Lichte vrachtauto

Fiscale definitie van "lichte vrachtauto"

  • Wat is de fiscale definitie van een lichte vrachtauto?

    Een "lichte vrachtauto" is een voertuig dat ontworpen en gebouwd werd voor het vervoer van goederen en waarvan de toegelaten massa niet meer is dan 3.500 kg. Voor dat soort bedrijfsvoertuigen bestaat er in België een gunstiger fiscaal stelsel dan dat voor personenauto’s.

    De fiscale definitie bepaalt vooral de manier waarop de laadruimte moet afgesloten zijn van de passagiersruimte en de verhouding van de lengte van de laadruimte t.o.v. die van de wielbasis (afstand tussen de twee assen). Daardoor vallen de meeste monovolumes, terreinwagens en luxe 4x4’s fiscaal gezien niet binnen de categorie van lichte vrachtauto’s.

  • Welke fiscale voordelen heeft een ‘lichte vrachtauto’?

    Voor een lichte vrachtauto zijn er volgende voordelen:

    Het toezicht op de technische kenmerken die eigen zijn aan de fiscale definitie zal
    worden uitgeoefend door de autokeuring.

  • Om welke types van lichte vrachtauto gaat het?

    De volgende 4 categorieën van auto’s vallen nog onder het gunstig fiscaal stelsel en worden dus als lichte vrachtauto's beschouwd:

    1. Pick-ups met enkele cabine. Kenmerken:

    • een volledig van de laadruimte afgesloten enkele cabine die, naast die van de bestuurder, ten hoogste twee plaatsen bevat
    • een open laadbak, eventueel afgesloten met een dekzeil, een plat en horizontaal deksel of een opbouw ter bescherming van de lading

    2. Pick-ups met dubbele cabine. Kenmerken:

    • een volledig van de laadruimte afgesloten dubbele cabine die, naast die van de bestuurder, ten hoogste zes plaatsen bevat
    • een open laadbak, eventueel afgesloten met een dekzeil, een plat en horizontaal deksel of een opbouw ter bescherming van de lading

    3. Bestelwagens met enkele cabine. Kenmerken:

    • een passagiersruimte die, naast die van de bestuurder, ten hoogste twee plaatsen bevat
    • een laadruimte die is afgesloten van de passagiersruimte door een tussenschot van ten minste 20 cm hoogte of bij gebrek hieraan door de rugleuning van de enige rij zetels
    • een laadruimte waarvan de lengte minstens 50% bedraagt van de lengte van de wielbasis
    • een laadruimte die over haar hele oppervlakte bestaat uit een van het koetswerk deel uitmakende, vaste of duurzaam bevestigde horizontale laadvloer zonder verankeringsplaatsen voor bijkomende banken, zetels of veiligheidsgordels

    4. Bestelwagens met dubbele cabine. Kenmerken:

    • een passagiersruimte die, naast die van de bestuurder, ten hoogste zes plaatsen bevat
    • een laadruimte die volledig is afgesloten van de passagiersruimte door een niet afneembare ononderbroken wand uit een hard materiaal over de volle breedte en hoogte van de binnenruimte
    • een laadruimte waarvan de lengte minstens 50% bedraagt van de lengte van de wielbasis
    • een laadruimte die over haar hele oppervlakte bestaat uit een van het koetswerk deel uitmakende, vaste of duurzaam bevestigde horizontale laadvloer zonder verankeringsplaatsen voor bijkomende banken, zetels of veiligheidsgordels