Nieuw
Welkom
Wetgeving
Enig Document: overzicht
Vernietiging
Documentatie en downloads
FAQ
Contact
Nieuw
Supplement 113 van 16.09.2024 (DOC, 108.5 KB)
Welkom
Toelichting van het Enig document - Definitieve versie van 1.12.2007
De definitieve versie van 1 december 2007 brengt aan de definitieve versie van 1 mei 2007 slechts bijkomstige wijzigingen of verduidelijkingen aan.
Geen enkele fundamentele wijziging
Met het oog op het vergemakkelijken van het gebruik van de bijvoegsels 6 c) en 6 d) werd de inhoudstafel gewijzigd en werden linken naar de betrokken pagina’s toegevoegd.
De wijzigingen aan deze definitieve versie van 1 december 2007 worden d.m.v. verschillende supplementen aangebracht. De wijzigingen (andere dan deze van bijvoegsel 7 inzake accijnscodes)aangebracht door de twee meest recente supplementen worden in kleur vermeld volgens onderstaande methode:
Laatste supplement
- kenmerk met blauwe achtergrond = schrapping
voorbeeld:
geschrapt |
- Kenmerk in het blauw=ingevoegd
voorbeeld: ingevoegd
Voorlaatste supplement.
- kenmerk met rode achtergrond = schrapping
voorbeeld:
geschrapt |
- - kenmerk in het rood = invoeging
voorbeeld: ingevoegd
De wijzigingen aangebracht aan bijvoegsel 7 inzake accijnscodes worden steeds in het rood vermeld.
De andere wijzigingen worden in het zwart vermeld maar behouden altijd het volgnummer van het desbetreffend supplement (de letter S + een cijfer).
Supplement 113 van 16.09.2024
In supplement 113 van 16.09.2024 (DOC, 108.5 KB) worden de wijzigingen ten opzichte van het vorige supplement vermeld in het blauw volgens onderstaande methode:
- kenmerk met blauwe achtergrond = schrapping
voorbeeld:
geschrapt |
- kenmerk in het blauw = invoeging
voorbeeld: ingevoegd
Wetgeving
Wetgeving van de Unie
De Europese Commissie heeft een ambitieus Strategisch Meerjarenplan uitgetekend om tegen 2013 alle Europese douaneadministraties elektronisch te laten werken in één netwerk zowel voor het doen van alle aangiften, het online en in real time volgen van goederenstromen als voor het uitwisselen van controleresultaten en risicoanalyses. De eerste stap van dit meerjarenplan betreft de invoering van het nieuwe Enig document op 1 januari 2007.
De bepalingen inzake de toelichting van het Enig document zijn opgenomen in de aanhangsels C1 en D1 van bijlage 9 van de Gedelegeerde Verordening (EU) 2016/341 van de Commissie van 17 december 2015 tot aanvulling van Verordening (EU) 952/2013 van het Europees Parlement en van de Raad met overgangsregels voor enkele bepalingen van het douanewetboek van de Unie voor de gevallen waarin de relevante elektronische systemen nog niet operationeel zijn, en tot wijziging van Gedelegeerde Verordening (EU) 2015/2446 (Publicatieblad van de Europese Unie, L 69 van 15 maart 2016).
Toelichting op nationaal vlak
België heeft deze nieuwe toelichting van het Enig document op 1 januari 2007 ingevoerd voor de papieren procedure. Het ministerieel besluit van 11 januari 2007 dat de toelichting bevat, werd gepubliceerd in het Belgisch staatsblad van 08 mei 2007 (editie 1).
De omzendbrief “Invoering van de nieuwe toelichting op het Enig document - D.I. 530.11 - D.D. 274.057 - 1/12/2006” regelt de invoering van de nieuwe toelichting op het Enig document in België. De omzendbrief is zowel van toepassing op de aangifte inzake douane en accijnzen die wordt verricht met het formulier Enig document (op papier) als de aangifte die via de papierloze aangifte PLDA wordt verricht.
