Opgelet: wij ontvangen u voortaan alleen op afspraak in al onze kantoren

Aanvragen tot voorafgaande identificatie via MyMinfin: specifieke situatie

Aanvragen via MyMinfin: specifieke situatie

  • Stap 1: aanvrager

    Type aanvrager

    1. Natuurlijk persoon

    De persoonsgegevens en de contactgegevens worden automatisch geïmporteerd vanuit uw MyMinfin-profiel. Telefoon- of gsm-nummer zijn facultatief in te vullen. U kunt die wijzigen in uw profiel op MyMinfin (zie hieronder ‘Waar kan ik mijn MyMinfin-profiel bijwerken?’).

    voorbeeld invulvelden aanvrager

    2. Rechtspersoon

    De naam van uw onderneming en het KBO-nummer worden automatisch overgenomen vanuit uw MyMinfin-profiel. Om gemakkelijker gecontacteerd te worden, kunt u uw telefoonnummer toevoegen. Het invullen van een e-mailadres is verplicht.

    Opgelet! Het betreft hier een e-mailadres voor contact voor de behandeling van de aanvraag. De notificaties over de beschikbaarheid van de documenten worden uitsluitend verstuurd naar het e-mailadres dat is gelinkt aan het profiel in eBox (zie ‘Hoe word ik op de hoogte gebracht dat de FOD Financiën mijn aanvraag behandeld heeft?’).

    Waar kan ik mijn MyMinfin-profiel bijwerken?

    U kunt uw gegevens van uw MyMinfin-profiel wijzigen door rechts bovenaan uw scherm te klikken op uw naam en dan op ‘Mijn profiel’. Vervolgens kunt u de gewenste gegevens aanvullen of wijzigen met behulp van de knop voorbeeld potloodicoon om gegevens aan te vullen of te wijzigen.

  • Stap 2: aanvraagtype

    Aanvraag voor gereserveerde perceelsidentificaties

    Duid in het eerste kader aan waarover de aanvraag gaat:

    • Vink het vakje ‘Ja’ aan bij ‘De aflevering van een gereserveerde perceelsidentificatie’ (standaard aangevinkt).
    • Vink het vakje ‘Nee’ aan bij ‘De neerlegging van een afbakeningsplan’.

    voorbeeld

    Kies vervolgens bij ‘Onderwerp van de aanvraag’ voor ‘Specifieke situatie’.

    voorbeeld optie specifieke situatie

    Maak een keuze uit de volgende opties:

    • Geef aan of het plan reeds werd neergelegd. Zo ja, vul dan de planreferte in van het reeds neergelegde plan. Dat is een nummer van 10 cijfers dat afgeleverd werd door de FOD Financiën als antwoord op uw eerdere aanvraag om het plan neer te leggen.
    • Voor deze aanvraag is geen plan nodig.

    voorbeeld

    Als u al de neerlegging van het plan hebt aangevraagd, maar de planreferte nog niet ontvangen hebt, vragen we u eerst te wachten op dat nummer vooraleer verder te gaan met de aanvraag tot aflevering van perceelsidentificaties.

    Aanvraag tot neerlegging van een afbakeningsplan en gereserveerde perceelsidentificaties

    Duid in het eerste kader aan waarover de aanvraag gaat:

    • Vink het vakje ‘Ja’ aan bij ‘De aflevering van een gereserveerde perceelsidentificatie’ (standaard aangevinkt).
    • Vink het vakje ‘Ja’ aan bij ‘De neerlegging van een afbakeningsplan’.

    voorbeeld

    Kies vervolgens bij ‘Onderwerp van de aanvraag’ voor ‘Specifieke situatie’.

    voorbeeld optie specifieke situatie

  • Stap 3: bronpercelen

    Bronpercelen of openbaar domein?

    In het scherm ‘Bronpercelen’ vermeldt u waar het project uit de aanvraag zich situeert. Dat kan zowel op één of meer percelen als op delen van het openbaar domein of een combinatie van beide.

