Opgelet: wij ontvangen u voortaan alleen op afspraak in al onze kantoren

Hulp bij het invullen van de aangifte - Een afspraak maken

Een afspraak maken

  • Hoe laat ik mijn aangifte invullen door een medewerker van de FOD Financiën?

    De informatie om een afspraak te maken vindt u op de (bruine) envelop van uw aangifte. 

    Maak online een afspraak of telefoneer van maandag tot vrijdag, van 9 u. tot 17 u. (houd uw identiteitskaart bij de hand).

  • Tot wanneer kan ik een afspraak maken?

    Maak zo snel mogelijk (zodra u uw aangifte hebt ontvangen) een afspraak om er zeker een te krijgen op een moment dat voor u past.

    U kunt in mei en juni (tot en met 28 juni) een afspraak maken. Daarna zal dat niet meer mogelijk zijn en zult u uw aangifte zelf moeten invullen.

  • Kan ik een afspraak maken voor iemand anders?

    Ja, dat is mogelijk.

    Een afspraak maken

    U moet ons de volgende informatie geven:

    • de voor- en achternaam van de persoon
    • zijn of haar nationaal nummer
    • zijn of haar postcode
    • of hij/zij al dan niet een hypothecaire lening heeft
    • uw nationaal nummer

    Als u de aangifte van meerdere personen wilt laten invullen, moet u meerdere afspraken maken.
     

    Vervolgens de aangifte van iemand anders telefonisch laten invullen

    We bellen u terug op de afgesproken datum voor het invullen van de aangifte van een bepaald persoon. U moet dus toegang hebben tot alle informatie en documenten die nuttig zijn voor het invullen van die aangifte:

    • als ze gaan over 2023,
    • met inbegrip van eventuele inkomsten of onroerende goederen in het buitenland.

    Die persoon zal daarna per post een document ontvangen met de gegevens die onze medewerker heeft ingevuld. Hij of zij moet dat ondertekenen en terugsturen (of bevestigen via MyMinfin).

  • In welke taal kan ik een afspraak maken en mijn aangifte laten invullen?

    We helpen u in de taal die officieel gebruikt wordt in uw woonplaats. Dat betekent bijvoorbeeld dat we u niet in het Nederlands kunnen helpen als u in een Franstalige gemeente woont.

    We kunnen u ook niet helpen in een andere taal dan het Nederlands, het Frans of het Duits (we kunnen u bijvoorbeeld niet helpen in het Engels).

    Spreekt u de taal niet die officieel gebruikt wordt in uw woonplaats? U kunt iemand anders vragen om in uw plaats te bellen. U moet die persoon dan volgende informatie bezorgen:

    • uw voor- en achternaam
    • uw nationaal nummer
    • uw postcode
    • of u al dan niet een hypothecaire lening hebt
    • alle documenten die nuttig zijn voor uw aangifte:
      • met betrekking tot het jaar 2023,
      • met inbegrip van eventuele inkomsten of onroerende goederen in het buitenland.
  • Ik ben doof of slechthorend. Hoe kan ik de FOD Financiën contacteren om mijn aangifte te laten invullen?

    U gebruikt de Vlaamse gebarentaal

    Dove burgers die bij het CAB geregistreerd zijn, kunnen de afstandstolk gebruiken, via een speciaal daartoe geopende telefoonlijn binnen de app van de afstandstolkendienst.

    Het aantal afspraken is beperkt. We raden u aan het CAB vlug per e-mail op tolkaanvraag@cabvlaanderen.be te verwittigen op welke dag en welk tijdstip u wenst in te bellen.

    Doe dit ten laatste 1 werkdag op voorhand. Het CAB zal de medewerker van de FOD Financiën verwittigen op welk tijdstip u zult inbellen. Daarna ontvangt u een bevestiging van de afspraak.

    Voor de afspraak houdt u uw identiteitskaart en alle documenten die nuttig zijn voor uw aangifte bij de hand:

    • als ze betrekking hebben op 2023,
    • met inbegrip van eventuele inkomsten of onroerende goederen in het buitenland.

    Op het moment van de afspraak meldt u zich aan via de app 'Afstandstolk' en kiest u de lijn 'Belastingdienst'.  Een tolk zorgt voor de communicatie tussen u en de medewerker van de FOD Financiën. Om die dienst vlot te laten verlopen vragen we u om stipt in te bellen en de lijn niet te verlaten tot het gesprek met de medewerker van de FOD Financiën tot stand is gebracht en u door de medewerker geholpen werd.

    Twee of drie weken na de afspraak ontvangt u een document met de meegedeelde gegevens per post. U moet op dit document reageren om de verzending van uw aangifte te vervolledigen.
     

    U gebruikt geen gebarentaal

    U hebt twee mogelijkheden.

    • U gebruikt dezelfde app ‘Afstandstolk’ als hierboven en u kunt schrijftolken via de afstandstolk. Gelieve dit wel door te geven aan het CAB bij het boeken van een afspraak, zodat de tolk zich hiervan bewust is.
    • U kunt iemand anders vragen om in uw plaats een afspraak te maken. U moet die persoon dan volgende gegevens bezorgen:
      • uw voor- en achternaam
      • uw nationaal nummer (op de achterkant van uw identiteitskaart)
      • alle documenten die nuttig zijn voor uw aangifte:
        • met betrekking tot het jaar 2023,
        • met inbegrip van eventuele inkomsten of onroerende goederen in het buitenland.

Mijn afspraak wijzigen of afzeggen

  • Ik wil mijn afspraak wijzigen of afzeggen. Hoe doe ik dat?

    • Online: annuleer uw afspraak en maak een nieuwe
    • Telefonisch, van maandag tot vrijdag, van 9 tot 17 u. (houd uw identiteitskaart bij de hand voordat u belt)
  • Ik ben de datum van mijn afspraak vergeten. Wat kan ik doen?

    We hebben u een sms gestuurd ter bevestiging van de afspraak (als u ons uw gsm-nummer hebt doorgegeven). U zult ook een sms ontvangen ter herinnering van de afspraak.

    Als u uw afspraak online hebt gemaakt, hebt u een bevestigingsmail ontvangen (als u ons uw e-mailadres hebt gegeven).

Papieren aangifte en voorstel van vereenvoudigde aangifte

  • Ik heb al een afspraak, maar ik heb ondertussen mijn papieren aangifte (= bruine envelop) ontvangen. Is dat normaal?

    Ja, dat is heel normaal. Het versturen van de aangifte gebeurt automatisch:

    • zelfs als u al een afspraak heeft,
    • of als u uw aangifte al hebt laten invullen door een medewerker.

    U hoeft niets te doen met uw papieren aangifte.

    • Als u uw aangifte nog niet heeft laten invullen: zal een medewerker u zoals gepland opbellen op de afgesproken datum.
    • Als u uw aangifte al heeft laten invullen: zult u zoals voorzien het bevestigingsdocument per post ontvangen.
  • Ik heb een voorstel van vereenvoudigde aangifte (= witte envelop) ontvangen. Moet ik een afspraak maken?

    Neen. Het is niet nodig om te bellen voor een afspraak. U moet uw voorstel zorgvuldig nakijken. Als de gegevens correct en volledig zijn, hoeft u niets te doen. Als u een vraag heeft, kunt u telefoneren naar het nummer dat op het voorstel staat. Als u een vraag heeft, kunt telefoneren naar het telefoonnummer dat op uw aangifte staat.

    Meer info over het voorstel van vereenvoudigde aangifte