Verzoeken uw klanten u om hun fiscale woonplaatsattesten aan te vragen? U moet gegroepeerde aanvragen van fiscale woonplaatsattesten indienen via MyMinfin.
1. Indiening van gegroepeerde aanvragen
Op enkele uitzonderingen na moet u uw gegroepeerde aanvragen voor fiscale woonplaatsattesten indienen via MyMinfin:
- volgens de vooropgestelde kalender
- via XML-bestanden.
Uitzondering: we aanvaarden uitzonderlijk wél nog gegroepeerde aanvragen voor natuurlijke personen of natuurlijke personen - ondernemingen die een woonplaatsattest nodig hebben met vermelding van de verblijfsperiode (met name voor de inkomsten van een eerdere periode) en/of de inkomstenbedragen. U kunt dergelijke gegroepeerde aanvragen rechtstreeks naar de bevoegde centra blijven versturen per post. Vul de formulieren op onze website in en voeg voor elke klant een volmacht toe.
2. Verwerking van gegroepeerde aanvragen
- Als uw XML-bestand geen onregelmatigheden bevat, wordt het automatisch verwerkt.
- Als er zich een onregelmatigheid voordoet in een specifieke aanvraag, verwerken we die handmatig.
Als uw XML-bestand niet conform het XSD-schema is, kunt u het niet indienen en krijgt u de melding ‘Bestand is niet conform’.
3. Bekijken en downloaden van de beslissingen over gegroepeerde aanvragen (attesten of weigering)
Nadat u de aanvraag hebt ingediend, is de beslissing (attest of weigering) beschikbaar in het MyMinfin-dossier van uw klant binnen de volgende termijn:
Aanvraag ingediend tot ... | In geval van automatische verwerking: uiterlijk … | In geval van handmatige verwerking: uiterlijk … |
---|---|---|
30.01.2025 | 07.02.2025 | 14.03.2025 |
04.06.2025 | 11.06.2025 | / |
We zullen u later informeren over de modaliteiten voor het tweede semester van 2025.
Om de beslissing te kunnen bekijken, moet u een actief mandaat (informatie over de types van mandaten) hebben om toegang te krijgen tot het MyMinfin-dossier van uw klant.
Voor uw bestaande klanten moesten de mandaten vóór 31 december 2024 worden geactiveerd. Deze termijn is echter verlengd tot 30 juni 2025. In de toekomst kunt u kiezen voor een API-oplossing om de beslissingen van uw klanten automatisch te ontvangen.
In de tussentijd kunt u een beveiligde online ruimte gebruiken om de beslissingen en statussen van uw gegroepeerde aanvragen in bulk te downloaden, zonder dat u in naam van elke klant in MyMinfin moet inloggen (zie punt 5. Overgangsmaatregel om de beslissingen over de aanvragen in bulk te downloaden in 2025).
4. Gedetailleerde procedure voor het indienen van uw gegroepeerde aanvragen in 2025
- Vul een XML-bestand in met alle aanvragen van klanten per doelgroep en per indieningsperiode: een bestand voor de natuurlijke personen (waaronder ook de natuurlijke personen - ondernemingen) en een ander bestand voor de rechtspersonen.
- Om het XML-bestand te valideren, moet u het XSD-schema gebruiken.
- In tegenstelling tot het XML-bestand voor rechtspersonen, moet het XML-bestand voor natuurlijke personen alleen de attestaanvragen bevatten, zonder vermelding van een specifieke verblijfsperiode en zonder gegevens over het inkomen.
- Vermeld in het XML-bestand ook uw postadres in België en een e-mailadres waarop we u kunnen bereiken.
- In MyMinfin:
- Meld u aan in naam van uw onderneming.
- Kies 'Mijn interacties > Een document aanvragen > Fiscaal woonplaatsattest in België (276conv)'.
- Selecteer ‘Ik upload een XML-bestand voor particulieren en/of zelfstandigen (natuurlijke personen)’ of ‘Ik upload een XML-bestand voor ondernemingen (rechtspersonen)’ afhankelijk van de doelgroep waarvoor u de groepsaanvraag indient.
- Upload uw XML-bestand met de gegroepeerde attestaanvragen van klanten van dezelfde doelgroep.
U moet geen rekening houden met de aangegeven limiet van 5.000 attestaanvragen per XML-bestand voor de XML-bestanden die in 2025 worden verzonden.
