Opgelet: wij ontvangen u voortaan alleen op afspraak in al onze kantoren

Een nationaliteitsaanvraag betalen

Bij de FOD Financiën kunt u het registratierecht (de belasting) betalen om een procedure tot nationaliteitsaanvraag op te starten.

U krijgt van die betaling een betalingsbewijs. Dat document moet u toevoegen aan uw aanvraag.

Er zijn 3 mogelijke procedures om de Belgische nationaliteit aan te vragen:

  • Een verklaring tot verkrijging (personen die minstens 18 jaar zijn)
  • Naturalisatie (personen die minstens 18 jaar zijn)
  • Toekenning (personen die jonger dan 18 jaar zijn)

Meer informatie over de procedures vindt u op de website van de FOD Justitie.

  • Hoeveel bedraagt het registratierecht voor een nationaliteitsaanvraag?

    U betaalt bij de FOD Financiën een vast bedrag van 150 euro voor uw nationaliteitsaanvraag.

    Uitzondering: de toekenning van de Belgische nationaliteit aan minderjarige kinderen of het opnieuw verkrijgen van de Belgische nationaliteit is gratis.

    Opgelet: de instantie die uw dossier behandelt, kan u voor alle situaties bijkomende kosten voor vertalingen, zegelrechten, fotokopieën van de akten en toe te voegen bewijsstukken aanrekenen.

  • Wanneer moet ik het registratierecht betalen?

    U betaalt het bedrag van 150 euro vooraleer u de nationaliteitsaanvraag indient. Zonder dat betalingsbewijs (een ‘kwijting’) is uw aanvraag onvolledig en kan ze niet behandeld worden.

  • Hoe kan ik het registratierecht betalen?

    U hebt twee manieren om het registratierecht voor uw nationaliteitsaanvraag te betalen.

    1. Via MyMinfin: de makkelijkste en snelste manier

    1. Meld u aan
    2. Klik onder ‘Mijn betalingen en teruggaven’ op ‘Mijn nationaliteitsaanvraag betalen’
    3. Doorloop de stappen en betaal het bedrag (alleen Bancontact via de betaalmodule van MyMinfin)

    U ontvangt het betalingsbewijs binnen de 24 uur na de betaling bij ‘Mijn documenten’.

    Opgelet: u kunt de nationaliteitsaanvraag alleen betalen voor de persoon die aangemeld is.

    2. Via een kantoor Rechtszekerheid

    1. Bel naar het algemene nummer van Financiën: 02 572 57 57 of stuur een mail naar het bevoegde kantoor
    2. Het kantoor legt uit hoe u moet betalen (rekeningnummer en te vermelden gegevens bij de mededeling)

    Na ontvangst van de betaling wordt het betalingsbewijs naar u opgestuurd.

    Hoe vind ik het bevoegde kantoor?

    U kunt het bevoegde kantoor Rechtszekerheid opzoeken in onze kantorengids:

    • Klik bij ‘Gezin’ op ‘Nationaliteit’.
    • Klik op ‘ZOEKEN’.
    • Vul uw gemeente in en klik opnieuw op ‘ZOEKEN’.

    U krijgt vervolgens de gegevens van het kantoor Rechtszekerheid.

  • Is een terugbetaling mogelijk?

    Nee, het is niet mogelijk om een gedeeltelijke of volledige terugbetaling te krijgen, zelfs niet wanneer u de procedure stopzet of de nationaliteitsaanvraag geweigerd wordt.

  • Hoe kan ik nakijken of mijn online betaling via MyMinfin gelukt is?

    Ga in MyMinfin naar het tabblad ‘Mijn betalingen’ en kies daar voor ‘Mijn online betalingen beheren’. Als uw online betaling gelukt is, vindt u ze daar terug.

    Het betalingsbewijs vindt u binnen de 24 uur na de betaling terug in het tabblad ‘Mijn documenten’.

    U kunt via het tabblad ‘Mijn online betalingen beheren’ ook een vraag stellen over uw betaling.

  • Meer info over registratierechten voor nationaliteitsaanvragen?