    Verduidelijk eerst en vooral waar het project zich bevindt door de gewenste optie aan te vinken:

    • Op het volgende bronperceel / de volgende bronpercelen
    • Op het openbaar domein

    Selecteer vervolgens de bestaande percelen en/of duid de delen van het openbaar domein aan waar de nieuwe percelen zich volledig of gedeeltelijk zullen bevinden.

    Bronpercelen selecteren via het plan – overzicht tools

    Opgelet: via deze opzoekingsmethode kunt u enkel percelen met de status ‘gekadastreerd’ opzoeken. Als uw bronpercelen gereserveerde percelen zijn, kunt u die enkel opzoeken via het kadastraal nummer.

    Als u op de knop ‘Selecteren via het plan’ klikt, wordt een vereenvoudigde versie van de CadGIS Viewer geopend:

    startscherm CadGIS Viewer

    1. Zoom in / uit – U kunt ook in- en uitzoomen door te scrollen.
    2. Handleiding – Hier vindt u een uitgebreide handleiding over de verschillende functies.
    3. Annuleren – Als u hierop klikt, keert de toepassing terug naar het formulier in MyMinfin zonder geselecteerde percelen.
    4. Tools – Hier bevinden zich de tools die u kunt gebruiken voor het selecteren van percelen.
      • Lokaliseren – Deze functie biedt de mogelijkheid om een perceel te lokaliseren op basis van een perceelnummer, adres of zelfs coördinaten.
      • Percelen Selecteren – Klik deze tool open om de gewenste percelen te selecteren.

        Voorbeeld rubriek percelen selecteren

    Hoe selecteer ik één of meer bronpercelen via het plan?

    1. Navigeer naar het betrokken perceel door te zoomen oftewel via de zoekmogelijkheden bij Lokaliseren.
    2. Klik op het driehoekje naast Percelen Selecteren.
    3. Klik de gewenste bronpercelen aan. U kunt meerdere percelen selecteren door de shift-toets ingedrukt te houden tijdens het klikken.
      Opgelet: als u ‘Lokaliseren op basis van een CaPaKey’ gebruikt hebt, dan werd het gezochte perceel aangeduid met een blauwe lijn. Om het perceel effectief te selecteren moet u er nog eens op klikken.
    4. Klik op ‘Bevestigen’.
      Voorbeeld knop bevestigen
    5. Onderaan het scherm opent een lijst met alle geselecteerde planpercelen. Als de lijst volledig is, bevestigt u keuze door te klikken op ‘Export MyMinfin’.
      Voorbeeld knop Export MMF
    6. De toepassing keert terug naar het formulier in MyMinfin met een overzicht van alle patrimoniumpercelen die overeenkomen met de geselecteerde percelen. Vink alle patrimoniumpercelen aan die gerelateerd zijn aan uw aanvraag. Klik vervolgens op ‘Toevoegen’.
      Voorbeeld aanvinken percelen
    7. De aangevinkte percelen verschijnen in de tabel ‘Geselecteerde percelen’.
      Voorbeeld tabel geselecteerde percelen

    Als u geselecteerde bronpercelen wilt verwijderen, klik dan op Voorbeeld vuilnisbakicoon in de laatste kolom van de tabel.

    Bronpercelen selecteren via het perceelsidentificatienummer

    Klik op de knop ‘Selecteren via het perceelsidentificatienummer’. Er opent een pop-up:
    Voorbeeld pop-up

    Vul zoveel mogelijk de gegevens in van het bronperceel dat u wilt selecteren en klik vervolgens op ‘Zoeken’.

    Als u uw zoekopdracht wilt verfijnen tot één of meer specifieke partities, kunt u ‘Geavanceerd zoeken’ gebruiken. Om de knop te activeren moet u alle velden ingevuld hebben.
    Voorbeeld geavanceerd zoeken

    U kunt ervoor kiezen om één specifieke partitie toe te voegen (zie 1), meerdere opeenvolgende partities (zie 2) of een combinatie. Vervolgens klikt u op ‘Zoeken’.

    Wordt het perceel volledig opgenomen in de aanvraag (kolom 'volledig perceel') ?

    Geef voor elk bronperceel aan of het volledige perceel deel uitmaakt van het project.