Opgelet! U kunt meerdere XML-bestanden verzenden, maar wij verwerken alleen het laatste XML-bestand dat vóór het einde van een indieningsperiode voor een doelgroep is ingediend. Zorg er dus voor dat uw laatste bestand telkens alle attestaanvragen van dezelfde periode bevat.
5. Overgangsmaatregel om de beslissingen over de aanvragen in bulk te downloaden in 2025
In afwachting van de API-oplossing en de activering van alle mandaten, wijst u maximaal vier medewerkers (per instelling) aan als 'SPOC fiscale woonplaatsattesten' die toegang krijgen tot een beveiligde opslagruimte op SharePoint.
Om hen toegang te verlenen tot het online dossier, stuurt u hun namen en e-mailadressen naar de FOD Financiën via het e-mailadres ge-go@minfin.fed.be.
Dit e-mailadres mag u niet gebruiken voor specifieke vragen over woonplaatsattesten. Neem voor die vragen contact op met de bevoegde beheerdiensten.
Tot en met 30 juni 2025 kunt u SharePoint blijven gebruiken om:
- een gecodeerd zipbestand in te dienen met de volmachten van de klanten voor wie er nog geen actief mandaat is.
- U moet een apart pdf-document per volmacht aanmaken met de naam 'NationaalNummer.pdf' (bijvoorbeeld 11225577799.pdf) of 'KBOnummer.pdf' (bijvoorbeeld 0123456789.pdf) en dat toevoegen aan een gecodeerd zipbestand dat met een wachtwoord beveiligd is.
- Voer uw wachtwoord in op onetimesecret om een unieke link te genereren waarmee u het wachtwoord veilig kunt communiceren aan de FOD Financiën.
- Stuur die link vervolgens door naar go@minfin.fed.be.
- het overzichtsbestand met de status van elke aanvraag te downloaden.
- de beslissingen (attesten of weigering) te downloaden.
Na 30 juni 2025 moeten klanten die de activering van het mandaat niet hebben gevalideerd op het platform ‘Mandaten’ zelf het woonplaatsattest naar hun mandataris sturen.
6. Buitenlandse mandatarissen
Als u enkel in het buitenland geregistreerd bent, kunt u momenteel geen mandaat activeren noch toegang krijgen tot MyMinfin in naam van uw klanten die in België wonen. Hun gegroepeerde aanvragen kunnen dus niet meer worden behandeld. Uw Belgische klanten moeten voortaan zelf hun woonplaatsattesten aanvragen en doorgeven.
7. Aanvragen voor minderjarigen zonder identiteitskaart
Aanvragen voor minderjarigen zonder identiteitskaart (over het algemeen jonger dan 12 jaar) kunnen alleen per post worden verstuurd. De procedure voor aanvragen per post wordt uitgelegd op de website van de FOD Financiën.
8. Bestanden en documentatie
Enkele voorbeelden van in het kader van deze indieningsprocedure te gebruiken bestanden:
- het XML-bestand dat moet worden ingevuld voor aanvragen van natuurlijke personen (inclusief natuurlijke personen - ondernemingen):
151-276conv-bulk-ipp.xml (ZIP, 556 bytes)
- het XML-bestand dat moet worden ingevuld voor aanvragen van rechtspersonen:
151-276conv-bulk-isoc.xml (ZIP, 892 bytes)
- de technische aanwijzingen via een XSD-schema voor elke doelgroep:
151-ipp.xsd (ZIP, 956 bytes) en
151-isoc.xsd (ZIP, 2.08 KB)
- het Word-document met de toelichting van de in te vullen velden per XML-bestand:
151-structured-xml-file-natural-persons.docx (DOCX, 26.3 KB) en
151-structured-xml-file-legal-entity.docx (DOCX, 28.5 KB)
- een
bestand met de overzichtstabel (DOCX, 131.65 KB) voor de uitzonderlijke stroom (natuurlijke personen of natuurlijke personen-ondernemingen die een woonplaatsattest nodig hebben met vermelding van de periode van verblijf (met name voor inkomsten uit een vorige periode) en/of de bedragen van de inkomsten)
- een
Excel-bestand met de verzendingsadressen (XLSX, 112.25 KB) voor de uitzonderlijke stroom (natuurlijke personen of natuurlijke personen – ondernemingen die een woonplaatsattest nodig hebben met vermelding van de periode van verblijf (met name voor inkomsten uit een vorige periode) en/of de bedragen van de inkomsten)
- de
lijst (28 maart 2023) met landen (XLSX, 25.02 KB) met een overeenkomst ter voorkoming van dubbele belasting