Vanaf 1 september 2021 ontvangen wij u opnieuw in al onze kantoren, maar enkel op afspraak. 

De aangifte in de belasting niet-inwoners online indienen

  • Mogelijk vanaf nu en tot en met 2 december 2021. Wacht niet langer totdat u uw papieren aangifte ontvangt!
  • Maak gebruik van online hulp en de opsporing van veelgemaakte fouten.
  • Ontvang meteen een raming van uw belasting.
     

Toegang zonder authenticatie Toegang met authenticatie
  • Via uw nationaal nummer of bisnummer
  • Uw gegevens zijn niet vooraf ingevuld

Toegang zonder authenticatie

Stap-voor-stapuitleg 

  • Via een beveiligde authenticatieprocedure
  • Een deel van uw gegevens is vooraf ingevuld
  • U kunt de aangifte (eenmaal) verbeteren nadat u ze verzonden hebt
  • Toegang tot uw volledige belastingdossier (MyMinfin)
Toegang met authenticatie

Hoe aanmelden op MyMinfin?

Veelgestelde vragen - online aangifte in de belasting niet-inwoners

  • Ik probeer de aangifte te openen, maar ik krijg het bericht dat ik geen niet-inwoner ben. Wat kan ik doen?

    Het kan gebeuren dat u - onterecht - niet wordt herkend als niet-inwoner. Neem in dat geval contact op met uw bevoegd kantoor: Kantorengids > 'Internationaal' > 'Aangifte' > 'Aangifte belasting niet-inwoners – natuurlijke personen' > 'Categorie: Particulier (P)' > Taal: NL, FR of DE.

  • Ik ben gehuwd of wettelijk samenwonend maar kan de codes van mijn partner niet invullen. Wat kan ik doen?

    Als u gehuwd of wettelijk samenwonend bent, moet u samen met uw partner een gemeenschappelijke aangifte indienen. Voor de meeste codes moet u dus twee kolommen invullen.

    Als u in de aangifte maar één kolom ziet, wil dat zeggen dat we niet weten dat u gehuwd of wettelijk samenwonend bent. In dat geval verzoeken we u om uw situatie recht te zetten.

    U moet uw aangifte per post indienen. Volgend jaar kunt u uw aangifte online indienen (als u uw situatie hebt rechtgezet).

  • Hoe krijg ik een raming van mijn belasting?

    Voordat u uw aangifte verzendt, klikt u op 'Bereken uw belasting' in het menu bovenaan het scherm.

    Opgelet, het gaat om een raming. In sommige gevallen kan er een verschil zijn met de definitieve berekening van uw belasting zoals vermeld op uw aanslagbiljet (belastingberekening).

    Verschijnt er niets op het scherm? Dat komt waarschijnlijk doordat uw browser pop-upberichten blokkeert. Open de pop-up via de melding die zich bovenaan of onderaan uw scherm bevindt of wijzig uw browserinstellingen.

    In een aantal specifieke gevallen kunnen we het bedrag van uw belasting momenteel niet berekenen. Dat heeft geen enkele invloed op uw aangifte, u kunt die meteen verzenden.

  • Kan ik mijn rekeningnummer toevoegen of wijzigen in mijn aangifte in de belasting van niet-inwoners?

    U dient uw aangifte in met authenticatie.

    U kunt uw rekeningnummer toevoegen of wijzigen in MyMinfin.
     

    U dient uw aangifte in zonder authenticatie.

    Om veiligheidsredenen kunt u uw rekeningnummer niet in de aangifte invoeren zonder authenticatie.
     

    In beide gevallen kunt u uw rekeningnummer toevoegen of wijzigen wanneer u uw aanslagbiljet ontvangt (hoe u dat doet, leest u in dat document).