    Splitsing van een of meerdere percelen of 'specifieke situatie'

    • Als het volledige bronperceel gesplitst wordt in nieuwe percelen (die afgebakend zijn op uw afbakeningsplan en waarvoor een gereserveerde perceelsidentificatie noodzakelijk is). Er is geen sprake van een restperceel.
    • Vink het vakje uit als slechts een deel van het bronperceel gesplitst wordt in nieuwe percelen (die afgebakend zijn op uw afbakeningsplan en waarvoor een gereserveerde perceelsidentificatie noodzakelijk is). Bij het kadastreren van de nieuwe percelen moet er een restperceel gecreëerd worden voor het deel van het bronperceel dat geen deel uitmaakt van het project.

    Splitsing van een gebouw in privatieve entiteiten (« Nieuwe basisakte ») 

    • Vink het vakje aan als het volledige bronperceel (planperceel of kadastraal volume) deel zal uitmaken van de gedwongen mede-eigendom. Er is geen sprake van een restperceel.
    • Vink het vakje uit als slechts een deel van het bronperceel (planperceel of kadastraal volume) deel zal uitmaken van de gedwongen mede-eigendom. Bij het kadastreren van de basisakte moet er een restperceel gecreëerd worden voor het deel van het bronperceel dat geen deel uitmaakt van de gedwongen mede-eigendom.

    Splitsing van een gebouw in privatieve entiteiten (« Wijzigende basisakte » of « Splitsing van privatieve entiteiten in een basisakte die als één geheel gekadastreerd zijn ») 

    • Vink het vakje aan


    Voorbeeld checkbox volledig perceel

    Openbaar domein

    Als (een deel van) de nieuwe percelen zich volledig of gedeeltelijk op het openbaar domein bevinden, vink dan de checkbox ‘Op het openbaar domein’ aan. Vervolgens voegt u via de tabel ‘Ligging op het openbaar domein’ het deel of de delen van het openbaar domein toe waarop de nieuwe percelen zich bevinden.
    Voorbeeld project op het openbaar domein

    Vul onderstaande gegevens aan in de tabel:

    • de gemeente
    • de kadastrale afdeling (de keuzelijst wordt automatisch aangepast aan de gekozen gemeente)
    • de kadastrale sectie (de keuzelijst wordt automatisch aangepast aan de gekozen afdeling)
    • de exacte ligging van het betrokken deel van het openbaar domein

    Het is mogelijk om een of meerdere lijnen aan de tabel toe te voegen met de knop Voorbeeld toevoegicoon. Om een lijn uit de tabel te verwijderen, gebruikt u de knop Voorbeeld vuilnisbakicoon.

    Validatie van de bronpercelen

    Wanneer alle bronpercelen en/of delen van het openbaar domein toegevoegd zijn, klikt u op ‘Volgende stap’ om uw selectie te valideren. De toepassing zal automatisch een aantal controles uitvoeren.

    1. Controle voor de regels van kadastrering

    Bronpercelen die gelegen zijn op verschillende patrimonia

    De toepassing controleert of alle bronpercelen tot hetzelfde patrimonium behoren (zakelijk rechten en/of titularissen).

    Als een toekomstig lot zich op verschillende patrimonia bevindt, moet u evenveel gereserveerde identificatienummers aanvragen als er zich delen van het lot op verschillende patrimonia bevinden.

    Bronpercelen die gelegen zijn op verschillende gemeenten

    De toepassing controleert of alle bronpercelen in dezelfde gemeente gelegen zijn.

    Als een toekomstig lot zich op verschillende gemeenten bevindt, kijk dan na of u evenveel gereserveerde identificatienummers hebt aangevraagd als er zich delen van het lot op verschillende gemeenten bevinden.

    Deze waarschuwing zal niet blokkerend optreden, maar bij het niet-naleven van de regels van perceelsvorming zal uw aanvraag geweigerd worden. Pas, indien nodig, uw afbakeningsplan aan vooraleer u deze uploadt in het volgende scherm.

    Als u merkt dat er één of meerdere waarschuwingen verschijnen door een fout bij het selecteren van de bronpercelen/het openbaar domein, klikt u op ‘De selectie wijzigen’ in de pop-up. Als uw selectie juist is, klikt u op ‘Volgende stap’.

