Aanvragen via MyMinfin: splitsing van een gebouw in privatieve entiteiten (basisakte)
Stap 1: aanvrager
Type aanvrager
1. Natuurlijk persoon
De persoonsgegevens en de contactgegevens worden automatisch geïmporteerd vanuit uw MyMinfin-profiel. Telefoon- of gsm-nummer zijn facultatief in te vullen. U kunt die wijzigen in uw profiel op MyMinfin (zie hieronder 'Waar kan ik mijn MyMinfin-profiel bijwerken ?').
2. Rechtspersoon
De naam van uw onderneming en het KBO-nummer worden automatisch overgenomen vanuit uw MyMinfin-profiel. Om gemakkelijker gecontacteerd te worden, kunt u uw telefoonnummer toevoegen. Het invullen van een e-mailadres is verplicht.
Opgelet ! Het betreft hier een e-mailadres voor contact voor de behandeling van de aanvraag. De notificaties over de beschikbaarheid van de documenten worden uitsluitend verstuurd naar het e-mailadres dat is gelinkt aan het profiel in eBox (zie 'Hoe word ik op de hoogte gebracht dat de FOD Financiën mijn aanvraag behandeld heeft ?').
Waar kan ik mijn MyMinfin-profiel bijwerken ?
U kunt uw gegevens van uw MyMinfin-profiel wijzigen door rechts bovenaan uw scherm te klikken op uw naam en dan op 'Mijn profiel'. Vervolgens kunt u de gewenste gegevens aanvullen of wijzigen met behulp van de knop
.
Stap 2: aanvraagtype
Aanvraag voor gereserveerde perceelsidentificaties
Duid in het eerste kader aan waarover de aanvraag gaat:
- Vink het vakje ‘Ja’ aan bij ‘De aflevering van een gereserveerde perceelsidentificatie’ (standaard aangevinkt).
- Vink het vakje ‘Nee’ aan bij ‘De neerlegging van een afbakeningsplan’.
Kies vervolgens bij ‘Onderwerp van de aanvraag’ voor ‘Splitsing van een gebouw in privatieve entiteiten (basisakte)’.
Maak een keuze uit de volgende opties:
- Nieuwe basisakte: vul het nummer en de datum van de vergunning in.
- Splitsing van voorheen samen gekadastreerde privatieve entiteiten (met basisakte).
Opmerking: deze optie betreft alleen entiteiten die afzonderlijk beschreven zijn in de basisakte, maar die, volgens de destijds geldende regels, samen gekadastreerd zijn omdat ze identieke rechten hadden. In dit geval is een afbakeningsplan niet verplicht, maar we vragen u wel om ons (een uittreksel uit) de basisakte te bezorgen zodat we met zekerheid kunnen bepalen welke entiteiten gecreëerd moeten worden.
- Wijzigende basisakte: vul het nummer en de datum van de vergunning in. Voeg ook het dossiernummer van de oorspronkelijke akte toe.
Vul het referentienummer in van het reeds neergelegde plan. Dat is een nummer van 10 cijfers dat afgeleverd werd door de FOD Financiën als antwoord op uw eerdere aanvraag om het plan neer te leggen.
- Als u al de neerlegging van het plan hebt aangevraagd, maar de planreferte nog niet ontvangen hebt, vragen we u eerst te wachten op dat nummer vooraleer verder te gaan met de aanvraag tot aflevering van perceelsidentificaties.
- Als u nog geen neerlegging van het plan aangevraagd hebt, volg dan de stappen hieronder bij ‘Aanvraag tot neerlegging van een afbakeningsplan en gereserveerde perceelsidentificaties’.
Aanvraag tot neerlegging van een afbakeningsplan
Duid in het eerste kader aan waarover de aanvraag gaat:
- Vink het vakje ‘Nee’ aan bij ‘De aflevering van een gereserveerde perceelsidentificatie’.
- Vink het vakje ‘Ja’ aan bij ‘De neerlegging van een afbakeningsplan’.
Kies vervolgens bij ‘Plantype’ voor ‘Afbakeningsplan van de privatieve entiteiten van een gebouw’.
Aanvraag tot neerlegging van een afbakeningsplan en gereserveerde perceelsidentificaties
Duid in het eerste kader aan waarover de aanvraag gaat:
- Vink het vakje ‘Ja’ aan bij ‘De aflevering van een gereserveerde perceelsidentificatie’ (standaard aangevinkt).
