Online aangifte

U gebruikt Windows 10? Opgelet!
Via Edge is er geen authenticatie van uw elektronische identiteitskaart (e-iD) mogelijk. We raden u aan een andere browser te gebruiken zoals Internet Explorer, Mozilla Firefox of Google Chrome.

 

Uw online belastingaangifte 2017 via Tax-on-web

  1. Hoe kan ik mijn belastingaangifte online indienen ?

    U kunt uw belastingaangifte indienen via Tax-on-web.

    Nieuw!

    Dit jaar opent u Tax-on-Web via MyMinfin, waar u toegang hebt tot uw online fiscaal dossier. Na aanmelding in MyMinfin kunt u uw aangifte indienen, en ook uw documenten consulteren en bepaalde wijzigingen aanbrengen.

    Nieuw!

    Dit jaar is Tax-on-web nog eenvoudiger. U gaat in één scherm door de online aangifte, zonder de verschillende vakken van de aangifte te doorlopen.

    Terug
  2. Wanneer moet ik mijn belastingaangifte indienen via Tax-on-web?

    Uw online belastingaangifte voor aanslagjaar 2017 (inkomstenjaar 2016) moet u indienen ten laatste op 13 juli 2017.

    Als u uw aangifte door een mandataris (meer informatie) laat invullen, heeft die hiervoor de tijd tot 26 oktober 2017.

    Opgelet!

    Op de laatste dagen van de aangifteperiode kan het heel druk zijn bij Tax-on-web. Daarom dient u uw aangifte best al vroeger in. Tax-on-web is elk jaar al beschikbaar vanaf eind april.

    Kalender van gebruiksvoorspellingen

    Terug
  3. Hoe kan ik inloggen op Tax-on-web?

    Met uw elektronische identiteitskaart

    U kunt met uw elektronische identiteitskaart (e-ID) inloggen op Tax-on-web.

    U heeft alleen een kaartlezer nodig en uw pincode.

    Meer info over uw e-ID en de installatie van de kaartlezer

    Met een token

    U kunt ook nog altijd inloggen op Tax-on-web met een token. Dat is een kaartje met beveiligingscodes. Om een token aan te vragen, heeft u uw elektronische identiteitskaart, uw pincode en een kaartlezer nodig.

    U ontvangt uw token per post. U zal uw identiteitskaart niet meer nodig hebben om op Tax-on-web in te loggen

    Om een token online aan te vragen

    Met een draadloze kaartlezer

    Met een draadloze kaartlezer kunt u inloggen op Tax-on-web. U hebt hiervoor uw elektronische identiteitskaart en uw pincode nodig. Wanneer u inlogt op Tax-on-web kiest u 'Identificatie via e-ID en een draadloze kaartlezer'.

    Meer info

    Met eenmalige code via mobiele app

    U kunt met uw smartphone of tablet inloggen op Tax-on-web via een mobiele applicatie die unieke codes genereert.

    U moet hiervoor eerst de mobiele applicatie activeren via uw computer, met uw elektronische identiteitskaart, uw pincode en een kaartlezer. 

    Activatie van de app
    Aanmelden op smartphone of tablet

    Pincode verloren, vergeten of geblokkeerd?

    Heeft u uw pukcode nog? Dat is de code die, samen met de pincode, vermeld staat op de uitnodiging die u kreeg om uw identiteitskaart af te halen.

    Zo ja: ga dan naar de gemeente met uw identiteitskaart en uw pukcode. U zal onmiddellijk een nieuwe pincode ontvangen.

    Zo neen: vraag dan een nieuwe afdruk van beide codes aan

    In beide gevallen zullen de codes naar uw gemeente verstuurd worden binnen een termijn van drie weken. U kunt deze dan ter plaatse afhalen.

    Terug
  4. Moet ik bijlagen toevoegen als ik Tax-on-web gebruik?

    U bent niet verplicht om bijlagen toe te voegen.

    Het is nochtans aan te raden, om bepaalde stukken ervan bij uw aangifte te voegen (detail van de beroepskosten, attesten hypothecaire lening en individuele levensverzekering...).

    Uw Word of Excel-documenten of andere documenten kunt u meesturen als zij worden omgezet in PDF-formaat.

    Het is mogelijk dat u bepaalde bijlagen, toelichtingen of formulieren niet wilt (of niet kunt) toevoegen bij de aangifte. U moet de bewijsstukken evenwel steeds bewaren met het oog op een eventuele vraag van de administratie.

    Terug
  5. In welke gevallen kan ik Tax-on-web niet gebruiken?

    U kunt Tax-on-web in 2017 niet gebruiken als:

    • u de aangifte van een in 2017 overleden belastingplichtige moet indienen
    • u in 2017 weduwnaar of weduwe bent geworden
    • u op 1 januari 2017 minder dan een jaar feitelijk gescheiden was en u en uw ex-partner elk afzonderlijk een aangifte willen indienen

    In die gevallen moet u de aangifte op papier indienen. Als u geen papieren aangifte heeft ontvangen, kunt u een blanco exemplaar aanvragen bij uw belastingkantoor.

    Terug
  6. Wat moet ik doen als ik mij vergist heb in mijn aangifte?

    U stelt vast, nadat u uw aangifte elektronisch ondertekend en verstuurd heeft, dat u zich in uw aangifte vergist heeft? Tot 13 juli 2017 kunt u uw aangifte zelf verbeteren.
    Opgelet: u kunt uw aangifte maar 1 keer verbeteren.

    U kunt ook - best zo snel mogelijk - contact opnemen met uw belastingkantoor om uw vergissing recht te zetten.

    Terug
  7. Wat gebeurt er als ik mijn aangifte te laat indien?

    Als u uw aangifte niet uiterlijk op 13 juli 2017 via Tax-on-web heeft ingediend, kunt u een boete of een belastingverhoging krijgen.

    Bovendien kan de administratie de procedure van aanslag van ambtswege starten. De administratie heeft voor een aanslag van ambtswege 3 jaar de tijd om uw belasting te berekenen of de berekening te wijzigen.

    Terug