Opgelet: wij ontvangen u voortaan alleen op afspraak in al onze kantoren

Ontving u ook een verdachte telefoon, e-mail, sms of whatsapp? Let op voor fraude (phishing, oplichting)

Soms wordt de identiteit van de FOD Financiën (of die van een van onze medewerkers) gebruikt bij pogingen tot online of telefonische fraude (phishing, oplichting).

We leggen uit hoe u die pogingen kunt herkennen, zodat u vermijdt dat u slachtoffer van fraude wordt. Bent u toch in de val gelopen, dan zeggen wij u welke procedure u moet volgen.

Onderaan vindt u ook een lijst van de meest gemelde fraudegevallen.

Hoe herkent u een poging tot fraude?

  1. De officiële extensies van onze e-mailadressen zijn @minfin.fed.be en @news.minfin.fed.be.
    • ​Als de afzender van de e-mail deze extensies niet gebruikt of een e-mailadres dat goed op het officiële adres lijkt (bv: @minfin.fgov.be, @minfin-fed.org, etc.), dan gaat het over een poging tot phishing.
    • Opgelet! Als de afzender van de e-mail een van deze twee officiële extensies gebruikt, is dit niet altijd een garantie dat de e-mail echt is! Controleer altijd de andere fraude-indicatoren hieronder.  
  2. incorrectMen vraagt u om via e-mail, sms of whatsapp vertrouwelijke bankgegevens of gegevens in verband met internetbankieren (digipass) mee te delen.
  3. Het verhaal is te mooi om waar te zijn of komt totaal onverwacht:
    incorrectU krijgt plotseling een bericht dat men u een bepaald bedrag gaat terugbetalen.
    incorrectU wordt verzocht om een schuld te vereffenen, maar u hebt geen idee waarover het gaat.  
  4. Het verzoek is belangrijk, opdringerig: blijf rustig en neem de tijd om het verzoek te bekijken.
  5. Men vraagt u om een betaling te doen maar de bankrekening waarop u dat moet doen, is geen bankrekening van de FOD Financiën. Er zijn maar een beperkt aantal manieren om een betaling te doen aan de FOD Financiën:
    correctU gebruikt MyMinfin.
    correctU stort het bedrag op een officiële rekening. Die heeft altijd de volgende structuur: BEXX 6792 XXXX XXXX.
    correctU gaat naar een van onze kantoren en u doet daar de betaling.
  6. incorrectEr staan veel spel- en/of taalfouten in het bericht.
  7. incorrectDe persoon die u opbelt, is opdringerig en gebruikt dreigementen om u aan te sporen snel een betaling te doen.
  8. incorrectU krijgt een e-mail, sms of whatsapp van een gerechtsdeurwaarderskantoor waarin die u in onze opdracht vraagt om een schuld te vereffenen. We werken wel samen met gerechtsdeurwaarders, maar die sturen geen officiële documenten per e-mail, sms of whatsapp. Meer tips over fraudepogingen door valse deurwaarders.

Lees meer tips op Safeonweb.be.

Vermoedt u een poging tot fraude?

Als u vermoedt dat er fraude in het spel is, neem dan met ons contact op via ons contactformulier (onderwerp: ‘Informeer ons over een poging tot phishing’).

Gevallen van fraude (Opgelet! Deze lijst is niet limitatief)

De FOD Financiën stroomlijnt en optimaliseert haar financiële processen. Als...
Recent duiken nieuwe phishingpogingen per e-mail en per sms op die zogezegd...
Door een hackeraanval op de informaticasystemen van de federale overheid kunt u...
De FOD Financiën is volop bezig met het versturen van de eerste...
Recent duiken nieuwe phishingpogingen per e-mail op die zogezegd afkomstig zijn...
We kregen een melding van een poging tot telefoonfraude waarbij het algemene...
Er circuleert momenteel een phishing-poging waarbij men u dringend vraagt een...
We hebben onlangs verschillende meldingen ontvangen van phishing-pogingen via...