    2. Controles voor de status van de bronpercelen

    • Bronpercelen hebben verschillende statussen: voor elk type aanvraag moet de status van alle bronpercelen dezelfde zijn, oftewel gekadastreerd oftewel gereserveerd, maar geen combinatie van beide.
    • Voor elke aanvraag tot voorafgaande identificatie met een splitsing van grond tot gevolg, moeten alle bronpercelen de status ‘gekadastreerd’ hebben.

    Deze waarschuwing zal wel blokkerend optreden. Om verder te gaan, moet u eerst uw selectie wijzigen opdat ze over de juiste status beschikken. Klik hiervoor op ‘De selectie wijzigen’.

    3. Waarschuwingen voor een bestaand project

    De toepassing controleert of er reeds een aanvraag tot voorafgaande identificatie bestaat (waarbij de status niet ‘geweigerd’ of ‘verlopen’ is) op één of meerdere bronpercelen die u geselecteerd hebt. In de waarschuwingspop-up worden de datum en auteur van het plan van de reeds bestaande aanvraag vermeld en de naam van de aanvrager.

    Als de inhoud van uw project niet overeenkomt met de reeds ingediende aanvraag, klikt u op ‘Verder’. Als u daarentegen vaststelt dat uw aanvraag een dubbele aanvraag betreft, klikt u op ‘Terug naar het formulier’ en annuleert u de aanvraag via het tabblad ‘Overzicht en wijzigingen’.

    4. Waarschuwingen voor het type project

    Voor elke aanvraag tot voorafgaande identificatie voor een splitsing van één of meerdere terreinen, moeten alle bronpercelen zogenaamde planpercelen zijn, namelijk weergegeven op het kadastraal percelenplan en met een oppervlakte.

    Plan werd reeds neergelegd

    Op basis van de planreferte die u vermeld hebt in het scherm ‘Aanvraagtype’, toont het systeem de bronpercelen gelinkt aan het reeds neergelegde afbakeningsplan.

    Controleer of alle bronpercelen vermeld worden en voeg indien nodig bronpercelen toe.

  • Stap 4: plan en bijlagen

    Neerlegging van een afbakeningsplan – Splitsing privatieve entiteiten / basisakte

    1. Vul de metadata in van het plan dat u wilt neerleggen:
      • Type auteur: landmeter-expert, architect of burger. Is de auteur een landmeter-expert, geef dan zijn LAN- of KAD-nummer in.
      • De naam van de auteur van het plan
      • De datum van het plan
      • Het gebruikte coördinatenstelsel: Lambert 72, Lambert 08 of lokaal
      • De aanwezigheid van een erfdienstbaarheid op het plan
      • De aanwezigheid van een administratieve grens op het plan
      voorbeeld velden afbakeningsplan
    2. Laad het afbakeningsplan in pdf-formaat op samen met het bijhorende txt-bestand.

      Opgelet: het tekstbestand moet de coördinaten bevatten van de hoekpunten op het plan en beide bestanden moeten voldoen aan de normen vastgelegd in het KB van 18 november 2013. Zie FAQ.

    3. Laad eventuele bijkomende bijlagen bij het afbakeningsplan op. U kunt tot 5 bijlagen opladen. Volgende formaten worden toegelaten: dwg, dxf, txt, doc, docx, pages, odt en pdf (opgelet: extensies in kleine letters).

      Als u per ongeluk een verkeerd bestand opgeladen hebt, dan klikt u op het icoon voorbeeld velden afbakeningsplan om het bestand te verwijderen en laadt u vervolgens het juiste bestand op.

      voorbeeld scherm opladen documenten
  • Stap 5: nieuwe percelen

    Algemene gegevens

    Vul eerst de algemene gegevens in van het project:

    • Algemene beschrijving (facultatief)
    • Gemeenschappelijke delen: nee (kan niet gewijzigd worden)
    • Bijzondere gemeenschappelijke delen: nee (kan niet gewijzigd worden)
    • Opmerkingen (facultatief)

    voorbeeld invulvelden voor algemene gegevens

    Tabel met de nieuwe loten

    Upload de tabel met de nieuwe loten/privatieve entiteiten door te klikken op de knop ‘Bestand kiezen’. U bent vrij om te kiezen welke template u hiervoor gebruikt, zolang deze de nodige gegevens vermeldt en duidelijk is voor de behandelende medewerker.