- Vink het vakje ‘Ja’ aan bij ‘De neerlegging van een afbakeningsplan’.
Kies vervolgens bij ‘Onderwerp van de aanvraag’ voor ‘Splitsing van een gebouw in privatieve entiteiten (basisakte)’.
Maak een keuze uit de volgende opties:
- Nieuwe basisakte: vul het nummer en de datum van de vergunning in.
- Splitsing van voorheen samen gekadastreerde privatieve entiteiten (met basisakte).
Opmerking: deze optie betreft alleen entiteiten die afzonderlijk beschreven zijn in de basisakte, maar die, volgens de destijds geldende regels, samen gekadastreerd zijn omdat ze identieke rechten hadden. In dit geval is een afbakeningsplan niet verplicht, maar we vragen u wel om ons (een uittreksel uit) de basisakte te bezorgen zodat we met zekerheid kunnen bepalen welke entiteiten gecreëerd moeten worden.
- Wijzigende basisakte: vul het nummer en de datum van de vergunning in. Voeg ook het dossiernummer van de oorspronkelijke akte toe.
Stap 3: bronpercelen
Bronpercelen d’openbaar domein ?
In het scherm 'Bronpercelen' vermeldt u waar het project uit de aanvraag zich situeert. Dat kan zowel op één of meer percelen als op delen van het openbaar domein of een combinatie van beide.
Verduidelijk eerst en vooral waar het project zich bevindt door de gewenste optie aan te vinken :
- Op het volgende bronperceel / de volgende bronpercelen
- Op het openbaar domein
Selecteer vervolgens de bestaande percelen en/of duid de delen van het openbaar domein aan waar de nieuwe percelen zich volledig of gedeeltelijk zullen bevinden.
Bronpercelen selecteren via het plan – overzicht tools
Opgelet : via deze opzoekingsmethode kunt u enkel percelen met de status 'gekadastreerd' opzoeken. Als uw bronpercelen gereserveerde percelen zijn, kunt u die enkel opzoeken via het kadastraal nummer.
Als u op de knop 'Selecteren via het plan' klikt, wordt een vereenvoudigde versie van de CadGIS Viewer geopend :
- Zoom in / uit – U kunt ook in- en uitzoomen door te scrollen.
- Handleiding – Hier vindt u een uitgebreide handleiding over de verschillende functies.
- Annuleren – Als u hierop klikt, keert de toepassing terug naar het formulier in MyMinfin zonder geselecteerde percelen.
- Tools – Hier bevinden zich de tools die u kunt gebruiken voor het selecteren van percelen.
- Lokaliseren – Deze functie biedt de mogelijkheid om een perceel te lokaliseren op basis van een perceelnummer, adres of zelfs coördinaten.
- Percelen Selecteren – Klik deze tool open om de gewenste percelen te selecteren.
Hoe selecteer ik één of meer bronpercelen via het plan ?
- Navigeer naar het betrokken perceel door te zoomen oftewel via de zoekmogelijkheden bij Lokaliseren.
- Klik op het driehoekje naast Percelen Selecteren.
- Klik de gewenste bronpercelen aan. U kunt meerdere percelen selecteren door de shift-toets ingedrukt te houden tijdens het klikken.
Opgelet : als u 'Lokaliseren op basis van een CaPaKey' gebruikt hebt, dan werd het gezochte perceel aangeduid met een blauwe lijn. Om het perceel effectief te selecteren moet u er nog eens op klikken. - Klik op 'Bevestigen'.
- Onderaan het scherm opent een lijst met alle geselecteerde planpercelen. Als de lijst volledig is, bevestigt u keuze door te klikken op ‘Export MyMinfin’.
- De toepassing keert terug naar het formulier in MyMinfin met een overzicht van alle patrimoniumpercelen die overeenkomen met de geselecteerde percelen. Vink alle patrimoniumpercelen aan die gerelateerd zijn aan uw aanvraag. Klik vervolgens op ‘Toevoegen’.
- De aangevinkte percelen verschijnen in de tabel ‘Geselecteerde percelen’.
Als u geselecteerde bronpercelen wilt verwijderen, klik dan op
in de laatste kolom van de tabel.
Bronpercelen selecteren via het perceelsidentificatienummer
Klik op de knop ‘Selecteren via het perceelsidentificatienummer’. Er opent een pop-up:
Vul zoveel mogelijk de gegevens in van het bronperceel dat u wilt selecteren en klik vervolgens op ‘Zoeken’.
