Opgelet: wij ontvangen u voortaan alleen op afspraak in al onze kantoren

Informatie & Timing

Nieuws : 

Waarom een ​​nieuwe applicatie AC4?

Om beter toezicht te kunnen houden op de aangiften tot verbruik van accijnsproducten (= AC4-aangifte) is een gemoderniseerde applicatie ontwikkeld, exclusief gewijd aan AC4.

Wat zijn de voordelen van de nieuwe applicatie AC4?

Een eerste voordeel is de verbeterde gebruiksvriendelijkheid van de applicatie, dankzij een gemoderniseerde interface.

Een tweede voordeel is de vereenvoudiging van de applicatie. Het AC4-aangifteproces is opnieuw ontworpen en breekt met wat er in het verleden is gedaan. Zo werden de schermen verlicht/opgeschoond en blijft alleen over wat verband houdt met AC4.

Een laatste voordeel is de vermindering van het aantal fouten. Bij de ontwikkeling van de nieuwe applicatie hebben we er immers voor gezorgd dat de validatieregels beter zijn gedefinieerd en de foutmeldingen duidelijker zijn. Hiermee willen wij het indienen van uw aangiften vergemakkelijken en zo de kans op fouten verkleinen.

Wat is er nieuw in de applicatie AC4?

Hoewel er enkele nieuwe functionaliteiten aan de applicatie zijn toegevoegd en de interface is verbeterd, blijft de nieuwe applicatie redelijk identiek wat betreft de beschikbare functionaliteiten.

De nieuwe functionaliteiten zijn de volgende:

  • Toegang tot applicatie AC4 verloopt nu via MyMinfin. Deze integratie vereenvoudigt het werk van de externe gebruikers doordat bepaalde noodzakelijke gegevens kunnen worden opgehaald en velden vooraf worden ingevuld op basis van de afgegeven vergunningen en KBO-nummers.
  • De mogelijkheid om een aanvraag tot regularisatie in te dienen, verdwijnt (een aanvraag tot annulering blijft uiteraard wel mogelijk). De nieuwe ingevoerde procedure voorziet enerzijds in de annulering van de genoemde verklaring en anderzijds, indien nodig, in het aanmaken van een nieuwe aangifte waarin de juiste informatie wordt verstrekt.
  • De applicatie zal ook toegankelijk zijn voor buitenlandse operatoren en natuurlijke personen.
  • De integratie met EMCS. Dit maakt het automatisch herstellen van informatie (items, hoeveelheden, enz.) mogelijk vanaf de ontvangstbevestiging van een EMCS-beweging.

Hoe moeten de mandatarissen inloggen?

De mandatarissen mogen MyMinfin niet gebruiken, maar de directe link naar de AC4-applicatie gebruiken: https://ac4.minfin.be

Vervolgens hebben ze de keuze tussen de inlogmethodes eID of itsme.

Hoe kunnen buitenlandse operatoren en particulieren verbinding maken met de AC4-applicatie?

Om toegang te krijgen tot de AC4-applicatie moeten buitenlandse operatoren en particulieren gebruik maken van één van de verschillende identificatiemiddelen die hen ter beschikking worden gesteld, eIDAS in prioriteit (voor onderdanen van een land dat al in het bezit is van een elektronisch identificatiemiddel erkend op Europees niveau) of ForReg voor wie zich niet kan identificeren via eIDAS. Met de ForReg-applicatie kunnen niet-ingezetenen een hele reeks informatie doorgeven, zowel persoonlijk als gerelateerd aan een economische operator, waardoor de Administratie de link kan leggen tussen een natuurlijke persoon (die de aanvraag indient) en de juridische entiteit waarvoor hij/zij werkt.

Belgische particulieren zullen op hun beurt via MyMinfin verbinding kunnen maken met de AC4-applicatie.

Welke betaalmethoden kunnen worden gebruikt?

Vanaf de lancering van de nieuwe applicatie zullen er twee methoden beschikbaar zijn: betaling via FRCT en betaling via een kredietlijn.

In een tweede stap zal ook online betalen aangeboden worden.

Wanneer zal deze nieuwe applicatie beschikbaar zijn?

De operationalisering van de nieuwe AC4-applicatie zal in verschillende fasen plaatsvinden :

  • 01/01/2025: vanaf deze datum zullen de Belgische operatoren die momenteel hun AC4-aangiften via PLDA-AC4 indienen, de nieuwe AC4-applicatie kunnen gebruiken, toegankelijk via MyMinFin. Er is een overgangsperiode gepland tot 18/02/2025.
  • 19/02/2025 : vanaf deze datum zullen de Belgische operatoren die momenteel hun AC4-aangiften via PLDA-AC4 indienen, de nieuwe AC4-applicatie moeten gebruiken.
  • 01/03/2025: vanaf deze datum zullen de Belgische operatoren die hun AC4-aangiften indienen via de B2B-webservice gebruik kunnen maken van het nieuwe XSD-schema. Er is een overgangsperiode gepland tot 30/06/2025.
  • 01/07/2025: vanaf deze datum zullen de Belgische operatoren die hun AC4-aangiften doen via de B2B-webservice het nieuwe XSD-schema moeten gebruiken.
  • In de loop van 2025 (onder voorbehoud – een preciezere datum wordt later meegedeeld): buitenlandse operatoren en particulieren zullen hun AC4-aangifte kunnen indienen in de nieuwe AC4-applicatie.

Zijn aangiften via B2B-webservice nog mogelijk?

Het blijft mogelijk om aangiften in gestructureerd elektronisch formaat via webservice te versturen. Er is echter een nieuwe onboardingprocedure ingevoerd en er is een nieuw XSD-schema ontwikkeld. Deze wijzigingen worden van kracht op 1 maart 2025. Om operators de tijd te geven al deze wijzigingen te integreren, is er een overgangsperiode gepland tot en met 30/06/2025.

Welke hulpmiddelen worden ter beschikking gesteld om mij vertrouwd te maken met de nieuwe AC4-applicatie?

Een praktische gids is tot uw beschikking.

Met wie kan ik contact opnemen bij vragen of problemen?

Bij vragen of problemen kunt u contact opnemen met de PLDA-helpdesk.


 

Link naar de  praktische gids (PDF, 366.19 Ko) (update 10/12/24)

B2B Model :