Algemene Administratie van Douane en Accijnzen
North Galaxy - bus 37
Koning Albert II-laan, 33
1030 Brussel
België
info.douane@minfin.fed.be
Problemen met de website?
Vragen rond COVID-19?
- Wat als je de grens over moet?
- Voor al uw bijkomende 'corona-vragen' inzake Douane & Accijnzen
- FAQ - COVID 19
Alle perscontacten verlopen via de woordvoerders van de FOD Financiën.
Hierbij de contactgegevens van de woordvoerders:
- Mevrouw Florence Angelici (fr)
Woordvoerder FOD Financiën
0470 77 57 28
0257 757 28
florence.angelici@minfin.fed.be
- De heer Francis Adyns (nl)
Woordvoerder FOD Financiën
0470 76 22 44
0257 622 44
francis.adyns@minfin.fed.be
Contactgegevens van onze diensten
Gewestelijke dienst | Telefoon | |
Douane en Accijnzen Antwerpen Ellermanstraat 21 2060 Antwerpen |
da.marketing.antwerpen@minfin.fed.be | 02 577 58 70 |
Douane en Accijnzen Brussel Kruidtuinlaan 50 1000 Brussel |
da.brussels@minfin.fed.be | 02 576 24 50 |
Douane en Accijnzen Gent Sint-Lievenslaan 27-33 9000 Gent |
da.gent@minfin.fed.be | 02 578 56 00 |
Douane en Accijnzen Hasselt Voorstraat 43 3500 Hasselt |
da.hasselt@minfin.fed.be | 02 576 17 50 |
Douane en Accijnzen Luik Rue de Fragnée 2 4000 Luik |
da.liege@minfin.fed.be | 02 578 90 10 |
Douane en Accijnzen |
da.mons@minfin.fed.be | 02 578 79 70 |
Douane en Accijnzen Leuven Philips-site 3A 3001 Leuven |
da.leuven@minfin.fed.be | 02 573 86 60 |
Helpdesk
02 579 33 33(gewoon tarief)
- plda.helpdesk@minfin.fed.be,
- ncts.helpdesk@minfin.fed.be,
- emcs.helpdesk@minfin.fed.be,
- helpdesk.ecs@minfin.fed.be,
- helpdesk.ics@minfin.fed.be of
- ac4.helpdesk@minfin.fed.be
Buiten de openingsuren van de PDLA-Helpdesk kan je terecht bij de permanentie. Die is bereikbaar via telefoon op 0257/933 33 op weekdagen van 18u tot 8u en van vrijdag 18u tot maandag 8u.
Stuur vooraf een e-mail naar één van de volgende adressen en voeg het bijgevoegde aanvraagformulier (DOCX, 36.02 KB) voor ondersteuning toe.
plda.helpdesk@minfin.fed.be
emcs.helpdesk@minfin.fed.be
ncts.helpdesk@minfin.fed.be
Bij de permanentie kan je terecht voor volgende specifieke problemen:
- Problemen bij het inloggen in PLDAWeb (uitgezonderd pc-configuratie) ;
- Problemen bij het tekenen van de aangifte in PLDAWeb ; (uitgezonderd pc-configuratie)
- Ontbreken van antwoordberichten van PLDAWeb en B2B (enkel na 30 minuten wachttijd en als de workaround niet van toepassing is) ;
- Communicatieproblemen tussen de systemen van de operatoren en de AAD&A ;
- Aanvragen voor noodprocedures voor onvoorziene gevallen (internetpanne, etc.…) bij de operator;
- Validatieproblemen in de systemen:
- Voorbeeld:
PLDA eist een ontbrekend document. Je kan de brochure van het Enig Document raadplegen om te weten over welk document het gaat.- Indien PLDA de aangifte valideert, is er geen probleem.
- Geeft PLDA opnieuw een foutmelding, dan betreft het een validatiefout die de permanentie prioriteit moet behandelen (ST, NPS, etc.…).
- Voorbeeld:
Alle andere vragen kan je tijdens de openingsuren stellen aan de PLDA-Helpdesk.
De Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen wijzigde de openingsuren na een benchmarking met de buurlanden en een analyse van de inkomende oproepen.
Benchmarking:
* Helpdesk douane Nederland: elke werkdag van 07.00 tot 17.00, en niet in het weekend;
* Helpdesk douane Duitsland: elke werkdag van 07.00 tot 18.00, en niet in het weekend;
* Helpdesk douane Frankrijk: elke werkdag van 09.00 tot 17.00, en niet in het weekend.
Analyse van de inkomende calls van de eerste zes weken van 2017:
* Vóór 7u en na 19u is er gemiddeld niet één oproep per uur;
* Tussen 7u en 8u enerzijds, en tussen 18u en 19u anderzijds, zijn er gemiddeld tussen de twee en drie oproepen per uur;
* Het aantal oproepen geeft slechts significante cijfers tussen 8u en 18u, met op piekmomenten tot bijna 35 oproepen per uur;
* Op zaterdagen zijn er slechts gemiddeld een tiental oproepen per dag.