Financiële Verrichtingen van de Schatkist (FVS)

De dienst Financiële Verrichtingen van de Schatkist heeft volgende bevoegdheden:

Algemene dienst

De algemene dienst hergroepeert een aantal coördinatietaken en transversale activiteiten zoals:

  • Het voorbereiden van evenementen voor rekening van de Adviseur-generaal (diverse contacten, plannen van vergaderingen, behandelen en versturen van mails)
  • Het coördineren van de contacten met de verschillende stafdiensten (B&B, P&O, ICT, OEO ...)
  • Het bemiddelen tussen het management en de operationele diensten over verscheidene thema’s;
  • Het coördineren in geval van audit of vragen van het Rekenhof;
  • Het vertegenwoordigen van de dienst FVS door deel te nemen aan vergaderingen, werkgroepen, projecten, P&O -selectieprocedures …over algemene thema’s en/of gevarieerde onderwerpen in verband met de operationele diensten;
  • Het beheer en het opvolgen van de geresponsabiliseerde budgetten, d.w.z. de kredieten toegestaan door de Voorzitter van de FOD om de vergaderings-en receptiekosten, de missies naar het buitenland en andere managementkosten te financieren;
  • Het centraliseren en het onderzoeken van de begrotingsfiches bij de opmaak van de Middelenbegroting of bij aanpassingen of opeenvolgende monitoringen alsook het permanent opvolgen van de niet-fiscale ontvangsten van de Schatkist;
  • Het controleren van de overeenkomstigheid van de rekeningen met de boekhoudkundige gegevens alsook de vastgestelde rechten en de kastoestand van:
    • De rekeningen van de centraliserende rekenplichtige
    • De driemaandelijkse toestanden, beheersrekeningen en jaarverslag van de Deposito’s -en Consignatiekas (+ reconciliatie administratief en boekhoudkundig beheer)
    • De rekenplichtige van het Federaal Agentschap van de Schuld;
    • De rekenplichtige ADBA Koninklijke Munt van België;
    • De rekenplichtige Garantiefonds;
    • De rekenplichtige Nationale Kas voor Rampenschade.
  • Het opvolgen van wet- en regelgeving betreffende boekhouding en beheer;
  • Het verzenden van algemene en beheersrekeningen aan het Rekenhof, Minister van Begroting en stafdienst B&B;
  • Het verstrekken van raad en advies bij begrotings- en boekhoudkundige oplossingen bij organisatorische veranderingen of problematische situaties.

Centralisatie van ontvangsten en uitgaven

Het centraliseren van ontvangsten en uitgaven

Het team Centralisatie van ontvangsten en uitgaven belichaamt het begrotingsprincipe “éénheid van kas”.  Alle ontvangsten en uitgaven van de Belgische Staat worden bij deze dienst gecentraliseerd en verwerkt.

Het team fungeert als centrale betaaldienst en vormt alzo de financiële draaischijf van de federale overheid. Vanuit dit team vertrekken alle betaalopdrachten opdat rechthebbenden tijdig het geld waar ze recht op hebben zouden ontvangen. Deze betaalopdrachten worden gedecentraliseerd door de verschillende Federale Overheidsdiensten/Programmatorische Overheidsdiensten en publieke instellingen geïnitieerd. De begunstigden zijn de Federale Overheidsdiensten/Programmatorische Overheidsdiensten, binnenlandse en internationale publieke administraties, de Europese Commissie, de gemeenschappen en gewesten, de lokale overheden, ondernemingen en burgers, overheidspersoneel …

Het team verzorgt ook de centralisatie van de ontvangsten van de federale overheid. Alle rekenplichtigen moeten periodiek hun rekening leegmaken ten gunste van de Centrale Ontvangstenrekening waardoor ook op vlak van de ontvangsten de eenheid van kas wordt gerealiseerd.

Het beheer van de Nationale Kas voor Rampenschade (NKR)

Burgers en ondernemingen die getroffen zijn door een natuurramp kunnen via hun gemeente/provincie en vervolgens de FOD Binnenlandse Zaken een beroep doen op een tegemoetkoming vanuit de Nationale Kas voor Rampenschade.  Rampen van na 2014 worden niet langer federaal behandeld maar gewestelijk.  De Nationale Kas voor Rampenschade behandelt dus nog enkel lopende dossiers van 2014 en vroeger.

Boekhouding FVS

De Boekhouding van de Schuld

Sinds 1 januari 2010 worden de verrichtingen van de schuld geregistreerd - zowel op het vlak van de ontvangsten als op dat van de uitgaven – in het algemeen dubbel boekhoudsysteem (debet = credit). De Dienst Comptabiliteit van de schuld stelt de jaarrekeningen op vanuit een economisch oogpunt, volgens een genormaliseerd boekhoudkundig plan van de schuld dat, met het oog op de boekhoudkundige consolidatie, wordt opgenomen in het algemeen boekhoudkundig plan van alle diensten van de federale staat en van de deelstaten.

