan van een in RegSol verkregen gestructureerde mededeling. 

    Bij de verdeling van het passief onder de schuldeisers maakt de curator betaalopdrachten over aan de Deposito- en Consignatiekas waarbij de weerhouden schuldeisers geheel of gedeeltelijk worden voldaan na aftrek van de kosten zoals het ereloon van de curator. Waarom verandert de bestaande werkwijze? 

    • Betalingen vereisen geen manuele controle meer, wat een vlottere uitbetaling garandeert. 
    • De nieuwe applicatie bij de DCK hanteert strengere normen inzake veiligheid en datakwaliteit, wat zorgt voor een sneller, correcter en efficiënter beheer van uw dossiers.  
  • Hoe zal u in de toekomst een betaalstaat moeten opmaken?

    Vanaf september hoeft u als curator uw betaalstaat  niet meer aan te maken via MyMinFin. U maakt uw betaalstaat rechtstreeks in RegSol aan.  

    • Voor de aangegeven schuldeisers: u kunt de betaalstaat opmaken op basis van een overzichtslijst van de schuldvorderingen. U geeft rechtstreeks aan welk bedrag u aan elke schuldeiser wenst uit te betalen. De naam, het rekeningnummer en de referentie worden automatisch ingevuld.
    • Voor derden en schuldeisers die geen aangifte hebben gedaan in RegSol: er zullen 2 nieuwe tegels beschikbaar zijn om de betaalstaten handmatig aan te maken.
  • Hoe wordt de betaalstaat ondertekend?

    Curator en rechter-commissaris ondertekenen verplicht de betaalstaat elektronisch. Na volledige ondertekening stuurt RegSol de betaalstaat automatisch digitaal door naar de DCK. 
  • Hoe kan u het overzicht van de financiële verrichtingen binnen uw dossier terugvinden?

    U zal in deze vernieuwde DCK-module in één oogopslag de volledige status en historiek van uw dossier kunnen bekijken. Daarbij stippen we graag al twee zaken aan: 

    • Terugkerende betalingen. Binnen RegSol zal u vlot zien wanneer betalingen aan een schuldeiser zonder gekend rekeningnummer terugkeren naar de DCK. Vanuit het overzicht kan de curator nog steeds het rekeningnummer aanpassen als dit eerder foutief was. Wanneer het rekeningnummer niet gekend is, wordt deze betaling uitgevoerd naar een dossier ‘verdwenen begunstigde’.  Meer informatie over de procedure ‘verdwenen begunstigde’  (PDF, 956.99 KB)
    • Impact op transactiehistoriek. De éénmalige migratie van de faillissementen naar de nieuwe applicatie e-DEPO heeft  een invloed op de transactiehistoriek binnen RegSol. 

    Nieuwe transacties vanaf september zal u op de vertrouwde plaats binnen RegSol terugvinden.  In de tijdslijn van uw dossier in RegSol, vindt u uiteraard ook steeds de eerdere betaalstaten terug.  

    U zal tevens een volledig overzicht van de transacties tot en met 31 augustus 2025 in uw dossier kunnen terugvinden.

  • Wat als het onmogelijk blijkt voor de curator om een specifieke schuldeiser terug te betalen?

    Als curator wordt u soms geconfronteerd met een schuldeiser, die niet alle, achterhaalde of foutieve informatie ter beschikking heeft gesteld om rechtstreeks een betaling aan uit te voeren. Om u toch toe te laten om uw faillissement volledig af te sluiten, dient u de gelden over te maken in de categorie 'tegoeden van verdwenen of overleden begunstigden'.  Meer informatie over de procedure ‘verdwenen begunstigde'. (PDF, 956.99 KB)

    Op deze manier is er geen geld meer in een afgesloten faillissementsdossier en kunnen eventuele begunstigden snel en efficiënt op een later ogenblik de gelden laten uit betalen op een rekening naar keuze.

  • Het faillissement is afgesloten en er moeten nog betalingen worden gedaan?

    Overeenkomstig de faillissementswetgeving, dienen alle betalingen uitgevoerd te worden voor de afsluiting van het faillissement. Onze applicatie e-DEPO  wordt dagelijks up to date gehouden met de gegevens van RegSol. De griffies van de Ondernemingsrechtbanken zorgen er niet enkel voor dat alle nieuw geopende faillissementen online ter beschikking zijn, ook zorgen ze er eveneens voor dat de faillissementen, die afgesloten werden door de beslissing van de Ondernemingsrechtbank ook afgesloten zijn in deze online toepassing. Dit betreft een authentieke bron, waar u conform de wet op de Deposito-en Consignatiekas vanaf 1 januari 2020 verplicht gebruik van dient te maken. Betalingen kunnen dan ook niet langer uitgevoerd worden na de afsluiting van het faillissement. 

    We voorzien een korte periode waarin de gelden nog ter beschikking zijn na de sluitingsdatum en nadien worden ze automatisch geplaatst in een dossier ‘Fondsen na sluiting van Faillissement’.