Als advocaat-bewindvoerder kunt u de fiscale procedures voor uw te beschermen personen online beheren. U moet eerst een mandaat opstellen en laten valideren.
Na validatie van uw mandaat krijgt u in MyMinfin toegang tot het fiscale dossier van uw te beschermen personen.
Advocaat-bewindvoerders
Welke formaliteiten kunt u als advocaat-bewindvoerder online uitvoeren?
U kunt onder andere:
- een aangifte in de personenbelasting indienen
- kopieën van fiscale documenten (bijvoorbeeld het aanslagbiljet) bekomen.
Hoe een mandaat als advocaat-bewindvoerder aanmaken?
STAP 1
Als u wettelijke vertegenwoordiger of oprichter van uw bedrijf bent (geïdentificeerd door een KBO-nummer), ga dan rechtstreeks naar stap 2.
Zo niet, moet de wettelijke vertegenwoordiger of oprichter van uw bedrijf u de rol FODFin Mandaat Nemer’ toekennen via de toepassing Mijn eGov-rollenbeheer. Meer informatie
STAP 2
Meld u aan op de toepassing Mandaten.
Selecteer tijdens de verbindingsprocedure 'in naam van een onderneming'.
STAP 3
Selecteer het mandaat Belastingaangifte PB-BNI en voer de gegevens van uw te beschermen personen in (nationaal nummer, naam ...).
Opmerking: met behulp van de functie 'Gezamenlijke operaties' kunt u in één keer een lijst met nationale nummers opladen.
STAP 4
Om de mandaten door onze medewerkers te laten valideren moet u de aanvraag via MyMinfin doen.
1. Meld u aan op MyMinfin.
2. Klik op:
- ‘Mijn interacties’
- ‘Een document indienen of antwoorden op een brief’
Zelfs als het niet gaat om een antwoord op een brief als zodanig, kunt u op die manier toch altijd contact opnemen met uw bevoegd kantoor door de verplichte velden in te vullen.
3. Upload één enkel pdf-bestand met daarin:
- een brief met uw verzoek, uw contactgegevens en uw ondernemingsnummer
- het samenvattend rapport met de lijst van al uw te beschermen personen (met hun nationale nummers). U kunt het rapport vinden in de toepassing ‘Mandaten’ door te klikken op:
- gegroepeerde acties
- lijst bewerkingen
- het icoon van het te downloaden rapport
- de nodige bijlagen zoals de vonnissen
4. In het veld ‘De dienstcode’: vul verplicht de postbus (3 cijfers) van uw centrum P in.
U vindt de contactgegevens van uw centrum in onze kantorengids (Professioneel > Aangifte > Aangifte personenbelastingen > Gemeente van de maatschappelijke zetel van uw onderneming > Categorie = Particulier).
5. Vul in het veld ‘FOD Financiën kenmerk van het document’ de volgende referentie in: ‘OO/Mandaten/[uw ondernemingsnummer]’.
6. Klik op ‘Indienen’.
STAP 5
Zodra onze medewerkers de mandaten hebben gevalideerd (doorlooptijd van ongeveer een week), hebt u toegang tot de dossiers van uw te beschermen personen.
Een vraag over het aanmaken van mandaten?
- Bekijk de FAQ's.
- Probleem bij de toegang tot de toepassing Mandaten
- Neem contact op met het Contactcenter (telefonisch of via het contactformulier).