Registratie huurcontract

Veelgestelde vragen huurcontract

  • Moet een huurcontract geregistreerd worden? Door wie?
    Als het gaat om een huurcontract voor… dan…
    een onroerend goed dat uitsluitend bestemd is voor de huisvesting van een gezin of van één persoon

    Voorbeelden: een huis, een appartement, een studentenkamer, een tweede verblijf
    • moet de eigenaar (de verhuurder) het huurcontract laten registreren
    • kan de huurder – maar hij is dus niet verplicht – het huurcontract laten registreren

    Opmerkingen:
    • de registratie is gratis
    • het contract moet binnen de twee maanden vanaf de ondertekening worden geregistreerd
    een onroerend dat niet uitsluitend bestemd is voor de huisvesting van een gezin of van één persoon

    Voorbeelden: een huis met winkel of kantoor voor beroepsdoeleinden, een handelszaak, een bedrijfsgebouw, een terrein, een parkeerruimte
    moet de eigenaar (de verhuurder) of de huurder het huurcontract laten registreren.

    Opmerkingen:
    • de registratie is niet gratis
    • het contract moet binnen de vier maanden vanaf de ondertekening worden geregistreerd

    Opmerkingen:

    • het is verplicht om een schriftelijk huurcontract op te stellen voor een woning die dient als hoofdverblijfplaats (een huis, een appartement, maar niet een studentenkamer, een tweede verblijf)
    • huurcontracten die voor 1 januari 2007 ondertekend werden en waarbij het ging om onroerende goederen die uitsluitend bestemd zijn voor de huisvesting van een gezin of van één persoon en die niet geregistreerd werden, moesten voor 1 juli 2007 geregistreerd worden
  • Wat houdt de registratie van een huurcontract in?

    Bij de registratie van een huurcontract schrijft het bevoegde registratiekantoor de belangrijkste gegevens uit het schriftelijke huurcontract in een register.

    Voor de huurcontracten die op papier aangeboden worden, wordt die inschrijving bevestigd met een stempel op het huurcontract.

    Een huurcontract dat u digitaal laat registreren via de toepassing MyRent, is, zodra het geregistreerd is, beschikbaar via MyMinfin.

  • Hoe weet ik of mijn huurcontract geregistreerd is?

    Via MyMinfin kunt u zelf nagaan of uw huurcontract geregistreerd is.

    Meld u aan met uw e-ID of via Itsme en klik op ‘Mijn huurcontracten raadplegen’ in de rubriek ‘Mijn vermogen’.

  • Waarom moet een huurcontract geregistreerd worden?

    Het registreren van een huurcontract verleent het huurcontract een ‘vaste datum’. Dat wil zeggen dat niemand die datum nog kan betwisten en dat het contract ‘bindend’ is ‘voor derde partijen’. Dat is belangrijk voor zowel de huurder en de verhuurder.

    Bescherming van de huurder

    Als het huurcontract voor huisvesting bestemd is en de woning als hoofdverblijfplaats wordt gebruikt, is bij een verkoop van het verhuurde onroerend goed de huurder vanaf de ‘vaste datum’ wettelijk beschermd tegen uitzetting door de nieuwe eigenaar-verhuurder gezien deze laatste gebonden is door het huurcontract.

    Bescherming van de verhuurder (eigenaar)

    • Als de eigenaar het huurcontract voor een woning bestemd tot hoofdverblijfplaats, gesloten voor een periode langer dan drie jaar, geregistreerd heeft, moet de huurder een opzegtermijn respecteren om het huurcontract beëindigen (dat is wat de wet de bescherming van de verhuurder noemt)
    • De registratie van een huurcontract voor een onroerend goed dat deels bestemd is voor huisvesting en deels voor andere doeleinden (bijvoorbeeld een winkel of kantoor), biedt de verhuurder bovendien het voordeel dat de inkomstenbelasting voor ieder gedeelte afzonderlijk wordt vastgesteld en belast. Bij gebrek aan registratie van dat huurcontract zijn daarentegen de volledige netto-huurinkomsten belastbaar
  • Hoe kan ik een huurcontract laten registreren?

