Bijzonder belastingstelsel voor ingekomen belastingplichtigen en ingekomen onderzoekers
De programmawet van 27 december 2021 heeft twee nieuwe belastingstelsels ingevoerd:
- het bijzonder belastingstelsel voor ingekomen belastingplichtigen
- het bijzonder belastingstelsel voor ingekomen onderzoekers
Die bepalingen zijn van toepassing op de ingekomen belastingplichtigen die in aanmerking komen en op de ingekomen onderzoekers die vanaf 1 januari 2022 in België beginnen te werken.
Voor belastingplichtigen/onderzoekers die al voor 1 januari 2022 in dienst waren in België en die op 1 januari 2022 aan de voorwaarden van die nieuwe bepalingen voldoen, is er - via een aanvraag voor een optie - een overgangsmaatregel voorzien tot 30 september 2022.
Bijzonder belastingstelsel voor ingekomen belastingplichtigen en onderzoekers
Een aanvraag indienen voor de toepassing van het bijzonder belastingstelsel
Als werkgever moet u een aanvraag voor de toepassing van het bijzonder belastingstelsel indienen door een van de volgende documenten te versturen:
- het
aanvraagformulier voor het statuut van ingekomen belastingplichtigen (PDF, 753.2 KB) en het
attest (PDF, 648.2 KB) dat de belastingplichtige zelf heeft ingevuld
- het
aanvraagformulier voor het statuut van ingekomen onderzoekers (PDF, 770.72 KB) en het
attest (PDF, 649.08 KB) dat de onderzoeker zelf heeft ingevuld
Hoe de formulieren indienen?
Bezorg ons het formulier en de bijlagen in één enkele pdf binnen de drie maanden na de indiensttreding van de ingekomen belastingplichtige/onderzoeker in België:
- ofwel via e-mail naar impatriates@minfin.fed.be.
- ofwel via www.myminfin.be:
- Meld u aan ‘In naam van een onderneming’.
- Klik op ‘Mijn interacties’ > ’Antwoorden op een brief’.
- Laad één enkele pdf op met daarin het formulier, het attest dat de belastingplichtige/onderzoeker heeft ondertekend en de bijlagen
- Vermeld:
- voor de dienstcode: 754.
- als kenmerk: het ondernemingsnummer van de werkgever en de naam en voornaam van de belastingplichtige/onderzoeker.
- het
Een aanvraag indienen voor een optie voor de toepassing van het bijzonder belastingstelsel
Als uw ingekomen werknemer al vóór 1 januari 2022 in dienst was en op 1 januari 2022 aan de voorwaarden van dit nieuwe belastingstelsel voldoet, moet u als werkgever een aanvraag voor een optie indienen door een van de volgende documenten te versturen:
- ofwel het
aanvraagformulier voor een optie voor ingekomen belastingplichtigen (PDF, 759.02 KB) en het
attest dat de belastingplichtige zelf heeft ingevuld (PDF, 702.04 KB)
- ofwel het
aanvraagformulier voor een optie voor ingekomen onderzoekers (PDF, 769.47 KB) en het
attest dat de onderzoeker zelf heeft ingevuld (PDF, 660.42 KB)
Hoe de formulieren indienen?
Bezorg ons het formulier en de bijlagen uiterlijk op 30 september 2022:
- in drie afzonderlijke pdf-bestanden:
- het aanvraagformulier voor een optie in origineel formaat (met actieve velden dus geen scan/afbeelding)
- het attest dat de ingekomen belastingplichtige/onderzoeker heeft ondertekend, in origineel formaat (met actieve velden dus geen scan/afbeelding)
- een bestand dat alle andere verplichte bijlagen bevat
- alleen per e-mail naar impatriates@minfin.fed.be. Vermeld als kenmerk ‘Optie - het ondernemingsnummer van de werkgever/onderneming en de naam en voornaam van de belastingplichtige/onderzoeker’.
- ofwel het
Opheffing van het oude aanslagstelsel voor buitenlandse kaderleden
Het bijzonder aanslagstelsel voor sommige buitenlandse kaderleden wordt opgeheven door de invoering van die twee nieuwe stelsels. Een overgangsregeling is echter voorzien voor de buitenlandse kaderleden:
- die vóór 1 januari 2022 in België in dienst zijn getreden en
- die voordien onder deze regeling vielen.
Hebt u een vraag?
Stuur een e-mail naar impatriates@minfin.fed.be.