Enig Document: overzicht
Overzichtstabel vakken
Per regeling of beweging wordt in tabelvorm een overzicht gegeven van de in te vullen vakken.
3. Toelichtingen gebruik formulieren ED. (DOC, 195.5 KB)
Toelichting
De nieuwe toelichting is opgebouwd uit 10 regelingen of bewegingen, aangeduid met de letters A t/m J. Voor elke regeling of beweging zal een afzonderlijke bijlage van de Instructie Enig document (D.I. 530.11) worden voorzien.
Bijvoegsels
De bijvoegsels bevatten gegevens die gemeenschappelijk zijn voor verschillende regelingen of bewegingen.
Wijzigingen
Het is aangewezen om de aandacht te vestigen op de belangrijke wijzigingen voorzien door de nieuwe toelichting. Daartoe wordt een overzicht gegeven van:
- de belangrijkste wijzigingen t.o.v. oude toelichting (SADBEL-versie) en
- de verschillen tussen de huidige versie en de vorige versie van de nieuwe toelichting en
- de supplementen op de definitieve versie van 1 december 2007
1. De nieuwe toelichting verschilt op verscheidene vlakken van de oude toelichting (SADBEL-versie). Wijzigingen t.o.v. de oude toelichting (Sadbel versie) (PPT, 249.5 KB)
2. Sinds 15 mei 2005 werden meerdere versies van de nieuwe toelichting gepubliceerd. Om het voor de gebruiker van de toelichting te vergemakkelijken, wordt een overzicht gegeven van de verschillen tussen de meest recente versie en de vorige versie (DOC, 62 KB).
3. Supplementen op de definitieve versie van 1 december 2007
Invullen van de aangifte
Hierna volgen een aantal richtlijnen om een aangifte overeenkomstig de nieuwe toelichting correct in te vullen. Teneinde het correct invullen van een aangifte te vergemakkelijken, wordt per toelichting d.m.v. een visuele voorstelling van een formulier Enig document een overzicht gegeven van de verplicht in te vullen vakken, de facultatieve vakken en de vakken die niet ingevuld mogen worden.
- De praktische gids (DOC, 42 KB) bevat een aantal richtlijnen voor het correct invullen van de aangifte.
- Voorbeelden d.m.v. de visuele voorstelling (XLS, 655.5 KB) van de verschillende toelichtingen.
Per toelichting wordt een formulier Enig document getoond, waarbij een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen de verplicht in te vullen vakken, de facultatieve vakken en de vakken die niet ingevuld mogen worden.
Vakken 37 en 44
Het soepel hanteren van de toelichting vereist een correcte toepassing van de communautaire en nationale codes, die resp. in de vakken 37 en 44 ingevuld dienen te worden, evenals van de mogelijke combinaties van deze codes.
Omwille van de complexiteit van de vakken 37 en 44 werden een aantal documenten opgesteld teneinde het gebruik van de verschillende codes te vergemakkelijken.
Vernietiging
Werkwijze van het nieuwe formulier voor het vernietigen van goederen onder douanetoezicht
Op basis van de richtlijnen van het Douanewetboek van de Unie (DWU) betreffende de bijzondere regelingen moeten niet-Uniegoederen voortaan onder de regeling actieve veredeling (AV) geplaatst worden door de operator alvorens ze vernietigd kunnen worden. Dit geldt zowel voor een éénmalige plaatsing (waaronder vernietiging) onder AV of voor veelvuldige plaatsingen onder AV voor een bepaalde duur.
De houder van deze vergunning AV kan ofwel de persoon zijn die de handeling uitvoert (vernietiger), ofwel de persoon die de handeling doet uitvoeren (opdrachtgever). Deze houder dient de verschillende douaneformaliteiten te vervullen en de douaneschuld te betalen die eventueel ontstaat. Is een marktdeelnemer al in het bezit van een vergunning AV en hij wenst die te gebruiken in het kader van de vernietiging van goederen, dan moet hij een wijziging van de vergunning aanvragen om vernietiging als activiteit toe te voegen aan deze vergunning.
