Soms wordt de identiteit van de FOD Financiën (of die van een van onze medewerkers) gebruikt bij pogingen tot online of telefonische fraude (phishing, oplichting).
We leggen uit hoe u die pogingen kunt herkennen, zodat u vermijdt dat u slachtoffer van fraude wordt. Bent u toch in de val gelopen, dan zeggen wij u welke procedure u moet volgen.
Onderaan vindt u ook een lijst van de meest gemelde fraudegevallen.
Hoe controleert u de authenticiteit en integriteit van een document?
- alle documenten die door de FOD Financiën worden afgeleverd beschikbaar zijn in uw online fiscaal en patrimoniaal dossier dat toegankelijk is via ons e-loket MyMinfin ;
- het digitale document dat beschikbaar is in uw online fiscaal en patrimoniaal dossier (toegankelijk via MyMinfin) altijd het enige originele document is.
Hoe doet u dat?
- Ofwel kunt u zich aanmelden in uw MyMinfin-dossier (via itsme® of eID) en vindt u daar het originele document terug in de rubriek ‘Mijn documenten’. Dit is alleen mogelijk voor een document dat betrekking heeft uzelf.
- Ofwel kunt u een weergave van het originele document bekijken (een document van uzelf of dat aan u wordt voorgelegd door een andere persoon) zonder dat u zich hoeft aan te melden in MyMinfin:
o scan met uw smartphone de datamatrix (kleinere en veiligere QR-code dan een klassieke QR-code) die zich bovenaan het document rechts van het logo van de FOD Financiën bevindt en controleer of de URL in de adresbalk van uw browser ‘https://eservices.minfin.fgov.be/doc/[...] ’ is. Om de datamatrix te kunnen scannen, moet u een toepassing gebruiken die datamatrixen leest en niet enkel klassieke QR-codes.
o of typ de URL ‘https://eservices.minfin.fgov.be/doc/’ in de adresbalk van uw browser, gevolgd door het unieke documentnummer rechtsboven in het document.
Hoe herkent u een poging tot fraude?
- De officiële extensies van onze e-mailadressen zijn @minfin.fed.be en @news.minfin.fed.be.
- Als de afzender van de e-mail deze extensies niet gebruikt of een e-mailadres dat goed op het officiële adres lijkt (bv: @minfin.fgov.be, @minfin-fed.org, etc.), dan gaat het over een poging tot phishing.
- Opgelet! Als de afzender van de e-mail een van deze twee officiële extensies gebruikt, is dit niet altijd een garantie dat de e-mail echt is! Controleer altijd de andere fraude-indicatoren hieronder.
Men vraagt u om via e-mail, sms of whatsapp vertrouwelijke bankgegevens of gegevens in verband met internetbankieren (digipass) mee te delen.
- Het verhaal is te mooi om waar te zijn of komt totaal onverwacht:
U krijgt plotseling een bericht dat men u een bepaald bedrag gaat terugbetalen.
U wordt verzocht om een schuld te vereffenen, maar u hebt geen idee waarover het gaat.
- Het verzoek is belangrijk, opdringerig: blijf rustig en neem de tijd om het verzoek te bekijken.
- Men vraagt u om een betaling te doen maar de bankrekening waarop u dat moet doen, is geen bankrekening van de FOD Financiën. Er zijn maar een beperkt aantal manieren om een betaling te doen aan de FOD Financiën:
U gebruikt MyMinfin.
U stort het bedrag op een officiële rekening. Die heeft altijd de volgende structuur: BEXX 6792 XXXX XXXX.
Er staan veel spel- en/of taalfouten in het bericht.
De persoon die u opbelt, is opdringerig en gebruikt dreigementen om u aan te sporen snel een betaling te doen.
U krijgt een e-mail, sms of whatsapp van een gerechtsdeurwaarderskantoor waarin die u in onze opdracht vraagt om een schuld te vereffenen. We werken wel samen met gerechtsdeurwaarders, maar die sturen geen officiële documenten per e-mail, sms of whatsapp. Meer tips over fraudepogingen door valse deurwaarders.