Aanvragen van de vergunning
Vergunningen “Handelaar Alcohol en Tabak” moeten uitsluitend worden aangevraagd en beheerd via de interface “Beheer en aanvraag van uw vergunningen inzake douane en accijnzen (KIS-SIC)” in MyMinfin.
Vanaf 01-05-2025 worden vergunningsaanvragen/vergunningswijzigingen op papieren formulieren ontvangen per post, per e-mail of aan het loket zonder gevolg geklasseerd.
Er is slechts één vergunning noodzakelijk per btw-nummer. Als u handel drijft in meerdere betrokken producten op meerdere locaties, moet u één vergunning aanvragen.
Bij het indienen van uw aanvraag, moet u alle locaties aangeven waar u één of meerdere betrokken producten verhandelt. Deze moeten geregistreerd zijn in de Kruispuntbank van Ondernemingen. U moet per locatie specifiëren welke producten u verhandelt.
Bekijk de handleiding “Vergunning Handelaar Alcohol en Tabak” (PDF, 2.3 MB).
Opgelet! De medewerkers van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen kunnen u niet helpen bij het oplossen van problemen bij de toegang van de interface “Beheer en aanvraag van uw vergunningen inzake douane en accijnzen (KIS-SIC)” in MyMinfin.
Ontvangen van de vergunning
Het afleverings-, wijzigings- en intrekkingsproces van een vergunning “Handelaar Alcohol en Tabak” is volledig geautomatiseerd.
Zodra u uw aanvraag hebt gevalideerd, ontvangt u in het MyMinfin Pro-dossier van uw bedrijf:
- uw aanvraag voor een nieuwe vergunning / een wijziging / een intrekking, zoals u deze hebt ingevuld;
- een ontvangstbevestiging van uw aanvraag voor een nieuwe vergunning / een wijziging / een intrekking;
- de begeleidende brief voor uw nieuwe of gewijzigde vergunning “Handelaar Alcohol en Tabak”;
- uw nieuwe of gewijzigde vergunning “Handelaar Alcohol en Tabak”.