1. Aangifte
Voor alle goederen, bestemd om te worden vernietigd, dient een aangifte tot plaatsing onder de regeling actieve veredeling worden opgemaakt (art. 158, lid 1 van het DWU).
Dus, zowel voor het gebruik van de doorlopende vergunning AV als voor de eenmalige toepassing, moet een aangifte IMA regeling I worden opgesteld met de volgende vermeldingen:
- Vak 37, eerste deelvak, cijfer 1-2: 51 Vak 37, eerste deelvak, cijfer 3-4: voorafgaande regeling, bijvoorbeeld 71 (douane-entrepot) of 00 (tijdelijke opslag) of andere
- Vak 44:
- Doorlopende vergunning: code C601
- Eenmalige vergunning: • Uniecode 00100 en • Nationale code 5A1 of 5B1, naargelang de goederen worden vernietigd: ‑ op de dezelfde plaats als op de plaats van plaatsing onder de regeling, ‑ dan wel op een andere locatie.
In vak 30 van de aangifte wordt de locatiecode vermeld van de plaats waar de goederen zich bevinden.
Specifiek voor het gebruik van de eenmalige vergunning op basis van de douaneaangifte dient de aangifte via e-mail ingediend te worden bij het ‘plaatselijk hoofd’ (afdeling Aangiftebeheer) in verband met het stellen van de borg:
*Antwerpen: da.aangiftebeheer.antwerpen@minfin.fed.be
*Hasselt: da.hk.hasselt@minfin.fed.be - da.hk.geel@minfin.fed.be
*Leuven: da.toelatingen.vilvoorde@minfin.fed.be
*Gent: da.hk.gent@minfin.fed.be - da.hk.zeebrugge@minfed.fed.be
*Brussel: da.hk-succ.brussels@minfin.fed.be
*Mons: da.gestionactifs.gosselies@minfin.fed.be
*Liège: da.succ.grace-hollogne@minfin.fed.be - da.succ.arlon@minfin.fed.be
Voor de doorlopende vergunning wordt de borg geregeld door de doorlopende vergunning AV.
2. Aanvraag voor vernietiging - CRK
Na de validatie van de aangifte moet de aangever de ‘Aanvraag voor vernietiging van goederen’ invullen en indienen bij de regiekamer bevoegd over de locatie waar de vernietiging zal plaatsvinden, en dit minimum 2 werkdagen voor de vooropgestelde datum en uur van de vernietiging
Deze aanvraag moet steeds worden ingediend in het geval van een eenmalige vergunning op basis van een douaneaangifte, en voor de doorlopende vergunning AV wanneer deze vergunning stipuleert dat er fysiek toezicht noodzakelijk is.
De aanvrager vermeldt zijn contactgegevens (e-mailadres) op elk van de 3 exemplaren (zie hieronder). Op het formulier moet naast de reden van de vernietiging eveneens de wijze van vernietiging worden opgenomen.
Exemplaren van de aanvraag voor vernietiging
- Document aanvraag voor vernietiging van goederen - exemplaar aanvrager (DOCX, 50.97 KB)
- Document aanvraag voor vernietiging van goederen - exemplaar controleambtenaar (DOCX, 51.13 KB)
- Document aanvraag voor vernietiging van goederen - exemplaar dossier (DOCX, 51.27 KB)
- Ambtsgebieden Regiekamers (PDF, 268.95 KB)
De CRK behandelt het dossier verder in samenspraak met de diensten van Operaties 1e lijn. Zij zullen de operator verder contacteren voor de praktische modaliteiten van het toezicht.
3. Vernietiging en opvolging
De vernietiging moet gebeuren onder veilige omstandigheden en mits naleving van de milieuwetgeving en onder de modaliteiten afgesproken tussen de operator en de AADA.
