Hulp bij het invullen via telefoon - Aangifte in de belasting van niet-inwoners

Wilt u uw aangifte in de belasting van niet-inwoners laten invullen door een medewerker van de FOD Financiën? We helpen u via telefoon, op afspraak.

Maak een afspraak op het nummer +32 2 575 56 66

om uw aangifte te laten invullen via telefoon (in het Nederlands)


Onze kantoren zijn momenteel gesloten. We kunnen u ter plaatse niet helpen.
 

Een afspraak maken

  • Wanneer en hoe kan ik een afspraak maken?

    Maak zo snel mogelijk een afspraak (zelfs als u nog geen papieren aangifte ontvangen hebt). Het aantal afspraken is beperkt.

    Opgelet: na 3 december is het niet meer mogelijk om een afspraak te maken. Wacht dus niet tot het laatste moment.

    Bel naar +32 2 575 56 66 (tussen 9 en 15 uur) om een afspraak te maken (in het Nederlands).

    Hebt u een Belgisch ‘rijksregisternummer’ of een Belgisch ‘bisnummer’?  Wij vragen u dat nummer aan de telefoon (ook het nummer van uw partner, indien van toepassing). U vindt dat nummer op uw Belgisch identiteitsdocument (identiteitskaart, verblijfsvergunning…) of op uw Belgische inkomstenfiches (in bepaalde gevallen).

    We zullen u een datum en een moment in de dag voorstellen waarop u teruggebeld wordt: in de voor- of namiddag.

    U ontvangt vervolgens een sms ter bevestiging (van het nummer 8686).

    Indien nodig kunt u aan iemand anders vragen om in uw plaats een afspraak te maken en uw aangifte per telefoon te laten invullen.

  • Kan iemand anders in mijn plaats een afspraak maken?

    Dat is mogelijk.

    Bij het maken van de afspraak, moet het volgende meegedeeld worden:

    • uw naam en voornaam
    • (indien van toepassing) uw Belgisch ‘rijksregisternummer’ of uw Belgisch ‘bisnummer’
    • het telefoonnummer van de persoon die uw aangifte in uw plaats zal laten invullen.

    Tijdens de telefonische hulp bij het invullen moet die persoon de volgende gegevens kennen:

    • uw naam en voornaam
    • uw geslacht
    • uw geboortedatum
    • uw adres
    • (indien van toepassing) uw Belgisch ‘rijksregisternummer’ of uw Belgisch ‘bisnummer’

    Die persoon moet ook alle gegevens en documenten in verband met uw aangifte ter beschikking hebben.

  • Ik ben zelfstandige. Kan ik een afspraak maken?

    Hebt u in België een ondernemingsnummer en een btw-nummer en/of het statuut van werkgever bij de RSZ? We kunnen u jammer genoeg niet helpen. Neem indien nodig contact op met een mandataris (boekhouder enz.).

De afspraak voorbereiden

  • Hoe verloopt de hulp bij het invullen per telefoon?

    Een medewerker belt u op de vastgelegde datum op.

    • U hebt een afspraak in de voormiddag? De medewerker belt u op tussen 8.30 en 12.30 uur.
    • U hebt een afspraak in de namiddag? De medewerker belt u op tussen 12 en 16 uur.

    Hou voor de afspraak alle documenten klaar die te maken hebben met uw aangifte en (indien van toepassing) uw Belgisch ‘rijksregisternummer’ of uw Belgisch ‘bisnummer’.

    De medewerker zal samen met u uw aangifte invullen. U zult gevraagd worden om alle informatie te geven die nuttig is voor uw aangifte.

    De afspraak duurt maximaal 45 minuten.

    Enkele weken na uw afspraak zult u via de post een document met de meegedeelde gegevens ontvangen. U moet op dat document reageren om de indiening van uw aangifte af te ronden.

  • Welke documenten heb ik nodig?

    Tijdens de afspraak zullen we u vragen om informatie te geven uit de volgende documenten:

    • het volledige aanslagbiljet van de woonstaat of het attest van de fiscale administratie van de woonstaat voor het wereldinkomen
    • als u getrouwd of wettelijk samenwonend bent: een attest van gezinssamenstelling, de trouwakte …
    • als u kinderen ten laste hebt: een attest met het aantal kinderen ten laste
    • als u of een lid van uw gezin een handicap heeft: een attest ‘erkenning van de handicap’
    • als u een hypothecaire lening hebt die u recht geeft op een belastingvermindering: het attest van de hypothecaire lening
    • elk ander document in verband met uw inkomsten of in verband met uw uitgaven die recht geven op een belastingvermindering

    Als u een Belgisch 'rijksregisternummer' of een Belgisch 'bisnummer' hebt, zullen we u dat vragen tijdens de afspraak. Ook dat van uw partner zullen we vragen (indien van toepassing).

Een probleem met uw afspraak?

  • Hoe wijzig of annuleer ik mijn afspraak?

    Bel opnieuw naar het nummer +32 2 575 56 66. Als u een Belgisch ‘rijksregisternummer’ of een Belgisch ‘bisnummer’ hebt, zullen we u dat vragen.

  • Ik heb geen sms ter bevestiging ontvangen. Wat doe ik?

    Uw telefoonnummer werd mogelijk niet correct opgenomen in ons systeem.

    Bel naar het nummer +32 2 575 56 66 om dit te controleren. Als u een Belgisch ‘rijksregisternummer’ of een Belgisch ‘bisnummer’ hebt, zullen we u dat vragen.

  • Ik heb een afspraak gemaakt, maar ik heb de oproep van de FOD Financiën gemist om mijn aangifte te laten invullen. Wat kan ik doen?

    De medewerker zal een boodschap voor u achterlaten en u een tweede keer terugbellen. U hoeft niet zelf terug te bellen. Als u ook de tweede oproep mist, moet u (zo snel mogelijk) een afspraak voor een andere dag maken.