Als u uw zoekopdracht wilt verfijnen tot één of meer specifieke partities, kunt u ‘Geavanceerd zoeken’ gebruiken. Om de knop te activeren moet u alle velden ingevuld hebben.
U kunt ervoor kiezen om één specifieke partitie toe te voegen (zie 1), meerdere opeenvolgende partities (zie 2) of een combinatie. Vervolgens klikt u op 'Zoeken'.
Wordt het perceel volledig opgenomen in de aanvraag (kolom 'volledig perceel') ?
Geef voor elk bronperceel aan of het volledige perceel deel uitmaakt van het project.
Splitsing van een of meerdere percelen of 'specifieke situatie'
- Als het volledige bronperceel gesplitst wordt in nieuwe percelen (die afgebakend zijn op uw afbakeningsplan en waarvoor een gereserveerde perceelsidentificatie noodzakelijk is). Er is geen sprake van een restperceel.
- Vink het vakje uit als slechts een deel van het bronperceel gesplitst wordt in nieuwe percelen (die afgebakend zijn op uw afbakeningsplan en waarvoor een gereserveerde perceelsidentificatie noodzakelijk is). Bij het kadastreren van de nieuwe percelen moet er een restperceel gecreëerd worden voor het deel van het bronperceel dat geen deel uitmaakt van het project.
Splitsing van een gebouw in privatieve entiteiten (« Nieuwe basisakte »)
- Vink het vakje aan als het volledige bronperceel (planperceel of kadastraal volume) deel zal uitmaken van de gedwongen mede-eigendom. Er is geen sprake van een restperceel.
- Vink het vakje uit als slechts een deel van het bronperceel (planperceel of kadastraal volume) deel zal uitmaken van de gedwongen mede-eigendom. Bij het kadastreren van de basisakte moet er een restperceel gecreëerd worden voor het deel van het bronperceel dat geen deel uitmaakt van de gedwongen mede-eigendom.
Splitsing van een gebouw in privatieve entiteiten (« Wijzigende basisakte » of « Splitsing van privatieve entiteiten in een basisakte die als één geheel gekadastreerd zijn »)
- Vink het vakje aan
Openbaar domein
Als (een deel van) de nieuwe percelen zich volledig of gedeeltelijk op het openbaar domein bevinden, vink dan de checkbox 'Op het openbaar domein' aan. Vervolgens voegt u via de tabel 'Ligging op het openbaar domein' het deel of de delen van het openbaar domein toe waarop de nieuwe percelen zich bevinden.
Vul onderstaande gegevens aan in de tabel :
- de gemeente
- De kadastrale afdeling (de keuzelijst wordt automatisch aangepast aan de gekozen gemeente)
- De kadastrale sectie (de keuzelijst wordt automatisch aangepast aan de gekozen afdeling)
- De exacte ligging van het betrokken deel van het openbaar domein
Het is mogelijk om een of meerdere lijnen aan de tabel toe te voegen met de knop
. Om een lijn uit de tabel te verwijderen, gebruikt u de knop
.
Validatie van de bronpercelen
Wanneer alle bronpercelen en/of delen van het openbaar domein toegevoegd zijn, klikt u op 'Volgende stap' om uw selectie te valideren. De toepassing zal automatisch een aantal controles uitvoeren.
1. Controle voor de regels van kadastrering
Bronpercelen die gelegen zijn op verschillende patrimonia
De toepassing controleert of alle bronpercelen tot hetzelfde patrimonium behoren (zakelijk rechten en/of titularissen).
Als een toekomstig lot zich op verschillende patrimonia bevindt, moet u evenveel gereserveerde identificatienummers aanvragen als er zich delen van het lot op verschillende patrimonia bevinden.
Bronpercelen die gelegen zijn op verschillende gemeenten
De toepassing controleert of alle bronpercelen in dezelfde gemeente gelegen zijn.
Als een toekomstig lot zich op verschillende gemeenten bevindt, kijk dan na of you evenveel gereserveerde identificatienummers hebt aangevraagd als er zich delen van het lot op verschillende gemeenten bevinden.
Deze waarschuwing zal niet blokkerend optreden, maar bij het niet-naleven van de regels van perceelsvorming zal uw aanvraag geweigerd worden. Pas, indien nodig, uw afbakeningsplan aan vooraleer u deze uploadt in het volgende scherm.
