Opgelet: wij ontvangen u voortaan alleen op afspraak in al onze kantoren

Advocaat-bewindvoerders

Als advocaat-bewindvoerder kunt u de fiscale procedures voor uw te beschermen personen online beheren. U moet eerst een mandaat opstellen en laten valideren.

Aanmaken van een mandaat

Na validatie van uw mandaat krijgt u in MyMinfin toegang tot het fiscale dossier van uw te beschermen personen.

Advocaat-bewindvoerders

  • Welke formaliteiten kunt u als advocaat-bewindvoerder online uitvoeren?

    U kunt onder andere:

  • Hoe een mandaat als advocaat-bewindvoerder aanmaken?

    STAP 1

    Als u wettelijke vertegenwoordiger of oprichter van uw bedrijf bent (geïdentificeerd door een KBO-nummer), ga dan rechtstreeks naar stap 2.

    Zo niet, moet de wettelijke vertegenwoordiger of oprichter van uw bedrijf u de rol FODFin Mandaat Nemer’ toekennen via de toepassing Mijn eGov-rollenbeheer. Meer informatie

    STAP 2

    Meld u aan op de toepassing Mandaten.

    Selecteer tijdens de verbindingsprocedure 'in naam van een onderneming'.
     

    STAP 3

    Selecteer het mandaat Belastingaangifte PB-BNI en voer de gegevens van uw te beschermen personen in (nationaal nummer, naam ...).

    Opmerking: met behulp van de functie 'Gezamenlijke operaties' kunt u in één keer een lijst met nationale nummers opladen.
     

    STAP 4

    Om de mandaten door onze medewerkers te laten valideren moet u de aanvraag via MyMinfin doen.

    1. Meld u aan op MyMinfin.

    2. Klik op:

    • ‘Mijn interacties’
    • ‘Een document indienen of antwoorden op een brief’
      Zelfs als het niet gaat om een antwoord op een brief als zodanig, kunt u op die manier toch altijd contact opnemen met uw bevoegd kantoor door de verplichte velden in te vullen.

    3. Upload één enkel pdf-bestand met daarin:

    • een brief met uw verzoek, uw contactgegevens en uw ondernemingsnummer
    • het samenvattend rapport met de lijst van al uw te beschermen personen (met hun nationale nummers). U kunt het rapport vinden in de toepassing ‘Mandaten’ door te klikken op:
      • gegroepeerde acties
      • lijst bewerkingen
      • het icoon van het te downloaden rapport
    • de nodige bijlagen zoals de vonnissen

    4. In het veld ‘De dienstcode’: vul verplicht de postbus (3 cijfers) van uw centrum P in.

    U vindt de contactgegevens van uw centrum in onze kantorengids (Professioneel > Aangifte > Aangifte personenbelastingen > Gemeente van de maatschappelijke zetel van uw onderneming > Categorie = Particulier).

    5. Vul in het veld ‘FOD Financiën kenmerk van het document’ de volgende referentie in: ‘OO/Mandaten/[uw ondernemingsnummer]’.

    6. Klik op ‘Indienen’.
     

    STAP 5

    Zodra onze medewerkers de mandaten hebben gevalideerd (doorlooptijd van ongeveer een week), hebt u toegang tot de dossiers van uw te beschermen personen.

  • Een vraag over het aanmaken van mandaten?