Opgelet: wij ontvangen u voortaan alleen op afspraak in al onze kantoren

Papieren aangifte

Papieren aangifte 2023

  • Hoe mijn aangifte invullen en opsturen?

    U vindt in uw ‘bruine omslag’ de nodige documenten om uw aangifte in te vullen en op te sturen.

    Vult u een gezamenlijke aangifte in? Vanaf nu is de leeftijd het criterium dat de volgorde van de kolommen bepaalt: 

    • De oudste persoon vult de linkerkolom in (codes 1... / 3...).
    • De jongste persoon vult de rechterkolom in (codes 2... / 4...).

    Om er zeker van te zijn dat we uw aangifte tijdig ontvangen en dat ze correct behandeld wordt:

    • Stuur uw aangifte naar het aangegeven adres (geef ze niet af op een belastingkantoor).
    • Frankeer de omslag voldoende.
    • Gebruik enkel de aangifte die we u stuurden (geen fotokopie, geen aangifte van een andere persoon of van een vorig jaar).
  • Wanneer moet ik mijn aangifte indienen?

    We moeten uw papieren aangifte ten laatste op 30 juni 2023 ontvangen.
  • Ik heb mijn aangifte nog niet ontvangen. Wat kan ik doen?

    De aangiften en de voorstellen van vereenvoudigde aangifte worden gedurende de hele maand mei verstuurd.

    Wilt u niet wachten? Uw aangifte of uw voorstel van vereenvoudigde aangifte is al online beschikbaar via MyMinfin (Tax-on-web).

    Hebt u begin juni nog niets ontvangen? Bel dan naar uw belastingkantoor (‘centrum Particulieren’). Houd uw identiteitskaart bij de hand voordat u belt.

  • Waar kan ik de brochure met uitleg over deel 2 van het voorbereidende document vinden?

    U kan die downloaden op deze pagina.
  • Hoe de aangifte eenvoudiger indienen?

    Zelfs als u een papieren aangifte ontvangt, is uw aangifte altijd online beschikbaar via MyMinfin (Tax-on-web). U kan uw aangifte eenvoudig en snel indienen dankzij de vooraf ingevulde gegevens en de online begeleiding.
  • Kan ik de aangifte (en de documenten over de aangifte) in een andere taal ontvangen?

    U kunt op deze site de documenten van de aangifte raadplegen in het Nederlands, het Frans en het Duits.
     

    U woont in Brussel of in een faciliteitengemeente

    Afhankelijk van de gemeente waar u woont, kunt u de documenten ontvangen

    • hetzij in het Nederlands of Frans,
    • hetzij in het Frans of Duits.

    Wilt u de taal waarin u documenten ontvangt wijzigen? Bel 02 572 57 57 (directe code: 17001). Houd voordat u belt uw identiteitskaart bij de hand. Wij hebben uw rijksregisternummer nodig, dat daar op staat.

    De wijziging kan enkele weken duren. In de tussentijd kunt u nog steeds documenten in de andere taal ontvangen (ook uw aangifte of voorstel van vereenvoudigde aangifte).

    Documenten die u al ontvangen hebt kunnen we niet in een andere taal opnieuw versturen.
     

    U woont niet in Brussel of in een faciliteitengemeente

    Helaas kunnen we u de documenten niet in een andere taal opsturen. De taal waarin u uw documenten ontvangt, is namelijk afhankelijk van de taal van de gemeente waar u woont.
     

    U bent dit jaar verhuisd

    Wij houden rekening met uw situatie op 1 januari van dit jaar.