Opgelet: wij ontvangen u voortaan alleen op afspraak in al onze kantoren

Nieuwbouw

Aangifteformulier 43B: ingebruikname of eerste verhuring

U gebruikt het aangifteformulier zowel voor woningen als voor niet-residentiële gebouwen.

Nieuwbouw

  • Ik heb een huis gebouwd. Hoe en wanneer moet ik de aangifte doen bij het kadaster?

    U moet de dienst bevoegd voor de gemeente waarin het onroerend goed ligt, binnen de 30 dagen na de ingebruikname (of van de verhuring als die de ingebruikname voorafgaat) laten weten dat u het nieuw opgerichte goed in gebruik genomen hebt.

    In veel gevallen krijgt u een brief met formulier om de aangifte in te dienen. Hebt u geen brief ontvangen? Dan moet u spontaan aangifte doen.

    1. Vul het aangifteformulier 43B:  ingebruikname of eerste verhuring (PDF, 2.26 MB) in.
    2. Bezorg het aan de FOD Financiën op een van de volgende manieren:
      • via MyMinfin
      • met de post
      • per e-mail

    MyMinfin

    1. Meld u aan in MyMinfin.
    2. Doorloop de verschillende stappen.

    Post

    Stuur het aanvraagformulier in een voldoende gefrankeerde envelop naar een van de scanningcentra van de FOD Financiën. Het busnummer hangt af van de gemeente waarin uw goed ligt. U vindt de adresgegevens in deze lijst.

    E-mail

    U vindt het e-mailadres in deze lijst.

    Bij niet-aangifte riskeert u een administratieve en zelfs een strafrechtelijke boete.

  • Ik heb van de administratie een aangifteformulier 43B gekregen, maar de nieuwbouw is nog niet af. Wat moet ik doen?

    Als de nieuwbouw nog niet af is, vermeldt u op het aangifteformulier de datum waarop u verwacht de woning in gebruik te nemen of ze voor het eerst te verhuren.

  • Ik heb van de administratie een aangifteformulier 43B gekregen, maar ik ben geen eigenaar meer. Wat moet ik doen?

    Stuur het aangifteformulier 43B samen met een bewijs van verkoop terug naar de dienst die op het formulier vermeld staat.

  • Ik wil het aangifteformulier 43B invullen maar ik ken de kostprijs niet. Wat moet ik doen?

    Het gaat hier over de kostprijs van uw nieuwbouw (totaal van de facturen exclusief btw).

    Niet mee te rekenen: grondwaarde, studiekosten (bijvoorbeeld architect, EPB, EPC), werken rondom de woning en tuinaanleg, verfraaiingswerken (bijvoorbeeld schilder- en behangwerken, meubilair, raamdecoratie), aansluitingskosten nutsvoorzieningen.

    Als u de kostprijs niet kunt berekenen, vermeldt u in het vak ‘Nog niet gekend’.

  • Ik wil het aangifteformulier 43B invullen maar ik heb nog geen EPC (EnergiePrestatieCertificaat). Wat moet ik doen?

    Als u geen EPC hebt, vermeldt u in het vak ‘Nog niet gekend’.

  • Ik ben het aangifteformulier 43B aan het invullen, maar weet niet wat ik moet invullen bij ‘Bewoonbare dakverdieping’.

    Met bewoonbare dakverdieping wordt een ruimte onder een zadeldak bedoeld waaronder zich ruimtes bevinden die bewoond kunnen worden of die daarvoor in aanmerking komen. Het gaat dus om afgewerkte ruimtes met lichtopeningen, verwarming (onder welke vorm ook) ...

    Als een dakverdieping deels bewoonbaar is en deels ingericht is als zolder, kunt u dat vermelden op de aangifte. U kunt eventueel ook een kopie van het bouwplan bijvoegen.

  • Ik wou een woning bouwen/verbouwen, maar ik ben nooit aan het project begonnen. Wat moet ik doen?

    Als u een aangifteformulier 43B ontvangen hebt, vermeld dan op het formulier dat u nooit aan het project begonnen bent.

    Als u geen aangifteformulier 43B hebt, download het dan van onze website.