Hulp bij het invullen van de belastingaangifte 2020

Wilt u uw aangifte laten invullen door een medewerker van de FOD Financiën? Dat is alleen mogelijk via telefoon op 02 575 56 66 (nummer alleen bedoeld voor het maken van een afspraak om de aangifte te laten invullen). U moet eerst een afspraak maken. 

Al onze sessies ter plaatse (in de kantoren of in de gemeenten) zijn geannuleerdDit jaar kunt u uw aangifte dus niet laten invullen in een kantoor of in een gemeente.

Hulp bij het invullen van de aangifte is niet bedoeld voor zelfstandigen of voor mensen die hun werkelijke kosten aangeven.

Een afspraak maken

  • Hoe laat ik mijn aangifte invullen door een medewerker van de FOD Financiën?
    • Wacht tot u uw aangifte ontvangen hebt. 
    • Bel op 02 575 56 66 (nummer alleen bedoeld voor het maken van een afspraak om de aangifte te laten invullen). Houd uw identiteitskaart bij de hand.
    • U krijgt een afspraak om uw aangifte telefonisch te laten invullen. Een medewerker spreekt met u een datum af (voor- of namiddag).

    Al onze sessies ter plaatse (in de kantoren en in de gemeenten) zijn geannuleerd.

  • Ik heb mijn aangifte nog niet ontvangen. Wat kan ik doen?

    U hoeft op dit moment niets te doen. U krijgt uw aangifte in de loop van de maand mei, ten laatste begin juni.

  • Ik heb een voorstel van vereenvoudigde aangifte (= witte envelop) ontvangen. Moet ik een afspraak maken?

    Neen. Het is niet nodig om te bellen voor een afspraak. U moet uw voorstel zorgvuldig nakijken. Als de gegevens correct en volledig zijn, hoeft u niets te doen.

    Meer informatie

  • Tot wanneer kan ik bellen voor een afspraak?

    Bel zodra u uw aangifte ontvangt. Doe het zo snel mogelijk om zeker een afspraak te krijgen op een voor u passend moment.

    Opgelet: na 30 juni is er geen hulp meer mogelijk! Wacht dus niet tot het laatste moment.

  • Kan ik een afspraak maken voor iemand anders?

    Ja. Om een afspraak te maken moet u ons uw gegevens en de gegevens van die persoon geven:

    • zijn of haar voor- en achternaam
    • zijn of haar nationaal nummer (op de achterkant van de identiteitskaart)
    • zijn of haar postcode

    We zullen u ook vragen of de persoon buitenlandse inkomsten heeft (een wedde of een pensioen in het buitenland, een huis of appartement in het buitenland … ).

    Als u de aangifte van meerdere personen wilt laten invullen, moet u meerdere afspraken maken.

    We bellen u terug op de afgesproken datum voor het invullen van de aangifte van een bepaald persoon. U moet dus toegang hebben tot alle informatie en documenten die nuttig zijn voor het invullen van die aangifte.

    Begin juni zal die persoon per post een document ontvangen met de meegedeelde gegevens. Hij moet reageren op dat document om het verzenden van de aangifte te vervolledigen.

  • In welke taal kan ik een afspraak maken en mijn aangifte laten invullen?

    We helpen u in de taal die officieel gebruikt wordt in uw woonplaats.

    Dat betekent bijvoorbeeld dat we u niet in het Nederlands kunnen helpen als u in een Franstalige gemeente woont.

    We kunnen u ook niet helpen in een andere taal dan het Nederlands, het Frans of het Duits (we kunnen u bijvoorbeeld niet helpen in het Engels).

    Spreekt u de taal niet die officieel gebruikt wordt in uw woonplaats? U kunt iemand anders vragen om in uw plaats te bellen. U moet hem dan volgende gegevens bezorgen:

    • uw voor- en achternaam
    • uw nationaal nummer (op de achterkant van uw identiteitskaart)
    • alle documenten die nuttig zijn voor uw aangifte:
      • met betrekking tot het jaar 2019
      • met inbegrip van eventuele inkomsten of onroerende goederen in het buitenland.
  • Hoewel ik al een afspraak gemaakt had, heb ik mijn papieren aangifte ontvangen. Is dat normaal?

    Ja, dat is normaal. De aangifte wordt automatisch verstuurd, zelfs als u al een afspraak hebt. U hoeft niets te doen met uw papieren aangifte.

    Een medewerker zal u, zoals afgesproken, terugbellen op de vastgelegde datum.

  • Ik ben doof of slechthorend. Hoe kan ik de FOD Financiën contacteren om mijn aangifte te laten invullen?

    U gebruikt gebarentaal

    Als u geregistreerd bent bij het CAB kunt u een afspraak maken via de toepassing ‘MyMMX’. Uiterlijk te boeken 1 werkdag voor de datum bij CAB via tolkaanvraag@cabvlaanderen.be.

    De afspraken zijn beperkt, we raden u dus aan dit snel te doen.

    U ontvangt een bevestiging van de afspraak (met een telefoonnummer dat u op het moment van de afspraak kunt bellen).

    Voor de afspraak houdt u uw identiteitskaart en alle documenten die nuttig zijn voor uw aangifte bij de hand:

    • als ze betrekking hebben op 2019
    • met inbegrip van eventuele inkomsten of onroerende goederen in het buitenland

    Op het moment van de afspraak meldt u zich aan in de toepassing MyMMX en belt u het nummer. Een tolk zorgt voor de communicatie tussen u en de medewerker van de FOD Financiën.