Op het einde van de vernietiging:
‑ De controlerende ambtenaar maakt een PV van vernietiging (vak B van de ‘aanvraag voor vernietiging’) op indien hij fysiek toezicht heeft gehouden bij de vernietiging OF
‑ Het vernietigingsbedrijf kan een attest van vernietiging opmaken indien het voor de douane niet mogelijk is de vernietiging bij te wonen, bv. in het geval van gevaarlijke goederen of indien beslist werd om enkel documentair toezicht uit te oefenen. Het vernietigingsbedrijf overhandigt het attest aan de douane.
Indien er resten en afval zijn met een commerciële waarde, moeten die onder een douaneregeling worden geplaatst en dient hiervoor de aangifte tot plaatsing te worden opgemaakt, in overeenstemming met de bevindingen van de controle. Deze aangifte dient te worden voorgelegd bij het betrokken plaatselijk hoofd (zie punt 1 hiervoor) samen met de rest van het dossier (punt 4).
4. Vrijgave van de borg
De aangever legt zijn exemplaar “Aanvraag voor vernietiging” voor bij het bevoegde plaatselijk hoofd, eventueel met de aangifte in geval van resten en afval met een commerciële waarde.
Na controle van het dossier geeft het plaatselijk hoofd de borg vrij.
Bijlagen voor tabaksfabricaten
Vernietiging van tabaksfabricaten onder de accijnsschorsingsregeling
5. Die douanedienst beoordeelt de aanvraag en regelt de tussenkomst van de met het toezicht belaste ambtenaren als de goederen op verantwoorde wijze kunnen worden vernietigd en geen schade aan het milieu kan worden aangebracht. Voorts moet aan de voorschriften inzake de door de aanvrager te betalen retributies worden voldaan.
6. Wanneer de bevoegde dienst de vernietiging onder douanetoezicht op het gevraagde tijdstip kan laten doorgaan, wordt de aanvrager daarvan met een schriftelijk bericht op de hoogte gebracht. Zoniet wordt, mits het akkoord van de aanvrager, een ander tijdstip voor de vernietiging bepaald. De bevoegde dienst houdt rekening met de beschikbare ambtenaren en het belang van de te vernietigen partij goederen. Indien de vernietiging kan doorgaan, wordt de met de vernietiging te belasten douaneambtenaar of de douanedienst minstens 12 uur vóór het tijdstip van de vernietiging van de opdracht in kennis gesteld door het doen toekomen van het exemplaar 1 en het exemplaar 3 van de aanvraag. De bevoegde dienst heeft door het aanbrengen van de kantoorstempel op al de exemplaren van de aanvraag de opdracht voor de vernietiging gegeven. In voorkomend geval is het door de aanvrager op de aanvraag vermelde tijdstip doorgehaald en wordt een kopie van de schriftelijke bevestiging van het tijdstip van de vernietiging aan beide exemplaren gehecht.
7. De vernietiging moet in verantwoorde omstandigheden naar veiligheid en milieu geschieden onder de voorwaarden die tevoren door de voormelde dienst in overleg met de aanvrager zijn bepaald. De voorwaarden waaronder de vernietiging dient te geschieden, worden door die dienst op de beide exemplaren van de aanvraag vermeld.
8. De betrokken ambtenaren van de controledienst voeren de opdracht uit en vermelden hun vaststellingen op de in hun bezit zijnde exemplaren van de aanvraag tot vernietiging van goederen. Zij vullen het daartoe voorziene gedeelte in.
9. Indien na de vernietiging resten en afvallen overblijven, dient de aanvrager de aan die resten en afvallen te geven bestemming op de beide exemplaren te vermelden en te ondertekenen.
10. De aanvrager bekomt zijn exemplaar van de ambtenaren die het exemplaar voor de toezichtambtenaren terugbezorgen aan de dienst die de opdracht voor de vernietiging onder douanetoezicht gaf.
11. Laatstgenoemde dienst zal er verder op toezien dat de vastgestelde resten en afvallen ten laatste de volgende dag voor een geoorloofde douanebestemming worden aangegeven.
Documentatie en downloads
Documentatie
Hier kan u terecht voor allerhande documenten, links en andere praktische informatie over de nieuwe toelichting.