Als u merkt dat er één of meerdere waarschuwingen verschijnen door een fout bij het selecteren van de bronpercelen/het openbaar domein, klikt u op 'De selectie wijzigen' in de pop-up. Als uw selectie juist is, klikt u op 'Volgende stap'.
2. Controles voor de status van de bronpercelen
- Bronpercelen hebben verschillende statussen : voor elk type aanvraag moet de status van alle bronpercelen dezelfde zijn, oftewel gekadastreerd oftewel gereserveerd, maar geen combinatie van beide.
- Voor elke aanvraag tot voorafgaande identificatie met een splitsing van grond tot gevolg, moeten alle bronpercelen de status 'gekadastreerd' hebben.
Deze waarschuwing zal wel blokkerend optreden. Om verder te gaan, moet u eerst uw selectie wijzigen opdat ze over de juiste status beschikken. Klik hiervoor op 'De selectie wijzigen'.
3. Waarschuwingen voor een bestaand project
De toepassing controleert of er reeds een aanvraag tot voorafgaande identificatie bestaat (waarbij de status niet 'geweigerd' of 'verlopen' is) op één of meerdere bronpercelen die u geselecteerd hebt. In de waarschuwingspop-up worden de datum en auteur van het plan van de reeds bestaande aanvraag vermeld en de naam van de aanvrager.
Als de inhoud van uw project niet overeenkomt met de reeds ingediende aanvraag, klikt u op 'Verder'. Als u daarentegen vaststelt dat uw aanvraag een dubbele aanvraag betreft, klikt u op 'Terug naar het formulier' en annuleert u de aanvraag via het tabblad 'Overzicht en wijzigingen'.
4. Waarschuwingen voor het type project
Voor elke aanvraag tot voorafgaande identificatie voor een splitsing van één of meerdere terreinen, moeten alle bronpercelen zogenaamde planpercelen zijn, namelijk weergegeven op het kadastraal percelenplan en met een oppervlakte.
Plan werd reeds neergelegd
Op basis van de planreferte die u vermeld hebt in het scherm ‘Aanvraagtype’, toont het systeem de bronpercelen gelinkt aan het reeds neergelegde afbakeningsplan.
Controleer of alle bronpercelen vermeld worden en voeg indien nodig bronpercelen toe.
Stap 4: plan en bijlagen
Plan werd reeds neergelegd
Op basis van de planreferte die u vermeld hebt in het scherm ‘Aanvraagtype’, toont het systeem de metadata van het reeds neergelegde afbakeningsplan.
Controleer de metadata van het plan en open het plan om zeker te zijn dat het over juiste afbakeningsplan gaat.
Als het neergelegde plan niet overeenkomt met het onderwerp van uw aanvraag, keer dan terug naar het scherm ‘Aanvraagtype’ en pas deze aan om de neerlegging van een nieuw plan aan te vragen.
Neerlegging van een afbakeningsplan – Splitsing privatieve entiteiten / basisakte
- Vul de metadata in van het plan dat u wilt neerleggen:
- Type auteur: landmeter-expert, architect of burger. Is de auteur een landmeter-expert, geef dan zijn LAN- of KAD-nummer in.
- De naam van de auteur van het plan
- De datum van het plan
- Het gebruikte coördinatenstelsel: Lambert 72, Lambert 08 of lokaal
- De aanwezigheid van een erfdienstbaarheid op het plan
- De aanwezigheid van een administratieve grens op het plan
-
Laad het afbakeningsplan in pdf-formaat op samen met het bijhorende txt-bestand.
Opgelet: het tekstbestand moet de coördinaten bevatten van de hoekpunten op het plan en beide bestanden moeten voldoen aan de normen vastgelegd in het KB van 18 november 2013. Zie FAQ.
-
Laad eventuele bijkomende bijlagen bij het afbakeningsplan op. U kunt tot 5 bijlagen opladen. Volgende formaten worden toegelaten: dwg, dxf, txt, doc, docx, pages, odt en pdf (opgelet: extensies in kleine letters).
Als u per ongeluk een verkeerd bestand opgeladen hebt, dan klikt u op het icoon
om het bestand te verwijderen en laadt u vervolgens het juiste bestand op.
Validatie van het plan
Als u op de knop ‘Volgende’ klikt, worden er automatisch enkele controles uitgevoerd:
- De toepassing controleert of er geen plan bestaat met dezelfde datum, dezelfde auteur en minstens 1 gemeenschappelijk perceel dat het voorwerp uitmaakt van een lopende aanvraag.
