Brexit… en de gevolgen voor uw bindende tariefinlichting (BTI)

Gebruik je momenteel een Britse BTI voor jouw handel met de Europese Unie (EU), en vraag je je af welke impact de Brexit  hierop zal hebben? Lees dan aandachtig verder en bereid je vandaag nog voor op een mogelijke Brexit.

Brexit-scenario

Wanneer het Verenigd Konikrijk op 31 oktober de EU definitief verlaat, is het Douanewetboek van de Unie niet meer van toepassing op het Verenigd Koninkrijk. Hierdoor vervallen onmiddellijk alle BTI’s die zijn uitgegeven door de Britse douaneautoriteiten, alsook de BTI’s uitgegeven door de Belgische douaneautoriteiten voor een houder met een Brits EORI-nummer.

Gevolgen voor wie?

Als gevolg kunnen bedrijven geen beroep meer doen op hun vervallen BTI en verkeren zij in rechtsonzekerheid. Als bedrijf beslis je best zo snel mogelijk om een nieuwe BTI aan te vragen in een lidstaat van de EU voor jouw toekomstige import- en/of exportbewegingen van of naar de Europese Unie.

Waarom een nieuwe BTI in België aanvragen?

Je kan een aanvraag indienen voor een nieuwe BTI bij de Belgische douane, ter vervanging van een vervallen BTI. Hierbij kan je gebruikmaken van een versnelde procedure.

Versnelde procedure


VOORWAARDEN?

In het bezit zijn van een geldig EORI-nummer.
Het referentienummer van jouw oude BTI en de goederencode invullen op het aanvraagformulier (vak 5)! Opgelet, pas dan is jouw dossier ontvankelijk!


Alle beschikbare informatie van het product bezorgen aan de douane, zoals:

  • Technische fiche
  • Veiligheidsinformatieblad (Material Safety Data Sheet)
  • Analysecertificaten
  • Samenstelling en functie van het goed
  • Het productieproces

HOE EEN AANVRAAG INDIENEN?

In een Belgische landstaal (NL/FR/DE), als Brits bedrijf mag je het aanvraagformulier ook in het Engels indienen!
In principe per post, maar als Britse bedrijf mag je de aanvraag éénmalig elektronisch indienen via mail naar da.lex.tariff@minfin.fed.be.
Vanaf oktober 2019 zullen alle aanvragen via elektronische weg verlopen.

Indien per post: standaardformulier opsturen naar:

Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen – dienst Tarief
Koning Albert II-laan 33 - bus 37 - A8
1030 Brussel

Je krijgt een brief (voor aanvragen per post) of een bevestigingsmail (voor aanvragen per e-mail) van de ontvangst van jouw BTI-aanvraag. Een dossierbeheerder zal de oude BTI uit het Verenigd Koninkrijk letterlijk vertalen naar een nieuwe Belgische BTI.

Bij publicatie wordt de originele BTI aangetekend per post opgestuurd naar de Britse houder. Een kopie van alle documenten wordt via elektronische weg verstuurd naar de douanevertegenwoordiger zodat deze onmiddellijk over de gewenste BTIbeschikt. De procedure duurt maximaal tien werkdagen.

Opgelet: de BTI wordt afgeleverd in één van de officiële landstalen van België (NL/FR/DE), hierop zijn geen uitzonderingen mogelijk!

Meer weten over BTI?

 Brexit… en de gevolgen voor uw bindende tariefinlichting (BTI): One-pager (PDF, 1.22 MB)