    Opgelet! Bij het opladen worden volgende formaten aanvaard: .csv, .doc/.docx/.odt, .xls/.xlxs/.ods of .pdf (Belangrijk: extensies in kleine letters).

    Welke gegevens moeten zeker vermeld worden in het document?

    • Benaming van de loten/entiteiten: gebruik hiervoor dezelfde benaming als op het afbakeningsplan
    • Beschrijving: beschrijf de toestand van het lot/entiteit op het moment van akte vb. bouwgrond, weiland
    • Oppervlakte: oppervlakte van het lot of netto-oppervlakte van de privatieve entiteit
    • Verdieping: duid aan op welke verdieping het goed gelegen is (naargelang het geval)
    • Aandelen in de algemene gemeenschappelijke delen (naargelang het geval)
    • Aandelen in de specifiek gemeenschappelijke delen (naargelang het geval)

    Hoe vul ik de template in?

    We stellen 2 types templates ter beschikking:

    • 2 algemene templates die gebruikt kunnen worden voor alle types aanvragen (één in word en één in excel)
    • 6 specifieke templates (één per type aanvraag)

    1. Algemene template

    Deze template kan gebruikt worden voor alle types aanvragen (met uitzondering van volumes) en is gebaseerd op de aanvraagformulieren die gebruikt worden voor de aanvragen via mail. U vult enkel de kolommen in die van toepassing zijn voor uw type aanvraag vb. voor een aanvraag splitsing terrein moet u niks invullen in de kolom ‘Niveau’

    2.Specifieke template

    Opmerking: de specieke templates maken gebruik van macro’s, maar kunnen ook perfect gebruikt worden zonder macro’s. Als u kiest om de macro’s niet te accepteren, slaat u de ingevulde tabel gewoon op via Bestand > Opslaan als.

    Vul de Tabel Nieuwe Loten aan met de nieuwe loten en geef voor elk deel volgende gegevens op:

    • Benaming: gebruik dezelfde benamingen voor de loten als op het landmeterplan. Elk lot moet een verschillende naam krijgen;
    • Aard : kies de juiste aard uit de keuzelijst; Kies de aard van het lot/entiteit op het moment van de akte. Opgelet! Gebruik maar één algemene aard voor het lot/de entiteit! Het is niet de bedoeling dat u verschillende lijnen gebruikt voor één lot/entiteit om de aard van elk deel van het lot/ de entiteit op te sommen.
    • Oppervlakte: oppervlakte van het lot in ha-a-ca;
    • Beschrijving (facultatief) ;

    Als u niet alle lijnen gebruikt, verwijder deze dan of laat de vooraf ingevulde benaming staan.

    Opmerking: als uw project meer dan 10 nieuwe loten vereist, kunt u extra lijnen toevoegen door te klikken op de knop ‘Toevoegen van loten’.

    voorbeeld knop toevoegen van loten

    Eens u alle tabellen ingevuld hebt, slaat u het bestand op op uw computer via de knop ‘In CSV formaat opslaan’. Het bestand wordt automatisch bewaard op uw bureaublad.

    Upload vervolgens het bestand in MyMinfin via de knop ‘Bestand kiezen’.

    voorbeeld knop bestand kiezen

    Validatie van de nieuwe percelen

    Wanneer het bestand met de nieuwe loten is opgeladen, klikt u op ‘Volgende stap’ om verder te gaan. De toepassing voert automatisch een aantal controles uit. Sommige controles werden reeds uitgevoerd in het scherm ‘Bronpercelen’ en worden louter herhaald ter herinnering.

    1. Controle op bronpercelen gelegen op verschillende patrimonia (niet blokkerend)

    De toepassing controleert of alle bronpercelen tot hetzelfde patrimonium (verschillende zakelijke rechten en/of titularissen) behoren. Als een toekomstig lot zich op verschillende patrimonia bevindt, kijkt u na of u evenveel gereserveerde identificatienummers aangevraagd hebt als er zich delen van het lot op verschillende patrimonia bevinden.