- De toepassing controleert of er niet reeds een plan in onze databank bestaat met dezelfde datum, dezelfde auteur en minstens 1 gemeenschappelijk perceel.
- De toepassing controleert de formaten van de bestanden.
- Vul de metadata in van het plan dat u wilt neerleggen:
Stap 5: nieuwe percelen
Algemene gegevens
Vul eerst de algemene gegevens in van het project:
- Datum basisakte (facultatief)
- Naam van het complex (facultatief)
- Algemene beschrijving (facultatief)
- Gemeenschappelijke delen: ja (kan niet gewijzigd worden)
- Bijzondere gemeenschappelijke delen: ja of nee
- Totale aandelen van de gemeenschappelijke delen
- Opmerkingen (facultatief)
Tabel van de nieuwe entiteiten
Upload de tabel met de nieuwe loten/privatieve entiteiten door te klikken op de knop ‘Bestand kiezen’. U bent vrij om te kiezen welke template u hiervoor gebruikt, zolang deze de nodige gegevens vermeldt en duidelijk is voor de behandelende medewerker.
Opgelet! Bij het opladen worden volgende formaten aanvaard: .csv, .doc/.docx/.odt, .xls/.xlxs/.ods of .pdf (Belangrijk: extensies in kleine letters).
Welke gegevens moeten zeker vermeld worden in het document?
- Benaming van de loten/entiteiten: gebruik hiervoor dezelfde benaming als op het afbakeningsplan
- Beschrijving: beschrijf de toestand van het lot/entiteit op het moment van akte vb. bouwgrond, weiland
- Oppervlakte: oppervlakte van het lot of netto-oppervlakte van de privatieve entiteit
- Verdieping: duid aan op welke verdieping het goed gelegen is (naargelang het geval)
- Aandelen in de algemene gemeenschappelijke delen (naargelang het geval)
- Aandelen in de specifiek gemeenschappelijke delen (naargelang het geval)[JD1]
Hoe vul ik de template in?
We stellen 2 types templates ter beschikking:
- 2 algemene templates die gebruikt kunnen worden voor alle types aanvragen (één in word en één in excel)
- 6 specifieke templates (één per type aanvraag)
- Algemene template
Deze template kan gebruikt worden voor alle types aanvragen (met uitzondering van volumes) en is gebaseerd op de aanvraagformulieren die gebruikt worden voor de aanvragen via mail. U vult enkel de kolommen in die van toepassing zijn voor uw type aanvraag vb. voor een aanvraag splitsing terrein moet u niks invullen in de kolom ‘Niveau’
- Specifieke template
Opmerking: de specieke templates maken gebruik van macro’s, maar kunnen ook perfect gebruikt worden zonder macro’s. Als u kiest om de macro’s niet te accepteren, slaat u de ingevulde tabel gewoon op via Bestand > Opslaan als.
Als u gekozen heeft voor een template met bijzondere gemeenschappelijke delen , zal u naast een tabel voor de nieuwe loten ook een tabel voor de bijzondere gemeenschappelijke delen te zien krijgen.
Vul voor elke bijzonder gemeenschappelijk deel onderstaande gegevens in :- Benaming
- Totale aandeel in het bijzondere gemeenschappelijke deel
Als u niet alle lijnen gebruikt, verwijder deze dan of laat de vooraf ingevulde benaming staan.
Opmerking: als uw project meer dan 8 bijzondere gemeenschappelijke delen bevat, kunt u extra lijnen toevoegen in de tabel van de bijzondere gemeenschappelijke delen door te klikken op de knop ‘Toevoegen’.
Vul daarna de Tabel ‘Nieuwe entiteiten’ aan met de nieuwe entiteiten en geef voor elk deel volgende gegevens op:
- Benaming: gebruik dezelfde benamingen voor de entiteiten als in de basisakte. Elke entiteit moet een verschillende naam krijgen.
- Aard : kies de juiste aard uit de keuzelijst. Kies de aard van het lot/entiteit op het moment van de akte. Opgelet! Gebruik maar één algemene aard voor het lot/de entiteit! Het is niet de bedoeling dat u verschillende lijnen gebruikt voor één lot/entiteit om de aard van elk deel van het lot/ de entiteit op te sommen.
