Opgelet: wij ontvangen u voortaan alleen op afspraak in al onze kantoren

Digitale diensten

1. CONTEXT

Bij de FOD Financiën streven we naar een aanpak op maat van al onze gebruikers, zowel op het gebied van dienstverlening als bij controles en handhaving. In een ideale wereld is de dienstverlening die we als FOD Financiën leveren zelfs volledig geautomatiseerd. Dat betekent dat onze gebruikers (zowel professionele gebruikers als burgers) zelf geen enkele actie meer moeten ondernemen. Dit is vandaag nog niet volledig mogelijk.

Wat we wel kunnen doen? Het u zo gemakkelijk mogelijk maken. We willen maximaal digitaal werken, ‘digital-by-default’, met een focus op onze digitale diensten. Die diensten moeten afgestemd zijn op onze gebruikers, zo inclusief mogelijk zijn en alle administratieve procedures met de FOD Financiën mogelijk maken. Dit alles in een veilige omgeving, waarbij we veel aandacht besteden aan betrouwbaarheid en de veiligheid van gegevens.

2. HOE DOEN WE DAT?

Het stroomlijnen van de digitale diensten over alle onze administraties heen, vereist een gecoördineerde aanpak. In plaats van iedere digitale dienst afzonderlijk te bekijken, streven we naar een aantal overkoepelende doelstellingen op het niveau van de FOD Financiën. Dat zijn er drie in totaal:

100% DIGITAAL: TEGEN 2028 ZIJN AL ONZE ADMINISTRATIEVE PROCEDURES MOGELIJK VIA ONZE DIGITALE DIENSTEN.

Dat houdt in dat we ons huidige aanbod aan digitale diensten moeten uitbreiden en vervolledigen. Maar dit betekent ook dat alle door ons verzonden documenten beschikbaar zullen zijn in MyMinfin, waar gebruikers indien nodig rechtstreeks kunnen reageren.

GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID: TEGEN 2028 ZIJN ONZE DIGITALE DIENSTEN GEBRUIKSVRIENDELIJK.

Gebruiksvriendelijke diensten leiden tot tevreden gebruikers. Door verschillende initiatieven (het gebruik van mandaten vergemakkelijken, het logisch hergroeperen van interacties, het toepassen van de UX principes ...) streven we ernaar gebruiksvriendelijkheid van onze diensten in MyMinfin te verbeteren. Dat doen we ook door een wettelijk kader te voorzien waarmee onze professionele partners gemakkelijk informatie uit MyMinfin kunnen integreren in hun eigen systemen.

INFORMATIE: TEGEN 2028 IS DE INFORMATIE OVER ONZE DIGITALE DIENSTVERLENING BESCHIKBAAR, ADEQUAAT EN RELEVANT.

We willen dat voor iedere digitale interactie alle informatie beschikbaar is op onze website. Door het moderniseren van onze website zetten we in op een gebruikersgeoriënteerde website die bezoekers een optimale beleving biedt. Dit omvat onder andere een logische structuur, en een handige zoekfunctie. We beantwoorden ook nieuwe vragen over ons digitaal aanbod (zoals ‘Hoe je de authenticiteit en de integriteit van een document controleert?’

3. FAQ

  • Wat zijn digitale diensten?

    Onze digitale diensten vereisen een authenticatie in MyMinfin en laten vervolgens toe om digitaal procedures uit te voeren.  

  • Wordt er ondersteuning voorzien voor het gebruik van de nieuwe online procedures?

    Voor verschillendedigitaliseringsprojecten voorzien we een bewustmakingscampagne voor de betrokken doelgroep. Bovendien bevat onze website alle informatie over de mogelijkheden van digitale interactie we aanbieden met directe links om onmiddellijk actie te ondernemen. Daarnaast lanceren we aangepaste communicatiecampagnes of sensibiliseringsacties voor nieuwe gebruikers van onze digitale diensten (18-25 jaar), bijvoorbeeld in het kader van de eerste belastingaangifte.

  • Wat zijn inclusieve digitale diensten?

    Voor ons zijn inclusieve digitale diensten e-services die voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk zijn. Wij besteden bijzondere aandacht aan de gebruikerservaring: zijn alle digitale administratieve procedures eenvoudig te doorlopen? Vinden gebruikers gemakkelijk hun weg op ons elektronische platform? Zijn de namen van documenten, interacties … duidelijk genoeg en voldoende sprekend? We zorgen er ook voor dat we voldoen aan de WCAG 2.1-norm, die ervoor zorgt dat digitale diensten toegankelijk zijn, bijvoorbeeld voor visueel gehandicapten.

  • Wat betekent ‘digital-by-default’?

    Een “digital-by-default” aanpak omvat twee elementen:

    • Van bij de start nadenken over digitale processen. In de overgrote meerderheid van de gevallen volstaat het niet om de papieren procedure exact in digitale vorm te gieten. In tegendeel, het is vaak nodig om de volledige procedure te herbekijken vanuit het standpunt van de gebruikers en van de medewerkers van de FOD Financiën.
    • Gebruikers aanmoedigen om zich in de eerste plaats tot het digitale kanaal te wenden. Deze doelstelling kan alleen worden bereikt als het aanbod van digitale diensten voldoende breed is en als de gebruiksvriendelijkheid van deze diensten het mogelijk maakt procedures eenvoudig en snel uit te voeren. In de praktijk zullen wij ons digitale aanbod zoveel mogelijk uitbreiden en vooral de gebruikers zoveel mogelijk informeren. Onze ambitie is dat het digitale kanaal het voorkeurskanaal wordt voor gebruikers.
  • Worden alle digitale diensten geïntegreerd in MyMinfin?

    Ja, alle digitale diensten worden geïntegreerd in ons beveiligde MyMinfin-platform. Het is voor de gebruiker eenvoudiger om één enkel toegangspunt te hebben voor zijn interacties met de FOD Financiën. Bovendien kunnen we zo zorgen voor een zekere uniformiteit in de digitale diensten die we als FOD Financiën aanbieden (visuele identiteit, logische groepering van interacties …). In de komende jaren zullen alle e-services die momenteel niet toegankelijk zijn er geleidelijk aan in worden geïntegreerd.