Opgelet: wij ontvangen u voortaan alleen op afspraak in al onze kantoren

Aangifte inbraak- en brandbeveiliging

Belastingvermindering voor uitgaven gedaan voor het beveiligen van de woning tegen inbraak of brand valt vanaf aanslagjaar 2015 onder de bevoegdheid van de gewesten. Het Waalse Gewest en het Vlaamse Gewest hebben besloten deze vermindering te schrappen (voor uitgaven gedaan vanaf 1 januari 2015). Vanaf het inkomstenjaar 2016, heeft het Brusselse Gewest deze belastingvermindering ook opgeheven.

Inbraak- en brandbeveiliging - Aangifte

  • Hoe moet ik de belastingvermindering vermelden in de aangifte?

    Het bedrag van de belastingvermindering - en niet het bedrag van de gedane uitgaven – moet u vermelden in vak X van de aangifte.

  • Kan ik voor dezelfde uitgave zowel de belastingvermindering voor uitgaven ter beveiliging van woningen tegen inbraak of brand als een ander fiscaal voordeel (b.v. belastingvermindering voor energiebesparende uitgaven …) krijgen?

    Neen, u kunt geen belastingvermindering krijgen voor uw uitgaven ter beveiliging van woningen tegen inbraak of brand als:

    • u die uitgaven bij uw werkelijke beroepskosten heeft opgenomen 
    • die uitgaven recht geven op de investeringsaftrek (enkel wanneer uw inkomsten winsten of baten bevatten) 
    • die uitgaven recht geven op de aftrek van uitgaven voor onderhoud en restauratie van beschermde onroerende goederen
    • die uitgaven recht geven op de belastingvermindering voor dakisolatie
    • die uitgaven recht geven op de belastingvermindering voor uitgaven gedaan voor vernieuwing van een woning verhuurd via een sociaal verhuurkantoor
  • Moet ik bewijsstukken hebben om de belastingvermindering te krijgen?

    Ja, u moet de volgende documenten ter beschikking van de Federale Overheidsdienst Financiën houden:

    • de facturen (en de eventuele bijlagen) met de verplichte vermeldingen, voor de uitgaven ter beveiliging van uw woning tegen inbraak of brand
    • het betalingsbewijs van de bedragen die voorkomen op die facturen
    • het origineel of een kopie van het attest dat bewijst dat het camerasysteem uitgerust met een registratiesysteem werd aangegeven bij de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer
  • Ik laat in december 2015 een alarmsysteem leveren en plaatsen in mijn woning. Ik betaal de factuur in januari 2016. Mag ik de belastingvermindering vermelden in mijn belastingaangifte aanslagjaar 2016 (inkomsten 2015)?

    Neen. U mag de belastingvermindering pas vermelden in de belastingaangifte voor het inkomstenjaar waarin u de betaling werkelijk heeft gedaan (voor zover natuurlijk alle voorwaarden voor de aftrekbaarheid zijn vervuld).