    2. Controle op bronpercelen/delen openbaar domein gelegen in verschillende gemeenten (niet blokkerend)

    De toepassing controleert of alle bronpercelen/delen openbaar domein in dezelfde gemeente gelegen zijn. Als een toekomstig lot zich in verschillende gemeenten bevindt, kijkt u na of u evenveel gereserveerde identificatienummers aangevraagd hebt als er zich delen van de loten in verschillende gemeenten bevinden.

    3. Controle op de oppervlaktes (niet blokkerend)

    De toepassing controleert of er een verschil is tussen de bronpercelen en de nieuwe percelen. Als dat verschil meer dan 20 % bedraagt, terwijl er geen gemeenschappelijke delen werden opgegeven, het project zich niet op een deel van het openbaar domein bevindt en alle geselecteerde bronpercelen volledig binnen het project vallen, wijzig dan de oppervlakte van één of meerdere nieuwe loten via de knop ‘Nieuwe percelen wijzigen’ of licht het verschil toe in het veld ‘Opmerkingen’.

    Ik wil de macro’s in het bestand voor de nieuwe percelen niet gebruiken

    Als u de macro’s niet wilt gebruiken, kunt u de standaardfunctionaliteiten van de spreadsheet gebruiken om de tabel van de nieuwe loten/nieuwe entiteiten aan te vullen en het bestand handmatig op te slaan in csv-formaat op uw computer.

    voorbeeld opslaan als csv-bestand

    Ik krijg een beveiligingsboodschap als ik het bestand van de nieuwe percelen open

    Afhankelijk van de ingestelde parameters in het vertrouwenscentrum van uw spreadsheettoepassing kan er een beveiligingsmelding verschijnen als u de template uit de module ‘Nieuwe percelen’ opent. Deze melding geeft aan dat de uitvoering van de macro’s geblokkeerd wordt omdat de bestandsbron niet wordt vertrouwd.

    voorbeeld beveiligingsboodschap

    In dat geval hebt u 2 mogelijkheden:

    • Ofwel beslist u om de voorgestelde macro’s niet te gebruiken. In dat geval slaat u de template op met de standaardfunctionaliteiten van uw programma. (Zie ook hierboven ‘Ik wil de macro’s in het bestand voor de nieuwe percelen niet gebruiken’).
    • Ofwel beslist u om de macro’s wel te gebruiken om het bestand in te vullen. U moet dan een vertrouwde locatie toevoegen aan de parameters van het vertrouwenscentrum zodat u de macro’s toch kunt gebruiken. Dit moet enkel gebeuren als u het bestand voor de eerste keer opent.

      Ga naar Excel > Bestand > Opties. Selecteer vervolgens ‘Vertrouwenscentrum’ en dan ‘Instellingen voor het Vertrouwenscentrum’.

      voorbeeld knop instellingen voor het vertrouwenscentrum

      Daar kunt u een nieuwe vertrouwde locatie toevoegen.

      voorbeeld knop nieuwe locatie toevoegen

      Voeg de locatie toe waar u het bestand vanuit MyMinfin gedownload hebt (standaard is dat de map ‘Downloads’).

      voorbeeld knop bladeren

      Daarna moet u Excel sluiten. Zodra u het bestand opnieuw opent, wordt de uitvoering van macro’s geactiveerd.

    Ik krijg een foutmelding als ik op ‘In CSV-formaat opslaan’ klik

    Als u op de knop ‘In CSV-formaat opslaan’ klikt, dan verschijnt volgende boodschap:

    voorbeeld boodschap De macro kan niet worden uitgevoerd. De macro is wellicht niet beschikbaar op alle macro's zijn mogelijk uitgeschakeld

    Dit betekent dat de macro’s van het bestand niet geactiveerd zijn (zie ook hierboven ‘Ik wil de macro’s in het bestand voor de nieuwe percelen niet gebruiken’.

    Waar kan ik de templates downloaden?

    U kunt de verschillende types templates hier downloaden.

