De jaarlijkse taks tot vergoeding der successierechten, vooral bekend als de patrimoniumtaks, is een taks verschuldigd door bepaalde vzw's, internationale vzw's en private stichtingen (hierna vzw's).
De taks is verschuldigd op alle bezittingen van een vzw:
- zowel roerende goederen (zoals meubilair) als onroerende goederen (zoals gebouwen),
- zowel lichamelijke goederen (zoals gebouwen) als onlichamelijke goederen (zoals auteursrechten),
- ongeacht of die in bezit worden gehouden in België dan wel in het buitenland.
U moet die bezittingen aangeven voor hun venale waarde op 1 januari van het aanslagjaar (en dus niet voor hun nettoboekwaarde).
Van het totaal van de belastbare bezittingen mogen geen schulden of lasten worden afgetrokken, met enkele uitzonderingen voorzien in het Wetboek der successierechten (boek II).
Moet mijn vzw de patrimoniumtaks betalen?
De meeste vzw’s in België moeten de patrimoniumtaks betalen. Maar soms zijn er uitzonderingen. Samengevat: als uw vzw niet meer dan 50.000 euro aan belastbare bezittingen heeft, betaalt u geen taks. En sommige vzw’s worden door de wet vrijgesteld van de taks.
Geen taks tot 50.000 euro aan belastbare bezittingen
- Als de belastbare bezittingen van uw vzw minder dan of gelijk aan 50.000 euro bedragen, dan hoeft u geen taks te betalen.
Sommige vzw’s zijn vrijgesteld
- Er zijn speciale regels voor bepaalde vzw’s, zoals erkende pensioenkassen voor zelfstandigen. Zij hoeven geen taks te betalen.
- U kunt de volledige lijst met vrijgestelde vzw’s vinden in de wet.
Wanneer moet ik aangifte doen?
U moet de aangifte ieder jaar indienen tussen 1 januari en 31 maart (vóór 12 uur).
Maar als 31 maart in een weekend of op een feestdag valt, schuift de deadline in uw voordeel op naar de eerstvolgende werkdag (vóór 12 uur).
Overtreffen de belastbare bezittingen in totaliteit de 50.000 euro niet?
Als uw vzw niet meer dan 50.000 euro aan belastbare bezittingen heeft, dan hoeft u geen taks te betalen en geen aangifte in te dienen.
Hoe kan ik aangifte indienen?
Digitaal indienen via MyMinfin.be
Dat is voor u het handigst: het is gemakkelijker, veiliger en sneller dan een aangifte via de post. Hoe u het doet, leggen we u stap voor stap uit:
- Vul het aangifteformulier (PDF, 75.83 KB) in en bewaar het op uw computer als een pdf. U kunt maar één document opladen: voeg bijlagen dus samen met de aangifte tot één pdf.
- Voorzie de pdf van de elektronische handtekening (eID-certificaat) van op zijn minst één van de wettelijke vertegenwoordigers van de vereniging.
- Surf naar MyMinfin en klik op de knop 'Meld u aan'.
- Ga naar het tabblad 'Mijn interacties'.
- Kies de rubriek 'Een document indienen of antwoorden op een brief'.
- Kies de optie 'Ik beschik niet over een dienstcode' en selecteer het documenttype 'Aangifte patrimoniumtaks (vzw)'.
- Vul de postcode in van uw maatschappelijke zetel.
- Kies of u de aangifte indient in eigen naam of in naam van iemand anders. Dat bepaalt waar het document nadien bewaard en raadpleegbaar blijft: bij de documenten in uw eigen MyMinfin of in die van de andere persoon.
- Klik daarna op de knop 'Volgende'.
- Voeg het aangifteformulier toe als pdf bij 'Document toevoegen'. Het vak 'FOD Financiën-kenmerk van de brief' en het vak 'Bijkomende informatie' laat u leeg.
- Klik op de knop 'Indienen' om het formulier op te sturen, uw aangifte patrimoniumtaks is ingediend bij onze diensten.
Via het tabblad 'Mijn documenten' vindt u (of de persoon voor wie u het document indiende) het aangifteformulier en de verzenddatum terug. U kunt het ingediende aangifteformulier ook altijd downloaden vanuit die lijst van documenten.
Op papier indienen via de post
Kunt u de aangifte niet online indienen? Dan kan dat ook nog perfect met de post:
- Stuur de aangifte naar het correspondentieadres dat u vindt door in onze kantorengids te zoeken op het adres van uw maatschappelijke zetel.
- Vermeld zeker ook het postbusnummer op de enveloppe.
Waarom kan ik niet inloggen in MyMinfin in naam van mijn vzw?
