Om eventuele schade, veroorzaakt door de huurder te dekken, heeft de eigenaar het recht om een huurwaarborg te vragen. Deze waarborg is niet verplicht, ze dient opgenomen te worden in de huurovereenkomst.
Een huurwaarborg is dus een financiële garantie, ter beschikking gesteld door de huurder van het gehuurde goed in het voordeel van der verhuurder (eigenaar) en dit tot het einde van de huurovereenkomst. Deze waarborg mag gebruikt worden om de tekortkomingen van de huurder te vergoeden.
Handig om te weten:
|
Procedure
- Maak verbinding met onze applicatie e-DEPO in MyMinfin.
- Maak een nieuw dossier aan onder de categorie "Huurwaarborg" en volg de stappen.
U betaalt geen kosten. De Deposito- en Consignatiekas biedt deze dienst volledig gratis aan. Een huurwaarborg levert interesten op volgens de toepasselijke wetgeving van de Deposito- en Consignatiekas (zie de rubriek "Rente" voor meer informatie).
Inhouding
De verhuurder kan de Deposito- en Consignatiekas via e-DEPO verzoeken om over te gaan tot een inhouding op de huurwaarborg. Daartoe moet de verhuurder het gewenste bedrag meedelen, alsook het rekeningnummer waarop hij de tegoeden wenst te ontvangen. De inhouding zal gebeuren op voorwaarde dat de huurder geen bezwaar maakt en zijn goedkeuring geeft in e-DEPO.
In geval van onenigheid tussen huurder en verhuurder blijft de waarborg geblokkeerd tot er een akkoord wordt bereikt of er aan de Deposito- en Consignatiekas een uitvoerbaar vonnis wordt bezorgd.
Terugbetaling
Aan het einde van de huurovereenkomst geeft de verhuurder zijn akkoord via e-DEPO om de gedeponeerde middelen aan u terug te betalen.
FAQ
Hoe vraag ik de gelden op/ sluit ik mijn dossier af?
Het is aan de verhuurder om het terugbetalingsproces in werking te stellen door in te loggen op e-DEPO en bovenaan bij “Beschikbare acties” te klikken op:
- ‘Handlichting geven’ om de huurwaarborg vrij te geven aan de deposant. Het bedrag zal na handlichting automatisch vertrekken naar de rekening die de huurder opgaf bij de aanmaak van het dossier. Opgelet: zijn er meerder (ver)huurders? Dan dienen zij de actie ook te valideren.
- ‘Voorafname vragen’ om de verhuurder (zichzelf) te vergoeden. Opgelet: De vraag tot voorafname moet ook door de andere partijen in het dossier worden gevalideerd. Dit gebeurt nooit automatisch. In geval van onenigheid tussen huurder en verhuurder blijft de waarborg geblokkeerd tot er een akkoord wordt bereikt of er aan de Deposito- en Consignatiekas een uitvoerbaar vonnis wordt bezorgd. Mail hiervoor uw dossiernummer, rekeningnummer en een kopie van het vonnis naar info.cdcdck@minfin.fed.be.
Wie is “de deposant”?
De deposant is diegene die het bedrag zal overmaken aan de Deposito- en Consignatiekas. In de meeste gevallen is dit de huurder zelf. Als het bedrag gestort wordt door een derde partij kan deze hier ingegeven worden als deposant door het vakje: “Het is de huurder (één van de huurders) die het bedrag van de waarborg stort bij de Deposito- en Consignatiekas “ uit te vinken. Geef het ondernemingsnummer of Rijksregisternummer en de overige gegevens van de deposant hier in.
Opgelet: Het is niet mogelijk meerdere deposanten in te voeren. Indien het bedrag van de borgtocht meerdere eigenaars zou hebben (en dus meerdere deposanten), bevelen wij u aan zoveel identieke dossiers aan te maken als er deposanten zijn (dit zou betekenen dat er meerdere dossiers zijn voor eenzelfde gehuurd goed). Controleer eerst of de begunstigde van de borgtocht kan instemmen met deze oplossing.
Wanneer krijg ik een borgstellingsakte?
Nadat het dossier is aangemaakt, heeft de deposant 30 dagen de tijd om te betalen. De ontvangst van de betaling in e-DEPO kan enkele werkdagen in beslag nemen. Wanneer uw mailadres vermeld staat in het dossier brengt e-DEPO u per mail op de hoogte van de ontvangst van de gelden. Tegelijk creëert e-DEPO de borgstellingsakte die dan het juridisch bewijsstuk vormt van het feit dat de borgtocht is gesteld. De borgstellingsakte kan online worden geraadpleegd en gedownload via e-DEPO.
Mijn dossier is geblokkeerd. Hoe kan ik het deblokkeren?
Gewoonlijk wordt een dossier geblokkeerd na een aanvraag tot afname die door de garant wordt afgewezen. De blokkering kan ook het gevolg zijn van een beslaglegging, een conflict tussen de partijen ...
Om een dossier te deblokkeren, moet u een aanvraag indienen bij de Deposito- en Consignatiekas. Mail naar info.cdcdck@minfin.fed.be. De in te dienen stukken verschillen volgens de reden van de blokkering:
- In geval van weigering van afname of van conflict tussen de partijen wacht de Deposito- en Consignatiekas tot een vonnis wordt verleend of tot de partijen tot een vergelijk komen.
- In geval van beslag dient men de uitkomst van de beslagprocedure af te wachten.
Kan ik de partijen in het dossier aanpassen?
Bijvoorbeeld in het geval van cohousing kan het voorkomen dat 1 van de huurders wijzigt terwijl de borg wel mag blijven staan. Men dient dan een addendum op te maken dat aan de huurovereenkomst wordt toegevoegd. Om uw dossier aan te passen mailt u volgende documenten naar info.cdcdck@minfin.fed.be:
- het addendum, ondertekend door alle partijen,
- een kopie van de originele huurovereenkomst,
- een kopie van de identiteitskaarten van alle partijen,
- uw dossiernummer in e-DEPO
Wij doen het nodige om uw dossier aan te passen in e-DEPO.