Opgelet: wij ontvangen u voortaan alleen op afspraak in al onze kantoren

De aangifte in de belasting niet-inwoners online indienen

U kunt uw aangifte online indienen tot en met 25 november 2022. Wacht niet langer totdat u uw papieren aangifte ontvangt!
 

U hebt toegang tot uw vooraf ingevulde aangifte via MyMinfin, uw fiscaal dossier

Controleer of en hoe u kunt inloggen op MyMinfin.

Uw voordelen:

  • Een deel van uw aangifte is vooraf ingevuld, waardoor u deze gemakkelijker en sneller kunt invullen.
  • Online hulp voor sommige codes
  • Mogelijkheid om de aangifte (eenmaal) te verbeteren nadat u deze verzonden hebt (tot en met de indieningstermijn)
  • Mogelijkheid om uw rekeningnummer toe te voegen of te wijzigen in MyMinfin

Dient u een gemeenschappelijke aangifte in? Uw partner moet dan inloggen op MyMinfin om uw aangifte te ondertekenen.

Toegang tot uw vooraf ingevulde aangifte

 

Hebben u of uw partner geen toegang tot MyMinfin?

U hebt toegang tot de aangifte zonder authenticatie. U hebt alleen uw Belgisch rijksregisternummer of uw Belgisch bisnummer nodig.

Opgelet:

  • Om veiligheidsredenen bevat de aangifte geen vooraf ingevulde informatie.
  • U hebt geen toegang meer tot uw aangifte nadat u deze hebt verzonden.
  • U kunt geen bijlage toevoegen aan uw aangifte.
  • U kunt uw rekeningnummer niet toevoegen of wijzigen in uw aangifte.

De aangifte openen

Stap-voor-stapuitleg
 

Veelgestelde vragen - online aangifte in de belasting niet-inwoners

  • Ik dien een gemeenschappelijke aangifte in. Hoe kan mijn partner de aangifte ondertekenen?

    Indien u uw aangifte indient via MyMinfin, moet uw partner ook toegang hebben tot de aangifte via MyMinfin om deze te kunnen ondertekenen.

    U dient uw aangifte in zonder authenticatie: één handtekening volstaat. Dit betekent dat u uw aangifte kunt invullen met uw rijksregisternummer/bisnummer of dat van uw partner.

  • Ik probeer de aangifte te openen, maar ik krijg het bericht dat ik geen niet-inwoner ben. Wat kan ik doen?

    Het kan gebeuren dat u - onterecht - niet wordt herkend als niet-inwoner. Bel in dat geval naar +32 2 572 57 57 (directe code: 17004).

  • Ik ben gehuwd of wettelijk samenwonend maar kan de codes van mijn partner niet invullen. Wat kan ik doen?

    Als u gehuwd of wettelijk samenwonend bent, moet u samen met uw partner een gemeenschappelijke aangifte indienen. Voor de meeste codes moet u dus twee kolommen invullen.

    Als u in de aangifte maar één kolom ziet, wil dat zeggen dat we niet weten dat u gehuwd of wettelijk samenwonend bent. In dat geval verzoeken we u om uw situatie recht te zetten.

    U moet uw aangifte per post indienen. Volgend jaar kunt u uw aangifte online indienen (als u uw situatie hebt rechtgezet).

  • Hoe krijg ik een raming van mijn belasting?

    Voordat u uw aangifte verzendt, klikt u op 'Bereken uw belasting' in het menu bovenaan het scherm.

    Opgelet, het gaat om een raming. In sommige gevallen kan er een verschil zijn met de definitieve berekening van uw belasting zoals vermeld op uw aanslagbiljet (belastingberekening).

    Verschijnt er niets op het scherm? Dat komt waarschijnlijk doordat uw browser pop-upberichten blokkeert. Open de pop-up via de melding die zich bovenaan of onderaan uw scherm bevindt of wijzig uw browserinstellingen.

    In een aantal specifieke gevallen kunnen we het bedrag van uw belasting momenteel niet berekenen. Dat heeft geen enkele invloed op uw aangifte, u kunt die meteen verzenden.

  • Kan ik mijn rekeningnummer toevoegen of wijzigen in mijn aangifte in de belasting van niet-inwoners?

    U heeft toegang tot MyMinfin

    U kunt uw rekeningnummer toevoegen of wijzigen in MyMinfin.
     

    U krijgt toegang tot uw aangifte zonder authenticatie

    Om veiligheidsredenen kunt u uw rekeningnummer niet in de aangifte invoeren zonder authenticatie.
     

    In beide gevallen kunt u uw rekeningnummer toevoegen of wijzigen wanneer u uw aanslagbiljet ontvangt (hoe u dat doet, leest u in dat document).