    Opgelet: deze templates worden af en toe bijgewerkt. Gelieve regelmatig te checken of u nog de juiste versie heeft.

  • Stap 6: overzicht en verzending

    Opmerkingen en referentie

    Als uw aanvraag over de aflevering van gereserveerde perceelsidentificaties gaat:

    1. Geef aan of de aanvraag gebeurt in het kader van een nalatenschap. Zo ja:
      • Vul de naam en voornaam van de overledene in.
      • Vul de datum van overlijden aan.
      • Vul het rijksregisternummer in.

      voorbeeld velden bij opmerkingen en referentie

    2. Geef aan of de aanvraag gebeurt in het kader van een geweigerde akte. Zo ja, geef de datum in van de geweigerde akte.

      voorbeeld aanvraag in het kader van een geweigerde akte

    Referentie: geef uw eigen referentie in zodat u de aanvraag gemakkelijk kunt terugvinden in uw historiek.

    Opmerking: geef hier bijkomende info in die kan helpen om de aanvraag goed te begrijpen. Dit veld is niet verplicht.

    Overzicht van de aanvraag

    Controleer voor de laatste keer of alle gegevens correct zijn en klik vervolgens op ‘Verzenden’.

    Er verschijnt een ontvangstbevestiging op het scherm met het referentienummer van uw aanvraag (dit is de interne referentie toegekend door de FOD Financiën).

    voorbeeld ontvangstbevestiging

Aanvragen via MyMinfin: overzicht en wijzigingen

  • Waar vind ik het overzicht van mijn aanvragen?

    Klik bij ‘Een voorafgaande identificatie aanvragen’ op het tabblad ‘Overzicht en wijzigingen’.

    voorbeeld tabblad overzicht en wijzigingen

  • Hoe zoek ik een aanvraag op in de historiek?

    U kunt een aanvraag opzoeken via:

    • De datum van de aanvraag: geef de begin- en/of einddatum waartussen u een aanvraag wilt opzoeken.
    • De status van de aanvraag: kies de gewenste status in het rolmenu.
    • Uw referentie: geef de referentie in die u ingevuld hebt bij de aanvraag.

    voorbeeld een aanvraag opzoeken

  • Hoe kan ik de aanvraag voltooien, annuleren, kopiëren of de details ervan zien?

    Klik in de kolom ‘Acties’ op het icoon met de 3 blauwe bolletjes naast de aanvraag. Afhankelijk van de status van de aanvraag krijgt u andere acties voorgesteld.

    voorbeeld icoon met de drie blauwe bolletjes

    Detail van een aanvraag

    Met de actie ‘Detail’ kunt u een overzicht van de aanvraag openen:

    • Als de aanvraag de status ‘Afgesloten’ heeft, dan vindt u hier de afgeleverde documenten.
    • Als de aanvraag de status ‘In afwachting van bijkomende informatie van de aanvrager’ heeft, kunt u het document over de bijkomende informatie downloaden. Door te klikken op ‘Aanvullen’ kunt u de ontbrekende informatie toevoegen die nodig is voor de behandeling van de aanvraag.

    Een aanvraag voltooien

    Met de actie ‘Voltooien’ kunt u een aanvraag afwerken waaraan u al begonnen was, maar die nog niet volledig was. De elementen die al ingevuld waren, worden gerecupereerd. U kunt vertrekken waar u gestopt was om de aanvraag te voltooien en te versturen.

    Deze actie is enkel beschikbaar voor aanvragen met de status ‘Te voltooien door de aanvrager’.

    Een aanvraag annuleren

    Met de actie ‘Annuleren’ kunt u een aanvraag stopzetten. Dat kan enkel zolang de aanvraag nog niet in behandeling is bij de FOD Financiën, dus voor aanvragen met een status ‘Te voltooien door de aanvrager’, ‘ Verstuurd naar de FOD’ of ‘In afwachting van bijkomende informatie van de aanvrager’.

    Een aanvraag kopiëren

    Met de actie ‘Kopiëren’ kunt u gegevens van een behandelde aanvraag hergebruiken om een nieuwe aanvraag in te dienen. De gegevens van de gekopieerde aanvraag kunnen rechtstreeks gewijzigd worden in het formulier van de nieuwe aanvraag.