Het MyMinfin-ondernemingsportaal is alleen maar beschikbaar voor de wettelijke vertegenwoordigers van een vzw.
Ziet u geen optie om in te loggen als wettelijke vertegenwoordiger van een onderneming? Dan staat u niet vermeld als wettelijke vertegenwoordiger in de statuten van uw vzw, die werden gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
Geen zorgen! U kunt de aangifte nog altijd indienen via MyMinfin. Dat kan namelijk zowel via het account van de vereniging als via uw persoonlijke MyMinfin-account. Zolang de aangifte maar de elektronische handtekening (eID-certificaat) bevat van op zijn minst één van de wettelijke vertegenwoordigers van de vereniging.
Lukt het niet via MyMinfin? Of hebt u problemen met de digitale handtekening? Volg dan de werkwijze om de aangifte op papier in te dienen via de post.
Wat is het tarief van de patrimoniumtaks?
Het tarief van de patrimoniumtaks stijgt naarmate u meer belastbare bezittingen bezit. Dat heet een progressieve belasting. Hoe dat werkt?
- Als u niet meer dan 50.000 belastbare bezittingen hebt (eerste schijf), hoeft u niets te betalen.
- Als u meer dan 50.000 euro belastbare bezittingen hebt, dan moet u de taks wel betalen:
- niets op de schijf van 0,01 tot 50.000 euro
- een tarief van 0,15 % op de schijf van 50.000,01 tot 250.000 euro (tweede schijf)
- een tarief van 0,30 % op de schijf van 250.000,01 tot 500.000 euro (derde schijf)
- een tarief van 0,45 % boven de 500.000 euro (vierde schijf)
Voorbeeld
Laten we dan bijvoorbeeld eens kijken hoe we de patrimoniumtaks berekenen voor een vzw die 750.000 euro aan belastbare bezittingen bezit:
- Op de eerste 50.000 euro betaalt u geen taks.
- Op het bedrag tussen 50.000,01 en 250.000 euro (199.999,99 euro), betaalt u 0,15 %. Dat is 300 euro (0,15 % van 199.999,99 euro).
- Op het bedrag tussen 250.000,01 en 500.000 euro (249.999,99 euro), betaalt u 0,30 %. Dat is 750 euro (0,30 % van 249.999,99 euro).
- Op het bedrag boven de 500.000 euro (249.999,99 euro), betaalt u 0,45 %. Dat is 1.125 euro (0,45 % van 249.999,99 euro).
Dus de totale taks voor een vzw met een vermogen van 750.000 euro bedraagt 2.175 euro (300 euro plus 750 euro plus 1.125 euro).
Is mijn vzw gedeeltelijk vrijgesteld?
Bepaalde vzw's in specifieke sectoren zijn gedeeltelijk vrijgesteld. Het gaat onder andere om vzw's in de gezondheidszorg of het onderwijs. U kunt de volledige lijst van gedeeltelijk vrijgestelde sectoren raadplegen in FISCONETplus.
Die vzw’s krijgen een vrijstelling van 62,30 % op de waarde van de bezittingen die overblijven na het voorafgaand in mindering brengen van de bezittingen bedoeld in artikel 149, 4° en artikel 150, tweede lid, 1°, 2°, 3° en 5° van het Wetboek der successierechten.
Voorbeeld
Een vzw bezit op 1 januari om 0 uur:
- een onroerend goed gewaardeerd op 250.000 euro,
- meubilair gewaardeerd op 5.000 euro,
- 45.000 euro aan liquiditeiten en bedrijfskapitaal bestemd om gedurende het jaar verbruikt te worden voor de activiteit van de vereniging.
Dat maakt dus een totaal patrimonium van 300.000 euro. Die vzw komt bovendien in aanmerking voor de toepassing van het fiscaal gunstregime.
Na aftrek van de liquiditeiten en bedrijfskapitaal van 45.000 euro (die bestemd zijn om gedurende het jaar verbruikt te worden voor de acitiviteit van de vereniging), bekomt men een totaal van 255.000 euro.
De vrijstelling van 62,30 % wordt toegepast op dit bedrag van 255.000 euro. De belastbare heffingsgrondslag bedraagt dus 96.135 euro.
Wanneer moet ik betalen?
Normaal gezien moet u ten laatste op 31 maart (vóór 12 uur) van het aanslagjaar betalen.
Maar als 31 maart in een weekend of op een feestdag valt, schuift de deadline in uw voordeel op naar de eerstvolgende werkdag (vóór 12 uur).
We moeten die betaling voor het verstrijken van die deadline op onze rekening ontvangen hebben. Hou er dus rekening mee dat het even kan duren voordat uw betaling echt op onze rekening staat.
Hoe kan ik een vraag stellen over de patrimoniumtaks van mijn vzw?