    Om uw huurcontract te kunnen registreren, moet het minstens de volgende elementen bevatten:

    • de voornamen, naam, geboortedatum en -plaats en het adres van de verhuurder(s) (eigenaar(s))
    • de voornamen, naam, geboortedatum en -plaats en het adres van de huurder(s)
    • voor een rechtspersoon: het ondernemingsnummer*, de maatschappelijke benaming en het adres van de maatschappelijke zetel
      *wanneer er nog geen ondernemingsnummer werd toegewezen, de maatschappelijke zetel met bewijs van nog niet-toekenning van het ondernemingsnummer in de akte of in een aanvullende verklaring onderaan de akte.
    • het adres en de beschrijving van het gehuurde goed (dat wil zeggen een beschrijving van alle ruimtes en delen van het gebouw die het voorwerp uitmaken van het huurcontract), bij voorkeur met vermelding van de kadastrale gegevens
    • de datum (dag/maand/jaar) waarop de huur ingaat en de duur van het contract (bij voorkeur met begin- en einddatum
    • de huurprijs (huur en lasten)
    • de datum (dag/maand/jaar) van ondertekening van het contract
    • de handtekeningen van verhuurder(s) en huurder(s) op alle aangeboden exemplaren

    U kunt uw huurcontract op verschillende manieren laten registreren: 

    Als u kiest voor… dan doet u het volgende…
    de elektronische toepassing MyRent
    • vul het huurcontract in de toepassing aan, druk het af en laat het door de eigenaars en huurders ondertekenen
    • maak een kopie in pdf-formaat van het huurcontract
    • verstuur de pdf-versie van het huurcontract via de toepassing
    • volg de laatste richtlijnen in de toepassing

    Opmerking: het registratiekantoor dat uw huurcontract registreert, zal u een ontvangstbewijs sturen
    de post stuur drie exemplaren van uw huurcontract op

    Opmerking:
    • Het registratiekantoor stuurt u het geregistreerde huurcontract terug samen met het registratierelaas>
    • vermeld in uw brief het adres waar de administratie het geregistreerde huurcontract naartoe moet sturen als dat verschilt van het adres dat op het huurcontract vermeld is
    indiening op het kantoor breng persoonlijk (of stuur iemand met een volmacht) het huurcontract in drie exemplaren naar het bevoegde registratiekantoor

     

     Opmerkingen:

    • zie hieronder vraag 5 ‘Waar kan ik een huurcontract laten registreren?’ om het adres van het bevoegde registratiekantoor te vinden
    • het contract dat u naar het registratiekantoor stuurt, moet altijd door beide partijen ondertekend zijn
    • als u het huurcontract met de post verstuurd hebt, stuurt het registratiekantoor het geregistreerde huurcontract samen met het registratierelaas terug
    • als u het huurcontract ter plaatse ingediend hebt, dan krijgt u onmiddellijk een van de geregistreerde exemplaren terug
  • Waar kan ik een huurcontract laten registreren?

    Een huurcontract moet geregistreerd worden op het registratiekantoor dat bevoegd is voor de plaats waarin het onroerend goed ligt. U kunt het registratiekantoor vinden:

    A. door te surfen naar http://financien.belgium.be/nl/kantoren 

    • klik op de link onze kantorengids
    • klik bij het thema ‘‘Woning’ op ‘Een huurcontract registreren’
    • klik op de knop ‘ZOEKEN’
    • geef de eerste letters van de gemeente of de postcode van de plaats in waar het verhuurde onroerend goed ligt
    • klik op de knop ‘ZOEKEN’. U krijgt alle informatie over het bevoegde registratiekantoor

    B. door te bellen naar het Contactcenter van de FOD Financiën: 0257 257 57, elke werkdag van 8 tot 17 uur

  • Wanneer moet ik een huurcontract laten registreren?

    Het huurcontract voor een onroerend goed dat uitsluitend bestemd is voor de huisvesting van een gezin of van één persoon, moet u laten registreren binnen de twee maanden vanaf de ondertekening van het contract.

    Het huurcontract voor een onroerend goed dat niet uitsluitend bestemd is voor de huisvesting van een gezin of van één persoon zoals een bedrijfsgebouw, een terrein of een parkeerruimte moet u laat registreren binnen de vier maanden vanaf de ondertekening van het contract.

    Wanneer de kantoren op de laatste dag van de termijn gesloten zijn, dan wordt de termijn verlengd tot de eerste werkdag die volgt op het verstrijken ervan.

    Voorbeeld: het huurcontract van een appartement dat  ondertekend werd op 21 mei 2012 moet ten laatste op 23 juli 2012 geregistreerd zijn aangezien 21 en 22 juli 2012 een feestdag en een zondag zijn.