    Deze actie is enkel beschikbaar voor aanvragen met de status ‘Geweigerd’, ‘Verlopen’ of ‘Afgesloten’.

Aanvragen via MyMinfin: antwoorden van de FOD Financiën

Hoe word ik op de hoogte gebracht dat de FOD Financiën mijn aanvraag behandeld heeft?

Als u dat wilt, kunt u aan het profiel van uw eBox en eBox Enterprise een e-mailadres koppelen om een melding te ontvangen dat een nieuw document beschikbaar is.

  1. Meld u aan in MyMinfin.
  2. Ga naar het tabblad ‘Mijn woning’ of ‘Mijn professionele toepassingen’.
  3. Klik op ‘Een voorafgaande identificatie aanvragen’.
  4. Klik op ‘Overzicht en wijzigingen’.
  5. Zoek uw aanvraag op.
  6. Klik op het icoontje met de 3 bolletjes in de kolom ‘Acties’.
  7. Klik op ‘Detail’ om het overzicht van uw aanvraag te openen.

voorbeeld optie detail van een aanvraag

Opgelet: er is een vertraging mogelijk tussen de aanpassing van de status in ‘Overzicht en wijzigingen’ en de beschikbaarheid van de antwoorddocumenten in het tabblad ‘Mijn documenten’ van MyMinfin.

  • Zolang het antwoorddocument niet verschijnt in het tabblad ‘Mijn documenten’, is het document niet beschikbaar in uw historiek, zelfs al werd de status van uw aanvraag al bijgewerkt. Maximaal 24 uur na de bijwerking van de status zijn de documenten beschikbaar.
  • Het omgekeerde is ook mogelijk. Uw antwoorddocument kan al verschijnen in het tabblad ‘Mijn documenten’ terwijl de aanvraag nog niet de status ‘Afgesloten’ heeft in uw historiek. In dat geval gaat het wel degelijk over het antwoord op uw aanvraag en wordt de historiek weldra bijgewerkt.

Mijn aanvraag heeft de status ‘Afgesloten’

U vindt het referentienummer van uw plan terug in de rubriek ‘Identificatienummer van het afbakeningsplan’. Het referentienummer vindt u ook in een brief die beschikbaar is in het tabblad ‘Mijn documenten’.

U vindt de lijst met de gereserveerde identificaties en de weergave van de nieuwe percelen (in het geval van splitsing terrein) in de rubriek ‘Identificatienummers van de aanvraag en hun weergave op het plan’. Die documenten zijn ook beschikbaar in het tabblad ‘Mijn documenten’.

voorbeeld van documenten

Mijn aanvraag heeft de status ‘In afwachting van bijkomende informatie van de aanvrager’

Download de brief met de vraag voor bijkomende informatie. In die brief wordt uitgelegd waarom we de aanvraag in zijn huidige vorm niet kunnen behandelen. Dit document is ook beschikbaar in het tabblad ‘Mijn documenten’.

Klik op de knop ‘Aanvullen’ om uw oorspronkelijke aanvraag aan te vullen met informatie. De knop bevindt zich in de details van de aanvraag via het gedeelte ‘Overzicht en wijzigingen’. Als u de vraag tot bijkomende informatie niet binnen de 3 maanden beantwoordt, krijgt de aanvraag de status ‘Verlopen’ en wordt ze niet meer behandeld door de FOD Financiën.

voorbeeld knop downloaden en aanvullen

Mijn aanvraag heeft de status ‘Geweigerd’

Download het weigeringsdocument. In dit document wordt uitgelegd om welke reden(en) de aanvraag geweigerd werd. Dit document is ook beschikbaar in het tabblad ‘Mijn documenten’.

voorbeeld knop downloaden

Mijn aanvraag heeft de status ‘Verlopen’

Als u uw aanvraag niet voltooit binnen de 3 maanden na aanvang of als u niet binnen de 3 maanden antwoordt op de vraag om bijkomende informatie, verandert de status van de aanvraag naar ‘Verlopen’. De aanvraag wordt dan niet meer behandeld door de FOD Financiën.