Opgelet: wij ontvangen u voortaan alleen op afspraak in al onze kantoren

Indieningstermijnen aangiften

PB-aangifte De indieningstermijn in MyMinfin is 19 juli, maar de aangifte bevat specifieke inkomsten?
U moet geen uitstel aanvragen. U kunt op de aangifte aanduiden dat de termijn 28 oktober is, in de laatste stap vóór verzending:

  • door dat vakje aan te vinken, en
  • zo nodig bijlagen toe te voegen (om bepaalde inkomsten of uitgaven te rechtvaardigen).


Aangiften in de personenbelasting

Dezelfde termijnen voor burgers en mandatarissen

  • Indieningstermijn voor de papieren aangifte: 30 juni 2024
  • Termijn voor de wijziging van het voorstel van vereenvoudigde aangifte via het papieren antwoordformulier: 30 juni 2024
  • Termijn voor de wijziging van het voorstel van vereenvoudigde aangifte via Tax-on-web: 19 juli 2024
  • Indieningstermijn voor de aangifte via Tax-on-web:
    • Algemeen principe: 19 juli 2024
    • Met specifieke inkomsten: 28 oktober 2024
      Als u de aangifte van uw cliënt ten laatste op 31 augustus 2024 indient, geniet uw cliënt een voordeel:
      • hij zal zijn terugbetaling sneller ontvangen
      • of hij zal later moeten betalen.
  • Termijn voor de wijziging van de aangifte via Tax-on-web: 19 juli 2024
  • Indieningstermijn voor de aangifte van de 'forfaitaire belastingplichtigen' (op papier of online): 15 januari 2025
  • Indieningstermijn voor de aangifte van forfaitaire landbouwers (gewone teelten en speciale teelten) (op papier of online): 15 januari 2025


Aangiften in de vennootschapsbelasting, de rechtspersonenbelasting en de belasting niet-inwoners - vennootschappen

Aangiften in de belasting niet-inwoners natuurlijke personen 

  • De aangiften (aanslagjaar 2024) zullen beschikbaar zijn via Tax-on-web vanaf de tweede helft van september
  •  Andere termijnen (PDF, 128.34 KB)
  • Indieningstermijn voor de aangifte: 22 november 2024
     

Btw-aangiften

Aanvraag tot uitstel voor de aangiften PB, VenB, RPB, BNI-pp en BNI-ven (enkel door overmacht of om ernstige redenen)

 

Kunt u door overmacht of om een ernstige reden (spoedoperatie, overlijden, brand …) uw aangifte(n) niet binnen de voorziene termijn indienen?

U kunt een aanvullende termijn voor aanslagjaar 2024 aanvragen via dit formulier. We behandelen enkel aanvragen via dit formulier. Aanvragen die u via e-mail doet, kunnen we niet (verder) behandelen. Als u na 8 september 2024 een aanvraag via e-mail hebt gedaan, dien dan een nieuwe aanvraag in via het formulier.

  • Dien uw aanvraag in voor het verstrijken van de normale aangiftetermijn. We staan geen bijkomend uitstel toe na het verstrijken van de normale aangiftetermijn.
  • Vermeld duidelijk de redenen van uw aanvraag. We weigeren onvoldoende gemotiveerde aanvragen.
  • Doe geen andere aanvragen via het formulier (ook geen vraag tot uitstel om te antwoorden op een vraag om inlichtingen of een bericht van wijziging). Die aanvragen worden niet behandeld.

U kunt uw aanvraag indienen voor één belastingplichtige (per keer) of voor een groep belastingplichtigen tegelijkertijd. In dat laatste geval bezorgen we u per e-mail een tweede document dat u aanvult met de dossiers waarvoor u uitstel wenst en de limietdatum die u voorstelt. U moet dit document binnen de 5 werkdagen terugsturen als antwoord op onze e-mail. Als we geen antwoord ontvangen binnen de 5 werkdagen, beschouwen we uw aanvraag als onvolledig en wijzen we ze af.

Wij doen er alles aan om uw aanvraag binnen de 3 werkdagen te behandelen. Gezien de toevloed aan aanvragen net voor belangrijke limietdata, vragen we om tijdig uw uitstel aan te vragen. Als dat nodig is, vragen we nog bijkomende informatie of documenten. Vervolgens ontvangt u onze beslissing via e-mail. Als we een uitstel toekennen, passen we de limietdatum aan in onze databanken.

Het is niet mogelijk om een aanvraag na de indiening nog te wijzigen. Als u bijvoorbeeld nog voor een andere belastingplichtige uitstel wilt aanvragen of een toegestaan uitstel wilt verlengen, moet u daarvoor een nieuwe aanvraag indienen.