Opgelet: wij ontvangen u voortaan alleen op afspraak in al onze kantoren

Openingsuren PLDA-Helpdesk vanaf 1 juli 2017

Vanaf 1 juli is de PLDA-Helpdesk bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8u tot 18u. Dankzij de gewijzigde openingsuren zal de PLDA-Helpdesk meer personeel kunnen inzetten tijdens de piekuren. Buiten die openingsuren is de PLDA-Helpdesk bereikbaar via de permanentie en dit voor specifieke problemen. Het telefoonnummer blijft 02 579 33 33.

Meer info:

Buiten de openingsuren van de PDLA-Helpdesk kan je terecht bij de permanentie. Die is bereikbaar via telefoon op 02 579 33 33 op weekdagen van 18u tot 8u en van vrijdag 18u tot maandag 8u.

Stuur vooraf een e-mail naar één van de volgende adressen en voeg het  bijgevoegde aanvraagformulier (DOCX, 36.02 KB) voor ondersteuning toe.

plda.helpdesk@minfin.fed.be

emcs.helpdesk@minfin.fed.be

ncts.helpdesk@minfin.fed.be

Bij de permanentie kan je terecht voor volgende specifieke problemen:

  1. Problemen bij het inloggen in PLDAWeb (uitgezonderd pc-configuratie) ;
  2. Problemen bij het tekenen van de aangifte in PLDAWeb ; (uitgezonderd pc-configuratie)
  3. Ontbreken van antwoordberichten van PLDAWeb en B2B (enkel na 30 minuten wachttijd en als de workaround niet van toepassing is) ;
  4. Communicatieproblemen tussen de systemen van de operatoren en de AAD&A ;
  5. Aanvragen voor noodprocedures voor onvoorziene gevallen (internetpanne, etc.…) bij de operator;
  6. Validatieproblemen in de systemen:
    • Voorbeeld:
      PLDA eist een ontbrekend document. Je kan de brochure van het Enig Document raadplegen om te weten over welk document het gaat.
      • Indien PLDA de aangifte valideert, is er geen probleem.
      • Geeft PLDA opnieuw een foutmelding, dan betreft het een validatiefout die de permanentie prioriteit moet behandelen (ST, NPS, etc.…).

Alle andere vragen kan je tijdens de openingsuren stellen aan de PLDA-Helpdesk.

De Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen wijzigde de openingsuren na een benchmarking met de buurlanden en een analyse van de inkomende oproepen.

Benchmarking:

* Helpdesk douane Nederland: elke werkdag van 07.00 tot 17.00, en niet in het weekend;

* Helpdesk douane Duitsland: elke werkdag van 07.00 tot 18.00, en niet in het weekend;

* Helpdesk douane Frankrijk: elke werkdag van 09.00 tot 17.00, en niet in het weekend.

Analyse van de inkomende calls van de eerste zes weken van 2017:

* Vóór 7u en na 19u is er gemiddeld niet één oproep per uur;

* Tussen 7u en 8u enerzijds, en tussen 18u en 19u anderzijds, zijn er gemiddeld tussen de twee en drie oproepen per uur;

* Het aantal oproepen geeft slechts significante cijfers tussen 8u en 18u, met op piekmomenten tot bijna 35 oproepen per uur;

* Op zaterdagen zijn er slechts gemiddeld een tiental oproepen per dag.