Opgelet: wij ontvangen u voortaan alleen op afspraak in al onze kantoren

Scanning bij de FOD Financiën

Datum:

In de pers van vandaag wordt gewag gemaakt van problemen bij de scanning van geregistreerde huurcontracten.

De FOD Financiën deelt in deze context eerst en vooral mee dat de werkzaamheden verbonden aan het scanklaar maken van de huurcontracten, zoals het verwijderen van nietjes en stapelen van documenten, misschien repetitief en daardoor afstompend zijn maar zeker niet nutteloos. Men kan zich overigens best voorstellen dat in vele grote privébedrijven soms tijdelijk taken worden verricht door overgekwalificeerd personeel zonder dat het werk daarom meteen nutteloos is. Denken we maar aan de inventarisatie van de goederen in stock.

De administratie van de Patrimoniumdocumentatie wil de burger via de scanning de mogelijkheid bieden om ten allen tijde, zonder zich te verplaatsen en kosteloos, een kopie te kunnen opvragen van zijn geregistreerde huurovereenkomst in zijn hoedanigheid van huurder of verhuurder, wat de rechtszekerheid zeker ten goede komt.

Momenteel kan de burger er zich op elektronische wijze reeds van vergewissen of zijn huurcontract geregistreerd is of niet via de toepassing My Minfin op de internetsite van Financiën.

Ook voor de administratie zal deze elektronische opslag via de scanning van de huurcontracten voordelen bieden. Denken we maar aan de dure archivering van papieren documenten en het arbeidsintensieve opzoekwerk om de burger een kopie van zijn huurcontract te bezorgen.

De huurcontracten die momenteel verdeeld zijn over de 212 registratiekantoren van het land worden dus klaargemaakt voor scanning. De registratiekantoren hebben daarvoor de tijd tot einde februari 2010 en niet zoals in de pers wordt beweerd tot het einde van dit jaar middenin een heel drukke periode voor de registratiekantoren. De scanning van de bij de registratiekantoren geregistreerde huurcontracten zal starten na de scanning van de aangiften in de personenbelasting d.w.z. vanaf 1 maart 2010. Zij zullen naar de scanningcentra van Gent en Namen worden gestuurd volgens een welbepaalde, vastgestelde kalender die rekening zal houden met de productiecapaciteit van deze centra.

Dit gegeven en het feit dat er een wet in voorbereiding is die aan de elektronische versie van een huurcontract dezelfde juridische waarde zal toekennen als aan de papieren versie maken deze tijdelijke inspanning van de administratie ten behoeve van de burger meer dan gerechtvaardigd.

Wat de scanning van de aangiften in de personenbelasting 2009 betreft, verlopen de werkzaamheden normaal met weliswaar wat punctuele technische moeilijkheden die ertoe hebben geleid dat een beroep moest worden gedaan op extra personeel in het scanningcentrum van Namen (en ook dat van Gent) zodat de scanningsketting voor de behandeling van de aangiften in de personenbelasting zo goed mogelijk zou draaien. Momenteel is 82 % van de aangiften en hun bijlagen gedigitaliseerd (op een totaal van 3.400.000 papieren aangiften) en 50 % hiervan is reeds doorgestuurd naar de backofficetoepassingen voor de verdere behandeling (berekening, inkohiering, verificatie, …).

Contact :

  • De heer Francis Adyns
  • Woordvoerder FOD Financiën
  • Koning Albert II-laan 33, bus 70
    1030 Brussel
  • 0473/91 09 68
  • 0257/622 44