- Verdieping
- Oppervlakte: oppervlakte van de entiteit in m²
- Beschrijving (facultatief)
- Aandelen in de algemene gemeenschappelijke delen (wordt enkel weergegeven als deze aangeduid werden in de algemene gegevens van het project)
- Aandelen in de verschillende bijzondere gemeenschappelijke delen (wordt enkel weergegeven als deze aangeduid werden in de algemene gegevens van het project). Op basis van de ingevoerde bijzondere gemeenschappelijke delen in de eerste tabel worden er automatisch kolommen bijgemaakt.
Als u niet alle lijnen gebruikt, verwijder deze dan of laat de vooraf ingevulde benaming staan.
Opmerking: als uw project meer dan 10 nieuwe entiteiten vereist, kunt u extra lijnen toevoegen door te klikken op de knop ‘Toevoegen van entiteiten’.
Eens u alle tabellen ingevuld hebt, slaat u het bestand op op uw computer via de knop ‘In CSV formaat opslaan’.
Upload vervolgens het bestand in MyMinfin via de knop ‘Bestand kiezen’.
Validatie van de nieuwe percelen
Wanneer het bestand met de nieuwe loten is opgeladen, klikt u op ‘Volgende stap’ om verder te gaan. De toepassing voert automatisch een aantal controles uit. Sommige controles werden reeds uitgevoerd in het scherm ‘Bronpercelen’ en worden louter herhaald ter herinnering.
1. Controle op bronpercelen gelegen op verschillende patrimonia (niet blokkerend)
De toepassing controleert of alle bronpercelen tot hetzelfde patrimonium (verschillende zakelijke rechten en/of titularissen) behoren. Als een toekomstig lot zich op verschillende patrimonia bevindt, kijkt u na of u evenveel gereserveerde identificatienummers aangevraagd hebt als er zich delen van het lot op verschillende patrimonia bevinden.
2. Controle op bronpercelen/delen openbaar domein gelegen in verschillende gemeenten (niet blokkerend)
De toepassing controleert of alle bronpercelen/delen openbaar domein in dezelfde gemeente gelegen zijn. Als een toekomstig lot zich in verschillende gemeenten bevindt, kijkt u na of u evenveel gereserveerde identificatienummers aangevraagd hebt als er zich delen van de loten in verschillende gemeenten bevinden.
3. Bestaande benamingen voor gereserveerde percelen (niet-blokkerend)
De toepassing controleert of de geselecteerde bronpercelen de status ‘gereserveerd’ hebben. Ga na of de nieuwe percelen een andere benaming hebben dan die gereserveerde bronpercelen. Wijzig als nodig de benaming van de nieuwe percelen in het csv-bestand.
4. Validatie van de aandelen (blokkerend)
De toepassing controleert of de som van de ingegeven aandelen overeenkomt met het totaal van de aandelen in de (algemene) gemeenschappelijke delen. Klik op ‘Aanvraag verbeteren’ om de tabel van de nieuwe loten opnieuw te openen en de aandelen te corrigeren.
Problemen met het gebruik van macro’s
Ik wil geen gebruik maken van de macro’s in het bestand voor de nieuwe percelen
Als u geen gebruik wenst te maken van de macro’s kan u de template met behulp van de standaardfunctionaliteiten van de spreadsheet om de tabel van de nieuwe loten/nieuwe entiteiten aan te vullen en handmatig op te slaan in csv-formaat op uw computer.
Ik krijg een beveiligingsboodschap als ik het bestand van de nieuwe percelen open
Afhankelijk van de ingestelde parameters in het vertrouwenscentrum van uw spreadsheettoepassing kan er een beveiligingsmelding verschijnen als u de template uit de module ‘Nieuwe percelen’ opent. Deze melding geeft aan dat de uitvoering van de macro’s geblokkeerd wordt omdat de bestandsbron niet wordt vertrouwd.
In dat geval hebt u 2 mogelijkheden:
- Ofwel beslist u om de voorgestelde macro’s niet te gebruiken. In dat geval slaat u de template op met de standaardfunctionaliteiten van uw programma. (Zie ook hierboven ‘Ik wil de macro’s in het bestand voor de nieuwe percelen niet gebruiken’).
-
Ofwel beslist u om de macro’s wel te gebruiken om het bestand in te vullen. U moet dan een vertrouwde locatie toevoegen aan de parameters van het vertrouwenscentrum zodat u de macro’s toch kunt gebruiken. Dit moet enkel gebeuren als u het bestand voor de eerste keer opent.
