Betalen

Belastingen betalen

  1. Krijg ik belastingen terug of zal ik moeten bijbetalen?

    Als u Tax-on-web gebruikt kunt u onmiddellijk een schatting van het bedrag van uw belasting krijgen.

    U kunt die schatting ook anoniem krijgen via Tax-calc.

    Uw aanslagbiljet bevat altijd het bedrag dat u zal moeten betalen of dat u zal terugkrijgen.

    Terug
  2. Op welk rekeningnummer moet ik betalen?

    U vindt het rekeningnummer op uw aanslagbiljet. U kunt enkel op dit rekeningnummer gebruiken voor uw betaling.

    U kan ons op volgende manieren betalen:

    • via een overschrijving op de rekening van het team invordering
    • met een bankkaart (Bancontact-Mister Cash) (enkel in het infocenter in Brussel)
    • aan de gerechtsdeurwaarder wanneer een vervolging werd ingesteld (opgelet, er zijn bijkomende kosten)
    Terug
  3. Welke mededeling moet ik gebruiken?

    U moet steeds uw gestructureerde mededeling gebruiken bij de betaling van uw belastingen.

    Deze gestructureerde mededeling maakt de automatische verwerking van uw betaling mogelijk. Hierdoor kunnen wij u een snelle bijwerking van uw situatie verzekeren.

    Wij vragen u geen vrije mededeling te gebruiken.

    Terug
  4. Wanneer moet ik nalatigheidsinteresten betalen?

    Als u betaalt na de vervaldag van uw schuld, moet u nalatigheidsinteresten betalen. U betaalt geen interesten als deze niet meer dan 5 euro per maand bedragen.

    De jaarlijkse rentevoet is momenteel 7%.

    De interest wordt per maand berekend, vanaf de eerste dag van de maand volgend op de vervaldag. Iedere begonnen maand wordt als een volledige maand gerekend.

    Voorbeeld: u moet 1.500 euro belastingen betalen voor 16 maart 2016. U betaalt deze pas op 20 september 2016. Dan moet u nalatigheidsinteresten betalen vanaf april tot en met september (6 maanden).

    Het bedrag is ((1.500 euro x 7%)/12) x 6 maanden = 52,50 euro

    Terug
  5. Wat als ik moeilijkheden heb om tijdig te betalen?

    Heeft u een openstaande schuld bij de FOD Financiën en kunt u, door tijdelijke betaalproblemen, het gevraagde bedrag niet meteen betalen? Dan is een gespreid afbetalingsplan misschien wel de oplossing. Opgelet! Bij een afbetalingsplan lopen de nalatigheidsintresten door, dus hoe sneller u start met de betalingen, hoe voordeliger het is voor u.
     

    Wat zijn mijn mogelijkheden?
     

    Optie 1: U kunt binnen een termijn van vier maanden na de vervaldag van de schuld betalen?

    Bezorg ons zo snel mogelijk uw aanvraag (bij voorkeur) via MyMinfin.be. Doe dit vóór de vervaldag van uw schuld. Van zodra we uw volledige aanvraag hebben ontvangen, wordt er automatisch een kortlopend afbetalingsplan opgestart. We brengen u hiervan op de hoogte.
     

    Optie 2: U kunt niet binnen een termijn van vier maanden na de vervaldag van de schuld  betalen?

    U vult het specifiek aanvraagformulier in. U vindt dit formulier online (via MyMinfin.be) of in onze infocenters.

    Dit houdt verder ook in dat u:

    • ons een aantal gegevens over uw inkomsten en uitgaven bezorgt.
    • zelf een voorstel van afbetalingsplan doet.

    Wij onderzoeken vervolgens uw voorstel van afbetalingsplan en nemen contact met u op.

    Opgelet! We aanvaarden enkel voorstellen met een volledige terugbetaling van de schuld binnen een termijn van 12 maanden (na het ontstaan van uw schuld).

     

    Hoe vraag ik een afbetalingsplan aan?
     

    1. Via MyMinfin.be
      Dit is de snelste en makkelijkste manier. U maakt gebruik van het elektronisch aanvraagformulier.
       
    2. Per e-mail
      Stuur het  aanvraagformulier (PDF, 54.28 KB) naar één van onze infocenters. Kijk op uw betaalbericht of in onze kantorengids.
       
      • Vermeld zeker:
        • uw nationaal nummer.
        • het artikelnummer waarvoor u een afbetalingsplan wenst.

    Beide gegevens vindt u terug op uw betaalbericht.
    U kunt het  aanvraagformulier (PDF, 54.28 KB) ook per brief naar één van onze infocenters opsturen.

    1. Via onze infocenters
      De contactgegevens en openingsuren vindt u op het betaalbericht of in onze kantorengids.
      Het is erg belangrijk dat u dit zo snel mogelijk doet. U vermijdt hierdoor extra nalatigheidsintresten en kosten. Hoe sneller u de aanvraag indient, hoe meer mogelijkheden er zijn om uw schuld af te betalen.
    Terug
  6. Wat kan ik doen als ik nood heb aan een tussenkomst in een geschil met de FOD Financiën?

    U kunt beroep doen op de Fiscale Bemiddelingsdienst.

     

    Fiscale bemiddelingsdienst
    Koning Albert II-laan 33 bus 46
    1030 Schaarbeek
    Tel.:0257 623 60
    Fax: 0257 980 57
    E-mail: fiscaal.bemiddelaars@minfin.fed.be

     

    Terug
  7. Wat kan ik doen als ik niet in staat ben om op een duurzame wijze mijn belastingen te betalen?

    De FOD Financiën biedt ruime mogelijkheden om uw schuld binnen een maximum termijn van 12 maanden na het ontstaan ervan,  af te betalen.

    U ziet helaas geen mogelijkheid om uw schuld(en) binnen deze maximum termijn te betalen?  Dan heeft u een structureel betaalprobleem, waarvoor onze traditionele formules geen oplossingen bieden. 

    Welke zijn dan de alternatieven?

     

    Terug