- Deze PowerPointpresentatie (PPT, 249.5 KB) werd opgemaakt door de dienst opleiding. De nadruk wordt hier gelegd op de wijzigingen t.o.v. de vorige toelichting (Sadbelversie).
- De website “The single administrative document (SAD)” van de Europese Commissie is volledig gewijd aan het Enig document, met bijzondere aandacht voor de nieuwe toelichting.
- Het werkdocument van de Commissie van 14 februari 2008, nr. TAXUD/1421/2007 def. (DOC, 63 KB) corr - NL werd door het Comité Douanewetboek (Afdeling Enig document) goedgekeurd en vormt een rechtsbron als “soft law”, hoewel het niet verschenen is in het Publicatieblad van de Europese Unie. Dit document heeft betrekking op de verschillende AEO-certificaten.
- Document betreffende het invullen van vak 8 bij (weder)uitvoer. (DOC, 153.5 KB)
- Situatie van Mayotte (DOCX, 20.19 KB) vanaf 01.01.2014.
- Vermelding van BTW nummers op douaneaangiften (DOC, 180 KB).
- Document betreffende de wijzigingen (DOCX, 34.5 KB) van het Enig Document vanaf 1 mei 2016.
- Het werkdocument van de Commissie van 23 april 2016, nr. TAXUD A3(2015)5707181 - DIH 15/008 FINAL NL (PDF, 1020.91 KB) goedgekeurd door het Comité Douanewetboek (Afdeling Data Integration and Harmonisation (DIH)), bevat de richtsnoeren voor het gebruik van het Enig document die tijdens de overgangsperiode van het Douanewetboek van de Unie van toepassing zijn. Deze richtsnoeren vormen geen bindend rechtsinstrument, maar bestaan uit een gemeenschappelijke interpretatie van de betrokken Uniebepalingen, aanbevolen omwille van de harmonisering.
- Nota D.D. 012.919 van 10 maart 2017 (PDF, 100.23 KB) betreffende de vernietiging van niet-Uniegoederen op verzoek van de marktdeelnemer.
- Omzendbrief nr. D.D. 277.999 van 7 november 2007 (PDF, 110.6 KB) betreffende de btw-eenheid (D.I. 580.11).
- Nota nr. OEO/D.D. 012.733/530.11 van 7 maart 2017 (PDF, 249.47 KB)betreffende de bij de PLDA-aangiften te voegen bescheiden.
- Het werkdocument van 19 juni 2017, nr. Taxud.a.2(2017)3500081 betreffende de douanevertegenwoordiging in de context van vereenvoudigingen en van bepaalde bijzondere regelingen (enkel beschikbaar in het Duits, Engels en Frans). (PDF, 195.58 KB)
- Nota nr. OEO/DD 013.928 van 31 oktober 2018 betreffende de uitsluiting volgens de Europese Commissie van de indirecte douanevertegenwoordiging voor de bijzondere regelingen (met uitzondering van het publiek entrepot). (PDF, 389.98 KB)
- Nota nr. D.A. 009.672 van 11 juni 2019 betreffende EMCS en PLDA (ECS) – Uitvoer van accijnsgoederen buiten de EU. (PDF, 737.52 KB)
- Handleiding voor economische operatoren inzake bunkeren van zeeschepen – zeevaartbunkerprocedure 2019. (PDF, 1.87 MB)
- Document betreffende de voorwaarden voor het gebruik van de regeling 42. (PDF, 224.28 KB)
- Koninklijk besluit van 13 maart 2016 tot vaststelling van de voorwaarden voor het bijhouden van het stamregister van de douanevertegenwoordigers, van het bewijs van voldoende kennis van de douane-, btw- en accijnsreglementering en van de beroepsmatigheid (geconsolideerde versie) (PDF, 192.57 KB)
- Ministerieel besluit van 23 maart 2016 tot vaststelling van de modaliteiten voor het bijhouden van het repertorium van de douanevertegenwoordigers, van de afrekening en in verband met de werking van de douanevertegenwoordiging (geconsolideerde versie) (PDF, 196.66 KB)
- Circulaire 2020/C/99 over Incoterms 2020 (PDF, 592.26 KB)