Ga naar Excel > Bestand > Opties. Selecteer vervolgens ‘Vertrouwenscentrum’ en dan ‘Instellingen voor het Vertrouwenscentrum’.
Daar kunt u een nieuwe vertrouwde locatie toevoegen.
Voeg de locatie toe waar u het bestand vanuit MyMinfin gedownload hebt (standaard is dat de map ‘Downloads’).
Daarna moet u Excel sluiten. Zodra u het bestand opnieuw opent, wordt de uitvoering van macro’s geactiveerd.
Ik krijg een foutmelding als ik op ‘In CSV-formaat opslaan’ klik
Als u op de knop ‘In CSV-formaat opslaan’ klikt, dan verschijnt volgende boodschap:
Dit betekent dat de macro’s van het bestand niet geactiveerd zijn (zie ook hierboven ‘Ik wil de macro’s in het bestand voor de nieuwe percelen niet gebruiken’.
Waar kan ik de templates downloaden?
U kunt de verschillende types templates hier downloaden.
Opgelet: deze templates worden af en toe bijgewerkt. Gelieve regelmatig te checken of u nog de juiste versie heeft.
Stap 6: overzicht en verzending
Opmerkingen en referentie
Als uw aanvraag over de aflevering van gereserveerde perceelsidentificaties gaat:
- Geef aan of de aanvraag gebeurt in het kader van een nalatenschap. Zo ja:
- Vul de naam en voornaam van de overledene in.
- Vul de datum van overlijden aan.
- Vul het rijksregisternummer in.
- Geef aan of de aanvraag gebeurt in het kader van een geweigerde akte. Zo ja, geef de datum in van de geweigerde akte.
Referentie: geef uw eigen referentie in zodat u de aanvraag gemakkelijk kunt terugvinden in uw historiek.
Opmerking: geef hier bijkomende info in die kan helpen om de aanvraag goed te begrijpen. Dit veld is niet verplicht.
Overzicht van de aanvraag
Controleer voor de laatste keer of alle gegevens correct zijn en klik vervolgens op ‘Verzenden’.
Er verschijnt een ontvangstbevestiging op het scherm met het referentienummer van uw aanvraag (dit is de interne referentie toegekend door de FOD Financiën).
- Geef aan of de aanvraag gebeurt in het kader van een nalatenschap. Zo ja:
Aanvragen via MyMinfin: overzicht en wijzigingen
Waar vind ik het overzicht van mijn aanvragen?
Klik bij ‘Een voorafgaande identificatie aanvragen’ op het tabblad ‘Overzicht en wijzigingen’.
Hoe zoek ik een aanvraag op in de historiek?
U kunt een aanvraag opzoeken via:
- De datum van de aanvraag: geef de begin- en/of einddatum waartussen u een aanvraag wilt opzoeken.
- De status van de aanvraag: kies de gewenste status in het rolmenu.
- Uw referentie: geef de referentie in die u ingevuld hebt bij de aanvraag.
Hoe kan ik de aanvraag voltooien, annuleren, kopiëren of de details ervan zien?
Klik in de kolom ‘Acties’ op het icoon met de 3 blauwe bolletjes naast de aanvraag. Afhankelijk van de status van de aanvraag krijgt u andere acties voorgesteld.
Detail van een aanvraag
Met de actie ‘Detail’ kunt u een overzicht van de aanvraag openen:
- Als de aanvraag de status ‘Afgesloten’ heeft, dan vindt u hier de afgeleverde documenten.
- Als de aanvraag de status ‘In afwachting van bijkomende informatie van de aanvrager’ heeft, kunt u het document over de bijkomende informatie downloaden. Door te klikken op ‘Aanvullen’ kunt u de ontbrekende informatie toevoegen die nodig is voor de behandeling van de aanvraag.
Een aanvraag voltooien
Met de actie ‘Voltooien’ kunt u een aanvraag afwerken waaraan u al begonnen was, maar die nog niet volledig was. De elementen die al ingevuld waren, worden gerecupereerd. U kunt vertrekken waar u gestopt was om de aanvraag te voltooien en te versturen.
Deze actie is enkel beschikbaar voor aanvragen met de status ‘Te voltooien door de aanvrager’.