De schuldverrichtingen worden aangerekend op de begrotingsboekhouding (rijksschuldbegroting) bij de vaststelling van het recht (vastlegging) en niet bij de betaling. Alle vastgestelde rechten, of ze nu aangerekend worden op de begroting of niet, worden geregistreerd op een rekening van het boekhoudkundig plan van de schuld. Enkel de vastgestelde rechten die worden aangerekend op de begroting zijn opgenomen in de begrotingsboekhouding. De boekhouding van de schuld gebeurt volledig in SAP-Fedcom en is onderworpen aan de controle van het Rekenhof.

De maandelijkse toestand van de schuld

De maandelijkse toestand van de schuld geeft een overzicht van alle nog uitstaande leningen die werden uitgegeven of overgenomen door de federale staat, van de schuld van sommige openbare instellingen waarvoor de federale staat tussenkomt in de financiële lasten en van de beheersverrichtingen en van kredietverleningen door de Schatkist.

De boekhouding van de Deposito- en Consignatiekas (DCK)

Deze boekhouding omvat diverse taken waarvan met name:

  • De verwerking van de bankuittreksels in SAP;
  • De betalingen in Pay@finpost, Belfiusweb en BTM;
  • De betaling van roerende voorheffing en facturen;
  • De ontvangsten (recupereren van betaalde intresten van Schatkist);
  • De berekening van de trimestriële intresten van de DCK;
  • De maandelijkse en driemaandelijkse afsluiting, de afsluiting op het einde van het boekjaar.

De boekhouding van de Koninklijke Munt van België (KMB)

Het boekhoudkundige beheer van de KMB heeft vooral betrekking op de klanten en leveranciers, de bankuittreksels, de vaste activa, de maandelijkse afsluiting alsook de afsluiting op het einde van het boekjaar.

Het beheren van diverse begrotingsartikelen

Voor de uitgaven betreft het de opvolging van de begrotingsartikelen van de Thesaurie die onder de begroting 18 van Financiën vallen, evenals deze op de begroting van de Koninklijke Munt van België.

De activiteiten van de dienst bestaan uit het opmaken van begrotingsramingen, het aanvragen van vastleggingskredieten, het geven van betalingsopdrachten (in SAP), en het opvolgen van de ontvangsten en van de uitgaven.

Thesaurievooruitzichten

De opmaak van de kasramingen op dagelijkse basis en het opvolgen van de kasbewegingen

De opmaak van de kasramingen op dagelijkse basis inzake de te verwachten ontvangsten en uitgaven voor een periode van acht weken geeft het profiel van de financieringsbehoeften weer. Het is een belangrijk element voor het actief thesauriebeheer, dat wordt uitgevoerd door de Front Office van het Agentschap van de Schuld. Deze opdracht vereist dat de kasbewegingen dagelijks worden opgevolgd en dat de verschillende planningen inzake ontvangsten en uitgaven voortdurend worden geactualiseerd. Het uitbouwen van een goed informatienetwerk inzake kasstromen is dus onontbeerlijk.

Als bijproduct van de dagramingen stelt de dienst van de thesaurieramingen de dagelijkse toestand van de Schatkist op. Het betreft een fiche die een groot aantal financiële gegevens centraliseert en die het mogelijk maakt de verschillen tussen de ramingen en de realisaties gemakkelijker te interpreteren.

De opmaak van de maandelijkse schatkisttoestand

De maandelijkse schatkisttoestand komt tegemoet aan de behoefte om zowel op beleidsvlak als op statistisch vlak te beschikken over gegevens inzake de uitvoering van de begroting. Het is een statistische voorafbeelding van de uitvoering van de begroting, op kasbasis, die resulteert in een beleidsgerichte analyse van de totstandkoming van het netto te financieren saldo. Het netto te financieren saldo is het bedrag dat netto (exclusief de aflossingen) aangezuiverd moet worden via de financiële markten. Na toevoeging van een aantal elementen (zoals wisselkoersverschillen, beleggingen, schuldovername …) resulteert dit in de nominale evolutie van de schuld. Een commentaarnota vergezelt de maandelijkse schatkisttoestand.

De opmaak van de driemaandelijkse thesaurieramingen

De thesaurieramingen van de eerstvolgende drie maanden ramen op kasbasis de ontvangsten en uitgaven en bijgevolg het netto te financieren saldo voor de volgende drie maanden. Ze worden samengesteld aan de hand van gegevens verstrekt door de fiscale administraties, de federale overheidsdiensten en diverse diensten van de Thesaurie. De maandelijkse Schatkisttoestand betrekking hebbend op de vorige maanden (realisaties), gecombineerd met de driemaandelijkse thesaurieramingen geeft een beeld van de uitvoering van de begroting van het begin van het jaar tot het einde van de periode waarop die driemaandelijkse ramingen betrekking hebben.