- Uitvoeringsverordening (EU) 2020/1470 van de Commissie van 12 oktober 2020 betreffende de nomenclatuur van landen en gebieden voor de Europese statistieken over internationale handel in goederen en betreffende de geografische uitsplitsing voor andere bedrijfsstatistieken (PDF, 1.64 MB)
- Circulaire 2020/C/141 van 18 november 2020 betreffende EORI (Economic Operator’s Registration and Indentification - Registratie en identificatie van marktdeelnemers) (PDF, 811.37 KB)
- Koninklijk besluit van 13 maart 2016 tot vaststelling van de douaneregelingen en de modaliteiten waaronder de directe en indirecte vertegenwoordiging kunnen worden toegepast (geconsolideerde versie) (PDF, 183.26 KB)
- Ministerieel besluit van 11 juli 2019 tot vaststelling van de datum van de tweede stap in toepassing van het koninklijk besluit van 13 maart 2016 tot vaststelling van de douaneregelingen en de modaliteiten waaronder de directe en indirecte vertegenwoordiging kunnen worden toegepast (PDF, 180.77 KB)
- Nota OEO/DD 015.427 van 26 november 2019 betreffende douanevertegenwoordiging – directe en indirecte vertegenwoordiging – douaneregelingen – vereenvoudigde procedure (PDF, 439.4 KB)
- Visuele voorstelling van de Incoterms 2020 (gepubliceerd door de Internationale Kamer van Koophandel) (PDF, 499.38 KB)
- Informatienota D.D. 017.340 betreffende het overzicht van preferentiële overeenkomsten en douane-unies: douaneaangifte en PLDA-codes (PDF, 941.1 KB)
- Informatienota D.D. 017.609 van 24 september 2021 van de AADA over de definitie van exporteur (PDF, 352.92 KB)
- Guidance on export and exit out of the European Union: de bijlage A op de blz. 44 t/m 47 bevat de richtsnoeren betreffende de definitie van exporteur. (PDF, 1.65 MB)
- Circulaire 2023/C/73 betreffende de invoer en uitvoer van zendingen met een geringe waarde in het kader van e-commerce (PDF, 1.14 MB)
- Werkdocument van de Commissie met kenmerk Ares(2023)7741322 van 14/11/2023 – EORI Guidance document (PDF, 691.13 KB)
Downloads
Hier kan u de belangrijkste documenten, die zich op de site bevinden, eenvoudig downloaden.
Het betreft in het bijzonder:
-
de PowerPoint-presentatie met de wijzigingen in vergelijking met de vorige toelichting
-
de toelichting bij het gebruik van de formulieren ED
-
de documenten voor de vakken 37 en 44
-
de toelichtingen bij de regelingen
-
de bijvoegsels
Deze bestanden zijn opgenomen in een zip-file (ZIP, 2.08 MB).
FAQ
Via dit Worddocument (PDF, 224.28 KB) kan u een geconsolideerde versie van de FAQ's raadplegen.
Contact
Het beantwoorden van vragen over de technische aspecten van de toelichting van het Enig document (in te vullen vakken, te gebruiken codes en/of vermeldingen, enz.) behoort tot de bevoegdheid van de Dienst Douanewetgeving van het Centrale Departement Wetgeving. U kan specifieke vragen sturen naar da.lex.douane@minfin.fed.be. Er dient opgemerkt te worden dat enkel geantwoord zal worden op deze specifieke vragen. Met algemene en theoretische vragen zal geen rekening gehouden worden.
Gelieve het onderwerp van uw bericht te laten beginnen met de woorden “Vraag toelichting Enig document”. Dit zal ervoor zorgen dat uw vraag sneller wordt beantwoord.
Vragen over de implementatie van de toelichting van het Enig document in PLDA, (bv. foutmeldingen, release info, noodprocedures) kan u sturen naar volgend e-mail adres: plda.helpdesk@minfin.fed.be