Een aanvraag annuleren
Met de actie ‘Annuleren’ kunt u een aanvraag stopzetten. Dat kan enkel zolang de aanvraag nog niet in behandeling is bij de FOD Financiën, dus voor aanvragen met een status ‘Te voltooien door de aanvrager’, ‘ Verstuurd naar de FOD’ of ‘In afwachting van bijkomende informatie van de aanvrager’.
Een aanvraag kopiëren
Met de actie ‘Kopiëren’ kunt u gegevens van een behandelde aanvraag hergebruiken om een nieuwe aanvraag in te dienen. De gegevens van de gekopieerde aanvraag kunnen rechtstreeks gewijzigd worden in het formulier van de nieuwe aanvraag.
Deze actie is enkel beschikbaar voor aanvragen met de status ‘Geweigerd’, ‘Verlopen’ of ‘Afgesloten’.
Aanvragen via MyMinfin: antwoorden van de FOD Financiën
Hoe word ik op de hoogte gebracht dat de FOD Financiën mijn aanvraag behandeld heeft?

Als u dat wilt, kunt u aan het profiel van uw eBox en eBox Enterprise een e-mailadres koppelen om een melding te ontvangen dat een nieuw document beschikbaar is.
- Meld u aan in MyMinfin.
- Ga naar het tabblad ‘Mijn woning’ of ‘Mijn professionele toepassingen’.
- Klik op ‘Een voorafgaande identificatie aanvragen’.
- Klik op ‘Overzicht en wijzigingen’.
- Zoek uw aanvraag op.
- Klik op het icoontje met de 3 bolletjes in de kolom ‘Acties’.
- Klik op ‘Detail’ om het overzicht van uw aanvraag te openen.
Opgelet: er is een vertraging mogelijk tussen de aanpassing van de status in ‘Overzicht en wijzigingen’ en de beschikbaarheid van de antwoorddocumenten in het tabblad ‘Mijn documenten’ van MyMinfin.
- Zolang het antwoorddocument niet verschijnt in het tabblad ‘Mijn documenten’, is het document niet beschikbaar in uw historiek, zelfs al werd de status van uw aanvraag al bijgewerkt. Maximaal 24 uur na de bijwerking van de status zijn de documenten beschikbaar.
- Het omgekeerde is ook mogelijk. Uw antwoorddocument kan al verschijnen in het tabblad ‘Mijn documenten’ terwijl de aanvraag nog niet de status ‘Afgesloten’ heeft in uw historiek. In dat geval gaat het wel degelijk over het antwoord op uw aanvraag en wordt de historiek weldra bijgewerkt.
Mijn aanvraag heeft de status ‘Afgesloten’
U vindt het referentienummer van uw plan terug in de rubriek ‘Identificatienummer van het afbakeningsplan’. Het referentienummer vindt u ook in een brief die beschikbaar is in het tabblad ‘Mijn documenten’.
U vindt de lijst met de gereserveerde identificaties en de weergave van de nieuwe percelen (in het geval van splitsing terrein) in de rubriek ‘Identificatienummers van de aanvraag en hun weergave op het plan’. Die documenten zijn ook beschikbaar in het tabblad ‘Mijn documenten’.
Mijn aanvraag heeft de status ‘In afwachting van bijkomende informatie van de aanvrager’
Download de brief met de vraag voor bijkomende informatie. In die brief wordt uitgelegd waarom we de aanvraag in zijn huidige vorm niet kunnen behandelen. Dit document is ook beschikbaar in het tabblad ‘Mijn documenten’.
Klik op de knop ‘Aanvullen’ om uw oorspronkelijke aanvraag aan te vullen met informatie. De knop bevindt zich in de details van de aanvraag via het gedeelte ‘Overzicht en wijzigingen’. Als u de vraag tot bijkomende informatie niet binnen de 3 maanden beantwoordt, krijgt de aanvraag de status ‘Verlopen’ en wordt ze niet meer behandeld door de FOD Financiën.
Mijn aanvraag heeft de status ‘Geweigerd’
Download het weigeringsdocument. In dit document wordt uitgelegd om welke reden(en) de aanvraag geweigerd werd. Dit document is ook beschikbaar in het tabblad ‘Mijn documenten’.
Mijn aanvraag heeft de status ‘Verlopen’
Als u uw aanvraag niet voltooit binnen de 3 maanden na aanvang of als u niet binnen de 3 maanden antwoordt op de vraag om bijkomende informatie, verandert de status van de aanvraag naar ‘Verlopen’. De aanvraag wordt dan niet meer behandeld door de FOD Financiën.