Opgelet: wij ontvangen u voortaan alleen op afspraak in al onze kantoren

Papieren aangifte

Papieren aangifte 2022

  • Hoe mijn aangifte invullen en opsturen?

    U vindt in uw ‘bruine omslag’ de nodige documenten om uw aangifte in te vullen en op te sturen.
     
    Om er zeker van te zijn dat we uw aangifte tijdig ontvangen en dat ze correct behandeld wordt:

    • Stuur uw aangifte naar het aangegeven adres (geef ze niet af op een belastingkantoor).
    • Frankeer de omslag voldoende.
    • Gebruik enkel de aangifte die we u stuurden (geen fotokopie, geen aangifte van een andere persoon of van een vorig jaar).
  • Wanneer moet ik mijn aangifte indienen?

    We moeten uw papieren aangifte ten laatste op 30 juni 2022 ontvangen.
  • Ik heb mijn aangifte nog niet ontvangen. Wat kan ik doen?

    De aangiften en de voorstellen van vereenvoudigde aangifte worden gedurende de hele maand mei verstuurd.

    Wilt u niet wachten? Uw aangifte of uw voorstel van vereenvoudigde aangifte is al online beschikbaar via MyMinfin (Tax-on-web).

    Hebt u begin juni nog niets ontvangen? Bel dan naar uw belastingkantoor (‘centrum Particulieren’). Houd uw identiteitskaart bij de hand voordat u belt.

  • Waar kan ik de brochure met uitleg over deel 2 van het voorbereidende document vinden?

    U kan die downloaden op deze pagina.
  • Hoe de aangifte eenvoudiger indienen?

    Zelfs als u een papieren aangifte ontvangt, is uw aangifte altijd online beschikbaar via MyMinfin (Tax-on-web). U kan uw aangifte eenvoudig en snel indienen dankzij de vooraf ingevulde gegevens en de online begeleiding.
  • Kan ik de aangifte (en de documenten over de aangifte) in een andere taal ontvangen?

    U kunt op deze site de documenten van de aangifte raadplegen in het Nederlands, het Frans en het Duits.
     

    U woont in Brussel of in een faciliteitengemeente

    Afhankelijk van de gemeente waar u woont, kunt u de documenten ontvangen

    • hetzij in het Nederlands of Frans,
    • hetzij in het Frans of Duits.

    Wilt u de taal waarin u documenten ontvangt wijzigen? Bel 02 572 57 57 (directe code: 17001). Houd voordat u belt uw identiteitskaart bij de hand. Wij hebben uw rijksregisternummer nodig, dat daar op staat.

    De wijziging kan enkele weken duren. In de tussentijd kunt u nog steeds documenten in de andere taal ontvangen (ook uw aangifte of voorstel van vereenvoudigde aangifte).

    Documenten die u al ontvangen hebt kunnen we niet in een andere taal opnieuw versturen.
     

    U woont niet in Brussel of in een faciliteitengemeente

    Helaas kunnen we u de documenten niet in een andere taal opsturen. De taal waarin u uw documenten ontvangt, is namelijk afhankelijk van de taal van de gemeente waar u woont.
     

    U bent dit jaar verhuisd

    Wij houden rekening met uw situatie op 1 januari van dit jaar.