  • Hoeveel kost de registratie van een huurcontract?

    De registratie van een huurcontract voor een onroerend goed dat uitsluitend bestemd is voor de huisvesting van een gezin of van één persoon is gratis.

    Voor de registratie van een huurcontract voor een onroerend goed dat niet uitsluitend bestemd is voor de huisvesting van een gezin of van één persoon zoals een bedrijfsgebouw, een terrein of een parkeerruimte zijn er wél registratierechten verschuldigd. De registratierechten bedragen in dat geval 0,2 % op het totaalbedrag van de huurprijs en de lasten die aan de huurder zijn opgelegd voor de duur van het huurcontract.

    Bijvoorbeeld: voor een huurcontract van drie jaar met een huurprijs van 900 euro per maand en 100 euro lasten per maand, zal de registratie 72 euro kosten (36 maanden x 900 + 36 maanden x 100 euro = een totaalbedrag van 36.000 euro waarop 0,2 % gerekend wordt, maakt 72 euro).

    Opmerking: wanneer binnen eenzelfde huurcontract een onroerend goed wordt gehuurd dat deels voor huisvesting en deels voor andere doeleinden (winkel, kantoor) bestemd is, dan zijn er registratierechten verschuldigd voor beide delen.

    Worden er daarentegen twee afzonderlijke huurcontracten opgemaakt (één voor de huisvesting en één voor de andere doeleinden), dan wordt het huurcontract dat uitsluitend slaat op de huisvesting gratis geregistreerd.

    Opgelet: als de termijn voor de registratie van uw huurcontract verstreken is, dan moet u een boete betalen.

  • Wat gebeurt er als ik een huurcontract niet laat registeren?
    Als het huurcontract niet geregistreerd is en het betreft… dan…
    een hoofdverblijfplaats waarvoor een contract werd gesloten voor een periode van langer dan drie jaar kan de huurder het contract beëindigen zonder opzegtermijn
    een hoofdverblijfplaats die wordt verkocht kan de huurder zich niet verzetten tegen uitzetting door de nieuwe eigenaar
    een onroerend goed dat deels voor huisvesting en deels voor andere doeleinden (winkel, kantoor) wordt gehuurd wordt de eigenaar belast op basis van het totaalbedrag van de netto huurinkomsten

     

    Opgelet: als de termijn voor de registratie van uw huurcontract verstreken is, dan moet u een boete betalen.

  • Moet ik de plaatsbeschrijving en de verplichte bijlagen bij een huurcontract laten registreren?

    U moet de plaatsbeschrijving laten registreren. De registratie zal gratis zijn als:

    • u de plaatsbeschrijving tegelijk met het huurcontract aanbiedt
    • u de plaatsbeschrijving later aanbiedt, maar het origineel of een kopie van het gratis geregistreerde huurcontract bij de plaatsbeschrijving bijvoegt
    • u de plaatsbeschrijving later aanbiedt, maar een schriftelijke vermelding bij de plaatsbeschrijving bijvoegt waarin staat dat ze betrekking heeft op een al gratis geregistreerd huurcontract

    Een plaatsbeschrijving voor een huurcontract dat niet alleen voor huisvesting bestemd is, wordt geregistreerd voor het vast algemeen recht (dat 50 euro bedraagt).

    U hoeft de kopie van het koninklijk besluit van 8 juli 1997 en de bijlage van het koninklijk besluit van 4 mei 2007 niet te laten registreren. Als u ze echter samen met het huurcontract aanbiedt, dan worden ze gratis geregistreerd, zelfs al wordt er niet naar verwezen in het contract.

    Opmerkingen:

    • Het koninklijk besluit van 8 juli 1997 stelt de voorwaarden vast waaraan ten minste voldaan moet zijn, wil een onroerend goed dat verhuurd wordt als hoofdverblijfplaats in overeenstemming zijn met de elementaire vereisten rond veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid
    • De bijlage opgenomen in het koninklijk besluit van 4 mei 2007 bevat informatie over het woninghuurrecht voor de huurder en de verhuurder

    U hoeft de andere bijlagen, bijvoorbeeld het energieprestatiecertificaat, niet te laten registreren. Als u ze echter samen met het huurcontract aanbiedt en er in het huurcontract naar die bijlagen verwezen wordt, dan worden ze gratis geregistreerd.