Centra Grote Ondernemingen
- Structuur
Sinds 1 juli 2015 zijn er binnen de Administratie Grote Ondernemingen (GO)
- zeven centra GO voor de controle en geschillenbehandeling van de grote ondernemingen
- één centrum GO Beheer en Gespecialiseerde Controles met drie afdelingen: beheer, controle en sectorcoördinatie.
De centra GO zijn bevoegd voor:
- het nazicht van de fiscale situatie
- de vestiging
- de behandeling van betwistingen
- de verdediging voor de verschillende rechtsinstanties wat betreft:
- inkomstenbelastingen
- met inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen
- belasting over de toegevoegde waarde
- diverse taksen
De afdeling controle van het centrum GO Beheer & Gespecialiseerde Controles heeft dezelfde bevoegdheden als de centra GO en is onder andere bevoegd voor vijf specifieke domeinen:
- financiële sector
- verrekenprijzen
- btw-eenheden
- tax shelter voor de productie van audiovisuele werken en podiumkunsten
- diverse taksen.
De afdeling sectorcoördinatie is:
- het uniek contactpunt voor alle fiscale vragen of informatie
- volgt de risico’s per sector op
- zorgt voor de interne coördinatie van de diensten
- analyseert de doelgroep grote ondernemingen.
De afdeling beheer verwerkt de aangiften, werkt van de gegevens van de ondernemingen bij, voert van eenvoudige rechtzettingen uit, geeft inzage in uw dossier en reikt bepaalde attesten en vergunningen uit.
De administrateur GO belast met de leiding van de centra GO. De administrateur GO verzekert de ontwikkeling van een strategische visie voor de Administratie GO. Als manager is de administrateur GO verantwoordelijk voor het bereiken van de verwachte resultaten en van de vooropgestelde doelstellingen binnen de Administratie GO alsook voor het optimale beheer van de terbeschikkinggestelde middelen. Hij coördineert en verzekert eveneens de opvolging van de dagelijkse werking met het oog op de correcte uitvoering van de sleutelopdrachten. Hij tekent mee de strategie voor de Algemene Administratie van de Fiscaliteit uit en treedt op als sponsor voor projecten binnen zijn administratie.
Met deze organisatiestructuur garandeert de FOD Financiën een dienstverlening op maat van de grote ondernemingen en organiseert ze een adequate controleaanpak.Meer weten?
Ontdek GO (PDF, 1.06 MB)
Bepalingen
- het besluit van de Voorzitter van het Directiecomité tot wijziging van het besluit van de Voorzitter van het Directiecomité van 17 juni 2015 werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 10.01.2019.
- het besluit van 17.06.2015 van de Voorzitter van het Directiecomité van de FOD Financiën tot oprichting van de Centra Grote Ondernemingen werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 26.06.2015
- de circulaire AAFisc Nr. 37/2015 (nr. Ci.702.794) van 1 oktober 2015 bevat meer informatie over de oprichting van de centra Grote Ondernemingen
- het besluit van 09.06.2016 van de Voorzitter van het directiecomité van de FOD Financiën tot wijziging van het besluit van de Voorzitter van het directiecomité van 17 juni 2015 houdende de oprichting van de diensten van de Administratie Grote Ondernemingen van de Algemene Administratie van de Fiscaliteit en tot vaststelling van de zetel en de materiële en territoriale bevoegdheid van deze diensten werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 29.06.2016
- Centra GO
Twee types centra:
- De 7 centra ‘Grote Ondernemingen’ behandelen alle aspecten van de fiscaliteit. Het is niet langer de fiscale materie zoals btw of vennootschapsbelasting die bepaalt hoe de diensten georganiseerd zijn. Het is de onderneming of vereniging zélf die het uitgangspunt vormt voor die organisatie.
- In het centrum ‘Grote Ondernemingen Beheer en Gespecialiseerde Controles’ fungeert de afdeling Sectorcoördinatie als uniek contactpunt voor de grote ondernemingen en de afdeling Beheer staat onder andere in voor de verwerking van de aangiften. Dit centrum staat ook in voor de controle en het beheer van de geschillen in vijf specifieke domeinen:
- specifieke activiteitensectoren
- verrekenprijzen
- btw-eenheden
- Tax Shelter
- diverse taksen
- De 7 centra ‘Grote Ondernemingen’ behandelen alle aspecten van de fiscaliteit. Het is niet langer de fiscale materie zoals btw of vennootschapsbelasting die bepaalt hoe de diensten georganiseerd zijn. Het is de onderneming of vereniging zélf die het uitgangspunt vormt voor die organisatie.
- Contactgegevens centra GO
Centrum GO Adres E-mailadres Centrum Grote Ondernemingen Antwerpen Italiëlei 4
2000 Antwerpengo.antwerpen@minfin.fed.be Centrum Grote Ondernemingen Brugge Gustave Vincke Dujardinstraat 4
8000 Bruggego.brugge@minfin.fed.be Centrum Grote Ondernemingen Brussel Finance Tower
Kruidtuinlaan 50 bus 3350
1000 Brusselgoge.bru.reg@minfin.fed.be Centrum Grote Ondernemingen Charleroi Place Albert Ier 4, boite 16
6000 Charleroige.charleroi@minfin.fed.be Centrum Grote Ondernemingen Gent Gaston Crommenlaan 6 bus 703
9050 Ledeberggo.gent@minfin.fed.be Centrum Grote Ondernemingen Luik Rue de Fragnée 2, boite 111
4000 Liègege.liege@minfin.fed.be Centrum Grote Ondernemingen Leuven Philipssite 3A bus 1
3001 Heverleego.leuven@minfin.fed.be Centrum Grote Ondernemingen Leuven - Antenne Hasselt Voorstraat 43 bus 52 blok C
3500 Hasseltgo.hasselt@minfin.fed.be Centrum Grote Ondernemingen - Beheer & Gespecialiseerde
Controles (afgekort Centrum GO Brussel BGC)Finance Tower
Kruidtuinlaan 50 bus 3351
1000 Brusselgoge.bgc.gcs@minfin.fed.be
Afdelingen van Centrum GO Brussel BGC Adres E-mailadres Afdeling Beheer Finance Tower
Kruidtuinlaan 50 bus 3353
1000 BrusselDirecte belastingen – Team DB: goge.beheer.gestion1@minfin.fed.be
Btw - Team btw: goge.beheer.gestion2@minfin.fed.beAfdeling Controle Finance Tower
Kruidtuinlaan 50 bus 3352
1000 Brusselgoge.gesp.controle.spec@minfin.fed.be
Verrekenprijzen: transferpricing.unit@minfin.fed.be
Tax Shelter: taxshelter@minfin.fed.be
Diverse taksen: diversetaksen.taxesdiverses@minfin.fed.beAfdeling Sectorcoördinatie Finance Tower
Kruidtuinlaan 50 bus 3354
1000 Brusselgoge.sector.coord.secteur@minfin.fed.be