    Let op: als u meer dan 10 minuten te laat bent, moet de afspraak helaas worden geannuleerd.

    Twee of drie weken na de afspraak ontvangt u een document met de meegedeelde gegevens per post.

    U moet op dit document reageren om de verzending van uw aangifte te vervolledigen.

    Meer info (video)
     

    U gebruikt geen gebarentaal

    U kunt iemand anders vragen om in uw plaats te bellen. U moet hem dan volgende gegevens bezorgen:

    • uw voor- en achternaam
    • uw nationaal nummer (op de achterkant van uw identiteitskaart)
    • alle documenten die nuttig zijn voor uw aangifte:
      • met betrekking tot het jaar 2019
      • met inbegrip van eventuele inkomsten of onroerende goederen in het buitenland.

Uw afspraak afzeggen, wijzigen of controleren

  • Ik ben de datum van mijn afspraak vergeten. Wat kan ik doen?

    U ontvangt 24 uur voor de afspraak een bevestiging per sms (als u ons uw gsm-nummer heeft doorgegeven).

  • Ik wil mijn afspraak wijzigen of afzeggen. Hoe doe ik dat?

    Bel opnieuw naar het nummer dat op de envelop van uw aangifte vermeld staat. Houd uw identiteitskaart bij de hand.

Teruggebeld worden voor het invullen van de aangifte

  • Ik heb een afspraak gemaakt. Hoe verloopt het invullen van mijn aangifte?
    • Een medewerker belt u terug op de afgesproken datum. Hij zal samen met u uw aangifte invullen.
      • Een afspraak in de voormiddag? De medewerker belt u op tussen 8.30 u. en 13 u.
      • Een afspraak in de namiddag? De medewerker belt u op tussen 12 u. en 17 u.
    • Houd uw identiteitskaart en alle documenten die nuttig zijn voor uw aangifte bij de hand:
      • als ze betrekking hebben op 2019
      • met inbegrip van eventuele inkomsten of onroerende goederen in het buitenland.
    • Begin juni ontvangt u vervolgens een document met de meegedeelde gegevens per post. U moet op dit document reageren om de verzending van uw aangifte te vervolledigen.
  • Ik heb een afspraak gemaakt, maar ik heb de oproep van de FOD Financiën om mijn aangifte te laten invullen gemist. Wat kan ik doen?

    De medewerker zal een boodschap voor u achterlaten en u een tweede keer terugbellen. U hoeft niet zelf terug te bellen. Als u ook de tweede oproep mist, moet u (zo snel mogelijk) een afspraak voor een andere dag maken.

  • Hoe kan ik er zeker van zijn dat het de FOD Financiën is die me terugbelt?
    •  We bellen u op met het nummer 02 572 57 xx.
    •  We bellen u alleen op als u een afspraak gemaakt hebt en alleen op de met u afgesproken datum.
    •  We bevestigen uw identiteit met uw nationaal nummer.
    •  We kennen de meeste van uw inkomsten al, net als andere elementen die in uw aangifte moeten komen. Zo kunnen we u bijvoorbeeld aan telefoon zeggen hoeveel u in 2019 verdiend hebt.
       
    •  We stellen u nooit voor om naar u thuis te komen. Het invullen van de aangifte gebeurt uitsluitend via telefoon.
    •  We vragen u nooit uw rekeningnummer via telefoon.
    •  We vragen u nooit het nummer of de code van uw bank- of kredietkaart.
    •  We vragen u nooit om te betalen voor hulp bij het invullen van uw aangifte.

Het document met de meegedeelde gegevens ontvangen en het verzenden van de aangifte vervolledigen

  • Ik heb mijn aangifte laten invullen via telefoon. Wat moet ik vervolgens doen?

    Begin juni zal u per post een document ontvangen met de meegedeelde gegevens via telefoon.

    Als uw gegevens correct en volledig zijn, moet u dat document ondertekenen en terugsturen naar het aangegeven adres. U kunt uw aangifte ook opsturen via MyMinfin (Tax-on-web).

    Als uw gegevens niet correct of onvolledig zijn, moet u het nummer bellen dat op het document staat. U kunt uw aangifte ook aanpassen via MyMinfin (Tax-on-web).

    U hebt na de datum van verzending door de post twee weken de tijd om te reageren.

    Zolang u het document niet hebt teruggestuurd (of Tax-on-web niet hebt gebruikt), is de verzending van uw aangifte niet compleet.

  • Ik heb het document met de meegedeelde gegevens nog niet ontvangen. Wat kan ik doen?

    U hoeft op dit moment niets te doen. U zult het document begin juni per post ontvangen.

  • Hoewel ik mijn aangifte heb laten invullen via telefoon, heb ik nu mijn aangifte op papier gekregen. Wat moet ik doen?

    U hoeft niets te doen met uw papieren aangifte.

    Begin juni zal u per post een document ontvangen met de meegedeelde gegevens via telefoon.

    Als uw gegevens correct en volledig zijn, moet u dat document ondertekenen en terugsturen naar het aangegeven adres. U kunt uw aangifte ook opsturen via MyMinfin (Tax-on-web).

    Als uw gegevens niet correct of onvolledig zijn, moet u het nummer bellen dat op het document staat. U kunt uw aangifte ook aanpassen via MyMinfin (Tax-on-web).

    U hebt na de datum van verzending door de post twee weken de tijd om te reageren.

    Zolang u het document niet hebt teruggestuurd (of Tax-on-web niet hebt gebruikt), is de verzending van uw aangifte niet compleet.